[WN] Spierziekte onder de quarters en paint horse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Spierziekte onder de quarters en paint horse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 16:34

Hallo,
Ik ben eigenlijk opzoek naar wat meer informatie over de spierziekte die voornamelijk bij de paints en quarters voorkomt.
Hoe deze ziekte heet, wat de symptonen zijn, hoe het begint ( bijv op welke leeftijd) en wat hier aan te doen is.
Misschien dat er hier bokkes zijn waarvan zijn/haar paint of quarter hier onder lijd.

Mvg Renee

NotNice

Re: Spierziekte onder de quarters en paint horse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:42

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:50

Ik denk dat je HYPP bedoelt, daar is in het verleden al een heleboel over geschreven, ook hier op bokt... Tik maar eens in, in de zoekmachine... Knipoog Succes!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:14

Marl1tje schreef:
Ik denk dat je HYPP bedoelt, daar is in het verleden al een heleboel over geschreven, ook hier op bokt... Tik maar eens in, in de zoekmachine... Knipoog Succes!

ik denk dat hij wat anders bedoelt (hoeft natuurlijk niet Bloos ), maar er zijn nog een paar spierziektes.
ik weet zo de naam er niet van, maar weet wel dat het vaker bij quarters voorkomt.
het symtoon (of hoe je het ook schrijft Verward ) is iig spiertrillingen en te hoge spierwaardes.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:23

Volgens mij bedoel jij (E)PSSM > (Equine) PolySaccharide Storage Myopathy. Of te wel, de erfelijke variant van Tying-up, spierbevangenheid, onder de Quarters en Paints.
Met een aangepast dieet en een aangepast trainingsschema valt hier goed mee te leven.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 19:42

Ik ben even aan het googlen geweest en ben opzoek naar meer informatie en mensen die ervaring hebben met paarden met de ziekte hypp.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:21

@TS Toch op zoek naar info over HYPP, je hebt al gegoogled zei je, nou daar kun je een heleboel vinden en lezen, ook op Nederlands-talige sites... Ik kan me herinneren dat ik ooit eens een topic op een ander forum heb gelezen met mensen met paarden met HYPP, helaas weet ik die zo snel niet te vinden...

fique schreef:
Marl1tje schreef:

ik denk dat hij wat anders bedoelt (hoeft natuurlijk niet Bloos ), maar er zijn nog een paar spierziektes.
ik weet zo de naam er niet van, maar weet wel dat het vaker bij quarters voorkomt.
het symtoon (of hoe je het ook schrijft Verward ) is iig spiertrillingen en te hoge spierwaardes.

Volgens mij bedoel jij toch ook HYPP Knipoog Want:

Citaat:
HYPP staat voor hyperkalemic periodic paralysis, ook wel Impressive Syndroom genoemd. HYPP is een spieraandoening die kan voorkomen bij bepaalde Quarter Horses, Appaloosas en Paints, allen afkomstig van de Amerikaanse dekhengst Impressive. Een HYPP-paard vertoont sporadische aanvallen van spiertrillingen, zwakte en/of flauwvallen. Deze aanvallen kunnen gepaard gaan met sterke ademingsgeluiden t.g.v. verlammingen van de luchtwegspieren. Soms kan een plotse dood optreden na een ernstige verlammingsaanval, waarschijnlijk t.g.v. hartfalen of verlamming van de ademhalingsspieren. Deze verschijnselen kunnen variëren in sterkte en duur.

Ook daar zijn de bloedwaardes niet in orde:
Citaat:
Een verhoogd kaliumgehalte in het bloed lijkt de directe oorzaak van een HYPP-aanval te zijn. Kalium is van belang voor het functioneren van spieren en zenuwen en de complexe regulatie van kalium in het lichaam vindt plaats via hormonen van nieren, bijnieren, schildklier en alvleesklier.

Maar goed dat terzijde.

@TS las in een andere post van je dat je eigen paard hierop getest werd, zou echt supervervelend zijn als je paard HYPP heeft... Weet je of er toevallig Impressive in zijn bloedlijn voorkomt? Succes met je zoektocht naar informatie!
Laatst bijgewerkt door Marl1tje op 19-11-06 22:25, in het totaal 2 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:23

@renee, pb Jeddah maar, die weet er alles van. Het hoeft geen probleem te zijn mits je uitkijkt met voeren.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:42

Ik heb dat topic op het andere forum inmiddels gevonden, maar ik weet niet of ik de link hier zo plaatsen mag... Verward Dus je hebt PB.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 08:16

Ik bedoel inderdaad hypp. Mijn osteopaat die kwam ook met de naam van spierziekte van de week. Hij gaat waarschijnlijk nog deze week naar de kliniek voor vele onderzoeken, waaronder bloedonderzoek en foto's.

Ik weet niet of er een voorganger in zijn lijn is met het impressive syndrom. Wel las ik van de week op een site dat homygoten paarden de ziekte 100 procent doorgeven, ook als de partner niet homzygoot is. Barco's vader is homozygoot.

Ik houd jullie wel eventjes op de hoogte, marl1tje bedankt voor je pb, heb ik zeker wat aan!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:32

@renee, in de vaders lijn zit het niet, hoe heet zijn moeder??
pedigree Mac Summer Bar dus dan moet het ergens bij zijn moeder weg komen.

dagima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:30

Zou in iedergeval snel een bloedonderzoek laten doen, HYPP is een afschuwelijke ziekte waar geen medicijn is.
Controleer in iedergeval zijn afstammeling of er geen Impressive in de lijn zit.
Heb zelf een Quarter gekocht waar achteraf HYPP in de lijn zat. Was op dat moment nog totaal niet bekent met de ziekte en daar heeft de verkoper goed misbruik van gemaakt!!
Heb het paard gekocht in december 2004 en in december 2005 in laten slapen. Het paard was op dat moment nog geen 6 jaar oud!!!
Ziekte lijkt in eerste instantie op koliek, een aanval begint vaak met het optrekken van de neus, en daarna spiersamentrekkingen. Mijn paard was ook erg stijf als gevolg van de aanvallen.
Hoop echt voor je dat het geen HYPP is!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:38

@Renee, dat geld alleen als het paard Homozygoot is VOOR Hypp! Dat is Mac Summer Bar beslist niet. Hij is Homozygoot voor Tobiano, het bonmt gen, dat staat totaal los van elkaar.

Ik heb een paard met Hypp, die een volkomen normaal leventje heeft, maar ik moet wel op bepaalde dingen letten, niet teveel kalium, geen plotslinge veranderingen in voer en vooral véél buiten staan, niet op stal.

Paarden met Hypp kunnen er zeker aan overlijden, maar ze kunnen ook zeker een lang en gelukkig leven hebben.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 10:54

Bedank dagima, klinkt afschuwelijk!

Jeddah bedankt, ik kon er al niet echt wijzer uit worden. We gaan het allemaal zien.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:12

Renee91 schreef:
Ik houd jullie wel eventjes op de hoogte, marl1tje bedankt voor je pb, heb ik zeker wat aan!

Graag gedaan en hou ons inderdaad maar op de hoogte, ben erg benieuwd hoe het afloopt... Sterkte!