[WN] Probleem gevallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RonAalders

Probleem gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 13:55

Zoals de meesten zich wel kunnen voorstellen ben ik in de loop der jaren nogal wat probleem gevallen tegen gekomen.

Veel van die gevallen heb ik gedocumenteerd, in verband met door mij te geven clinics, presentaties enzovoorts.

Recentelijk heb ik een relatief eenvoudig geval op een Amerikaanse website gezet. Ik heb veel te maken met die website dus vandaar.

Als iets dergelijks ook interessant is voor trainers en eigenaren in Nederland, moeten jullie dat maar laten weten. En bovendien mij een mogelijkheid geven om plaatjes up te loaden.............

Ik volsta nu dan ook maar met een link naar een zo'n geval.

http://www.horseshoes.com/forums/showth ... #post50759

Ronald Aalders

Vera

Re: Probleem gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:46

Hoe kan zoiets ontstaan?

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 17:36

Hallo Vera,

Talloze mogelijkheden. Van genetische kwaliteit tot overbelasting óf juist te weinig belasting (lees: training). Zwakte is een voor de hand liggende oorzaak van instabiliteit van het sprong gewricht.

Op zich is een dergelijk instabiel spronggewricht niet zo zeer het probleem voor gebruik in de WP. Het grootste probleem zit hem in de deformatie van de voet indien deze niet correct bij gehouden wordt. Omdat de voet zich -zonder het correct bijhouden- gaat aanpassen aan het afwijkend gebruik van het spronggewricht, groeit de voet steeds schuiner af en wordt de instabiliteit steeds erger. Overigens komt dit probleem heel erg veel voor bij reiners. Als je een reiner ziet die erg wijd gaat bij het stoppen moet je maar eens kijken of de kroonrand wel parallel aan de grond loopt. En laat je paard ook eens van je af stappen en kijk of hij zijn voeten wel recht neer zet en de punt van de sprong niet al te veel naar buiten draait bij het neerzetten. Overigens ziet het correctie beslag van een reiner met een dergelijke sprong er iets anders uit. Het principe is hetzelfde maar er wordt dan een side weight slider gebruikt. Een slider met een -in dit geval- brede buitentak. Door die brede buitentak kan de "thumbprint" vervallen.

Met een ijzer zoals op de foto getoond, wordt de instabiele sprong van dit WP paard hulp geboden. Door de buitenzijde van de voet meer in dracht te brengen wordt de sprong uitgenodigd te normaal te bewegen en wordt overbelasting voorkomen.

Voor de geïnteresseerden, het beslag hier bestond uit een 8 mm dik stalen ijzer met zijlippen. De buitentak is uitgesmeed vanaf de grondzijde zodat de bredere tak niet al te agressief ingrijpt als de voet de grond raakt bij het weer neerkomen. Om de verzwakte buiten hiel meer te ondersteunen is een zg. "thumbprint" aangebracht. Dat is die uitstulping aan de binnenzijde van de buitentak. De toon is vierkant gemaakt en eveneens schuin afgesmeed vanaf de grondzijde om de afwikkeling te bevorderen. De trailers aan de takken zijn aangebracht om de achterkant van de voet goed steun te bieden. De zool hier is een 1 graad wigzool om de voet-as recht te krijgen.

Bijzonder beslag? Welnee, bijzonder beslag ziet er anders uit! Ik heb zelfs niets extra's gerekend voor de genoemde aanpassingen van het ijzer.

Ronald Aalders

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:38

uhh, waar gaat die engelse tekst over?

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:11

heb jij geen engels gehad dan?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:51

Heb je ook een afbeelding van een sideweight slider,liefst onder een paard?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:43

RonAalders schreef:
Als je een reiner ziet die erg wijd gaat bij het stoppen moet je maar eens kijken of de kroonrand wel parallel aan de grond loopt.

Je bedoelt te zeggen dat de kroonrand horizontaal behoort te lopen? Is dat vanaf de zijkant gezien, van voren, of van achteren?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:43

Mac schreef:
Je bedoelt te zeggen dat de kroonrand horizontaal behoort te lopen? Is dat vanaf de zijkant gezien, van voren, of van achteren

RonAalders schreef:
Omdat de voet zich -zonder het correct bijhouden- gaat aanpassen aan het afwijkend gebruik van het spronggewricht, groeit de voet steeds schuiner af en wordt de instabiliteit steeds erger

Ik gok van voor en achter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:46

Gut... en wij maar denken dat een schuin aflopende kroonrand het beste is vvoor de voet Cool

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:07

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=4&t=697910

in de OP van dit topic zie je op de foto van de goede voet dat de kroonrand schuin loopt vanaf de zijkant en hij behoort natuurlijk recht te lopen vanaf de voorkant. Als de kroonrand schuin is vanaf de zijkant staat de kogel van je paard recht boven zijn hoef, je kan dan een verticale lijn door de voetas trekken en dat lijkt mij niet helemaal gezond. Als de voet van voor gezien aan de ene kant hoger is dan andere kan je stellen dat het paard zichzelf niet goed belast, of zou ik het mis hebben?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:23

Zoiets bedoel je (even gepikt van Ara)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BL8FZUZE
Het achterste voetje heeft een mooie schuinlopende kroonrand. Tevens kun je zien wat een hoge verzenen dit paard zou moeten hebben als de kroonrand horizontaal zou moeten staan.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 05:32

Mac schreef:
RonAalders schreef:
Als je een reiner ziet die erg wijd gaat bij het stoppen moet je maar eens kijken of de kroonrand wel parallel aan de grond loopt.

Je bedoelt te zeggen dat de kroonrand horizontaal behoort te lopen? Is dat vanaf de zijkant gezien, van voren, of van achteren?

Uh, de kroonrand moet parallel lopen aan de horizontaal en wel van voren gezien. Uiteraard niet van opzij bezien want dan zouden de hielen wel erg hoog zijn. Die zijn er trouwens ook hoor, maar dan hebben we het weer over andere problemen. En dit geldt (uiteraard) voor de voor én achter voet. Als deze L-M balans niet op orde is dient er derhalve aan gewerkt te worden!

Ik zag een vraag over afbeeldingen met een sideweight slider, natuurlijk heb ik die. Ik maak denk ik al 15 jaar foto's van mijn werk. Ik wijs er hier echter nogmaals uitdrukkelijk op dat het niet de bedoeling is dat mensen mijn werk domweg kopieëren! Dat is namelijk vragen om moeilijkheden als je niet precies weet wáárom ik bepaald beslag aanbreng.

In deze thread zie je een sideweight van mij.

http://www.horseshoes.com/forums/showth ... sideweight

Ronald Aalders