[WN] Iedere stap bumpen/aansporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chawi

Iedere stap bumpen/aansporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:52

Het valt mij op dat je steeds vaker (misschien niet vaker, maar valt het mij nu pas op) ruiters ziet die bij iedere pas van het paard bumpen/aansporen. Dus niet alleen als ze stilstaan, maar tijdens het rijden.

Waarom wordt er iedere pas gebumpt/aangespoord?

Lise81

Re: Iedere stap bumpen/aansporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:09

Ik heb geen idee, is niet de bedoeling denk ik.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:16

Soomigen leren het zo, ik vind het onzin. Het paard moet gewoon blijven lopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:19

Toen ik westernles kreeg leerde ik altijd juist zo min mogelijk hulpen te geven. Als je paard de opdracht krijgt om te draven blijft hij draven tot hij een andere opdracht krijgt enz. Zo leerde ik het, maar goed dat is ookal weer een tijdje terug.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:22

Maar wel veel beter Ja

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 12:24

Dat is mij dus ook altijd geleerd. Loopt het paard goed. Niets meer doen (op aanspoor gebied dan Haha! ). Daarom dat ik dus ook de vraag stel. Zijn er instructeurs hierop teruggekomen en waarom dan?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:29

judith zo heb ik het ook geleerd en dat vind ik ook het mooie van western rijden

ik vraag me af hoe een paard tussen het gebumb in , de andere beenhulpen kan volgen?
volgens mij zie je het ook alleen bij reiningruiters, niet dat ik dan begrijp waarom ze het doen

denk niet dat een jury in de pleasure en horsemanship gecharmeerd is van een steeds bumbende ruiter

rietveld er zijn nog steeds trainers die het al jaaaarrrren doen en blijkbaar ook doorgeven

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:33

spatter schreef:
judith zo heb ik het ook geleerd en dat vind ik ook het mooie van western rijden

Ehmm.... hm, laat ik mijn mond dit keer maar houden Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:39

hihi, ik snap wel wat je bedoeld Haha!

maar ik heb jaren dressuurles gehad waarbij ik steeds moest blijven drijven en die mevrouw was echt wel een goede en toen had ik er dus ook last van dat ik niet kon blijven drijven en hulpen geven
heel vermoeiend voor mij en erg onduidelijk voor het paard

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:45

Ik snap het nut niet van iedere pas aansporen.

Ikzelf rijd nu een paard wat van zichzelf best 'sloom' is. Van de instructice heb ik de opdracht gekregen om alleen mijn benen aan te sluiten en geen druk te geven. Moet het paard aandraven/aangalloperen, dan moet hij op een zachte hulp reageren, doet hij dat niet, dan moet ik hem een paar flinke trappen geven. Zo leert het paard op kleine hulpen te reageren, en als hij er niet op reageert, dat hij nog harder aan het werk moet.

Het 'trappen' klinkt heel bod, maar na 1 les weet het paard nu al wel op een normaal (dus in zijn tempo, netjes voorwaarts) tempo te lopen zonder dat hij of ik zich de pleures moet werken aan het tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:36

Ik zou het ook niet weten, volgens mij hoort het ook niet. Bij ons in de lessen word er juist veel geconcentreerd op het stilhouden van je benen en alleen wanneer het nodig is aansporen. Als je het iedere pas doet lijkt mij dat een paard er op een gegeven moment een beetje immuun/afgestompt word erdoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:38

Ik heb het in ieder geval niet zo geleerd. Maar ik zie het niet alleen bij reining, maar ook bij de pleasure, trail enz. Het zijn gewoon de mindere ruiters.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:44

"Bumpen" is om je paard attent te houden op het nageven.
Het is zeker niet de bedoeling dit altijd te doen maar het is weer een hype geworden die iedereen te pas en te onpas nadoet zonder te weten waarom.
Het wordt ook een vervelende gewoonte van de ruiter !! Weer eens wat anders dan het weven van je paard....

We bumpen om het paard het hoofd te laten zakken. Reageert het niet dan pakken we de teugels erbij. ( eerst been dan handen) Het paard moet ook meteen een reactie geven.

Als ik 2x bump zakt het hoofd van mijn paard naar beneden. Reageert hij niet dan komt er lichte teugeldruk bij. Dit is nooit nodig overigens.

Te vaak zie je in de line-up of bij gewoon stilstaande ruiters dat irritante geklepper van die benen terwijl de paardjes gewoon om zich heen kijken en er niets gebeurt.
Soms zie je een paard netjes met hoofd laag staan , maar dan nog bumpt de ruiter vrolijk door....klopt dus ook niet.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:47

ElCamino schreef:
"Bumpen" is om je paard attent te houden op het nageven.
Het is zeker niet de bedoeling dit altijd te doen maar het is weer een hype geworden die iedereen te pas en te onpas nadoet zonder te weten waarom.
Het wordt ook een vervelende gewoonte van de ruiter !! Weer eens wat anders dan het weven van je paard....

We bumpen om het paard het hoofd te laten zakken. Reageert het niet dan pakken we de teugels erbij. ( eerst been dan handen) Het paard moet ook meteen een reactie geven.

Als ik 2x bump zakt het hoofd van mijn paard naar beneden. Reageert hij niet dan komt er lichte teugeldruk bij. Dit is nooit nodig overigens.

Te vaak zie je in de line-up of bij gewoon stilstaande ruiters dat irritante geklepper van die benen terwijl de paardjes gewoon om zich heen kijken en er niets gebeurt.
Soms zie je een paard netjes met hoofd laag staan , maar dan nog bumpt de ruiter vrolijk door....klopt dus ook niet.

zo is mij ook geleerd waarvoor bumpen is.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:52

Ik kende die hele benaming niet!
Ik vind het overigens ook onzin om de hele tijd te bumpen. Ook al is het om je paard actief te houden. Je paard hoort gewoon te blijven lopen. Als hij terugvalt spoor je even aan en als hij daarop reageert kun je weer stoppen.
Voor dat naar beneden rijden is het wel goed, maar als je paard na een rondje nog niet reageert is hij er duidelijk nog niet aan toe denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:54

@Luuz: We hebben het over western he? Knipoog Of rijd je ook western?

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:10

haha o!!
sorry, ben via voorpagina naar dit topic gegaan dus had het niet door..
Maar volgens mij geldt ditzelfde ook voor de engelse kant vanhet rijden of niet?
Dan zie je ook steeds meer dat iedereen maar blijft sporen..
Zal verder wijs mijn mond houden als niet western kenner Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:11

Je hebt gelijk hoor Luuz, ook in de engelse sport heb je mensen die maar blijven aansporen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 14:33

Ik ben eigenlijk oprecht nieuwsgierig naar het antwoord van ruiters die het wel doen. Wie durft? Tong uitsteken

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:04

Ik bump alleen als ik om een verzameling vraag. Ik til mijn hand op en "bump" (drijf hem mijn teugel in) waarop hij na moet geven. Zodra hij loopt hoe ik hem hebben wil laat ik alles weer met rust. Ik hou wel mijn benen bij hem. De rijhallen in Nederland zijn te klein om ze helemaal op zichzelf te laten lopen en paarden gaan daar minder snel van rennen wanneer je ze tussen je benen hebt. Ze voelen zich dan niet zo aan hun lot over gelaten in een wedstrijd.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:14

Benen aandrukken en hand iets optillen is gezicht geven, is ons geleerd.

Verder de benen erbij houden in de wedstrijd om precies dezelfde reden als Marieke geeft. Was een tip van Volker Schmitt.

Groetjes, Gisela

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:16

Tussen je kuiten rijden is dacht ik iets anders als wat hier bedoeld wordt. Je legt been aan en rijdt t paard naar je hand toe..

Waarom sommige ruiters zo bumpen weet ik ook niet eigenlijk..

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 15:50

De uitleg van benen erbij en verzameling vragen is helemaal duidelijk. Maar zoals Cer al zei, het is niet wat ik bedoel.
Ik denk wel dat daar de oorsprong ligt en misschien dat ruiters zijn "vergeten" op te houden met verzamelen en kuiten erbij misschien iets te letterlijk nemen.

Of is er toch een andere reden? Of rijdt geen van de bokkers zo?

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:53

Oeps, ik heb ook niet gezien dat dit bij western stond Bloos

Maar in princiepe komt het op hetzelfde neer toch? Als je constant aandrijft, raakt hij hieraan gewend, en zal dan waarschijnlijk ook tempo verminderen als er enkele passen niet gedreven wordt.

Maargoed, ik ben geen western ruiter en verdiep me er ook totaal niet in, misschien gaat het er bij western rijden er heel anders naar toe, ik weet het niet hoor.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:54

ik heb al uitgelegd dat ik het wel degelijk doe en waarom.... ik zie er zoveel op shows, kan me niet voorstellen dat die niet op bokt zitten Haha!