Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Seppe schreef:Hallo,
hoe leren jullie je 2 jarig paard vastgebonden staan.
Als ik zo rondkijk, zijn er 2 gangbare methoden:
1) Hem kort vastbinden, met zo sterk mogelijk materiaal. Als hij trekt, mag er niets breken, want dan leert je paard dat door te trekken, hij "verlost" wordt.
*** Deze variant is wat mij betreft geen optie. De kans op blessures (denk aan nekwervels en -spieren) is te groot, en bovendien zie ik geen beloning als hij stopt met hangen, want door de kracht van het hangen zal het paard ook na 'loslaten' een pijnprikkel blijven voelen. Bovendien leer ik paarden liever nieuwe dingen zonder paniekreactie. Waarom zou ik 'm eerst bang maken, terwijl ik 'm eigenlijk wil leren dat aangebonden staan prettig en veilig is? Is niet logisch.
2) Hem vastbinden, maar ervoor zorgen dat het touw gemakkelijk lost, door bv het touw enkel maar rond de ring/stang te draaien. Als hij dan gaat hangen, dan wordt het touw gewoon door de ring getrokken.
*** Ik doe 'm nog iets anders, namelijk dmv een lange lijn (longeerlijn meestal) die alleen maar los door de muurring of over de vastzetstang loopt. Als het paard achteruit loopt, geven we lichte druk. Als hij daardoor stopt en weer stilstaat, belonen we dat met stem en/of aanraking. Mocht hij paniekerig reageren op de druk (dan zit er in mijn voorbereiding dus al iets mis, voor ik ze vastzet weten ze wat druk is en hoe er vanaf te komen) dan vieren we de lijn om paniek te voorkomen. Op het moment van rust wordt het paard echter meteen weer teruggezet op zijn plaats (zonder straf of mopperen, maar ook zonder troosten of lieve woordjes) en beginnen we opnieuw.
Wat zijn jullie ervaringen? Leert het paard door methode 2 niet om te trekken? Hij wordt dan toch beloond voor zijn verzet?
*** Nee, je beloont het verzet niet. Verzet is namelijk iets wat pas aan de orde is op het moment dat gewenst gedrag bij het paard bekend en bevestigd is. Tot die tijd heb je het imo over onwetendheid/onervarenheid en/of het (nog) niet snappen van de opdracht. En dat kun/mag je wat mij betreft NOOIT afstraffen, want dat zal het paard niet begrijpen. Het enige wat je daarmee bereikt is dat hij een nare associatie krijgt met iets wat je eigenlijk AAN wilde leren ipv AF wilde leren.
Snap je wat ik bedoel?
Dank.
erleyne schreef:Ik ga ook mee met Cassidy, maar met een tweejarige heb je daar niet zo veel meer aan.
Ik heb mijn jaarling ( als veulen ook nooit vastgestaan ) het geleerd door een longeerlijn door de ring te halen en zelf het uiteinde beet te houden. Ik ga constant lichte druk als hij echt weg wilde lopen, ook als hij ging hangen, gaf ik wel mee maar bleef dezelfde druk houden. Hij gaf snel toe en zocht de druk niet meer op, maar bleef gewoon rustig staan.
Ik moet zeggen dat ik een heel makkelijk paard heb, dat zelf nooit de confrontatie opzoekt. Hij had het zo door en heeft het in 1 keer geleerd. Nu kan hij overal vaststaan, zonder problemen. Ik zou in ieder geval niet de confrontatie opzoeken, en het rustig opbouwen.