[WN] Hoe serieus is western rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mannie

Hoe serieus is western rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 23:41

Hallo,

Ik lees wel eens mee in het western forum en ben mij aan het verdiepen in de sport.

Ik vraag mij alleen af hoe serieus het western rijden is.

Als je op een wedstrijd komt, ik ben een paar keer bij manege rosworld geweest, vind ik het eigenlijk niet veel voorstellen.
De klasses zijn klein, als er een keer 8 deelnemers zijn is het goed gevuld. Als je in de dressuur een keer 6e word heb je een rozet waar je trots op kan zijn, want dan heb je wel gemiddeld 20 ruiters achter je gelaten. Bij de westernklasses is het niet echt een prestatie als je 6e wordt want dan ben je net geen één na laatste. Maar de ruiters lopen ermee alsof ze een hele prestatie neergezet hebben.
Ok, de proeven zijn niet makkelijk, maar concurentie is er ook niet.
Het lijkt wel of ze zo veel mogelijk onderdelen uitschrijven zodat iedereen een rozetje kan winnen.

Van de beginnende ruiters kan de helft maar net op een paard blijven zitten. Toevallig raakte ik met iemand aan de praat die mij wist te vertellen dat volgend jaar het allemaal anders word en dat de beginners niet meer hoeven te galopperen in de laagste klasse. Verward Ik vond de dressuurproeven al veel te makkelijk geworden, hoe serieus is dit dan?

En dan de paarden. De quarter horses zijn niet te betalen, maar als je wat wilt, heb je er toch echt zo één nodig. Alleen een goede gezonde vinden is een heel probleem. Op internet staat niet veel moois aangeboden en het kost dan wel een vermogen, want onder de 5000 euro staan ze er niet. Zelfs een kruizing is al prijzig. Sorry hoor maar de meeste lijken toch echt op uit hun krachten gegroeide, kreupele pony's. Dan ga je eens kijken bij iemand die die paarden fokt, de ene merrie is nog kreupeler dan de andere en allemaal hebben ze een veulen aan de voet die al een godsvermogen moet kosten want die is van hengst zus of zo. Dat mama ook iets in te brengen heeft is niet belangrijk? Ook een particulier die ik sprak zei doodleuk dat hij niet meer op zijn 9 jarige merrie reed omdat ze hko had, en er dus maar een veulen bij ging fokken wat hij goed kon verkopen. Sorry hoor, maar hko is toch erfelijk???? welnee zegt deze persoon, dat komt omdat deze merrie te vroeg is ingereden, daarom is ze nu versleten. Dit vererft ze niet Gestoord

Ook qua tuig doe je niet mee als je geen blingbling zadel hebt en dito kleding. Natuurlijk peperduur, maar dan heb je ook wat. Dus een serieuse sport voor degenen onder ons die geld genoeg hebben.

Hoe serieus is die westernsport nou eigenlijk?

Wranglerbutt

Re: Hoe serieus is western rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:45

Bloedserieus Clown

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:47

Ik beoefen de westernsport niet. Evenmin de Engelse tak. Tja, waarom reageer ik dan? Nou, het valt me op alles wat je zojuist hebt gezegd toepasbaar is op iedere tak van de sport. Er gebeurt net zoveel gekkigheid met merries in ander takken van de sport (kreupel, dan maar als fokmerrie gebruiken ed.)
"Van de beginnende ruiters kan de helft maar net op een paard blijven zitten" nog eentje terug: als ik op een engelse manege kijk zie ik alleen maar te grote groepen jonkies rukken in de paardenmondjes, etc etc.
Als je niet van de Westernsport houdt, gewoon eerlijk zeggen Knipoog Onlusten komen in elke tak van elke sport voor.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:49

Citaat:
En dan de paarden. De quarter horses zijn niet te betalen, maar als je wat wilt, heb je er toch echt zo één nodig. Alleen een goede gezonde vinden is een heel probleem. Op internet staat niet veel moois aangeboden en het kost dan wel een vermogen, want onder de 5000 euro staan ze er niet. Zelfs een kruizing is al prijzig.

Wat denk je van een dressuurknol dan, kwpn met beetje ouders... Knipoog:+

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:54

ik ben het met het bovenstaande eens...
Ik denk dat, omdat het hier minder "bekend" is dat minder mensen meedoen aan wedstrijden, en wees blij dat die mensen blij zijn met hun prestatie, als het goed is gegaan mag je ook best blij zijn met een laatste plek...
ik rij zelf geen western en ook geen wedstrijden, maar ik vind dit dan ook niet echt belangrijk.
In de "engelse tak" van het rijden heb je toch ook die hele setjes en merken hype... dus..
naja ik denk dat western rijden net zo serieus is als alle andere takken van paardensport. niks meer of niks minder.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:58

ben je weleens bij de westernmanege in madestein Den Haag wezen kijken? daar organiseren ze regelmatig wedstrijden en dat is echt mooi om te zien (ben zelf een dressuurmuts) maar vind het geweldig te zien. ik weet niet waar je vandaan komt????????

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:13

Hai TS,

Ik denk dat je voor een deel nog gelijk hebt. Inderdaad zijn de Quarters en Paints duur. En inderdaad zijn er wedstrijden die per onderdeel niet stampvol zitten.

De oorzaak ligt denk ik in het feit dat er in Nederland op zeer grote schaal (de overgrote meerderheid) al heel erg lang dressuur wordt gereden, op veel verschillende niveaus. Dus tot je serieus bij de Z terecht komt, kun je met een kruising new forest of een papierloze pony of paard best vooruit, dat doen er namelijk heel veel. En bijna alle pony's en paarden die te koop staan, zijn ook Engels gereden en hebben bijvoorbeeld wel L2 gelopen. No offence, maar.... niets bijzonders.

Wil je echt een goede afstamming en een paard dat je zeker weten tot de hogere Z klasses kunt rijden, dan betaal je ook die duizenden euro's.

In de westernsport is het deel van de sporters die een paard kopen waarmee in principe de (sub)top kan worden gereden, veel groter dan bij de dressuur. Want de mensen zijn er erg serieus mee bezig, misschien wel serieuzer dan engelse ruiters, omdat je er al zo specifiek voor kiest.
Want western kan met elk paard worden gereden. Alleen val je meer buiten de boot doordat er zovelen zijn met een quarter of paint of app.

Western is, hoe snel het ook groeit, nog altijd een heel kleine minderheid binnen de paardensport. Bovendien is er zeker nog schaarste op de quatermarkt, en schaarste maakt duurder. Dat er wel eens dieren tussen kunnen zitten die alleen al vanwege hun papieren geld waard zijn, maar eigenlijk het fokken niet waard zijn, komt dan veel voor.

Wat jij dus noemt al kwalijkheden, is slechts een gevolg van de tijd en plaats en zal zeker bijtrekken naarmate de westernsport groeit. Van veel dierenrassen zijn er wel perioden van schaarste of buitenproportionele populariteit geweest. En die prijzen stegen toen enorn, en zijn ook weer gedaald.
Echter, voor een toppaard, welk ras of welke discipline dan ook, zal je altijd meer blijven betalen. Dat brengt zichzelf altijd weer in evenwicht.

Zo denk ik erover. Ik wil hiermee echter niemand tegen de schenen schoppen en weet ook dat er genoeg mensen zijn die western rijden op andere rassen of kruisingen. Maar ik heb het even in de algemeenheid getrokken.. No offence dus! Zeker zo doorgaan, want hoe gewoner het wordt, hoe beter, in mijn ogen.

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:16

Ik ben het eens met Paraat, TurdusMerula en Leo3hoekje. Als een bepaalde tak van de sport niet aanstaat dan zijn
er altijd wel redenen te bedenken waarom het niet serieus, slecht of wat dan ook is.
Als je goed kijkt en een beetje moeite doet om verder te kijken dan je neus lang is hoef je niet met dit soort
stellingen te komen lijkt me... Tuurlijk zit er ook wel eens wat fouts tussen, maar das in elke tak van de
paardensport, en daarbij is de westernsport hier ook nog relatief jong.

Ik ben een paar jaar geleden overgestapt van engels naar western omdat ik me hier beter in kon vinden, maar ik kan
een goed gereden dressuurproef wel nog steeds waarderen. Waarmee ik wil zeggen dat ik het best wel shortminded
vind om meteen zo dicht te slaan tegen "andere methodes"

edit: ook kukkie heeft een goed punt Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:17

Als je ipv Rosworld nu eens naar Marienheem was geweest, waar afgelopen september weer een 6 daagse wedstrijd georganiseerd was met meer dan 1000 starts dan zou je weten hoe serieus het western rijden is.
Over je opmerking van de kreupele quarters heb ik het maar even niet want dat slaat nergens op. Het lijkt me dat je op de verkeerde plaats bent geweest.

Tuig kan je zo duur maken als je zelf wilt, maar als je een goed zadel wilt ben je wat duurder uit dan bij de Zadelmarkt ja.. logisch als je weet dat een huid al meer dan 300 euro kost. Bling bling is maar net of het je smaak is. Mijn showspul is vrij eenvoudig met hooguit een mooi gespje of rawhide versieringen.

Excessen heb je in iedere tak van de sport of je nu op de renbaan gaat kijken waar jaarlingen getrained worden, in de springsport waar nog gewoon gebareerd wordt enz enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:29

Inderdaad de westernsport is een stuk kleiner als de engelse sport. De wedstrijden zijn vaak kleiner, maar een stuk gemoedelijker. Je hebt ook grote wedstrijden, maar bij dressuur heb je ook grotere en kleinere wedstrijden. Je kan verschillende onderdelen starten, het is maar net waar je aan mee wilt doen. Omdat deze tak nog groeiende is, en een stuk kleiner is als de engels sport zul je inderdaad per klasse, en per onderdeel minder deelnemers treffen.

Wat de bling betrefd, het ligt aan je eigen smaak. Als jij van veel diamanten enzo houdt, tja daar betaal je ook naar. Als jij in de engelse sport erbij wilt horen kom je ook een dekje van Anky aan het kopen, met een bijpassend zadel en hoofdstel, laarzen kleding enz. Je portomonee is helemaal leeg, maar goed dan heb je ook wat Clown Kwestie van smaak dus, en een goed degelijk hoofdstel hoefd niet duur te zijn. Een zadel moet gewoon passen en je moet er lekker in zitten. Hoeft geeneens zoveel duurder te zijn dan een goed engels zadel.

De paarden.. Tja een goede quarter kost nou eenmaal geld, en tja een gezond paard.. Het aanbod van gewone paarden is veel groter en daar valt het ook niet zo op dat er slechtere tussen zitten. Niet alle quarters zijn ongezond en zien er uit als kreupele pony's. Verder kun je western rijden met ieder ras, net zoals je dressuur kunt rijden met een shetlander ofzo. Het is maar net wat je wilt. Ik heb zelf een haflinger, en ben daar heel blij mee. Ze doen het ook niet onverdienstelijk in de sport. Kijk eens op www.reining-haflinger.de En inderdaad mijn haf valt op tussen de quarters. Ik sta op een stal met alleen maar quarters.

Ik denk dat je gewoon even vooroordelen hebt benoemd, verdiep je er eens echt in, dan zul je zien dat het een heel serieuze zaak is! Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 07:55

Mannie schreef:
Hallo,

Ik lees wel eens mee in het western forum en ben mij aan het verdiepen in de sport.

Als je je die vraag al moet stellen lees je vast nog niet zo lang mee Haha!

Mannie schreef:
Als je in de dressuur een keer 6e word heb je een rozet waar je trots op kan zijn, want dan heb je wel gemiddeld 20 ruiters achter je gelaten.
Maar de ruiters lopen ermee alsof ze een hele prestatie neergezet hebben.
Het lijkt wel of ze zo veel mogelijk onderdelen uitschrijven zodat iedereen een rozetje kan winnen.

Vroeger kreeg je bij de dresuur tot aan de laatste plek een rozetje Haha!. Westernruiters rijden voor zichzelf (althans ik wel) concurentie is er wel degelijk als je maar weet waar en jury op let, zeker als je weet dat je proeven maar een uur vantevoren te horen krijgt en niet zoals bij de dressuur tot in den treure kan oefenen. Dan is iedere gewaardeerde proef een prestatie opzich.
Het aantal uit te schijven onderdelen is vaak vastgelegd in het regelement en omdat er bij de western met verschillende classes wordt gewerkt en er meerdere onderdelen (horsemanship, pleasure, trail, reining enz enz) op 1 dag gereden kunnen worden zijn er dus ook meerdere onderdelen om op in te schijven. Dat heeft geen bal met het aantal rosetjes te maken wat je kunt winnen maar met de veelzijdigheid van je paard.

Mannie schreef:
Van de beginnende ruiters kan de helft maar net op een paard blijven zitten. Toevallig raakte ik met iemand aan de praat die mij wist te vertellen dat volgend jaar het allemaal anders word en dat de beginners niet meer hoeven te galopperen in de laagste klasse. Verward Ik vond de dressuurproeven al veel te makkelijk geworden, hoe serieus is dit dan?

Heb je niet bij een beginnersles staan kijken??? Of een onderling beginners wedstrijdje van de manege zelf? En bij de nieuwe klasse-indeling moet er bij mijn weten gewoon gegalopeerd worden.

Mannie schreef:
En dan de paarden. De quarter horses zijn niet te betalen, maar als je wat wilt, heb je er toch echt zo één nodig.

Ligt eraan wat je doel is, er lopen ook zat niet-quarters rond op het NK WRAN die het helemaal niet slecht doen. Alleen zal een quarter voor somige onderdelen meer talent hebben dan een ander ras en andersom. Ik heb echt geen quarter/KWPNer/Arabier/Tuiger nodig om te bereiken wat ik wil hoor, in welke tak van sport ook.

Mannie schreef:
Ook qua tuig doe je niet mee als je geen blingbling zadel hebt en dito kleding. Natuurlijk peperduur, maar dan heb je ook wat. Dus een serieuse sport voor degenen onder ons die geld genoeg hebben.

Wat een totale onzin zeg. Je hebt duidelijk nog niet genoeg gezien en gelezen hier. Kom nog maar eens terug als je uitgelezen bent Knipoog

Eastwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:47

Heel goed Vippie! Helemaal mee eens.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:31

Wat ik me eigenlijk zit af te vragen is waarom je deze vraag stelt?

Je kunt namelijk over elke tak van sport op deze manier praten en dan blijft er inderdaad weinig over.
Ga eerst eens kijken bij "echte"fokkers, deze bv.:
http://www.performancehorses.nl/
Zo zijn er heel veel, zeer serieus bezig met de westernsport.

HKO kan inderdaad ook ontstaan uit overbelasting, iets wat helaas nog teveel voorkomt bij westernpaarden doordat zij op veel te jonge leeftijd, te zwaar worden belast, dus zo'n vreemde opmerking was dat niet van die eigenaar.

Maar goed, in elke tak van sport heb je paarden en mensen die het gewoon voor de lol doen en je hebt paarden en mensen die het als serieuze business uitoefenen. Ik denk dat jij net op het verkeerde moment naar een wedstrijd hebt zitten kijken en daar al je conclussies over de westernsport op basseert.
Dus kijk eens wat meer rond en laat je beter informeren als het je echt boeit.
Haha!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:39

Complimenten voor de serieuze antwoorden.

Ik heb zelf zoiets van Lips are sealed

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:42

MMM, ik vind het idd ook een beetje rare vraag.. Omdat jij het niets vind of lijkt hoeft het nog niet niets te zijn.. Ik ben ook dressuurmuts en op sommige wedstrijden lopen de beste paarden en andere denk je van wat moet dit in hemelsnaam voorstellen..

Laat mensen in hun waarde met wat ze doen.. Iedereen beleefd de paardenwereld op zijn/haar eigen manier..

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:00

en wat dacht je van voetbal? hoe serieus is die sport?
spelers zitten liever in de derde helft dan de eerste,kom je bij een eredivisie club zijn de spelers niet te betalen, een tik tegen hun benen en ze lopen soms maanden niet meer, behalve als ze in de pc hoofstraat boodschappen moeten doen met hun vrouw
ze hebben vaak het geestelijk vemogen van een verwend kind, want als de trainer jantje vraagd voor een wedstrijd en pietje niet wil pietje nooit meer komen spelen bij die trainer behalve als hij de volgende keer meer geld aangeboden krijgt als jantje.
nee ik rijd zelf niet in wedstrijden maar laat mijn paard rijden door andere en als ze in een groep van 7 ruiters 6de worden ben ik blij, want ik weet als geen ander wat deze ruiter heeft moeten doen in de training om mijn paard naar die 6de plaats moeten rijden, en ik ben ook mee geweest naar dressuur wedstrijden, waar men op een weiland zijn proef moest rijden en waar degene waar ik mee was boos werd dat haar paard eerst door een laagje modder moest rijden om bij het terrein komen en vervolgens doos werd omdat ze door een vrouw van boven de 50 eruit werd gereden. want zo'n vrouw hoord niet meer op een paard te zitten volgens haar
dus mijn wedervraag is hoe serieus is het dressuur?

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:02

Ik zat eens als Alpineklimmer (ja, ook dat) op één van de hoogste bergen van Oostenrijk en keek neer op de skipiste onder mij. Heerlijk in het zonnetje, zag ik daar uren lang horden mensen in de meest modieuze (lees: waanzinnig gekleurde) ski uitrustingen naar beneden “glijden". In die paar uur dat ik daar zat, kwam ik tot een wonderbaarlijke conclusie: hoe hipper en maffer ze gekleed waren, hoe slechter ze werkelijk konden skiën. Velen leken overigens alleen maar naar boven te komen om zich in de berghut vol te laten lopen, om tenslotte in een “alcohol overmoed roes” naar beneden te “duikelen”. Eén knaap, in “ordinaire” spijkerbroek en oude jas, was een lust voor het oog: hij viel niet alleen op door zijn kleding in “contrast”, maar vooral door zijn kunnen. Hij was niet van die piste af te krijgen en voor de berghut had ie al helemaal geen tijd. Hij kon echt skiën.

Zo heel af en toe ga ik nog wel eens naar westernwedstrijden. Ik moet zeggen dat ik een “negatieve” observator ben, die dingen ziet, die anderen gewoon niet schijnen waar te nemen. Zo “erger” ik me al aan de manier, waarop een groot deel van de westernruiters loopt. Alsof ze 7x 24 uur op een paard zitten en met sporen aan geboren zijn. Slof,slof,….hoor, ik heb sporen…..(doen ze ze wel in bed af?). En als ik de Pleasure zie, moet ik eigenlijk lachen. Wat een modeshow! Niets tegen de prestaties van de combinaties op zich, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken, dat hier de graad van glitter en glamour, de belangrijkste bijdrage levert aan de eindscore. En het wordt met het jaar erger. Een beetje zilver op je zadel: OK. En netjes gekleed gaan: prima. Maar de deelnemers hebben hier allang ontdekt, dat de “look” minstens net zo belangrijk is als de “job”. Als dat niet zo was, zouden ze allemaal netjes gekleed gaan en niet opgetuigd zijn als kerstbomen.

Als je in de westernsport en in de dressuur hoog wil eindigen heb je als basis een goed paard nodig. En goede paarden kosten goed geld. Ongeacht of dat nou een western pony of een dressuur knol is. Wat veel erger is, dat er te veel op “afstamming” wordt gefokt, waarbij de toestand van vader en/of moeder veel minder belangrijk is, dan het papiertje, dat later op zo’n veulen kan worden geplakt. Mensen “geilen” nu eenmaal op “namen”. En als “Officer Slide Broomby” Nederlands kampioen is geworden, wil heel Nederland een “Broomby’s”. Want zijn kinderen worden natuurlijk ook kampioenen. Net zoals de kinderen van Sjoukje Dijkstra of Johan Cruijf. Dat is overigens in iedere dierensport zo, omdat hier de mens en niet de natuur bepaalt wie zich mag voortplanten (en wij begrijpen er nog altijd niets van).

Ik stel vast dat er binnen de westernsport een aantal “groepen” zijn. Zeg maar “families”. Op de een of andere manier hebben die families banden. Die zullen wel commercieel/financieel zijn, want dat is in de engelse ruitersport niets anders. Die families zijn de trendsetters, de sfeermakers en bepalen naar buitenstaanders toe het gezicht van de sport. Helaas is dat voor veel westernruiters en buitenstaanders HET westernrijden.

Ik was een paar jaar terug op de haciënda van Jean-Claude Dysli in Andalusia . Daar mocht ik rijden en lessen naast de man, die ik zie als de “Europese” westernruiter. Daar zag ik wat het is, één te zijn met je paard. Ik zag weer die knaap in zijn spijkerbroek op die ski piste….

MVG Louis

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:42

Niet iedereen die in de Z rijdt is een goede ruiter...
Met wat geluk kun je de punten er goed uitvissen en je paard in de krul trekken.
Ik zie zovaak mensen waarvan ik denk 'hoe komen die daar überhaupt??'.
Ook heb je manege's die niet zo serieus bezig zijn met wedstrijden en alles ietjes losser zien.
Onafhankelijk van welke categorie zijn er slechte en goede organisaties.

Oordelen over een categorie waarvan je niet meerdere organisaties en varianten van hebt gezien kun je dan ook niet.
In de dressuur heb je ook sommige klojos.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:47

@sablou... daar noem je ook wel een naam he Knipoog het niveau van Jean Claude Dysli is moeilijk om te evenaren.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:59

Ga er maar even vanuit dat de TS zich echt verdiept heeft in het gestelde, dus wil ik van mijn zijde, een antwoord op het gestelde niet onthouden.

-1Wedstrijd deelname, als je dat weg zet tegen zo’n gemiddelde van 1400 tot 1600 wedstrijd ruiters, (denk dat ik dan al veel te hoog zit) is deelname per klasse van BV 8 stuks, gezien het aantal wedstrijden die gereden kunnen worden per jaar, geen slechten score, toch?

-2Beginnende ruiters niet op het paard kunnen blijven zitten, ja dat valt in onze sport op, daar wij nog te klein zijn om BV, zoals je in het dressuur kan waarnemen dat daar via de FRNS diploma rijden in het leven geroepen is, zodat ruiters wedstrijden kunnen rijden, liefst op eigen manege, of elders in de regio, waar de western ruiter dit toch echt moet zoeken door het hele land heen.

-3Markt aanbod bepaald de prijs, zo gaat het met alles. Quarterhorses, Paints, Appaloosa’s, en andere gewilde rassen binnen het western rijden, krijgen best wel voet aan de grond, maar om nou te zeggen dat deze rassen op elke hoek van de straat te koop zijn, nee, wat kan verklaren dat deze meer aan de prijs zijn dan rassen die gewild zijn bij de traditionele andere paarden sporten.

-4Het bovengenoemde slaat natuurlijk ook door bij het kopen van een zadel, hoofdstellen enz, enz, al zie je steeds meer merken op de markt komen, die goed koper zijn dat de gevestigde merken die zijn mee komen waaien uit het land van herkomst van deze sport.

-5Het gestelde over de fokker, en erfelijkheden???? Ben zins bijna twee jaar eigenaar van een manege die overwegend dressuur en spring lessen gaf.
De fokkers en handelaars voor de paarden die wij daarvoor gebruiken hebben wij inmiddels leren kennen, en helaas die komen het erf niet meer op, vanwege de onwaarheden die verkondigd werden.
Heb mijn regelmatig afgevraagd nu ik deze mensen heb leren kennen, hoe het in godsnaam mogelijk geweest is, dat bepaalde paarden sporten serieus van de grond gekomen zijn, daar het paard als een ding beschouwd wordt, of als een middel gezien wordt om een manege te exploderen, in het doel om er geld aan te verdienen.
Het systeem waardoor het oogwaarschijnlijk lijkt dat bij andere sporten beginners wel in het zadel kunnen zitten, komt omdat op dit soort van manege’s die ik aangekocht heb, paardjes staan die vier uur per dag afgemat worden, om beginners in het zadel te leren zitten, zodat je deze niet hoeft tegen te komen op wedstrijden die jij voor onze sport als voorbeeld neemt.

Je stelling dat westernsport voor degene is, die genoeg geld hebben, daar ben ik eigelijk in mijn hart wel blij mee. Ik zie namelijk de sport ook van een andere kant, en dit met name in het dressuur, waar heel laagdrempelig de mogelijkheid geboden wordt om paard te leren rijden. Waar paarden een ding zijn, een middel om het te leren, vier uur per dag moeten lopen, omdat anders het doel ervan niet haalbaar is. Hoe serieus moet ik deze sport nemen vraag ik mijn toch regelmatig af, waar paarden leed aan de basis staat van een paarden sport die je dan wel serieus moet nemen.

Vr Gr Peter Vet

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:09

Explosief boeltje daar bij jullie Peter???

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:20

crazycactus schreef:
Explosief boeltje daar bij jullie Peter???

Nee hoor, heb mijn alleen maar verdiep in die andere sport, je weet wel, dat al zo serieus is, waar kreupelen paarden gewoon moeten lopen in de lessen, onder het mom van oh 't is maar een les paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:57

Hier een zelfde gevoel als Tones... Lips are sealed Verder eens met wat hiervoor allemaal werd gezegd.

Al veel gezegd, moet toch nog even iets kwijt: HKO erfelijk? De medici en wetenschap zijn er nog lang niet over uit. Er kán sprake zijn van erfelijke aanleg, of t naar buiten komt is een 2e. Verder zijn er heel veel dingen nog veel belangrijker: goede voeding, regelmatig een goede smid erbij, beweging etc. Dit alles al vanaf jonge leeftijd. Er wordt zelden nog beweerd dat HKO echt erfelijk is. Vraag me dus af hoe ver jou verdieping in de sport en de medische kanten gaat... Lips are sealed
En fokken met paarden met HKO? Dat doen genoeg mensen, de helft weet niet eens dat zn paard een beschadigd straalbeen heeft! En kijk voor de grap eens in de KWPN wereld, wel eens van OC en OCD gehoord? Heb eens meegewerkt aan een onderzoek: van de 40 KWPN-ers werd er bij minstens 1/3 OC of OCD vastgesteld... Dus fokken met erfelijke aandoeningen komt óók in de voor jou zo professionele dressuursport (engelse sport) voor! Frusty Rolleyes

Ga je eerst nog maar eens echt goed verdiepen in de sport, misschien kom je daarna met wat genuanceerdere zienswijzen naar voren. Hopelijk zie je dan in dat je met je berichtje toch niet helemaal goed zat en zelfs een beetje lachwekkend overkomt!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:31

Mannie schreef:

Altijd goed als mensen zich er in proberen te verdiepen Haha!

Mannie schreef:

Heel serieus voor heel veel ruiters.

Mannie schreef:
Als je op een wedstrijd komt, ik ben een paar keer bij manege rosworld geweest, vind ik het eigenlijk niet veel voorstellen.
De klasses zijn klein, als er een keer 8 deelnemers zijn is het goed gevuld. Als je in de dressuur een keer 6e word heb je een rozet waar je trots op kan zijn, want dan heb je wel gemiddeld 20 ruiters achter je gelaten. Bij de westernklasses is het niet echt een prestatie als je 6e wordt want dan ben je net geen één na laatste. Maar de ruiters lopen ermee alsof ze een hele prestatie neergezet hebben.

Volgens mij is manege Rosworld meer dressuur en recreate gericht, ik kan me voorstellen dat als daar een onderlinge westernwedstrijd is, het deelnemers veld dus beperkt zal zijn. Misschien moet je eens gaan kijken bij een onderlinge in Vorstenbosch bij Burgmeijer of bij Westernriding de Achterhoek of zo. En dan nog eens opnieuw beoordelen.

Mannie schreef:

Omdat het aantal westernruiters al niet groot is in NL kun je je voorstellen dat het aantal wedstrijd ruiters helemaal beperkt is. Door dit soort klassen te introduceren maak je de drempel lager om mee te doen aan een wedstrijd en loop je de kans dat die mensen als ze eenmaal wel op hun paard kunnen blijven zitten (zoals jij dat noemt), ook door gaan met wedstrijden. Clown We zijn allemaal ooit moeten beginnen.

Mannie schreef:
En dan de paarden. De quarter horses zijn niet te betalen, maar als je wat wilt, heb je er toch echt zo één nodig. Alleen een goede gezonde vinden is een heel probleem. Op internet staat niet veel moois aangeboden en het kost dan wel een vermogen, want onder de 5000 euro staan ze er niet. Zelfs een kruizing is al prijzig. Sorry hoor maar de meeste lijken toch echt op uit hun krachten gegroeide, kreupele pony's. Dan ga je eens kijken bij iemand die die paarden fokt, de ene merrie is nog kreupeler dan de andere en allemaal hebben ze een veulen aan de voet die al een godsvermogen moet kosten want die is van hengst zus of zo. Dat mama ook iets in te brengen heeft is niet belangrijk? Ook een particulier die ik sprak zei doodleuk dat hij niet meer op zijn 9 jarige merrie reed omdat ze hko had, en er dus maar een veulen bij ging fokken wat hij goed kon verkopen. Sorry hoor, maar hko is toch erfelijk???? welnee zegt deze persoon, dat komt omdat deze merrie te vroeg is ingereden, daarom is ze nu versleten. Dit vererft ze niet Gestoord

Het ligt eraan wat voor soort Quarter/Paint/Appie je zoekt. Als je een paard zoekt waar je recreatief mee vooruit kunt hoeft het niet duur te zijn. Maar wil je wat verder komen in wedstrijden, dan worden ze inderdaad wat prijziger. Maar dat is met WPN-ers exact het zelfde. Ik weet van een dressuur paard dat te koop staat dat er ook een hoofdprijs voor gevraagd wordt (> €15000) en als je dat paard ziet lopen denk ik ook 'zo geweldig is hij nou ook weer niet'.
Wat hko betreft, hko is niet erfelijk, de aanleg echter wel. Denk daarbij aan kleine voeten, beenstand enz. Hiermee moet je bij fokken dus rekening houden.
Als ik kijk hoeveel paarden van een dressuurras ik ken met beenproblemen, dan is dat naar verhouding meer dan paarden van een westernras. hko, oc, ocd, overhoef enz. komt ook volop bij dressuurrassen voor heb niet de ilusie dat dat niet zo is.

Mannie schreef:

Kul. bling bling is niet nodig, sterker nog als je een bont paard hebt en begint daarmee dan is het vaak veel te druk ook nog om te zien.

Mannie schreef:
Hoe serieus is die westernsport nou eigenlijk?

Heel serieus dus, maar je moet er wel voor open staan en wat verder over na denken voor je conclusies trekt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:03

@TS : Als je er zo over denkt, doe het dan niet.
Onlangs naar de Nekkerhallen geweest voor de reiningdays of Belgium ? Sport van hoog niveau.
Ik kan tal van spring- en dressuurwedstrijden opnoemen waarvan je evengoed kunt zeggen : "in het land der blinden is de eenoog koning". Kreupele en gebarreerde paarden, ruiters van bedenkelijk allooi.
En dan je opmerking over de quarters. Boos! Sorry, maar dat slaat nergens op. Ten eerste kun je western rijden met om het even welk paard. Er zijn zat Haflingers ("alpenquarters"), Arabieren, warmbloeden, fjorden en noem maar op, die op een degelijk nivo sport beoefenen. Google even onder "alpenquarter". Knipoog Ik ga niet zeggen dat je op het allerhoogste nivo wel beste met een quarter rijdt, gezien hun typische bouw, maar aan je opmerkingen te zien, ga ik er niet van uit dat je morgen internationaal reining gaat starten. Clown
Ik vind de opmerking over "kreupele pony's" echt wel misplaatst en van onwetendheid getuigen. Een goed paard kost nu eenmaal geld. Tel de dek + de kosten van de merrie + inentingen en dierenarts + opfok eens op, Lijst en dan kun je niet anders dan constateren dat 5000 € nog een redelijke prijs is voor een veulen. Dit is trouwens net zo in het warmbloed, en in de hondenwereld, waar je voor een goed gefokte pup ook gemakkelijk 750 euries betaalt.
Als je natuurlijk op zoek gaat naar een quarter uit de goedkope prijsklasse, ja dan kom je misschien uit bij een kreupele pony. Duivel
Hetzelfde geldt min of meer voor je opmerking over het tuig. Goed tuig kost geld, ongeacht welke discipline je rijdt, en of je nu internationaal of manegeruiter bent. Ik zie in de "Engelse" ruiterwereld rondom mij ook heel wat bling-bling hoor ! Setjes, dekens, mutsen, voortuigen van allerlei pluimage, beenbeschermers van merk dit en dat, frontriemen met diamanten, zadeldekens van merk zo en zo, pessoatuigen, borstels van dure merken. Je kunt er zo ver in gaan als je zelf wilt. De topruiters spelen hier graag op in, en dit brengt hen ongetwijfeld een aardig sponsorcentje op.
Wat je m.i. nodig hebt om leuk western te rijden en veel plezier te beleven is het volgende : een leuk paard, een goed passend zadel en een hoofdstel, een goede lesgever. En zie dan eerst maar hoe ver je geraakt, vooraleer commentaar te geven op de anderen.
En dan je opmerking over HKO. HKO hoeft niet erfelijk te zijn. Het is jammer genoeg wel zo dat een boel quarters veel te vroeg beleerd worden en op jonge leeftijd overvraagd worden, met de gekende gevolgen. Niets zegt dat jij daar moet aan meedoen. Men is er nog altijd niet uit wat de precieze oorzaak van HKO is. Het KAN erfelijk zijn, maar kan ook te wijten zijn aan oa verkeerd beslag, graasvoet, verkeerd rijden, overbelasting, vernauwde hoefvorm, ondergeschoven verzenenen, enz. De uitleg van die eigenaar is daarom nog niet zo vreemd. Ben jij trouwenszo zeker van de gekende verervers in het warmbloed ?? Schijnheilig En als je een veulen koopt, ken je dan zo goed de medische antecedenten van de merrie ??
Sorry, maar dit moest mij even van het hart. Ik vind jouw opmerkingen zo kortzichtig !! Stoom uit je oren