Mijn eerste westernles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Mijn eerste westernles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-02 13:34

Zaterdag had ik mijn eerste westernles op de Veluwe Ranch in Hoenderloo.
Ik was iets te vroeg en ging naar de kantine. Het was gezellig druk. Ik merkte gelijk op dat er een andere sfeer hing dan bij mijn vorige manege. De mensen zijn anders, maar ik kan niet beschreven hoe. Ik werd gelijk welkom geheten en alles werd mij uitgelegd.
Een jongen wees mij de pony die ik mocht rijden, dat was Ramona, een nukkige NewForest merrie. Hij zadelde voor mij op en legde alles goed uit.

In de bak steeg ik op en ik kreeg les van een meisje van mijn leeftijd. Het klikte gelijk tussen ons en ik vond haar erg aardig.

Western rijden vind ik totaal anders dan engels rijden, maar eigenlijk ook weer zo hetzelfde. Verward

Het westernrijden spreekt me heel erg aan. Volgens mij is het toch een stuk diervriendelijker dan Engels rijden. Ik kan er nu natuurlijk nog niet zoveel over zeggen, ik heb net 1 les gehad.

Ik moest eerst leren sturen, halt houden en wegstappen. Toen mocht ik aandraven. Ramona reageerde niet zo heel erg goed op de hulpen. Maar dat ging steeds beter hoe langer ik erop zat.
In draf mocht ik proberen de pony nageeflijk te rijden, dat vond ik echt heel erg moeilijk. Maar uiteindelijk lukte het me toch een beetje.

Wat ik ook erg moeilijk vond was dat als ik in de 'jog' zat, ik moest doorzitten. En hoe gespannender ik ging zitten, hoe harder de pony ging. Hoe ontspannender ik ging zitten, hoe langzamer ze ging draven.

Toen de galop. Ik mocht vanuit stilstand aangaloperen. Dat vond ik hardstikke leuk. Er waren best wel veel mensen naar me aan het kijken, want het scheen zo te zijn, dat de mensen die de eerste keer western reden, gigantisch uit het zadel vliegen als je in de galop'" Hoo" zegt.
Ik wist ook niet wat er ging gebeuren. Ik galopeerde op de lange zijde en voordat ik "Hoo" helemaal had uitgesproken, stond die pony al stil.
Ik bleef gelukkig wel goed in het zadel zitten, maar ik stond er toch wel even van te kijken.

Van de instructrice kreeg ik te horen dat ik een ontzettend goede en vaste zit heb, en dat ik echt de mentaliteid heb om de westernsport in te gaan. Ze was heel erg tevreden over mij en dat vond ik wel leuk om te horen.
Ik mag al gelijk naar een groepsles en dat wordt dus a.s. vrijdagavond.

Na de tijd heb ik nog even met eigenaar van de Veluwe Ranch gesproken. Als ik het westernrijden echt leuk blijf vinden, dan wil ik volgend jaar zomer mijn (nu 2jarige haflinger) daar misschien western laten aanrijden.

Ik vind western een ontzettend leuke tak van de paardensport. Het is zo veel zijdig, en echt samenwerken en denken met het paard.


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 13:40

Dat klinkt harstikke leuk! Leuk dat je les zo goed ging, en dat je het goed kon vinden met alle mensen die daar werken. En wat betreft het uit het zadel vliegen wanneer je ho zegt tijdens de galop is bullshit. Ik ben altijd netjes blijven zitten, en meer met mij Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 13:43

XoNo schreef:
... En wat betreft het uit het zadel vliegen wanneer je ho zegt tijdens de galop is bullshit. Ik ben altijd netjes blijven zitten, en meer met mij Haha!


Duidelijk nog nooit op Sugar gereden Lips are sealed

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 13:46

Ik heb mijn 2e les (lang, lang geleden (1994), voordat ik ècht weer ging rijden (10/2001)) per ongeluk een sliding stop gemaakt Haha! Kzei "iets" te enthousiast HO .... ik zat echt zo te kijken van: Cool Haha!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:05

Pfff nou ik heb een paar harde klappen gemaakt hoor, en ik ga nog steeds regelmatig de mist in. Als ik m'n pony niet verzameld genoeg laat stoppen, dan komt ze met een enorme klap tot stilstand, echt op de voorhand. En dat zit je dus echt niet fijn uit..... Ach, kwestie van blijven oefenen Haha!

Leuk dat het je zo goed is bevallen Shaienne! Weer een westernfan erbij!!!!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:10

ik heb 2 weken geleden eerste les gehad en vond het erg grappig om een keer gedaan te hebben, maar om hier nu mn voldoening uit te halen, nee, vin dhet meer iets voor als je een keer zin hebt om te spelen met je paard.
vond het dus tegen het saaie aan. en ik denk niet dat het nu zoveel paardvriendlijker is dan engels rijden, maar dat terzijde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:12

Tja, je eerste dressuurles was waarschijnlijk ook niet echt boeiend. Het is en blijft natuurlijk een kennismaking Haha!
Western paardvriendelijker? Bij sommige westernruiters wel. Maar bij sommige niet. Ligt aan de ruiter, niet aan de discipline.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:16

Sonja schreef:
Western paardvriendelijker? Bij sommige westernruiters wel. Maar bij sommige niet. Ligt aan de ruiter, niet aan de discipline.


Helemaal mee eens Haha! !

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:19

Paintje"]
[quote="Sonja schreef:
Western paardvriendelijker? Bij sommige westernruiters wel. Maar bij sommige niet. Ligt aan de ruiter, niet aan de discipline.


Helemaal mee eens Haha! !
[/quote]

me too!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:21

Sonja schreef:
Tja, je eerste dressuurles was waarschijnlijk ook niet echt boeiend. .


tja kennelijk vond ik die destijds boeiend genoeg om het nu nog steeds vol te houden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:26

Maar dat was misschien meteen je eerste kennismaking met het fenomeen paardrijden, waardoor het extra spannend was? Kan me niet voorstellen dat je veel boeienders gedaan hebt als stappen, beetje sturen, en misschien een poging tot draf lichtrijden Verward

Hihi, ik wil je niet richting western drammen hoor, maar misschien is het een verklaring? *LOL*

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:27

Leuk dat je les zo goed ging!
Dat van dat sfeertje, dat vond ik ook gelijk, iedereen is aardig en er word niet op je neergekeken omdat je net begint ofzo. Wat op de manege waar ik eerst reed wel gebeurde.
Enne...ik ben nog nooit met "hoo" gevallen Verward

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:32

Sonja schreef:
Maar dat was misschien meteen je eerste kennismaking met het fenomeen paardrijden, waardoor het extra spannend was? Kan me niet voorstellen dat je veel boeienders gedaan hebt als stappen, beetje sturen, en misschien een poging tot draf lichtrijden Verward

Hihi, ik wil je niet richting western drammen hoor, maar misschien is het een verklaring? *LOL*


het zal idd niet veel meer geweest zijn, is te lang geleden om nog te herinneren, maar aan de andere kant omdat je al kunt rijden doe je in de eerste westernles gelijk al meer dan beetje draven (ik heb ook ge-hoo-t Haha! ), maar het was het gewoon niet. Neemt niet weg dat ik door deze les te regelen 2 (engelsrijdende) vriendinnen zo enthousiast heb gekregen dat ze gaan lessen!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:32

steeffie schreef:
Leuk dat je les zo goed ging!
Dat van dat sfeertje, dat vond ik ook gelijk, iedereen is aardig en er word niet op je neergekeken omdat je net begint ofzo. Wat op de manege waar ik eerst reed wel gebeurde.
Enne...ik ben nog nooit met "hoo" gevallen Verward


Meestal zit je net stevig genoeg in zo'n zadel als je er neit op gerekend hebt, Ericky kan ook van die mooie stops maken, in 1x alle 4 de benen de grond in Haha!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-02 14:33

Nee, over vallen heb ik het niet. Maar ik hoorde het dus achteraf, dat er dan wel eens mensen zijn die voorover klappen met hun *** op die zadelknop.

Ik was er ook echt niet op voorbereid dat ie zo ineens zou stoppen. De tweede keer ging al een stuk beter, ik moest mn benen wat meer naar voren brengen en toen kon ik het wat makkelijker uitzitten

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:47

Als je echt oerend hard door de bak galoppeerd, dan gaat stoppen en je zit niet goed....
ik heb er in ieder geval mensen af zien gaan....op een meer of minder elegante manier....*LOL*

Voor de rest ligt het er ook aan hoe het paard stopt. Of hij het kan of niet. Ramt hij alle vier benen in de grond, of loopt hij voor door en zet de achterhand eronder en glijdt even door?

Makes all te difference...

Je suis Charlie.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 15:09

Kais"]
[quote="steeffie schreef:
Leuk dat je les zo goed ging!
Dat van dat sfeertje, dat vond ik ook gelijk, iedereen is aardig en er word niet op je neergekeken omdat je net begint ofzo. Wat op de manege waar ik eerst reed wel gebeurde.
Enne...ik ben nog nooit met "hoo" gevallen Verward


Meestal zit je net stevig genoeg in zo'n zadel als je er neit op gerekend hebt, Ericky kan ook van die mooie stops maken, in 1x alle 4 de benen de grond in Haha!
[/quote]
Jaa dat is waar, en dan heeft ie ook nog welles van die buien dat ie uit galop inene gaat stilstaan..........met hem ben ik welles naar voren geschoten Haha! Maar ik ben er nooit echt afgevallen (ff afkloppen Knipoog )

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 16:20

Talida schreef:
... vin dhet meer iets voor als je een keer zin hebt om te spelen met je paard.

Zou je willen uitleggen hoe je dit precies bedoeld Verward
Verder moet iedereen doen waar hij zin in heeft hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 16:27

Sugarmiss schreef:
Zou je willen uitleggen hoe je dit precies bedoeld Verward
Verder moet iedereen doen waar hij zin in heeft hoor Knipoog


Waarschijnlijk net zoiets als dat wij voor de gein een keertje springen ofzo Verward Misschien eens een keer gaan dressuren, je kunt immers niet altijd serieus rijden Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

westernles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 16:58

Hoi,

Toch snap ik het wel een beetje... ik weet dat ik met mijn allereerste westernles ook niet gelijk zoiets had van "Yes, dit is het"
Ik had toen die tijd een 15-jarige merrie en 'hing' wel 'ergens' tussenin... Haha! was het dressuren een beetje zat...

Maar er kwam bij mij die 1e les zóveel op me af dat het ff rustig op me in moest werken... wel/niet...
10 jaar (!!!) later ben ik weer eens een 'lesje' gaan volgen, er was blijkbaar toch iets positiefs blijven hangen Cool ... inmiddels reed ik al wat meer 'recreatief' en 'hing' er nog steeds tussenin... Haha!

Daarna is het bij mij pas heel hard gegaan Cool er ging een 'nieuwe' wereld voor me open, waarom zag ik dat toen niet Verward Pling en zag weer 'nieuwe uitdagingen'.

Het "yesss" gevoel kreeg ik pas goed te pakken toen ik 2 paarden had omgeschoold... dat is echt een kick Kwijl
Net zoiets als je een dressuurpaardje op B-niveau verder gaat rijden in de dressuursport, dat is ook de kick. Alleen was ik dus het 'dressuren' gewoon een beetje 'beu'...

Nu heb ik er dus wel spijt van... dat ik toen die tijd niet gelijk "Ja" zei Knipoog
Had het véél eerder moeten doen Haha!
Vindt dressuur nog steeds mooi om te zien... en af en toe eens te doen... maar ik houdt het toch bij western hoor Knipoog

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 08:01

Sonja"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Zou je willen uitleggen hoe je dit precies bedoeld Verward
Verder moet iedereen doen waar hij zin in heeft hoor Knipoog


Waarschijnlijk net zoiets als dat wij voor de gein een keertje springen ofzo Verward Misschien eens een keer gaan dressuren, je kunt immers niet altijd serieus rijden Haha!
[/quote]

ja zoiets, als ik geen inspiratie heb en ben buiten op een veldje bezig, dan ga ik wel eens dingen proberen (bv ineens weggalopperen aan lange teugel(zoiets deden we ook met het eerste lesje western)vallen wij even door de mand haha want dan blijkt hij helemaal niet aan het been te zijn), zonder zadel, kijken in hoeverre ze reageren op je stemhulpen, zoiets. idd niet serieus bezig zijn voor de verandering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 09:09

Ah ja ik snap 'm, dus idd net zoiets als dat wij even gaan dressuren voor 't geintje. Maken we even een piafje voor de lol, even kijken of íe z'n pootjes nog wel netjes optilt op commando *LOL*

Maar vooruit, even serieus, wat jij dus even tussendoor doet, heeft weinig met western te maken. Ze hebben daar een heel mooi ander woord voor uitgevonden...... Spelen! Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 53 bezoekers