[WN] Aanspringen (in draf ;) ) en "duiken"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Aanspringen (in draf ;) ) en "duiken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 20:17

omdat ik momenteel helaas nog steeds zonder instr. zit wil ik jullie even 2 dingen voorleggen waar ik tegenaan loop.
1: Als ik aan wil draven (hand naar voor en licht been) maakt ze een soort van galopsprongetje om vervolgens verder te draven. Dit doet ze zowel linksom als rechtsom, zowel met losrijden als "werkend" zeg maar.
Ik neem haar steeds terug en draaf opnieuw aan, net zo lang tot ze normaal aandraaft en beloon haar dan. Volgens mijn stalgenoot (met véél ervaring in de dressuur en het aangespannen rijden) moet ze gewoon leren wachten. We kunnen geen pijnlijke plekken o.i.d. ontdekken. Ze doet het zowel met zadel met boom en ook zonder boom. Zonder zadel is ze niet te rijden, dus dat niet geprobeerd Knipoog

2: Als ik haar eenmaal lekker heb lopen en ik wil haar meer teugel geven (zodat ze onafhankelijk van mijn hand loopt) duikt ze gelijk naar beneden, en geeft een "ja-knik" beweging, waardoor ik weer overnieuw kan beginnen.
Misschien gewoon nog te vroeg?

Abantos

Re: Aanspringen (in draf ;) ) en "duiken"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:20

Hééy,, die 1e dat deed myn pony eerst ook en er werd gezegt dat hy eerst z'n achterbenen ipv zyn voorbenen gebruikt om in draf te gaan. Of zo iets haha ik weet het oo kniet meer precies maar zo iets was het

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:24

'@abantos : officieel' is het toch juist zo dat een paard 'correct' aandraaft, als hij eerst met de achterben(en) vertrekt. Dan natuurlijk niet met een sprongetje.

Ik heb altijd geleerd dat het paard dan te snel/hard been krijgt of ineens uit het niets. Ik lees dat je haar licht been geeft, heb je je been gewoon goed aangelegd of voelt ze 'ineens' been?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 20:25

hmmz, lijkt me niet aangezien ik mijn been ook gebruik om haar nageeflijk te rijden, en ze is absoluut niet kriebelig voor het been (m.a.w., ze zou best wat kriebeliger mogen zijn Knipoog)

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:27

hmm,, misschien een beetje rare vraag Clown , maar kent ze goed het onderscheid tussen het commando draf en galop. Dat je misschien zonder eigen weten je ene been wat meer naar achter legt met aandraven..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 20:29

ja hoor, dat kent ze prima. galop is nl alleen op buitenbeen

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:30

hmmm dan weet ik het ook niet Clown

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:04

mijn paardje 'sprong' ook aan in draf. Ze was nog maar net onder het zadel maar ik heb haar dus ook steeds terug genomen en opnieuw aan laten draven. Ik kwam er per ongeluk achter dat het bij haar heel goed werkte om haar in draf te laten 'vallen', dus versneld laten stappen en dan de overgang naar draf maken. Na 2 weken heeft ze het niet meer gedaan. Maar ik weet niet of dit een goeie oplossing is, sommige paarden willen dan niet meer vlot aandraven en gezien je vind dat je paard wel gevoeliger mag zijn op het been, zou het in eerste instantie niet toepassen, maar wie weet heb je er wat aan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:37

Vraag 1, ik denk dat je toch te plotseling binnenkomt bij je paard, bereidt de draf iets meer voor met wat extra voorwaarts stappen en dan pas de overgang laten maken naar draf.

Vraag 2, klinkt alsof het paard niet voldoende voorwaarts is. Eerst gas op de plank, daarna naar beneden. Wij zijn er nu eentje aan het omscholen die dat dus ook deed, duiken aan de voorkant. Is helemaal terug te voeren op niet voldoende voorwaarts rijden in de basis. Met een anderhalve maand werk zie je hem al heel duidelijk weer omhoog komen bij de schouder.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:34

1. mijn paardje heeft dit ook heel lang gedaan.
Ik heb dit een beetje kunnen verhelpen door in een hele langzame draf aan te draven...zodat het inderdaad niet zo plotseling gaat.
Als je dan heel rustig kunt aandraven kan je daarna altijd nog wat gas bijgeven.

2. Heb ik zelf ook een beetje gehad, maar ik kan eigenlijk niet echt uitleggen hoe wij dat opgelost hebben..
Als de woorden komen schrijf ik nog wel een stukje Knipoog

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:59

ik heb deze problemen allebei gehad, het tweede probleem heb ik nog Clown
mijn paard is ook niet echt vlot op het been, mag ook kriebeliger zijn zeg maar. aan de andere kant is hij weer erg gevoelig en reageert hij op alles wat je doet, maar vaak traag en een wat late reactie.

het eerste probleem heb ik dus niet meer, ik heb dit opgelost door hem in stap meer been te geven, meestal reageerde hij dan niet en ging alleen iets harder stappen, waarop ik dus harder been gaf en dan maakte hij dat sprongetje. op aanraden van mijn instructrice gewoon laten stappen, zachtjes drijven (zo zacht dat hij dus niet direct die overgang maakt, dus voor het huppeltje blijven hangen) en dan net zolang zachtjes drijven totdat hij wegdraaft. heel belangrijk was in die fase dat ik hem voor helemaal losliet, hij had ook veel moeite met zijn balans houden (hij was toen bijna 4 en nog geen jaar onder het zadel)
dit elke keer herhalen en heel overdreven belonen als hij rustig wegdraaft, op een gegeven moment zal hij eerder in draf vallen en kan je weer proberen om eerst zachtjes been te geven en dan pas harder als hij niet direct reageert. maar hij moet dus eerst leren hoe hij weg moet draven. Ik dacht ook, mijn paard is een slome en niet vlot op het been, dus ik moet harder zijn. dit was dus niet zo want als ik het hard deed wilde hij direct in galop.

Het tweede probleem ben ik nu mee bezig. wat al eerder was gezegd, het is een probleem wat te maken heeft met de voorwaarste drang. als een paard hard gaat kan hij niet op het bit hangen, dan duikelt hij letterlijk naar voren en gaat op zn snufferd Clown dus niks vragen van voor en van achter naar voor rijden, flink het tempo erin (ik oefen dit voornamelijk in draf, in stap is het echt nog heel lastig bij mij Bloos ) als hij dan netjes vlot draaft, dan vraag je hem eens naar beneden, als hij heel veel vertraagd weer je hand los en naar voren vragen. mijn paard vertraagd ook wel als hij zijn naar beneden moet met zijn hoofd maar je voelt wel een verschil of hij dan op de voorhand valt of niet.
Een oefening die ik van mijn instructrice heb om hem beter te laten lopen, want mijn paard sloft heel erg en hangt daarbij ook op je hand, is balkjes lopen. dus leg 2 of 3 balken in de bak en daarover heen draven of stappen. veel succes verder.

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:43

stef schreef:
omdat ik momenteel helaas nog steeds zonder instr. zit wil ik jullie even 2 dingen voorleggen waar ik tegenaan loop.
1: Als ik aan wil draven (hand naar voor en licht been) maakt ze een soort van galopsprongetje om vervolgens verder te draven. Dit doet ze zowel linksom als rechtsom, zowel met losrijden als "werkend" zeg maar.
Ik neem haar steeds terug en draaf opnieuw aan, net zo lang tot ze normaal aandraaft en beloon haar dan. Volgens mijn stalgenoot (met véél ervaring in de dressuur en het aangespannen rijden) moet ze gewoon leren wachten. We kunnen geen pijnlijke plekken o.i.d. ontdekken. Ze doet het zowel met zadel met boom en ook zonder boom. Zonder zadel is ze niet te rijden, dus dat niet geprobeerd Knipoog

2: Als ik haar eenmaal lekker heb lopen en ik wil haar meer teugel geven (zodat ze onafhankelijk van mijn hand loopt) duikt ze gelijk naar beneden, en geeft een "ja-knik" beweging, waardoor ik weer overnieuw kan beginnen.
Misschien gewoon nog te vroeg?

Altijd moeilijk te oordelen als je geen zicht op iets hebt, maar ik probeer toch iets :
1 : Je zegt been te geven en hand naar voren, en wat doe je met je stem ?
Hoe oud is je paard en door wie is ze ingereden ?
( Ik neem maar even aan dat je dat niet zelf hebt gedaan )
Als het paard jong is kan ze wat onzeker zijn op je hulpen, maar zeker zo belangrijk is wie ze heeft ingereden, misschien gaf deze persoon wel andere hulpen als jij ?!?!
Ik ben geleerd om bij draf te "klakken" en bij galop een " piepje" te geven. ( natuurlijk in samenwerking met je andere hulpen )
Dit is voor het paard een heel duidelijk signaal naar de verschillende gangen ( zeker ook voor jonge onzekere paarden )
Dit gebruik ik ook bij het longeren.
Verder denk ik dat de mogelijkheid dat je toch wat onverwacht met je benen komt of net iets te hard je nog niet moet uitsluiten, ook dit kan te maken hebben met diegene die haar heeft ingereden.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
2 : tja die vind ik erg moeilijk, heb eens gehoord ( bij een zeer ervaren paard ) dat hij dat deed omdat er toch nog te veel aan zijn hoofd gezeten werd, als je hem dan nog losser gaf dan was het in orde.
Bij jou paardje ( neem nog steeds aan dat ze jong is, omdat je zegt/vraagt of het te vroeg is )
denk ik dat het nog onwennig is en dat je gewoon door moet zetten, ze doet toch verder niet lelijk ?
dus ik denk wel dat ze snap dat haar hoofd op een bepaalde plek moet zijn als je contact hebt maar zodra je haar "los" laat ze niet snapt dat haar hoofd ook daar moet blijven.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, vond het in iedergeval zelf wel interessant om te kijken ( voor mezelf ) waar ik zou gaan zoeken, houd je ons op de hoogte ??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 13:09

Er werd om een update gevraagt, dus bij deze.
probleem 1 is eigenlijk verholpen. Dit gedaan door de tip: Niet terugnemen, doorrijden. Ze weet nu dus dat ze niks met dat huppeltje bereikt.
Probleem 2 is er nog, maar ik denk idd dat dat puur op de voorhand duiken is, waar ik dus ook hard aan probeer te werken. Zonder les is dat altijd moeilijk natuurlijk, dus ik heb geregeld dat ik 7 feb een proefles heb van Marco Slee.
Skuye: Ze is niet zo jong hoor, ze is 8 en ik heb haar zelf beleerd. Eerst engels, en een jaar of 3 terug over naar western

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:44

Sheek maakte eerst ook telkens een galopsprongetje, maar alleen als hij vlot door moest draven, in een jog deed hij het niet. Mijn toenmalige instructie zei dat het kwam omdat hij aangaf dat hij liever wilde galloperen. (maar ik heb gewoon een raar paard!)

Mreddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:42

ok zal ook even reageren, een paard wat een huppeltje maakt bij aandraven loopt niet op de juiste manier over zijn rug. dit weet ik uit veel ervaring en het oplossen van dit probleem. dus stef eerst meer losrijden en dmv buiging en stelling haar in haar echte ontspanning laten komen. Ik weet dat ze je vaakt nept door te doen of ze in de ontspanning is, maar zolang ze die hup maakt loopt ze dus gewoon niet over haar rug en is het een verzet om er onderuit te komen. dus ik wil je adviseren haar terug te nemen en dit net zo lang te doen tot ze normaal aandraaft. anders help ik van de week wel even.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 21:47

Mreddie:
Tnx, hier heb je me al mee geholpen, topic is al van een tijdje geleden, maar er werd om een update gevraagt Knipoog
Ze is inmiddels wel zo kriebelig op mn been dat ze om de haverklap aan galopeerd, zal dr buik wel wezen Knipoog

Woensdag les! ben benieuwd

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:10

Waarom doe je eigenlijk je hand naar voren Verward
Als je je hand naar voren doet, moet je er heel zeker van zijn dat je bovenlichaam _niet_ naar voren gaat. Dat zou je aandraaf probleem verklaren.
Probleem 2 zou een balansprobleem kunnen zijn van je paard. Hij moet eerst meer op zijn achterhand in balans leren lopen voordat je hem los kan laten. Paarden tonen hun onbalans op verschillende manieren en dit is er 1 van.