[WN] paardrijden en ziekte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jakeline

paardrijden en ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:34

ik vroeg mezelf af of iemand ervaringen heeft met mensen die western rijden en die ziek zijn. ik heb een zenuw aandoening waardoor ik er best tegen op zie om inderdaad de stap te nemen naar een eigen paard. zijn er mensen of kennen jullie mensen die toch rijden en wat die doen als ze een lichamelijke dip hebben

Cyntje

Re: paardrijden en ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:35

Ik men en ik heb een soort van reuma, ik heb geen eigen paarden waardoor als ik een lichamelijke dip heb, de eigenaar de paardjes zelf ment!

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:15

ja hoor ik heb een versleten rug en een spierreuma ,maar mijn paard is mijn therapheut geworden.
als ik nl niet rij roest ik vast en ben ik helemaal stijf.
Maar hang het niet aan de grote klok als het te sprake komt verzwijg ik het niet maar het staan niet op mijn lijstje van dat zal ik een lekker vertellen.
Op slechte dagen doe ik wat minder maar merk dat als ik 6 dagen per week train ik steeds beter word omdat het een ontspannings plek is voor mij en ik alleen met rijden nog mijn spieren kan ontspannen.
Ik vind als je echt iets wil kan je het ook.
en op een dip day ja.............dan heb je een stok achter de deur om wel te gaan en wat te doen weg garaniums.positief blijven dat werk het beste echt ,bij mij hoor niet bij iedereen misschien.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:19

tja, ik heb lang niet zulke drastische dingen als de mensen hierboven, maar ik ben ook al de afgelopen 3 jaar niet gezond. loop van de ene naar de andere dokter te sukkelen, wat ik heb is niet zeker nog, en het verandert ook steeds, maar heb dus te maken met, buikpijn, hoofdpijn, misselijkheid en duizelingen. tja, een eigen paardje heb ik toch, heb haar nu een jaartje, en vanaf deze woensdag is ze echt officieel van mij. rijden doe ik ook, hoewel ik in de zomer niet lang kan rijden omdat het anders te hard werken is voor mijn hoofd en ik kans heb op flauwvallen, maar rijden doe ik alsnog, hoewel niet te veel en te vaak, kan mijn lichaam gewoon niet aan.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:01

Ik heb reuma, dus ook constant overal ontstekingen in mn gewrichten.. Ik heb een afwijking in mijn bindweefsel waardoor al mijn gewrichtsbanden te lang zijn en geregeld het een en ander uit de kom schiet.
Verder heb ik nog last van chronische hoofdpijn, vermoeidheid en buikpijn.

Ik rij nu een jaar of 5 western en dat gaat veel beter dan het engels rijden dat ik voorheen deed.
Een eigen paardje heb ik ook. Eerst een gehad van veulen tot hij 3.5 jaar oud was, en nu heb ik een merrie van 6.
Als ik een lichamelijke dip heb, dan ga ik toch. Kijk, als je iets hebt dat chronisch of blijven is, heb je vaak toch pijn, of je nu wat doet of niet.
Dat heb ik tenminste. Dus ik ga gewoon lekker paardrijden. Het enige dat ik dan kan krijgen is nog meer pijn. Maar geloof me, als je elke dag opstaat met pijn en er ook weer mee gaat slapen maakt dat ook niets uit.
De artsen raden het me allemaal af, maar ik heb al zoveel moeten laten vallen dat ik al niet meer kan!!

Mijn tip is om gewoon met mate te doen wat je zelf wil, en heel goed naar je lichaam te luisteren wat wel en niet kan. Op een gegeven moment zul je daar een middenweg in vinden.
Je hoeft ja ook niet bijvoorbeeld 1 keer in de week een uur te rijden, het kan ook 3 keer in de week 20 minuten.
Er is altijd wat op te vinden, en op veel stallen krijg je ook alle medewerking als je het uitlegt!

Succes ermee!

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:42

Mijn vriendin en ik hebben samen 4 paarden. Zij heeft chronische Lyme en ik heb een kleine hartafwijking en borstkanker. Mijn vriendin heeft vooral met het koude weer dagen dat ze niet zoveel kan. Ik heb het vooral met vochtig weer. We helpen elkaar op de dagen dat de ander niet zo goed kan. Daarbij hebben we beide een bijrijdster die ook het een en ander opvangt als het even niet gaat.

Mijn ervaring is wel dat het paardrijden mij alleen maar goed gedaan heeft. Ik zou volgens de artsen nooit conditie of weerstand op kunnen bouwen. Nou mooi dat dat wel is gelukt door het paardrijden. Misschien niet veel, maar ik heb het wel.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:54

Ik heb Fibromyalgie en de laatste paar jaar gaat het snel achteruit.
We hebben 4 paarden thuis die me gelukkig op de been houden ik moet wel en daar ben ik blij om, ik rijd er maar een en heb een bijrijder voor een ander paard, de andere 2 paarden is er een te jong en de ander afgekeurd voor het rijden.
Ik rijd ongeveer 3 keer in de week en wil volgend jaar toch weer eens een wedstrijdje starten maar doordat mijn reuma snel achteruit gaat moet ik mijn dromen nogal eens bijstellen.
Vooral omdat ik veel moe ben en pijn heb kan ik soms niet rijden en na een dagje op de show met een jong paard ben ik daarna 2 dagen uitgeteld.

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:17

hoi

Ik heb scoliose en daarbij een versleten ruggenwervel. Hierdoor een chronische ontsteking ontwikkeld in mijn linker heup. Medisch heb ik een tijdje niet mogen rijden. Maar nu weer groen licht!!! Mijn eigen paardje is in de zelfde tijd afgekeurd. Maar straks ga ik weer beginnen met mijn eigen fok!! Moet het wel rustig aan doen en het echte zadelmak maken laat ik iemand anders doen. Ik moet zelf kijken wat ik aan kan. Heb er wel weer zin. Ik heb laatst weer op een paardje gezeten een een weekje mogen trainen. Heerlijk en ging heeeeeeeeel goed.

Voordat het erger werd en ik onder behandeling deed ik het zo
Als het slecht ging kon ik helaas niet rijden maar er waren gelukkig altijd mensen die haar wilde rijden. Maar door het rijden trainde ik gelijk mijn corset van spieren. Mijn paardje werkte ook dus therapeutisch. buitenrijden was voor mij heerlijk genieten. Mobiel mee en gaan. Heerlijk rustig aan. Alleen of met een vriendin die begreep dat boscross er niet voor mij in zat!! Kan niet wachten tot mijn kereltje zadelmak is en dit weer te gaan doen.

Succes met je zelf en blijf genieten!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:35

Jeanette heeft het al prachtig weergegeven. We helpen elkaar.
En op mijn slechte dagen is opeens mijn stal gedaan. Of als ik even wegloop mijn paard aangesingeld. Ze houden me in de gaten. Ook wedstrijden wil best. Ik stort dan met alle spieren trillend naar de grond na een onderdeel. Iemand brengt Lan weg, drukt me koffie in de hand en regelt een stoel. Je bent kapot de dag erna ook. Maar ik wil de ervaring niet kwijt. Ik wil dingen kunnen blijven doen. En paardrijden houdt me ook wel in beweging. Dat is ook nodig.

Voor Jeanette geldt het andersom. Zij rijdt de trailer. Maar kan niet zo ver rijden. We houden rekening met het feit dat ze sneller moe is. En dat we rustiger aan doen op warme dagen. Zodra ze blauw wordt in het gezicht is dat een teken om te stappen i.p.v. door het bos te scheuren.

Zo is het prima te doen Haha!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:28

Ik heb artrose in mijn hele rechterkant, dus polsgewricht, schouders, heup, knie en enkel.. Als het prutweer is lijk ik in mn bewegingen net een "oud wijf" Clown maar als ik op mn paardje klim (altijd met een opstapje) en ga eerst even 10-15 minuutjes stappen, gaat het langzaam beter. Als ik mee helemaal prut voel ga ik gewoon lekker naar buiten, dan hoef je niks en kan gewoon wat rustig aan doen. Eigelijk na het rijden gaat het stukken beter, dan spring ik weer in 't rond Muziek! , nou ja, bij wijze van spreke dan..

Gewoon elke dag even aan kijken, achter de geraniums is ook niks! Stoom uit je oren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:49

Op dagen dat mijn arm echt te zeer doet (armprothese) dan vraag ik gewoon of Dick of een stalgenoot even mijn zadel erop wil leggen, of ik doe wat anders dan rijden. Dat laatste eigenlijk alleen als het mijn humeur beinvloedt want dat vind ik niet eerlijk tegenover m'n beesten. Maar ik denk dat ik het doorgaans redelijk weet te verbergen/verbijten. Warm weer is funest voor mij. Boven de twintig graden doet gewoon zeer en elke warme dag wordt het erger. Zwaar werk zoals mesten doet Dick wat vaker op zulke dagen.
Samen kun je in goed overleg een eind komen hoor.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:54

Bij mij zitten mijn klachten ook vooral in mijn linkerarm en met mennen is dat vaak erg lastig ook grote stukken auto rijden gaan met moeite ivm kramp!
Ik ben nog bezig naar de zoektocht wat ik heb en dat draait waarschijnlijk uit op fibromyalgie, hierboven ook al genoemd, en ik hoop daarom ook nooit dat ik daarvoor mijn paardenhobby op moet geven!

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:47

Bij een angst/paniekstoornis zijn paarden ook heel rustgevend en therapeutisch!! (lees: redders in nood) Haha!
En inderdaad, een stok achter de deur om door te gaan ... Knipoog
Sterkte .. Irene

amerigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:55

Na enige aarzeling heb ik toch besloten te reageren.
Aarzeling omdat mijn verhaal wat minder positief is daar ik vanwege Multiple Sclerose mijn paard heb moeten verkopen afgelopen april (gelukkig naar een héél goed adres!). Ik had hem niet aan huis staan en hoewel hij uitstekend verzorgd werd en ook buitengezet e.d., vond ik toch dat ik er 5 dagen per week naartoe moest om hem aandacht en beweging te geven. En dat hield ik niet meer vol.

De meeste verhalen hierboven getuigen van het feit, dat het goed te doen is mits je hulp hebt! En dat had ik helaas niet voldoende.
Maar het is zeker zo dat het omgaan met paarden, het buiten zijn, het rijden enz., erg goed doet, al was het alleen al geestelijk.

Ik mis hem heel erg en het rijden ook en ga misschien op zoek naar een mogelijkheid tot bijrijdster voor 2x in de week ofzo. Want het dwingt je dan toch weer fysiek bezig te zijn ondanks de vermoeidheid e.d.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:00

R.E.S.P.E.C.T!!!! Cool !Voor jullie allemaal,dat je je niet laat kisten door ziekte en ongemak of pijn. Heb sinds 3mnd een dubbele
Hernia,als ik echter een uurtje gereden heb is mijn dag weer goed.Heb ook het idee dat het goed is,voel me daarna weer o.k
inplaats van 86 Clown

Chippewa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:39

Hallo, ik heb zelf spierreuma, ondanks dat arts nummer 1 had gezegt te stoppen met paardrijden, zei arts nummer 2 gelukkig dat ik gewoon door moest gaan, en dat was ik sowieso ook van plan geweest, ik hou alles op dezemanier soepel en ja soms heb ik pijn maar de ontspanning en plezier die ik heb is toch vele malen groter.
Groetjes Jennifer

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:46

Ook ik heb reuma (al 40 jaar). Mijn man zadelt in principe voor me op en helpt me zoveel mogelijk als ik erg veel last heb. Meestal probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen, ik wil niet afhankelijk zijn van anderen. En hoe meer ik beweeg, hoe soepeler mijn gewrichten blijven (rust roest bij mij). Verder zijn mijn schouderbanden niet orde (gescheurd geweest en niet goed hersteld), heb ik een gebroken heup gehad waaraan vergroeiingen zitten, kapotte enkel, die ook nooit meer helemaal hersteld is en nog een paar onderdelen die niet werken zoals ze moeten. Kortom eigenlijk ben ik een wrak (als ik het zo lees).
Mijn paarden geven me echter de rust en ontspanning, waardoor ik weer energie krijg. Ik heb mijn paard beloofd dat als ik tzt er niet meer op kan zitten, hij voor de koets gaat en ik op die manier nog actief bezig kan blijven. Ik voel me dan ook de koning(in) te rijk, om te paard te genieten van strand, bos, duin, wedstrijden etc. Ik verzorg mijn paarden helemaal zelf (mesten, voeren, binnen/buitenzettten etc) samen met mijn man. Verder heb een drukke parttime baan en een gezin (2 kids). De voorspelling van de artsen dat ik rond mijn 40ste in een rolstoel zou zitten, is gelukkig niet uitgekomen en als ik mazzel heb, zal dat nog lang op zich laten wachten. Ik doe in ieder geval die dingen die ik leuk vind en die geven me energie. Ik geniet van mijn leven (gezin, paarden, baan) en ben eigenlijk een heel tevreden mens, ondanks de beperkingen en pijn. Misschien is het voor mij makkelijker om met mijn beperkingen om te gaan, omdat ik als klein kind al reuma heb gekregen en ik eigenlijk niet of nauwelijks weet hoe het is om zonder pijn/beperkingen te leven. Ik weet gewoon niet beter.

Groetjes,

Monique

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:02

Daar heb jij inderdaad een waar punt te pakken Jester, want je "went" aan pijn. En op 1 of andere manier kun (lees: moet) je je pijnlevel steeds opnieuw op een 0-factor stellen, als je een chronische aandoening of afwijking hebt.

Ik denk dat JUIST voor mensen met lichamelijke klachten die paar uurtjes per week of dag even de afleiding is, even heel intensief met iets anders bezig zijn, waardoor pijnklachten naar de achtergrond verdwijnen, of stijve spieren/gewrichten losgemaakt worden. Het door Jester genoemde "Rust roest" geldt voor velen. De pest is alleen dat als je thuis in je studeerkamer op de hometrainer of crosstrainer gaat werken, je de geestelijke afleiding er niet bij hebt en de pijn dus minder naar de achtergrond verdwijnt.

Voor degenen die twijfelen of ze met hun beperking wel een paard kunnen hebben, zou ik zeggen "Zoek een eigenaar die je wil laten 'oefenen' met zijn/haar paard". Iemand waar je in principe een vast aantal dagen naartoe kan, maar die begrijpt als het eens niet lukt en dan zelf in kan springen, of begrip heeft voor dan eens een dag geen beweging onder het zadel oid.
DOEN!!!!

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:14

ik had TOS (thoracic outlet syndrome) en ben daaraan 1,5 jaar geleden succesvol geopereerd.
Gelukkig ben ik weer helemaal pijnvrij, maar heb er wel spieratrofie aan overgehouden aan mijn linkerhand (en arm) en kan mijn hand niet meer 100% gebruiken. Helaas hebben we hierdoor een paard moeten verkopen, die gewoon te sterk voor me werd.
Met de andere merrie gaat het tot nu toe wel goed, al merk ik dat ik er goed op moet blijven letten om de druk gelijk te houden op beide teugels....

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:23

Zoals ik nu lees zijn er toch best veel mensen met beperkingen in de westernwereld aan het paardrijden.
Jammer dat als men geen hulp heeft het dan ook niet lukt ,vervelend lijkt me dat om te ervaren.
En ook ik heb ervaren dat je per keer je grens verlegd ivm met pijn.
En het mooie van dit alles is dat ik mijn grenzen zelfs heb kunnen verleggen naar een ander onderdeel in de sport,eerst dorst ook alleen rustig de plessure te rijden ivm de pijn en de angst hiervoor .
Maar sinds 1 maand train ik mijn paardje voor de reining en...mijn lijf protesteerd niet en mijn angst is weg.
Dus weer een therapeutische waarde aan het paard en trainer kunnen geven.
Hierdoor kan ik de pijn veel beter verdragen en vind ik steeds weer de moed om de grens weer flink te verleggen.
Ik zie het als grote ontspanning en geeft mij bergen energie!
Hou dan ook ziels veel van mijn beessie. Pling Knipoog
Zou me dan ook geen raad meer weten als ik dit niet meer zou kunnen.
Zelfs op slechte dagen als ik in corset loop ,put ik ernergie uit het knuffen en tuttelen dan heeft ie lekker vrij,komt wel steeds minder voor nu ik zelf sterker word. Knipoog

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:09

Ik ben 18 jaaren heb MDI, wat betekend dat bij mij alles uit de kom kan gaan.
Door een ongeluk (paard viel om) van 2 jaar geleden is mijn rechter arm uit de kom gegaan.
Waardoor mijn banden nu uitgerekt zijn en hij bij het tillen en alles al uit de kom gaat.
(hij schiet gelukkig zelf weer terug)

Een jaar geleden heb ik nog een ongeluk gehad
(paard vloog over de kop)
Dankzij mijn MDI zijn mij een hele hoop botbreuken,
En misschien ook mijn nek (ben op hoofd terecht gekomen)bespaard gebleven.

Maar helaas gaan mijn heupen nu ook raar doen,
Waardoor die er ook af en toe uitschieten, ook tijdens het paardrijden..
Helemaal omdat mijn verzorgpaardje nogal breed is.
Helaas zal ik als het erger word met haar moeten stoppen,
ondanks hoe gek ik ook op haar ben..

Zo is je pech soms ook je geluk!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:54

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je ook luistert naar je lichaam. Ik heb zelf een behoorlijke ontkenningsfase gehad. Dat ik persé alles wilde kunnen wat ik vroeger kon. En dus ook door mijn grens heen reed. Tijdens les bijvoorbeeld. Nu train ik desnoods met pauzes. En krijg ik les desnoods met pauzes. Of mijn instructrice rijdt het laatste stukje dat ik net niet meer kan. Alleen op wedstrijden ga ik soms door mijn grens. Maar dat is bewust. Ik heb wel de keus gemaakt niet zoveel wedstrijden te rijden en i.i.g. niet zo ver weg.

Het nadeel is dat afstand je parten gaat spelen. Die leuke clinic zit er meestal niet in. Omdat 3 uur rijden en dan nog eens een halve dag clinic en weer drie uur terug niet wil (en omdat in Twente nou niet echt veel clinics zijn)..

En wat Sonja schrijft herken ik ook heel erg. Gewoon je pijnlevel weer op 0 zetten. Doe je dat niet, dan doe je niks meer binnen twee jaar. En als je niet in beweging blijft wordt het steeds erger. Kortom: bewegen blijft nodig. Dan maar bewegen met iets wat ik heel erg leuk vind. Haha! Ik moet er niet aan denken dat ze me op zo'n fiets zetten of zo.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:40

Anya 9 Juli ben jij ook heel ver over je pijn grens gegaan

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:39

MSQuincyTE schreef:
Anya 9 Juli ben jij ook heel ver over je pijn grens gegaan

Betrapt Clown
Ik heb achteraf bedacht dat het misschien wat teveel is om een wedstrijd te organiseren en ook nog zo vaak te starten. Doe ik niet meer (tot ik de volgende keer weer zo stikeigenwijs ben en Jip me niet tegenhoudt Cool )

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:48

Zal haar wel even waarschuwen Anya Haha!