Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
crazycactus schreef:Probeer het gewoon op de engelse manier, maar dan met iets minder teugeldruk?? Zoveel anders is het westernrijden nu ook weer niet hoor. Rechtrichten is rechtrichten...
Waratje schreef:crazycactus schreef:Probeer het gewoon op de engelse manier, maar dan met iets minder teugeldruk?? Zoveel anders is het westernrijden nu ook weer niet hoor. Rechtrichten is rechtrichten...
Hoezo "maar dan met iets minder teugeldruk"?? Je gebruikt als het goed is bij engelse dresuur ook niet meer druk dan je nodig hebt om het paard te laten doen wat je het wilt laten doen.
Wat is dat toch dat er altijd die verrekte vooroordelen rond blijven hangen. Goede dressuur en goed western rijden scheelt maar heel weinig van elkaar. Volgens de theorie gaat het om een ontspannen paard dat vanuit de achterhand met minimale hulpen doet wat de ruiter vraagt. Dat de gevraagde kunstjes er anders uitzien, doet niets af aan dit principe.
Slechte dressuur en slecht western lijkt op het oog heel erg te verschillen, maar uiteindelijk is ook daar het verschil niet groot: een paard dat uit elkaar valt, veel geruk, gepluk en geprik om een niet kloppend plaatje te kopieren. Kan iemand me nou een WEZENLIJK verschil noemen?
crazycactus schreef:Ik heb geen vooroordeel voor wat betreft dressuurruiters, maar ik rij toch met een stuk lossere teugel dan de meeste dressuurruiters hoor Waratje... Ik laat mijn paard los als hij lekker loopt en pak hem pas weer op als hij dat niet loopt, terwijl een dressuurruiter de teugels niet in waslijntjes kan/mag laten hangen. Ik heb zelf 9 jaar lang dressuur gereden en ik vind het nog steeds mooi om naar te kijken, mits het goed gebeurt natuurlijk... En idd er is geen verschil tussen een slechte engelse ruiter of een slechte westernruiter, het is allebei even ergelijk om naar te kijken.
met waslijntjes bedoel ik de engelse waslijntjes, een licht doorhangend teugeltje wat met gemak zo op te pakken is, dus niet die pleasurewaslijnen waar je drie wasmanden witwas aan kan hangen. crazycactus schreef:Waratje.. dat hoef je me allemaal echt niet te vertellen hoor. Hier komt het probleem qua communicatie via een forum weer om de hoek kijken. We bedoelen hetzelfde alleen hoe je dat op "papier" zet is anders.
crazycactus schreef:Even een nuance...met waslijntjes bedoel ik de engelse waslijntjes, een licht doorhangend teugeltje wat met gemak zo op te pakken is, dus niet die pleasurewaslijnen waar je drie wasmanden witwas aan kan hangen.

sarah1984 schreef:Zoals ik het begrepen heb (en het klinkt wel logisch), is het verschil tussen western en dressuur dat je bij western geen aanleuning hebt en bij dressuur wel. Als je bij dressuur met lange teugels rijdt, heb je geen aanleuning wat in die tak wel gewenst is.