[WN] Gangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh

Gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 11:38

hallo,
k ben op school bezig met een werkstuk over de gangen van het paard.
Hierbij wil k ook walk,jog,lope laten zien.
Weet iemand of dit ook echt een 'aparte' gang is?
Weet alleen dat het vlakker is en makkelijker uit te zitten..

Wie kan mij helpen? Bloos

Vera

Re: Gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:33

Helaas...het is gewoon stap, draf en galop maar dan op z'n engels Haha!

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:49

Toevoeging: 'jog' is een langzame draf, gewone (vlotte) draf is 'trot'. Zelfde geldt voor 'lope', dat is een langzame galop. Een vlotte galop heet 'gallop'. Maar het zijn dus inderdaad geen aparte gangen.

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:50

een vlotte galop heet toch 'canter' dacht ik?

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:30

nee, canter is de UK-engelse term voor lope (USA-engels)
gallop is de snellere variant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:53

En je hebt ook de extended jog en dat is volgens mij uitgestrekte draf. Maar een aparte gang zoals de ijslander hebben (telgang bijv) hebben western gereden paarden niet.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:40

Gallop is rengalop, hierbij is de beenzetting ook verschillend van de gewone galop/lope/canter, geloof ik.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:04

Als ik het me goed herinner is een echte gallop ( rengalop) een 2 takt gang en de gewone galop ( canter, lope) een 4 takt. Dat heb ik lang geleden in een boekje gelezen, dus het kan zijn dat het niet helemaal klopt, maar de beenzetting is wel anders.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:05

ElCid schreef:
Als ik het me goed herinner is een echte gallop ( rengalop) een 2 takt gang en de gewone galop ( canter, lope) een 4 takt. Dat heb ik lang geleden in een boekje gelezen, dus het kan zijn dat het niet helemaal klopt, maar de beenzetting is wel anders.

Bijna Tong uitsteken
Galop is 3-takt, rengalop is 4-takt.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paard_(dier) (met filmpjes)

*edit* krijg verkeerde pagina met de link Boos! deze dan? http://nl.wikipedia.org/wiki/Paard_(dier)#Paardengangen
*hèhè, dat viel niet mee Scheve mond

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:10

Aha, krijg je als je ouder wordt, dan vergeet je wel eens hoe het helemaal zat. Net ook al gezocht op Wikipedia, maar je bent me voor Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 10:41

Wranglerbutt schreef:
Gallop is rengalop, hierbij is de beenzetting ook verschillend van de gewone galop/lope/canter, geloof ik.

Nee hoor, galop is ALTIJD een drie-tact gang, waarbij een rengalop wel anders voelt, maar geen andere beenzetting heeft.
Iets kort door de bocht kun je stellen dat:
walk=stap
jog=verzamelde draf
trot=arbeiddraf
lope=verzamelde galop (géén vier-tact!!!)
canter=arbeidsgalop (UK-term, maar wordt ook in de USA gebruikt)
gallop=rengalop

Als ik dan een western-instructeur hoor kwelen hoe "geweldig" het paard galopeert terwijl het paard een zielig vier-tact krabbelgalopje laat zien, dan krijg ik daar kromme tenen van. Die instructeur is voor mij afgeschreven, zelfs als ze de naam heeft de beste amazone uit de regio te zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:22

nielsd schreef:
En je hebt ook de extended jog en dat is volgens mij uitgestrekte draf. Maar een aparte gang zoals de ijslander hebben (telgang bijv) hebben western gereden paarden niet.

Dat hangt er van af welk paard je western rijdt, als je een gangenpaard hebt, hebben ze ook meer of andere gangen. Kun je gewoon mee westernrijden, hoor. Er zijn ook diverse amerikaanse rassen die laterale gangen hebben en met western-optoming gereden (kunnen) worden. Feit is wel dat Quarters, Paints en Appaloosa's gangbaar niet in die categorie vallen. Maar een IJs kun je ook prima western rijden, net als met de diverse Zuid-Amerikaanse rassen, die vaak ook laterale gangen hebben (lees: vorm van tölt) Enne, telgang is niet gewenst bij de meeste gangenpaarden, alleen rentelgang is in bepaalde IJslanderkringen gewenst, maar dat is voor de snelheid, niet voor het comfort. Comfort haal je uit de tölt-versies die gangenpaarden hebben.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:38

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:46

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:55

@Waratje: Whatever Afbeelding Als jij het beter weet... Wikipedia ff aanpassen dus Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:27

Een tijdje geleden, bij een westernshow bij Paul's Western Stables kwam er een vrouw een reningproef doen, ze was volgens de omroeper nederlands kampioen (geweest?) in de reining. En voordat het begon ging ze even inrijden, de hele tijd een 'lope' maar de achterbenen gingen eigenlijk hetzelfde als in draf, alleen de voorbenen galoppeerden, zo zag het er uit in ieder geval.. Is dat dan nu zo'n verkeerde galop?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:54

MysticTinker schreef:
Een tijdje geleden, bij een westernshow bij Paul's Western Stables kwam er een vrouw een reningproef doen, ze was volgens de omroeper nederlands kampioen (geweest?) in de reining. En voordat het begon ging ze even inrijden, de hele tijd een 'lope' maar de achterbenen gingen eigenlijk hetzelfde als in draf, alleen de voorbenen galoppeerden, zo zag het er uit in ieder geval.. Is dat dan nu zo'n verkeerde galop?

Yep, dat is dus geen correcte galop, wel een fout die je nogal eens ziet bij (bepaalde?) westernruiters.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:48

Ook wel dralop genoemd Tong uitsteken

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:43

Maar dan heb je vast niet te maken gehad met een "echte" reining ruiter maar eerder een pleasure ruiter. Reining paarden mogen op wedstrijden in hun proef namelijk geen drafpas zetten want dat levert een "break of gate" en dus dikke min punten op. Deze ruiters gaan dus niet onnodig risico lopen door hun paarden in zo'n net wel net niet galop te laten lopen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:45

echte extra gangen zijn tölt en telgang.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 09:38

De singlefooters hebben een extra gang, maar of dat ook als echte extra gang gerekend wordt weet ik niet, frappant is dat ze 1 voet op de grond hebben in die gang..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:00

dapperdier schreef:
De singlefooters hebben een extra gang, maar of dat ook als echte extra gang gerekend wordt weet ik niet, frappant is dat ze 1 voet op de grond hebben in die gang..

Jawel, dat noemen ze tölt. Singlefooters zijn niet meer of minder dan töltende paarden. Die van Sietske doen dat goed hoor, valt niks van te zeggen, maar het is niet echt anders dan de tölt van de andere amerikaanse gangenrassen. Tango is gewoon een goed uitgezochte kruising van amerikaanse gangenpaarden. Dat de amerikanen andere namen hebben voor de gangen, doet aan het principe niks af, aan het rijden trouwens ook niet.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:45

Adrienne schreef:
Maar dan heb je vast niet te maken gehad met een "echte" reining ruiter maar eerder een pleasure ruiter. Reining paarden mogen op wedstrijden in hun proef namelijk geen drafpas zetten want dat levert een "break of gate" en dus dikke min punten op. Deze ruiters gaan dus niet onnodig risico lopen door hun paarden in zo'n net wel net niet galop te laten lopen.

Ja toevallig ken ik de ruiter het paard en de omroeper, en dit was een pleasure getraind paard. Moet er wel bij zeggen dat de bak op het moment heel zwaar was.