[WN] Vraagje over westernbodem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

faiz

Vraagje over westernbodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 15:14

Ik weet dat er al tientallen topics zijn geweest over manegebodems, maar (volgens mij) niet specifiek over een bodem die geschikt is om ook op te stoppen. Ik heb een buitenbak met die veel te zwaar is. Het is een bak die 10 jaar geleden is omgespit (wit zand, strandzand). Ik heb er toen een laagje klei doorheen laten mengen en dat voldeed eigenlijk een paar jaar prima, totdat de hele bak ging dichtslibben en bij iedere regenbui een zwembad was. Nadat de bak meerdere keren is doorgefreest etc. hebben we de hele bak met een kraan laten omspitten met als gevolg dat ie super en super droog is maar ook heel mul Verdrietig
Nu wil ik dus iets door de bak heen laten mengen. Ik zou graag willen weten of er westernruiters zijn die bijv. op een Cocotop bodem rijden o.i.d. Het is wel de bedoeling dat ik er evengoed nog wel op kan stoppen, dus niet dat de bodem bijv. stroef is.
Graag jullie ervaringen Ja

(het is geen optie om een nieuwe bak aan te leggen ofzo, het gaat echt om verbetering van de bestaande bodem).

Anoniem

Re: Vraagje over westernbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:15

Dat lijkt mij ook interessant, mijn bak is ook te droog en te zwaar. Lachen

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:00

Die van ons moet ook nodig wat aan gedaan worden, kan er met dit weer bijna in zwemmen, etc Haha! Je kent het wel..

Houd dit topic ook even in de gaten.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:27

ik denk dat het hele probleem over een paar jaar weer bij je terug zal komen door dat je er klei door hebt laten mengen.
nu zal het nog wel een tijdje goed gaan, maar na een paar zomers zal de klei weer een plaat gaan vormen en zal de grond weer dicht slibben.
een echte oplossing is er niet voor behalve een vernieuwde bak
dus het enigste dat je kan doen is om de paar jaar om spitten.
maar troost je wij hebben onze buitenbak door een profecionele bak aanlegger laten aanleggen en wij zitten met het zelfde probleem bij ons zit er leem door de bodem van de buitenbak fijn... Boos!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:43

als je wilt stoppen dan heb je in ieder geval een gladde, rechte ondergrond nodig met daarop een laag zand zodat het niet lijkt alsof je op een betonplaat rijd. nadeel wordt dan wel weer dat er plassen op gaan staan omdat de ondergrond zo vast is...

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:35

hoi Faiz,jammer dat je er klei/leem doorheen hebt gemengd dit is namelijk totaal niet geschikt voor een buitenbak.Ik had zelf te fijn zand in mijn bak deze is trouwens wel goed gedraineerd (12 stuks op 20 meter ) ik heb er in het voorjaar 36 m3 grof betonzand overheen gekregen en toen tot ongeveer 50 cm diep gevreesd.nu is het al een stuk beter,we kunnen elkedag rijden en meestal ook nog wel een stopje maken van een meter of 2.
Voor de winter wil ik er nog een kuub of 12 betonzand overheen hebben voor een hardere laag die toch water doorlaat.Wij slepen de bak trouwens wel 4 keer per week met een weidesleep.Mocht je dit ook willen doen laat je dan niet zomaar wat aansmeren maar laat schoon duits betonzand komen omdat dit heel schoon zand is. succes ermee groeten Jan

faiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 10:40

Op aanraden van een bekend bedrijf in manegebodems hebben we er toen een laagje klei doorheen laten mengen, dit was niet meer dan 5 cm. De bak is wel gedraineerd en wordt bijna dagelijks gesleept, dit nog even ter aanvulling Lachen

Ik heb al eerder aan een toevoeging van zand zitten denken, maar iedereen noemt dan weer een ander soort zand op. Dat is ook de reden waarom ik het hier op Bokt aan jullie vraag en niet aan de plaatselijke loonwerker, die heeft nl. nog wel wat zand over dat volgens hem uitstekend geschikt is... of zou ie alleen van die enorme berg zand af moeten die op z'n erf ligt.... Boos!

Ik ga i.i.g. informeren naar het betonzand, dank je Jan.

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:02

hoi faiz,je kan er van uitgaan dat dat niet goed zand is !! hoogstwaarschijnlijk is dat zand te fijn of putzand.Betonzand hebben ze namelijk bij de loonwerkers niet op vooraad.voor betonzand moet je meestal bij een betoncentrale zijn,en nu komt er een hele grote maar....namelijk deze, waar haald deze betoncentrale zijn zand weg,komt dit met een schip uit duitsland of komt het uit zee bij engeland of ergens uit nederland uit een put.Het zand wat uit duitsland komt is veel groffer en schoner,wat uit de putten komt zit vaak ook weer wat leem of klei in en wat uit engeland komt is vaak vetter wat dus ook weer eerder dichtslibt.Egmond is natuurlijk wel ver weg,maar als je eens in Friesland komt,wip eens langs dan kan je het met eigen ogen zien. met de groeten uit de zandbak in Beetgumermolen, Jan