[WN] Hoe paard leren gebonden staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seppe

Hoe paard leren gebonden staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 19:25

Hallo,

hoe leren jullie je 2 jarig paard vastgebonden staan.

Als ik zo rondkijk, zijn er 2 gangbare methoden:

1) Hem kort vastbinden, met zo sterk mogelijk materiaal. Als hij trekt, mag er niets breken, want dan leert je paard dat door te trekken, hij "verlost" wordt.

2) Hem vastbinden, maar ervoor zorgen dat het touw gemakkelijk lost, door bv het touw enkel maar rond de ring/stang te draaien. Als hij dan gaat hangen, dan wordt het touw gewoon door de ring getrokken.

Wat zijn jullie ervaringen? Leert het paard door methode 2 niet om te trekken? Hij wordt dan toch beloond voor zijn verzet?

Dank.

mienmien

Re: Hoe paard leren gebonden staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:56

tja... Dat leer ik mijn veulen al.... Met veel moed en beleid. Elke keer oefenen en steeds een beetje langer laten staan. Ze hebben het zo door.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 22:27

Wij nemen een veulen vanaf de eerste dag aan een halstertje en een halstertouw mee naar buiten (samen met mams uiteraard) die ook aan halter en halstertouw meegenomen wordt. Voor het veulen neem ik een halstertouw dat voor bij de sluiting rekbaar is en in het laatste gedeelte zitten verdikkingen zodat je het steviger vast kunt houden als veulentje trekt, wat het gegarandeerd ook doet. Om te leren vastzetten gebruik ik dit zelfde halstertouw. Zo kort aanbinden dat het zich niet kan bezeren, maar het geeft wel mee. Het leert dan vanzelf dat als hij nageeft dat er ook niet getrokken wordt. Het komt er vanzelf achter dat hij/zij het trekkene cht zelf doet. Bij een ouder paard kun je de binnenband van een autoband nemen en daar je halstertouw kort aan vast maken. Heel veel geduld en niet boos worden als het niet direct lukt, dan komt het wel goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 22:55

Idd jong beginnen, en een veulen niet vastzetten, touw door de ring halen of om een stevige paal slaan, uiteinde vasthouden. Periodes dat hij vast moet staan steeds uitbreiden, jonge veulens kunnen zich maar kort concentreren. Vastzetten op die leeftijd kan voor nekletsel zorgen als ze echt gaan knokken. Als ze wat ouder zijn kun je ze vast gaan zetten, ook weleens om de hoek gaan staan zodat ze de indruk hebben dat ze alleen zijn.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:24

Ik zou het niet als verzet zien maar als angst.

Een paard wat nooit heeft vast gestaan zal als natuurlijke reactie zich los proberen te trekken uit een benarde situatie, dat is het tenslotte voor hem. Hij kan namelijk niet vluchten en dat is zijn instinct.
Door het vastzetten niet op een confrontatie te laten uitlopen wordt het nooit een angstige ervaring. Loslaten dus en opbouwen.
En verder ga ik helemaal mee met Cassidy.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:28

Ik ga ook mee met Cassidy, maar met een tweejarige heb je daar niet zo veel meer aan.
Ik heb mijn jaarling ( als veulen ook nooit vastgestaan ) het geleerd door een longeerlijn door de ring te halen en zelf het uiteinde beet te houden. Ik ga constant lichte druk als hij echt weg wilde lopen, ook als hij ging hangen, gaf ik wel mee maar bleef dezelfde druk houden. Hij gaf snel toe en zocht de druk niet meer op, maar bleef gewoon rustig staan.
Ik moet zeggen dat ik een heel makkelijk paard heb, dat zelf nooit de confrontatie opzoekt. Hij had het zo door en heeft het in 1 keer geleerd. Nu kan hij overal vaststaan, zonder problemen. Ik zou in ieder geval niet de confrontatie opzoeken, en het rustig opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:48

Voor het overzicht reageer ik even binnen jouw eigen quote.

Seppe schreef:
Hallo,

hoe leren jullie je 2 jarig paard vastgebonden staan.

Als ik zo rondkijk, zijn er 2 gangbare methoden:

1) Hem kort vastbinden, met zo sterk mogelijk materiaal. Als hij trekt, mag er niets breken, want dan leert je paard dat door te trekken, hij "verlost" wordt.

*** Deze variant is wat mij betreft geen optie. De kans op blessures (denk aan nekwervels en -spieren) is te groot, en bovendien zie ik geen beloning als hij stopt met hangen, want door de kracht van het hangen zal het paard ook na 'loslaten' een pijnprikkel blijven voelen. Bovendien leer ik paarden liever nieuwe dingen zonder paniekreactie. Waarom zou ik 'm eerst bang maken, terwijl ik 'm eigenlijk wil leren dat aangebonden staan prettig en veilig is? Is niet logisch.

2) Hem vastbinden, maar ervoor zorgen dat het touw gemakkelijk lost, door bv het touw enkel maar rond de ring/stang te draaien. Als hij dan gaat hangen, dan wordt het touw gewoon door de ring getrokken.

*** Ik doe 'm nog iets anders, namelijk dmv een lange lijn (longeerlijn meestal) die alleen maar los door de muurring of over de vastzetstang loopt. Als het paard achteruit loopt, geven we lichte druk. Als hij daardoor stopt en weer stilstaat, belonen we dat met stem en/of aanraking. Mocht hij paniekerig reageren op de druk (dan zit er in mijn voorbereiding dus al iets mis, voor ik ze vastzet weten ze wat druk is en hoe er vanaf te komen) dan vieren we de lijn om paniek te voorkomen. Op het moment van rust wordt het paard echter meteen weer teruggezet op zijn plaats (zonder straf of mopperen, maar ook zonder troosten of lieve woordjes) en beginnen we opnieuw.

Wat zijn jullie ervaringen? Leert het paard door methode 2 niet om te trekken? Hij wordt dan toch beloond voor zijn verzet?

*** Nee, je beloont het verzet niet. Verzet is namelijk iets wat pas aan de orde is op het moment dat gewenst gedrag bij het paard bekend en bevestigd is. Tot die tijd heb je het imo over onwetendheid/onervarenheid en/of het (nog) niet snappen van de opdracht. En dat kun/mag je wat mij betreft NOOIT afstraffen, want dat zal het paard niet begrijpen. Het enige wat je daarmee bereikt is dat hij een nare associatie krijgt met iets wat je eigenlijk AAN wilde leren ipv AF wilde leren.
Snap je wat ik bedoel?

Dank.

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg uitgelegd heb wat ik bedoel. Hoofdzaak is: paniek en pijnprikkels voorkomen, prettige ervaringen opbouwen, en niet afstraffen wat in JOUW ogen niet goed is, maar juist belonen wat je WEL wilt zien. Ik denk dat een paard daar meer, sneller en prettiger van leert.

Groetjes, Sonja

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:06

Ik ga mee met Cassidy enz. Maar wil toevoegen dat het juist erg goed en veilig is om een paard, ook een veulen, aan een elastieken looptouw of een binnenband vast te zetten. Daarvan leren ze juist niet te hangen en zelfs paarden die al jaren hangen kun je op die manier afleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:38

Onze Leo had er ook een handje van toen we hem op achtjarige leeftijd kochten, en die heeft het afgeleerd dmv een speciaal halstertouw. Daar zitten op meerdere punten elastieke stukken en extra verstevigingen in. Geeft vrij ver mee zonder te knappen, om op die manier blessures te voorkomen.

Overigens is onze ervaring dat hangen veel minder voorkomt als je het paard aan weerskanten (dus zijkant halster) vastzet ipv aan eentje op een punt voor hem.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:47

erleyne schreef:
Ik ga ook mee met Cassidy, maar met een tweejarige heb je daar niet zo veel meer aan.
Ik heb mijn jaarling ( als veulen ook nooit vastgestaan ) het geleerd door een longeerlijn door de ring te halen en zelf het uiteinde beet te houden. Ik ga constant lichte druk als hij echt weg wilde lopen, ook als hij ging hangen, gaf ik wel mee maar bleef dezelfde druk houden. Hij gaf snel toe en zocht de druk niet meer op, maar bleef gewoon rustig staan.
Ik moet zeggen dat ik een heel makkelijk paard heb, dat zelf nooit de confrontatie opzoekt. Hij had het zo door en heeft het in 1 keer geleerd. Nu kan hij overal vaststaan, zonder problemen. Ik zou in ieder geval niet de confrontatie opzoeken, en het rustig opbouwen.

zo had ik het ook uit willen leggen, denk dat dit met een 2 jarige het beste werkt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:56

Ik ga ook met Cassidy mee. Zo leer ik het mijn jaarlingmerrie ook en dat gaat prima op die manier. Ik ben het niet met Jeddah eens met een elastiek of binnenband. Het is mij altijd voorgehouden dat dit erg gevaarlijk is. Juist omdat er dus speling in zit. Knapt het dan uiteindelijk toch, het hoeft maar een klip te zijn die er aan bevestigd zit of het halster, komt de klap nog harder aan.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:08

Mijn merrie kreeg ik als 3 jarige (ex renpaard) het bleek dat ze prima vast kon staan maar er moest niets gebeuren waarbij zij zou denken ik wil weg, want dan trok ze net zolang tot ze los was, halsters, touwen, knippen etc.

Haar zoon is heel koel als die merkt dat hij vast zit voelt hij hooguit even hoe vast hij zit en dan gaat ie weer gewoon staan.
Ik heb hem toen hij een paar weken oud was een touw aan het halster gedaan en vast gehouden, toen hij merkte dat hij vast zat ging hij hangen en gleden zijn achterbeentjes naar voren waardoor hij op zijn kont kwam te zitten, hij heeft het nooit weer gedaan.
Heb hem daarna regelmatig vastgehouden en later toen hij biks kreeg hem steeds tijdens het biks eten vastgezet en dat steeds een wat langer.
Denk zeker dat het heel veel scheelt als je paard het van jongs af aan gewend is regelmatig vast te staan.

Maar het is ook maar net wat voor type paard je hebt, de ene is sneller in paniek dan de ander en ik denk wel dat als ze een paar keer door te gaan hangen los zijn gekomen dat ze dat onthouden.

Er is in Amerika iets nieuws om ook paniekpaarden te leren vast te staan, het is een ring met een staafje waar je eerst het touw omheen doet, gaat het paard hangen dan glijdt het touw er een beetje doorheen, zo kun je het oefenen ik weet niet meer wat voor site het was maar er stonden ook kleine filmpjes op.
Ga het voor je opzoeken en dan zet ik de link wel even hier in dit topic.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:34

Wat denk ik vooraf zou moeten gaan aan het vaststaan is het leren geven voor druk. Het makkelijkst is het om te leren geven voor zijwaartse druk, en dan langzaamaan naar voren toe verplaatsen. Als het paard naar voren komt op hele lichte druk, dan pas beginnen met echt vastzetten.