[WN] Onafhankelijke zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarah1984

Onafhankelijke zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 01:43

Ik heb dit topic ook al bij praktijkproblemen geplaatst, weet niet waar het echt goed staat...maar misschien zijn er verschillende meningen wat betreft rijstijl Tong uitsteken .

Naar aanleiding van mijn eigen (verkeerde) zit heb ik een aantal quotes geplaatst. Ik zit zelf scheef, ik kan niet op mijn rechter zitbeentje zitten. Nu zegt mijn instructrice dat ik moet gaan zitten alsof het voelt dat ik erg naar links gedraaid zit. Maar daarbij komt dat ik ook mijn rechterbeen moeilijk uit kan drukken, nouja, alles wat bij een scheve zit hoort denk ik. Nu zag ik laatst in de spiegel dat mijn heupbotten (of hoe heten ze, die botjes aan de voorkant) niet gelijk zijn (bij een rechte stand op 2 benen); de rechter zit hoger als de linker, oftewel ik ben scheef van mezelf. Nu zal iedereen wel een beetje scheef van zichzelf zijn. Maar, MIJN VRAAG IS, WAT IS HIER AAN TE DOEN? Is er iemand die grond-/op-het-paardoefeningen heeft om dit te verbeteren, want het stoort mijn paard (en daarbij mijzelf)!

Ik zij sinds kort western en ook dat is niet echt bevordelijk...moet ineens veel meer dingen tegelijk doen en ook nog eens nadenken wat ik doe, een ander zadel...en het ging altijd vanzelf Verward

Ik heb een aantal quotes (geprobeerd samen te vatten voor het saaie lezen Slapen ). Dus ik weet wat een onafhankelijke zit is, maar verder...(graag alleen nuttige opmerkingen en het liefst grondoefeningen, waar ik tussen het rijden door aan kan oefenen!!!) Wat kunnen jullie mij aanbevelen???

Citaat:
DE ONAFHANKELIJKE ZIT
De ruiter moet in alle gangen en tijdens alle overgangen perfect zijn evenwicht kunnen bewaren, zonder bewust of onbewust steun te zoeken aan de teugels. Hij moet zijn ledematen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Ook de zithulpen mogen geen ongewenste bewegingen van ledematen of een verlies van het evenwicht ten gevolge hebben. Voor deze ruiter is het mogelijk een paard, op ieder moment de juiste hulpen te geven.
Ruiters moeten hier altijd op blijven oefenen, zelfs al blijft het voor velen een ideaal.

Citaat:
De meeste “zitfouten” zijn te wijten aan een verkeerd leerproces, aan coördinatieproblemen en een veelvoud aan misverstanden (“hoe hoort het eruit te zien?” en “hoe moet het aanvoelen?”). Zijn er eenmaal fouten opgetreden, dan wordt het iets moeilijker om vanuit het verkeerd geautomatiseerde , opnieuw een ander lichaamsschema aan te leren, en te automatiseren, om het oude schema te vervangen. Om het leerproces of “herleerproces” te bevorderen zijn een aantal hulpmiddelen en technieken uitgewerkt, die erbij zullen helpen het gevoel voor “de optimale zit” te ontwikkelen. Hierbij horen loop- en partneroefeningen, oefeningen op het houten paard en systematisch op elkaar afgestemde longe-lessen: eerst op het ongezadelde paard en daarna met zadel, eerst alleen mee zijn, daarna langzaam overgaan tot het communiceren met het paard in de beweging.

Maar welke oefeningen zijn dit dan????

Angeliek

Re: Onafhankelijke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 01:54

Dit kun je pas oefenen als je de reacties van je paard kan merken. Hiervoor moet je dus eerst gevoel krijgen, je moet kunnen voelen door je zadel heen. Dan kun je pas voelen wat er gebeurd als jij op een verkeerd moment een hulp geeft, of dat nou een stemhulp, een beenhulp of een teugelhulp is, er gebeurd ALTIJD iets onder je.

Rij een keer zonder beugels, zo leer je zitten, maar ook voelen. Rij een keer met je ogen dicht, met je handen los, of zonder zadel. Zo ontwikkel je je gevoel. Vandaaruit kun je zelf voelen wanneer jij een verkeerde hulp geeft, of tegenwerkt met je zit, of uit evenwicht bent.

Neem les van iemand, als hij iets opmerkt wat jij verkeerd doet omdat hij aan de reactie van het paard merkt dat het ongemakkelijk is, dan kun je dat gevoel meteen opslaan in je geheugen. Met je instructeur kun je dan overleggen wat je verkeerd doet en wat je de volgende keer moet doen. Naar aanleiding van die opmerkingen kun je je zit aanpassen.

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 02:00

@ Angeliek: Ik ben inderdaad wel zover dat ik kan voelen wanneer iets goed gaat en niet, wanneer het paard mij begrijpt of afwacht tot dat ik de juiste hulp geef (meestal, of laat ik het zo zeggen; wanneer ik het niet goed doe). Je hebt helemaal gelijk! Een eerste bericht waar ik wat aan heb, dank je!

Ik wil eraan toevoegen dat ik les heb en dat er al aan gewerkt wordt, maar meer tips zijn altijd makkelijk!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 07:12

Als jij van jezelf scheef bent, zou ik proffesioneel advies zoeken. Een goede fysiotherapeut dus en liefst eentje die wat van paardrijden weet......
Voor jezelf zal je eerst moeten beginnen met eigen grondoefeningen en die kan je dan weer toepassen bij het paardrijden.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 08:39

Inderdaad een goeie fysio zoeken.
Ik was al jaren scheef naar links en ben opeens recht!
Ik duwde de paarden altijd naar rechts omdat links op slot zat.
Het is het meer dan waard.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 08:55

Als je heupen werkelijk scheef staan is het een goed idee om via je huisarts naar een manueel therapeut te gaan.
Niet alleen om problemen met paardrijden op te lossen, maar ook problemen te voorkomen die gaan opspelen omdat je lichaam je scheefheid gaat corrigeren door ergens anders scheef terug te gaan hangen.

Om hier tips te vragen om recht te kunnen rijden is symptoombestrijding. Je moet de oorzaak aanpakken.
Dat het met westernrijden er meer uit komt dat je scheef bent is logisch, je moet veel meer met je zit doen, wat je niet met je handen kan corrigeren en in evenwicht houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:41

Mensendieck of Cesartherapie kan je goed helpen om uit te zoeken hoe je je lichaam gebruikt in het "normale leven", daar zou ik mee beginnen (desnoods een goede fysiotherapeut).

Als je duidelijk hebt hoe jij in je lijf zit, kun je daarna de vertaling naar op het paard maken met behulp van een Centered Riding instructeur. Dit is niet rijstijl gebonden, dus of je engels of western rijdt maakt niet uit. Centered riding gaat uit van hoe jij je paard beïnvloed met je houding en zit.
Via deze website ( www.centeredriding.org ) kun je zoeken naar een instructeur in je regio.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:09

sarah1984 schreef:
Nu zag ik laatst in de spiegel dat mijn heupbotten (of hoe heten ze, die botjes aan de voorkant) niet gelijk zijn (bij een rechte stand op 2 benen); de rechter zit hoger als de linker, oftewel ik ben scheef van mezelf. Nu zal iedereen wel een beetje scheef van zichzelf zijn. Maar, MIJN VRAAG IS, WAT IS HIER AAN TE DOEN? Is er iemand die grond-/op-het-paardoefeningen heeft om dit te verbeteren, want het stoort mijn paard (en daarbij mijzelf)!

Tijd voor een bezoek aan een Orthomanueel ?

http://www.vaomg.nl/patienten2.html

lucysvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:43

Ik heb jaren paard gereden en met de jaren ging het steeds slechter zo veel pijn dat ik niet meer kon rijden,ben onder behandeling geweest bij een orthomanueel therapheut ik stond scheef hij heeft me recht gezet ik kan nu weer rijden.Mijn punt is laat het niet zo ver komen dat je last gaat krijgen het is met een goede therapie te verhelpen ga er iniedergeval wat aan doen want als je heupen scheef staan staan waarschijnlijk

lucysvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:46

sorry foutje wat ik wil zeggen als je heupen scheef staan staat je wervel kolom negen van de tien ook scheef

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:12