Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mystery1980 schreef:Hallo,
Ik ga na wat jaartjes dressuur te hebben gereden, nu eens het western proberen. Wat zijn volgens jullie punten waar een dressuurruiter extra op moet letten omdat die bij het western erg anders zijn?
mystery1980 schreef:bedoel rijtechnisch eigenlijk, heb net 1e lesje gehad, wat ik er moeilijk vond was bv handen naar voren houden in de wendingen en geen binnenbeen geven in een wendig, verder heelijk relax dat western.
Sonja schreef:Waar je vooral op moet letten is dat je niet bij een of andere goeroe terecht komt die je wijs gaat proberen te maken dat je d'r helemaal niets meer vanaf weet omdat het nu 'western' heet en geen 'dressuur' meer.
Dat is voor mij de grootste instinker geweest toen.

vera schreef:Sonja schreef:Waar je vooral op moet letten is dat je niet bij een of andere goeroe terecht komt die je wijs gaat proberen te maken dat je d'r helemaal niets meer vanaf weet omdat het nu 'western' heet en geen 'dressuur' meer.
Dat is voor mij de grootste instinker geweest toen.
Helemaal met je eens!
Terwijl ik nu steeds meer terug-grijp naar mijn dressuurverleden omdat je paard daardoor gewoon veel lekkerder gaat lopen. Dus gooi het niet overboord want je kunt het goed gebruiken, sterker nog, het is naar mijn idee een voordeel.

Adrienne schreef:Als dat zo is heb je beroerd les!

Sonja schreef:Adrienne schreef:Als dat zo is heb je beroerd les!
Hoe kom je daar bij? Dus kennis over bijvoorbeeld rechtrichten, takt, schwung, verzameling, durchlassigheit etc zou niet meer toepasbaar zijn omdat we nu een westernzadel op het paard hebben liggen ipv een dressuurzadel?
Die vat ik niet.

Sonja schreef:Ik heb het niet over hulpen maar over kennis en technieken. Om een paard recht te richten heb je geen constante aanleuning nodig, om maar een voorbeeld te noemen.
Adrienne schreef:Echt problemen komen pas als je twee stijlen op 1 paard gaat rijden. Een paards brein is namelijk toch wat minder geavanceerd dan dat van een mens en die zal dus wel in de war raken.
Adrienne schreef:Het zal in het begin wel wennen zijn en verwarrend. Maar een mens heeft een dusdang geestelijk vermogens dat je de twee stijlen wel naast elkaar kunt gaan rijden.
Echt problemen komen pas als je twee stijlen op 1 paard gaat rijden. Een paards brein is namelijk toch wat minder geavanceerd dan dat van een mens en die zal dus wel in de war raken.
Ik zie het wel meer ruiters doen hoor en western en dressuur rijden maar dan wel op verschillende paarden!
Ik zou het zelf niet snel doen, er passen geen twee zadels in mijn kastje

JoyRider schreef:Volgens mij kun je western en dressuur best op een paard rijden, zolang je maar niet dezelfde hulpen voor verschillende acties wilt aanleren, want dat gaat nietIk zou het zelf niet snel doen, er passen geen twee zadels in mijn kastje
![]()
vera schreef:Terwijl ik nu steeds meer terug-grijp naar mijn dressuurverleden omdat je paard daardoor gewoon veel lekkerder gaat lopen. Dus gooi het niet overboord want je kunt het goed gebruiken, sterker nog, het is naar mijn idee een voordeel."
Adrienne schreef:Een paards brein is namelijk toch wat minder geavanceerd dan dat van een mens en die zal dus wel in de war raken.