1: Als ik aan wil draven (hand naar voor en licht been) maakt ze een soort van galopsprongetje om vervolgens verder te draven. Dit doet ze zowel linksom als rechtsom, zowel met losrijden als "werkend" zeg maar.
Ik neem haar steeds terug en draaf opnieuw aan, net zo lang tot ze normaal aandraaft en beloon haar dan. Volgens mijn stalgenoot (met véél ervaring in de dressuur en het aangespannen rijden) moet ze gewoon leren wachten. We kunnen geen pijnlijke plekken o.i.d. ontdekken. Ze doet het zowel met zadel met boom en ook zonder boom. Zonder zadel is ze niet te rijden, dus dat niet geprobeerd

2: Als ik haar eenmaal lekker heb lopen en ik wil haar meer teugel geven (zodat ze onafhankelijk van mijn hand loopt) duikt ze gelijk naar beneden, en geeft een "ja-knik" beweging, waardoor ik weer overnieuw kan beginnen.
Misschien gewoon nog te vroeg?
, maar kent ze goed het onderscheid tussen het commando draf en galop. Dat je misschien zonder eigen weten je ene been wat meer naar achter legt met aandraven..
) als hij dan netjes vlot draaft, dan vraag je hem eens naar beneden, als hij heel veel vertraagd weer je hand los en naar voren vragen. mijn paard vertraagd ook wel als hij zijn naar beneden moet met zijn hoofd maar je voelt wel een verschil of hij dan op de voorhand valt of niet.