[WN] Juiste westernhouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schumiegirl

Juiste westernhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 10:55

Hallo allemaal.

Zoals de meeste weten ben ik afkomstig uit de dressuur/springwereld en pas sinds heel kort bezig met western.Ik vroeg mij af of er net zoals bij dressuur een ideale westernhouding is voor de reining/pleasure.Heeft iemand misschien een goede foto van iemand met een mooie/optimale houding te paard?Ik was gewoon nieuwsgierig!

Anoniem

Re: Juiste westernhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:38

Het belangrijkste is een ontspannen zit te hebben. Je kuiten moeten ook van het paard af zijn. Dat is het tegenovergestelde van dresuur/springen waar je kuiten constant aangelegd zijn. Maar bij Eef leer je ook wel goed te zitten onder de lessen. Ik heb laatst een boek gekocht wat erg handig is om je in te lezen. Dat boek heeft Go West en is geschreven door Antje Holtappel. Alles staat heel simpel beschreven en je hoeft er niet speciaal een eigen superpaard voor te hebben om het te oefenen en te leren.

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 11:42

Het belangrijkste is lessen natuurlijk.eef had nu nog niet zoveel commetaar op mijn houding maar dat komt vast nog wel....hahaha.Ik heb veel westernvideo's en plaatsjes gekeken de afgelopen week en vond er aan zienelijke verschillen zijn tussen de ruiters.Vroeg me dus af wat er gewenst was!Misschien mag ik je boek een keertje lenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:48

Hahaha wacht maar af Tong uitsteken Nee, Eef is daar heel mild in. En de lespaarden zijn zo goed opgevoed dat ze je zelf al laten merken dat je iets fout doet in je houding. Vooral Twister is erg gevoelig daarvoor. Ze reageren op hele kleine hulpen enzo. Ja hoor, ik ben er zelf nu ook in bezig. Ik haal er soms nog heel nuttige tips uit voor mijn vz-paarden maar je kan het wel eens lenen. Ohja, hier is nog een heel handige site met allemaal filmpjes over de juiste houdingen: www.hotton.nl, en dan naar video tips gaan. Knipoog

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 15:23

Heb even op die site zitten kijken,staan interessante dingen op!Thanks!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:18

Er zijn verschillende stijlen die je in de westernsport, en vooral in de reining tegen gaat komen, DE westernhouding bestaat namelijk niet.

Kijk even op http://www.paardentv.com/paardentv%20reining.html

en dan o.a. NRHA Futurity Finals, en vergelijk de stijl van de drie finalisten die je daar ziet. Als je de oefeningen die in de reining gevraagd worden kunt tonen, kun je er bij wijze van spreken achterstevoren op gaan zitten....daar krijg je geen puntenaftrek voor.

Als je de ouder filmpjes op de site bekijkt zie je ook dat er binnen de reining ontwikkelingen zijn, vroeger werd er met hoofd hoog gestopt, tegenwoordig willen ze het hoofd laag zien.

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 21:38

Had inderdaad al begrepen dat het bij reining niet uit maakt hoe de ruiter er op zit,als het paard de oefeningen maar correct uitvoert.Pleasure ruiters vind ik persoonlijk dan ook vaak wat netter zitten dan de gemiddelde reiningruiter.
Vind het gek dat houding er minder toedoet,alleen met een goede houding kan naar mijn inziens je paard de correcte hulpen geven...
Bedankt voor de link!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:41

3 miljoen dollar hengst.. pfoe. ik wil ook wel naar Texas om hem even een aai over de bol te geven.

en je houding? Zitten, wordt mij elke week gezegt, op je broekzakken. maar als je maar lekker zit, dat is voor mij het belangrijkste

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:08

Ik moest er erg aan wennen om met m'n kuiten eraf te rijden.

Ben jaren lang springruiter geweest en nu naar het western helemaal GEWELDIG

gr chan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:09

Kuiten moeten wel aan het paard blijven hoor, gewoon laten hangen, niet extreem er vanaf steken, maar ook niet iedere stap drijven. Als je licht contact blijft houden schrikken ze ook niet zo als je wel een beenhulp geeft.