Ik was iets te vroeg en ging naar de kantine. Het was gezellig druk. Ik merkte gelijk op dat er een andere sfeer hing dan bij mijn vorige manege. De mensen zijn anders, maar ik kan niet beschreven hoe. Ik werd gelijk welkom geheten en alles werd mij uitgelegd.
Een jongen wees mij de pony die ik mocht rijden, dat was Ramona, een nukkige NewForest merrie. Hij zadelde voor mij op en legde alles goed uit.
In de bak steeg ik op en ik kreeg les van een meisje van mijn leeftijd. Het klikte gelijk tussen ons en ik vond haar erg aardig.
Western rijden vind ik totaal anders dan engels rijden, maar eigenlijk ook weer zo hetzelfde.
Het westernrijden spreekt me heel erg aan. Volgens mij is het toch een stuk diervriendelijker dan Engels rijden. Ik kan er nu natuurlijk nog niet zoveel over zeggen, ik heb net 1 les gehad.
Ik moest eerst leren sturen, halt houden en wegstappen. Toen mocht ik aandraven. Ramona reageerde niet zo heel erg goed op de hulpen. Maar dat ging steeds beter hoe langer ik erop zat.
In draf mocht ik proberen de pony nageeflijk te rijden, dat vond ik echt heel erg moeilijk. Maar uiteindelijk lukte het me toch een beetje.
Wat ik ook erg moeilijk vond was dat als ik in de 'jog' zat, ik moest doorzitten. En hoe gespannender ik ging zitten, hoe harder de pony ging. Hoe ontspannender ik ging zitten, hoe langzamer ze ging draven.
Toen de galop. Ik mocht vanuit stilstand aangaloperen. Dat vond ik hardstikke leuk. Er waren best wel veel mensen naar me aan het kijken, want het scheen zo te zijn, dat de mensen die de eerste keer western reden, gigantisch uit het zadel vliegen als je in de galop'" Hoo" zegt.
Ik wist ook niet wat er ging gebeuren. Ik galopeerde op de lange zijde en voordat ik "Hoo" helemaal had uitgesproken, stond die pony al stil.
Ik bleef gelukkig wel goed in het zadel zitten, maar ik stond er toch wel even van te kijken.
Van de instructrice kreeg ik te horen dat ik een ontzettend goede en vaste zit heb, en dat ik echt de mentaliteid heb om de westernsport in te gaan. Ze was heel erg tevreden over mij en dat vond ik wel leuk om te horen.
Ik mag al gelijk naar een groepsles en dat wordt dus a.s. vrijdagavond.
Na de tijd heb ik nog even met eigenaar van de Veluwe Ranch gesproken. Als ik het westernrijden echt leuk blijf vinden, dan wil ik volgend jaar zomer mijn (nu 2jarige haflinger) daar misschien western laten aanrijden.
Ik vind western een ontzettend leuke tak van de paardensport. Het is zo veel zijdig, en echt samenwerken en denken met het paard.

... inmiddels reed ik al wat meer 'recreatief' en 'hing' er nog steeds tussenin...
en zag weer 'nieuwe uitdagingen'.