[WN] plates

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

plates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 18:14

Misschien is dit onderwerp al eens geweest, dan sorry, maar:

We zijn toe aan plates. Spirit begint pogingen te doen om te stoppen en mijn trainster raade aan om er plates onder te doen om het hem makkelijker te maken.
Eerst was ik perplext en vond ik het veel te vroeg maar toen ze het uitlegde ja

Maar het probleem is dat hij ze er steeds aftrapt. Hij loopt overdag buiten in de bak en s'nachts binnen. De ene keer ligt er weer eentje in de bak, dan weer in zijn box. Ik kan elke week de smid bellen. Hier worden we allebei niet blij van en ik heb ze er nu helemaal onderuit laten halen.

Hebben jullie die problemen niet?
Spirit heeft wel hele grote voeten dat moet ik er wel bijzeggen Clown hij heeft de aller aller grootste maat die er is

spatter

Re: plates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:43

er zijn nu eenmaal paarden die er echt mee moeten leren lopen
maar er zijn wel een paar dingen waarop gelet kan worden
zorg dat de taken van het ijzer niet onder de ballen van de hoef uit komen
leg de takken wat naar binnen zodat ze niet recht onder de hoef uit komen, dat is minder voor het glijden maar ze blijven wel zitten
paarden die veel in de prut lopen trekken de ijzers er sneller af omdat zo'n ijzer meer blijft steken in de modder

mijn welsh-cob heeft ook de grootste maat en staat ook nog koehakkig(met zijn hakken naar binnen gedraaid)
toch blijven ze bij hem in de regel netjes zitten

toch ga ik er van uit dat je smid weet hoe hij ze er onder moet zetten en waar hij op moet letten
wat zegt hij er zelf van?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 21:33

Mijn merrie trapt ook op de takken, dus ik neem ijzers met een kort takje die wat naar binnen draait. Dat scheelt enorm moet ik zeggen.

Ik weet niet hoe anderen dat ervaren maar ik vind ze wel eng met het achterwaarts de trailer uitstappen... Nu gaat Tina er altijd voorwaarts uit omdat ze anders als een speer uit de trailer schiet.

SuperrrPaint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:06

ik heb ook plates met korte tak, bevalt erg goed, en heb nooit problemen met een ijzer die er onderuit ligt.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:10

Toen Fuego ze net had kreeg hij het ook steeds voor elkaar om ze scheef te trappen. Hij heeft toenwat kortere en bredere plates gekregen en sindsdien heb ik eigenlijk geen problemen meer gehad.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:04

Inderdaad, eerst beginnen met wat kortere takken. Kelo trapte ze er eerst ook regelmatig onder uit. Op een gegeven moment raken ze eraan gewend en gaat het goed.

@crazycactus: onze trailer heeft een rubber mat op de klep, geen latjes. Dat is de oplossing. Met latjes op de klep loop je inderdaad het risico dat ze met de takken blijven hangen. Overigens is het geen glad rubber, maar geruwd. Weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, het lijkt een beetje op zo'n kunststof grasmat maar dan korter en dichter op elkaar (en van rubber dus).....ook als het kletsnat is, blijft het stroef. Echt ideaal!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:54

@redneck ik heb zelf een ifor williams, dus mijn paarden hoeven er gelukkig niet achterwaarts uit, maar als ik idd die trailers met die latjes zie vraag ik me wel eens af of er nooit eens een paard achter blijft hangen.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 09:55

crazycactus schreef:
@redneck ik heb zelf een ifor williams, dus mijn paarden hoeven er gelukkig niet achterwaarts uit, maar als ik idd die trailers met die latjes zie vraag ik me wel eens af of er nooit eens een paard achter blijft hangen.

Ah, ook een Ifor....zelfde klep als ik dus. Maar ik haal ze er wel gewoon achterwaarts af. Behalve Senora, die vindt dat vreselijk. Zij gaat dus mooi vooruit. Vooral ideaal met een veulen! Ik vind de latjes ook niet geweldig, nee. Heb er natuurlijk weleens één gebruikt en het ging gelukkig steeds goed, maar het blijft link.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 19:55

mijn smid zelf heeft niet echt ervaring met western beslag. Hij doet zijn best en verdiept zich er zoveel mogelijk in. De erste paar keer was hij in Friesland beslagen en toen ging het beter.
Maar ik zal hem vragen of die takken soms teveel uitsteken.

Wat betreft de trailer ik heb ook een Ifof maar gebruik ook alleen de voorkant als er een lastige situatie is of er druk. Anders gewoon achteruit.

bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:12

Via een klant ben ik gewezen op deze website. Ik heb al eerder gemerkt dat er veel misverstanden bestaan over Western rijden en training en hoefbeslag voor Western paarden in het bijzonder, en zou willen bijdragen aan het zoveel mogelijk uit de wereld helpen van deze misverstanden.

Voor diegenen die mij niet kennen, mijn naam is Ronald Aalders. Ik ben al vele jaren hoefsmid, en heb mij de laatste 15 jaar toegelegd op het beslaan van Western paarden, in mijn geval hoofdzakelijk Reiners en WP paarden. Ik besla paarden voor enkele trainers in Nederland, maar werk ook erg veel in het buitenland, vooral Duitsland en België en uiteraard de USA. Naast mijn werk met "performance" paarden, beslaat een belangrijk deel van mijn praktijk ook uit wat wel "therapeutisch" beslag genoemd wordt.

Voor hen die geïnteresseerd zijn in "succes-stories", ik ben als vele jaren de hoefsmid met de meeste Europese (AQHA) Kampioenen en besla als even zolang succesvolle paarden voor ondermeer de Duitse en Italiaanse Derby en de NRHA/DRHA/IRHA Breeder's Futurity.

Naast mijn werk als hoefsmid geef ik ook als gastdocent les aan hoefsmeden en dierenartsen die meer willen weten over hoefbeslag en over hoefbeslag voor Western paarden in het bijzonder. Ondermeer in Deurne.

De reden dat ik langs deze weg zou willen bijdragen aan het verminderen van onbegrip en misverstanden is dat deze website niet alleen populair blijkt, maar ook bezocht wordt door belangstellenden in de Western sport die niet allemaal direct contact hebben met professionele trainers. Ik denk dat met name hierdoor misverstanden langer blijven "rondzingen" dan nodig. En uiteindelijk is dat iets wat de Western sport zélf raakt en daar gaat het natuurlijk om.

Als ik me hier beperk tot het onderwerp dat is aangesneden, "plates", moet ik meteen al zeggen dat over Reining heel erg veel valt te vertellen. Veel en veel meer dan ik hier met de beste wil kwijt zou kunnen. Zo houd ik mij al 15 jaar met Reining bezig en leer nog steeds. Misschien dat het daarom het verstandigste is om eerst de problemen met "plates" die hier genoemd zijn eens te bespreken. Overigens noemt men "plates" in de USA "sliders" en wel omdat plates ook gewone (ren)paard ijzers kunnen zijn. Ik houd het ook maar op sliders om verwarring te voorkomen.

Sliders vergemakkelijken het glijden tijdens de "sliding stop". Het is echter niet zo dat een paard zonder sliders niet zou kunnen stoppen. Een sterke stopper glijdt met of zonder sliders. Met sliders verder....... Maar wat de belangrijkste reden is voor het gebruik van sliders is dat deze -mits juist aangebracht!!- de belasting van de stop kunnen verminderen. Een "sliding stop" is een zware oefening voor een paard. Het is van groot belang dat deze oefening zonder onnodige belasting uitgevoerd kan worden om paarden blessure vrij te kunnen houden. Zo zag ik een vraag staan of een paard ook te vroeg met sliding plates beslagen kan worden. Het antwoord is nee. Zodra een paard in training wil stoppen moeten sliders gebruikt worden. De trainster in kwestie heeft dan ook groot gelijk dat zij je vraagt de hoefsmid te vragen sliders aan te brengen. Alleen door correct beslag en goede begeleiding van je trainer kun je van je paard een goed showpaard maken die vele jaren blessurevrij de sport met je kan beoefenen.

Een andere opmerking die ik las ging over de "lange takken" van sliders. In beginsel hebben correct aangebrachte sliders geen (te) lange takken. Hou er rekening mee dat het midden van de slider gecentreerd dient te worden met het midden van de hoef. In de praktijk betekent dit meestal dat de takken van de sliders ingekort dienen te worden. Er zijn verschillende manieren omdat te doen maar de meest gebruikte is het afkorten door met een speciale hamer een stukje van de (hete) slider af te hakken en de takken daarna af te werken. Mede ook om deze reden moet een Reiner ook altijd "warm" beslagen worden. Hoewel ik op zich niet een tegenstander van "koud" beslag ben kan een slider domweg niet correct gevormd worden zonder deze te verhitten. En al helemaal niet de sliders die ik gebruik. Die zijn veel te hard.

Als een paard sliders aftrapt door op de takken te trappen is de kans groot dat de pasvorm, waaronder de lengte, nader bekeken dient te worden. Het aftrappen van ijzers is nooit te voorkomen maar als een paard wekelijks sliders aftrapt is er echt iets aan de hand.

Let er evenwel op dat het inkorten van een slider zorgvuldig dient te gebeuren! Het domweg afhakken van een stuk van de slider kan de slider te kort maken. Dan is het middel veel erger dan de kwaal! Zonder voldoende ondersteuning kan het paard uitglijden of zelfs achterover vallen tijdens een diepe stop en daardoor ernstige blessures oplopen. Om over de ruiter nog maar te zwijgen! In zoverre -als er dan toch een fout gemaakt moet worden- zijn sliders met te lange takken veiliger dan sliders met te korte takken.

Ook las ik een opmerking over "brede" sliders. Wees altijd voorzichtig met het gebruik van sliders die breder zijn dan 1 inch (1" = 25 mm). Op jonge paarden (2 jarigen) is zelfs 7/8 inch (7/8" = 22 mm) meestal het maximum. Te grote sliders hebben hetzelfde effect als te korte takken! Doordat deze sliders een groot oppervlak hebben zijn ze gladder en kunnen paarden veel te diep gaan tijdens de stop. Dit kan tot onzekerheid bij het paard leiden maar zelfs ook blessures opleveren. Laat het beslaan van bredere sliders over aan smeden met verstand van Reiners! Ik zie dagelijks Reiners met (veel) te grote sliders. Jullie ook. En je kunt ze eenvoudig herkennen. Vaak zijn het paarden met moeite met wisselen, paarden die snel overkruist gaan en tijdens de stop gaat vaak het hoofd omhoog omdat de stop te diep uitkomt. Als je dit bij je eigen paard herkent probeer dan eens kleinere (=smallere) sliders.

Een andere opmerking die mij zorgen baarde ging over het indraaien van takken. Dit indraaien of inkorten van een tak wordt weliswaar toegepast maar nooit als remedie voor het aftrappen van sliders! Het heeft namelijk heel vervelende bij-effecten die ik zal proberen uit te leggen. Doordat een (binnen)tak verder naar het midden van de voet gesmeed wordt dan de buiten tak heeft die buitentak een grotere hefboom werking op de voet. Dit houdt in dat in een zachte reining bodem de voet-as van het paard niet recht blijft maar naar binnen om buigt tijdens het galopperen. De grotere hefboom laat die kant van de slider beter dragen dan de binnen kant, waardoor de voet kantelt. Op zijn minst levert dat dikke kogels voor het paard op.

Er zijn gevallen waar gebruikt wordt van het "indraaien" of "inkorten" van een tak van het ijzer. Men noemt dit het aanbrengen van een "trailer". Voorbeelden zijn het gebruik bij "spreaders" (paarden die heel wijd gaan tijdens de stop) of "narrow stoppers" (paarden die te nauw gaan tijdens de stop). Deze afwijkingen van de gewenste wijze van stoppen behoeven echter -zeker als het paard wijd stopt- maar hoogst zelden afwijkend beslag. In de meeste gevallen kan een goede trainer uitkomst bieden. En als correctie middels beslag al onvermijdelijk lijkt zorg dan dat dit in overleg met de trainer beoordeeld wordt door een ervaren Reining hoefsmid. Onjuist gebruik van trailers kan makkelijk tot kreupelheid leiden.

Zoals gezegd valt er veel meer te zeggen over beslag voor Reiners, (én WP paarden, én Cutters..........) maar de tijd is beperkt. Ik hoop echter dat dit een aanzetje kan zijn tot het verminderen van misverstanden over beslag en de Western sport.

Ronald Aalders

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:49

Whoa Ronald, dat is nog eens een gedegen uitleg! Erg veel dank daarvoor!

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:00

Ronald,
allereerst welkom op bokt, hartelijk bedankt voor je duidelijke uitleg

ik denk dat een hoop bokters nu graag willen weten in welke regio jij de paarden beslaat, of je ook aan huis komt en hoe we je kunnen vinden! en of je nog tijd hebt, want als ik dit zo lees zou het me niet verbazen als je een wachtlijst hebt

of kun je misschien hoefsmeden aanraden voor verschillende regio's?

(ik heb je gegevens al gevonden via internet maar het lijkt me niet fijn voor je als half bokt je nu gaat platspammen)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:11

Fijn eens een goed verhaal te lezen over plates Ronald.

Over het steeds aftrappen van de plates/sliders: ik ben dan wel geen smid maar als je paard zijn plates/sliders steeds af trapt liggen ze er denk ik niet goed onder.
De plate/slider moet goed aansluiten aan de hoef. Een uitstekend randje aan de binnen kant is al genoeg om op te staan en dus het ijzer er af te trappen. Goed kijken dat het ijzer dus perfect past en nergens aan de zijkanten, maar vooral niet aan de binnenkant, onder de hoef uit komt.

Ook je smid op het hart drukken nagels met "verzonken" koppen te gebruiken, of de koppen in elk geval met het ijzer gelijk te vijlen anders stropt het ijzer als nog en krijg je een extra belasting op de benen ipv een verlichting!

Misschien kun je je smid vragen een keer een dagje mee te lopen met een "ervaren" smid? Die van mij heeft dat ook gedaan om de ins en outs te leren en nu gaat het super met beslaan.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:41

Adrienne schreef:
Misschien kun je je smid vragen een keer een dagje mee te lopen met een "ervaren" smid?

of hij kan een workshop volgen bij Ronald?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:09

Hoi Ronald,

Als eerst bedankt,voor je bijdrage op dit forum, dat zouden er meer western-profesionals moeten doen, om dit western-gedeelte op dit paardenforum nog "volwassener" te maken.
Je kent mij niet persoonlijk, maar jij bent bij de inside westernmensen natuurlijk zeer bekend, aangezien je de beste westernhoefsmid wordt genoemd van NL/Europa (nee, ik BEN niet aan het slijmen! Tong uitsteken ) en daardoor nauwelijks te boeken!

Jou stuk tekst hierboven heb ik dan ook meteen even uitgeprint, om nogeens na te lezen of om mensen ,bepaalde dingen beter uit te leggen, super!
We zijn zelf heel tevreden over onze hoefsmid, maar zouden we eens een heel specifiek probleem met het beslag van een reiner hebben, waar wij niet uitkomen , dan zal je wel een belletje krijgen van ons!

MVG Vanessa Stienen
Stienen Quarter Horses

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:14

Hee Ronald! Ben je nu ook een bokkerd Knipoog

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:09

jessiejanes schreef:
Hoi Ronald,

Als eerst bedankt,voor je bijdrage op dit forum, dat zouden er meer western-profesionals moeten doen, om dit western-gedeelte op dit paardenforum nog "volwassener" te maken.
Je kent mij niet persoonlijk, maar jij bent bij de inside westernmensen natuurlijk zeer bekend, aangezien je de beste westernhoefsmid wordt genoemd van NL/Europa (nee, ik BEN niet aan het slijmen! Tong uitsteken ) en daardoor nauwelijks te boeken!

Jou stuk tekst hierboven heb ik dan ook meteen even uitgeprint, om nogeens na te lezen of om mensen ,bepaalde dingen beter uit te leggen, super!
We zijn zelf heel tevreden over onze hoefsmid, maar zouden we eens een heel specifiek probleem met het beslag van een reiner hebben, waar wij niet uitkomen , dan zal je wel een belletje krijgen van ons!

MVG Vanessa Stienen
Stienen Quarter Horses

Haha, nou gelukkig ben ik wel degelijk te boeken hoor! Tenminste mijn huidige klanten is dat goed gelukt. Maar goed ook want anders zou mijn hondje omkomen van de honger en iedereen die Tex kent weet dat we dat niet kunnen hebben!

Maar voor alle duidelijkheid hetgeen ik hier geschreven heb is maar een klein gedeelte van wat er bij reiningbeslag allemaal komt kijken. Ik zie in de praktijk zoveel problemen die gewoon om verbetering schreeuwen dat enige nader uitleg op zijn plaats is. Juist bij de reining staat en valt niet alleen de prestatie met goed hoefbeslag, maar ook de "soundness" van de reiner.

Ronald Aalders

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:37

hoe komt het nou dat niemand ronald gaat afzeiken als hij het heeft over jonge paarden en daarbij tussen haakjes zet 2-jarigen? zijn de kneusjes in slaap gevallen.
goeie uiteenzetting ronald !

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:11

Nee, ik ben in ieder geval niet in slaap gevallen, maar vindt dat je Ronald hier niet op af moet rekenen natuurlijk! Als de klant onder een 2-jarige sliding ijzers wil zetten... Boos! , maar de klant is koning, ook voor Ronald. en daar ging dit topic niet over, daar is al zoveel over gesproken..

Mag ik, als Pleasure,Trail en HMS ruiter, vragen wat je bedoeld met WP beslag? Ik neem aan dat je hiermee het beslag voor Pleasure paarden bedoeld?

Wat geweldig trouwens dat je hiervoor de tijd wil nemen! Petje af! Ja

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:55

dropje2 schreef:
Wat geweldig trouwens dat je hiervoor de tijd wil nemen! Petje af! Ja

WP is Western Pleasure ja, sorry in de USA is dat zo'n gebruikelijke afkorting dat ik die automatisch hier ook gebruik.

Ik heb deze poging tot het verspreiden van meer informatie eens gewaagd omdat ik tegenwoordig steeds betere paarden in Nederland zie. Hoewel goede trainers minstens zo belangrijk zijn, zie ik echter veel te vaak dat paarden tegen blessures aanlopen en mede daardoor in hun prestaties achterblijven doordat de kwaliteit van het beslag niet overeenkomt met de kwaliteit van het paard.

Ik hoop dat door het wat toegankelijker maken van informatie in ieder geval het belang van hoefbeslag in de Western sport onderkend wordt, zodat trainers en eigenaren in samenwerking met dierenartsen en hoefsmeden de Western sport in Nederland naar een hoger plan kunnen helpen tillen. Ik zag bijvoorbeeld een opmerking over het afslijpen van de nagelkoppen van sliders. Als je hoefsmid dat niet standaard doet bij jouw Reiner wordt het tijd voor een gesprekje met de hoefsmid. Dat is toch wel het allereerste wat moet gebeuren bij sliders!

Hoe ik overigens die informatie moet verspreiden en doseren op deze website weet ik eerlijk gezegd nog niet, ik denk dat ik eerst maar eens probeer een selectie te maken uit eventuele vragen en die beantwoord. Bestaat er ook een mogelijkheid om foto's te plaatsen? En wel zo dat een digibeet als ik dat ook kan?

Dus als er vragen zijn, laat maar horen. Stuur mij een berichtje met de vraag en als er genoeg van dat soort vragen komen dan zal ik daar zeker op in gaan.

Ronald Aalders

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:02

nou ik heb er al 1 gestuurd haha en terug gekregen, dit is wel heel interressant zeg dit topic

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:47

super Ronald! OK dan!
bij foto's plaatsen kan je altijd hulp vragen , ook gewoon in het topic.
Misschien leuk , dat als je vragen krijg, zeker als je vaak dezelfde vragen krijg , om hier een apart topic over te openen?
Erg interressant.
En ook erg fijn dat iemand als jij ziet, dat de westernsport wel steeds groter en van hogere kwaliteit aan het worden is. (toch weer een ander "geluid", dan wat je in een ander topic hierover hoort)
Wel oppassen hoor, BOKT is verslavend,.......... Duivel

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:17

Super Ronald dat je jouw ervaring hier met ons wilt delen en vragn wilt gaan beantwoorden. OK dan!

Misschien dat de mod. hier dan een stickytopic van kan maken. Denk dat Ronald straks de vragen om de oren vliegen. En dan kan iedereen het heel snel vinden. Bovendien is hoefbeslag een dermate belangrijk item dat het wel een sticky waard is.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:50

jessiejanes schreef:
Wel oppassen hoor, BOKT is verslavend,.......... Duivel

Haha, nou het is niet echt dat ik geen ervaring heb met bulletin boards zoals deze hier. Ik ben al meerdere jaren actief op een board in de USA, de USA is en blijft voor mij nou eenmaal een belangrijke markt.

Dat board echter maakt het posters wat eenvoudiger om foto's en dergelijke te plaatsen.

Kijk maar eens hierna: http://www.horseshoes.com/forums/showthread.php?t=2986

Ronald Aalders

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 11:57

Zo hè!!! welkom en ontzettend bedankt voor deze enorme duidelijke uitleg en beschrijving. Ik ga het nog even een paar keer goed lezen en zal mijn smid dit ook laten lezen.
Hij is er erg in geintereseerd gelukkig.

Fijn dat je hier ook de tijd en moeite hebt genomen om dit zo duidelijk uiteen te zetten.

Ik moet alles nog even goed lezen. To be continued