[WN] probleemgevallen nummer 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RonAalders

probleemgevallen nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 18:36

Nou nog eentje dan en dan wordt het tijd dat een andere prof in de Western eens wat informatie gaat geven lijkt me. Misschien een dierenarts of een chiropractor/masseur?

Nu maar eens meer praktijk en minder theorie.

Helaas is hoefbeslag niet altijd preventief. Soms moet er ook gerepareerd worden. Hier foto's van een beroemde reiner in Duitsland die een forse verwonding aan zijn voet opgelopen had. Telefonisch meldde men dat het paard zich betrapt had. Of ik kon komen, tja natuurlijk kan ik dat, dat is mijn werk nietwaar?

Enfin, de wond bleek iets meer in te houden dan een simpele betrapping. Na onderzoek bleek dat de hele laterale (buiten) hiel beschadigd was. De kroonrand ter hoogte van de papillen - de plaats waar de hoorngroei plaatsvind- was gelukkig nog intact. Het paard was fors kreupel. 3 uit 5 noemen ze dat in de USA, waarbij 5/5 zo kreupel is dat het paard er absoluut niet op gaat staan. De pols klopte flink zoals gebruikelijk bij dergelijke wonden aan de voet.

Het probleem was dat de hoornwand opengescheurd was vanaf de hiel tot ongeveer het midden van de voet. Die scheur ging bij belasting (als het paard er op stond) open staan. Dit betekende dat bij belasting het weefsel onder de hoornwand gekneusd werd. Bovendien was de kans groot dat de wond zou infecteren, mede omdat het goed schoonmaken ervan door de aanwezigheid van de resterende hoornwand nauwelijks mogelijk was.

Op verzoek van de dierenarts heb ik dat kwartier dan ook verwijderd. Op die wijze wordt voorkomen dat de gedeeltelijk losgescheurde hoornwand verdere beschadigingen veroorzaakt en bovendien wordt voorkomen dat vuil een moeilijk bereikbare infectie veroorzaakt. Bovendien werd door de resectie een behoorlijke afgroei van nieuw hoorn bevorderd. Door het verwijderen van de oude hoornwand wordt voorkomen dat de nieuwe hoornwand tijdens het afgroeien druk op de hoornlederheid gaat uitoefenen waar zij onder de oude hoornwand door groeit. Hierdoor kan (vaak tijdelijke) vervorming van de hoornwand optreden maar ook wordt hierdoor de snelheid van de afgroei negatief beïnvloed.

De foto AU1 laat de voet zien na de resectie.
Afbeelding
De foto AU2 toont de voet vlak na de resectie op de zool gezien. Op die foto zie je ook de speciale bandage die gebruikt is om te veel bloeden van de wond te voorkomen. Zie je hoe dik eigenlijk die (hier nu missende) hoornwand nog is?
Afbeelding

Het probleem was nu het paard zo snel mogelijk pijnvrij te krijgen. De enige manier om dat te doen, was te zorgen dat de voet weer gebruikt kon worden en wel zo dat de belasting van de voet geen druk op de wond zou veroorzaken en bovendien niet de voet en daarmee de kogel om zou laten zwikken. Immers de hiel die normaal de hoef ondersteunt om dat zwikken te voorkomen, ontbreekt nu.

Er moet dus een ijzer onder de voet komen dat steun geeft alsof de hiel niét verwijderd zou zijn. Maar hoe laat je dan zo'n ijzer dragen? De steun die het ijzer normaal van die buiten hiel krijgt ontbreekt hier. Als er een ijzer onder geslagen zou worden zou het ijzer snel loslaten omdat de voet door de ontbrekende hiel heen zou zakken. Bovendien zou daardoor ernstige schade aan de collaterale ligamenten van de voet kunnen ontstaan.

Waar ik dus naar op zoek was, was een ijzer dat de steun die normaal van de laterale (buiten) hiel werd verkregen, op een ándere wijze zou krijgen. Ik kom echter niet met kunsthoorn of andere hulpmiddelen werken omdat de wond open moest blijven.

Gelukkig bestaat er al meer dan 100 jaar een ijzer dat iets dergelijks mogelijk maakt. Het "heartbar" ijzer. Dit is niet veel meer dan een normaal ijzer waar echter een stalen "V" in is gelast. Deze "V" ondersteunt de straal en neemt op die wijze de dracht van de ontbrekende buitenhiel over. Dit heartbar beslag zie je in AU3.
Afbeelding

De dierenarts heeft het paard toen nog met anti-biotica behandeld en een pijnstiller voor de eerste paar dagen.

Het paard reageerde erg goed op het beslag. Het paard was binnen 2 weken weer helemaal rad en was toen alweer 10 dagen van de pijnstillers af.

Of het weer helemaal goed gekomen is? Ja hoor natuurlijk. Kijk maar naar AU4.
Afbeelding

Ronald Aalders

loez

Re: probleemgevallen nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:38

Wow! Toen ik die eerste foto´s zag dacht ik dat komt nooit meer goed! Maar het ziet er zeer netjes uit! Toppie! OK dan!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:18

Dat is een heftig gebeuren geweest!
Hoe is deze wond ontstaan Ron?
Ongelofelijk dat het zo mooi weer is aangegroeid allemaal...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:52

Vraagje: die nagel in het midden van de V, raakt die het leven niet??
Verder een knap staaltje werk.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 20:01

DubbelDun schreef:
Vraagje: die nagel in het midden van de V, raakt die het leven niet??
Verder een knap staaltje werk.

Das wel een mooie! Nee hoor die nagel zit niet in de voet hoor! Die houdt alleen maar dat stukje leer vast!

Ronald Aalders

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:07

Ik kon het me ook al niet voorstellen Haha!

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:14

Gelukkig dat zoiets met het juiste werk weer goed kan komen!! Vind het ook erg knap werk!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:06

Dat van die nagel in het midden vroeg ik mij ook af toen ik de foto's zag.
Verder vind ik het heel knap gedaan om iets te maken zodat de hoef weer helemaal hersteld is.
Hoe lang heeft het geduurd voordat het weer helemaal was aangegroeid?

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 22:24

Het volledig herstel heeft zo'n kleine 8 maanden geduurd. Echter het paard was al vrij snel weer in staat de training te hervatten. De daarmee verband houdende beweging en doorbloeding van ondermeer de ondervoet heeft beslist bijgedragen aan het spoedig herstel.

Ronald Aalders

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:30

Wow, mooi en duidelijk beschreven. ( je andere verhalen vind ik soms wat moeilijker te volgen)
Ook heel mooi opgelost met dat ijzer, inderdaad nog nooit gezien.
Hoelang na de verwonding kon het paard weer "werken" en hoelang heeft het geduurd, totdat de hoef weer helemaal bijgegroeid was?

*edit* zie dat je dat al beantwoord heb! Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 01:21

Wat heeft dat paard gehad met zijn hoef

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:42

@MsQ: lees de eerste post even door.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:50

wauw, knap staaltje werk zeg.Wat kan er eigenlijk toch veel tegenwoordig, gelukkig maar dat het paard weer helemaal is opgeknapt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:40

RonAalders schreef:
Gelukkig bestaat er al meer dan 100 jaar een ijzer dat iets dergelijks mogelijk maakt. Het "heartbar" ijzer. Dit is niet veel meer dan een normaal ijzer waar echter een stalen "V" in is gelast. Deze "V" ondersteunt de straal en neemt op die wijze de dracht van de ontbrekende buitenhiel over. Dit heartbar beslag zie je in AU3.
Afbeelding

De dierenarts heeft het paard toen nog met anti-biotica behandeld en een pijnstiller voor de eerste paar dagen.

Ik vraag me af: De krachten die eigenlijk door het verwijderde stukje hoef worden gedragen, breng je die nu over op de straal, of via de straal naar de andere tak van het ijzer? Of moet het gezien worden als krachten spreiden over een groter oppervlak?
Ja, sorry hoor, maar als techneut wil ik natuurlijk weer het naadje van de kous weten Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:36

Prachtig opgeknapt, de voet ziet er nu veel beter uit. Ik vond op foto AU2 de witte lijn zo ver uitgerekt, is dat nu ook verbeterd na die 8 maanden, of is dat gezichtsbedrog op de foto?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 22:26

promptertje schreef:
Prachtig opgeknapt, de voet ziet er nu veel beter uit. Ik vond op foto AU2 de witte lijn zo ver uitgerekt, is dat nu ook verbeterd na die 8 maanden, of is dat gezichtsbedrog op de foto?

Ja, die eerdere foto zag er anders uit... zou het misschien door trauma komen? Of roep ik nu iets heel stoms? Ik heb er dan ook verre van verstand van... Het is in ieder geval een mooi gezicht om te zien hoe de hoef is opgeknapt Ja .
Vind dit soort gevallen ook altijd heel boeiend om te volgen... dat zoiets weer goed kan komen... de natuur is een wonderlijk gebeuren.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:32

Hey Ronald,

HEHE... ik dacht al wanneer komen de bloederige operatie-foto's....
Ik heb je foto-boek al vele malen gezien en verbaas me er elke keer weer over hoe knap je dit doet.
Daarom blijf je voor mij nummer 1!!

Groetjes Chantal en Chico