[WN] er is nog hoop....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mienmien

er is nog hoop....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 13:23

Drie weken geleden stond mijn kleine paintveulen met 3 draadwonden in de wei. Nergens een draad kapot, maar haar beentje wel.
Direct de veearts laten komen. Met antibiotica voor een week moest het wel goedkomen.De wonden herstelden mooi, het leek allemaal goed te komen.....

Tot vorige week dinsdag. Toen stond ze in de wei met een enorme wond op haar kogel. De wond was opengescheurt. Dit waarschijnlijk doordat ze zich verstapt had in de wei.

Direct weer de veearts laten komen. Weer antibiotica en het beentje werd verbonden, van de hoef tot aan het spronggewricht. De veearts zou elke drie dagen komen om het verband te verschonen.En weer een week antibiotica.

Afgelopen zondag vertrouwden we het niet. De veearts was vrijdag geweest en had gezien dat de strekpees aan de voorkant toch wel beschadigt was... Hij had een stukje loshangend peesweefsel weg moeten knippen..
Ze liep die zondag op haar kogel! (pootje helemaal dubbel dus) Paniek. Veearts weer gebeld. Kwam direct en vertelde tijdens het verschonen dat het peesje inderdaad geknapt was. De wond zag er toch wel redelijk uit..

Dinsdag is de veearts weer geweest. De wond zag er goed uit. We hebben een goed gesprek met hem gehad. Hij vertelde dat dit peesje niet zo heel belangrijk is voor een paard. Dat het vaak vanzelf terug groeit, dat ze wel normaal kan lopen. Althans daar gaat men van uit...

Dat was voor ons toch wel heel goed nieuws. We hadden samen ook alle mogelijkheden besproken. Tot aan inslapen toe..

We hebben nu besloten dat we alles in het werk stellen om de wond te laten genezen. Mocht het zo zijn dat onze kleine meid toch teveel pijn heeft dan stoppen we. Op driejarige leeftijd zullen we kijken of ze eventueel voor de sport geschikt is door foto's en een peesscan te laten maken. Zo niet dan hebben we een goede fokmerrie met een prachtig papier.

Gisteren stond mevrouw dapper en vrolijk in de box (verplicht stalrust) En was ze erg verrast toen ze samen met moeders even naar buiten mocht, omdat de stal uitgemest moest worden. Ze zat wel eens waar aan het touwtje.. maar toch een paar lekkere happen gras genomen en de zon even op haar huid gevoeld

Vrijdag komt de veearts weer. Maar we hebben weer hoop dat deze kleine meid toch groot mag worden bij ons. Misschien niet als sportpaard, maar wel als waanzinnige merrie.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Hier nog een fotootje van de kleine meid.

Afbeelding

dropje2

Re: er is nog hoop....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:29

Heel veel sterkte gewenst en niet de moed opgeven hoor! Ach gut
De natuur kan heel goed werk doen en je prachtige veulen is jong en sterk, die redt het wel! Ja

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:29

heey...
nou veel sucses en hopen dat het goedkomt:D
mijn veulentje nouja jaarling is mischien blind heeft een gat in het oog dus hopen dat dat ook goed komt:D
nou veel plezier met je paardje...en hopelijk komt alles goed..

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 13:32

Dank jullie wel....

enne sunshinelove... Ik duim mee voor jouw jaarling.!!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:31

Sterkte Vriendjes zijn?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:30

Sterkte en beterschap met de kleine! Idd is die voorste strekpees er een waar ze zich ook zonder kunnen redden... ze geven dan hun hoef een extra 'zwieper' mee om te lopen.
Maar we blijven voorlopig positief en duimen voor volledig herstel.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:52

Hopen dat alles goed komt met je veulen. Sterkte en beterschap...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:58

Het komt vast allemaal weer goed. Wel fijn dat jullie in de gelegenheid zijn om haar de kans en tijd te geven om te herstellen. Super!
Onze fokmerrie stond ook eens op 3 benen in het land. De DA vertelde ook dat het waarschijnlijk einde verhaal was. De pees zat nog met een vezeltje aanelkaar. Dat is nu bijna 10 jaar geleden. Ze is nu 21 en je ziet er niets meer van.
Dus voor jullie veulen is er zeker nog hoop.

Mijn vriendin heeft haar toen steeds verzorgd en smeerde koffiedik op de wond (die was ongeveer zo groot als een rijksdaalder) Daardoor werd de wond heel mooi schoon en is nu niet meer zichtbaar.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:58

heel veel sterkte ! Lachen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:05

Jee, wat een verhaal! Veel sterkte en beterschap, ik zal voor jullie duimen.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:38

Dank jullie wel voor de lieve berichtjes.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:10

Heel veel sterkte. En blijven hopen dat het komt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:40

Wat een moeilijke tijd voor jou en die kleine!
Heel veel sterkte hoor Ach gut

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 05:54

We zullen heel hard voor jullie duimen!! Toppie dat jullie haar een kans geven, als ze haar koppie niet laat hangen zou ik er ook zeker ervoor gaan. Sterkte en dikke knuffels voor je meisje!!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:17

Een aantal jaar geleden heb ik helaas hetzelfde mee gemaakt. Mijn 2 maanden oude veulentje was met zijn achterbeentje in het lint terecht gekomen, en had daarbij beide strek pezen doorgesneden. Direct geopereerd en 2 maanden in het gips gelopen. Toen het gips er eindelijk af was liep hij nog een beetje moeilijk maar hij stond wel goed op zijn voetje. Een maand later mocht hij al veel meer en nam ik hem mee aan het halster samen met zijn mammie lekker stappen in het bos.
Daarna is hij in de opfok gegaan en helaas werd hij kreupel aan zijn andere achter beentje....fotoos laten maken en zijn kroon gewrichtje was helemaal weg! Nu kan een paard zijn kroon gewricht missen dus weer op de operatie tafel om het aan elkaar te laten zetten.
Helaas was het niet gelukt en liep hij na 2 maanden op 3 beentjes....toen heb ik besloten om hem in te laten slapen omdat hij wel 100 kilo was afgevallen van de pijn en de ellende.
Ik hoop dat het bij jou veulen allemaal wel goed mag gaan, want als hij niet zijn andere achter beentje had gehad, dan had hij nu vrolijk en wel in de rondte gelopen.
Heel veel sterkte!!!

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 09:22

yerry: wat een verdriet zeg. Probeer je alles voor je kleine veulen loopt het uiteindelijk toch nog niet goed af...

Met deze kleine gaat nu wel de goede kant op. Vanmiddag de veearts weer voor het verschonen van het verband. De wond die eerst vuistgroot was, sluit zich nu mooi aan de zijkanten.
We hebben en houden moed....

dank voor jullie reacties

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:30

Fijn om te horen! Hou de moed erin hoor en geef die kleine een extra knuffel van mij! Lovers

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:27

he wp,
fijn om te horen dat het goed gaat met beppie! Knipoog met een beetje geluk geneest de wond snel en kan ze weer naar buiten! wel strakjes een goed zalfje gebruiken tegen wild vlees! komt goed!!!!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:30

hopelijk komt alles goed, wel vreselijk zielig voor zo'n jong poepie om stalrust te hebben...
hopelijk kan ze later de schade inhalen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:36

wingpearl schreef:
De wond die eerst vuistgroot was, sluit zich nu mooi aan de zijkanten.

Er is een zalf die de wondgenezing kan bespoedigen, en wildvleesvorming tegengaat, is op basis van honing en essentiele olien. De zalf heet Vetramil, te verkrijgen via de paardendrogist, misschien kun je dat nog geven ter bevordering van de wondgenezing? Bespreek het anders even met je DA. Kennisje heeft er hele goede ervaringen mee!

Sterkte, en blijf positief!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:11

Verdrietig verhaal, die arme kleine gup. Maar moed houden en heel veel sterkte gewenst. Ach gut
Heel fijn dat je probeert alles te laten genezen. Mooi dat de wond gaat sluiten, een heel goed begin.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:12

Krijgen we nog een updatetje van de kleine dame?? Ik hoop dat het elke dag wat beter met haar gaat!!

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 19:54

Ods schreef:
Krijgen we nog een updatetje van de kleine dame?? Ik hoop dat het elke dag wat beter met haar gaat!!

Update.....

Ze staat nog steeds samen met moeders op stal. Niet meer op stroo maar op zaagsel. Dit omdat ze dan minder met haar voetje blijft hangen, en dus niet meer zwikt.. Maar dat gaat een stuk beter.

Van de week ook een paar keer met haar en moeders een poosje naar buiten geweest. Aan het touwtje.. Maar dan heeft ze toch wat zon op haar lijf en een paar lekkere happen gras natuurlijk... (is meer voor mijn eigen gevoel hoor, maar toch)

De veearts is vrijdag geweest, de wond is helemaal gevuld. Nu is het wachten op de huid die gaat sluiten. Hij zou morgen (woensdag) weer komen. Maar mevrouw vond gisterenavond dat het verbandje irriteerde en besloot er een gat in te bijten.. Veearts dus maar laten komen. Een vervangende omdat het al veel later op de avond was.
Hij heeft het dusdanig verbonden dat ze iets meer steun had aan haar voet.

Vanavond op stal bleek echter dat mevrouw die steun niet lekker vond. Ze heeft de dus watten aan de onderkant (die voor steun zorgden) er maar uit getrokken!!! De deugniet.
Naja we hebben het extra ingespoten met hertshoornolie, en er extra tape op gedaan zodat ze niet verder kan plukken.

Vrijdag komt de veearts weer (tenzijn mevrouw weer gaat bijten natuurlijk) Na volgende week moet ik zelf maar gaan leren verbinden. Dat vind de veearts in elk geval. (ben volgende week op kamp dus laat het dan de veearts doen)

We zetten gestaag door met het behandelen.

Iedereen bedankt voor de steun en tips voor wondverzorgende middelen. Meer tips zijn altijd welkom natuurlijk.

(Ik zal morgen eens een paar foto's van haar schieten met haar beentje in verband)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:56

De kleine meid heeft in elk geval nog spirit genoeg Haha! Wat een boef dat ze steeds haar verband eraf haalt! Maar de wond is aan het sluiten, dat is in elk geval fijn!

Bedankt voor je uitgebreide verslag!! Heb je al foto's gemaakt?? Knipoog

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:52

hoi wp,
hoe is het met jullie paardje nu? ben erg benieuwd.... Bloos