[WN] Even een rijtechnisch vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

Even een rijtechnisch vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:18

Een paar weken geleden heb ik een ander paardje gekocht. Een quarter horse merrie van 6 jaar. Ze is op 3 jarige leeftijd western ingereden en heeft voordat ik ze kocht 18 maanden op de wei gestaan.
Nu ben ik lekker met haar aan het rijden, ben geen western rijder en ik ben haar een beetje aan het omscholen naar engels rijden. Het meeste maak ik gewoon lekkere buitenritjes met haar, maar af en toe moet je ook wel eens de bak in.
Nu gaat alles erg goed, maar ik heb 1 probleempje.....
Elke keer als ik ga galoperen dan krijg ik haar niet voorwaarts, ze blijft maar erg traag en reageert nergens op. Soms dan lijkt het net alsof ze het doorheeft en gaat lekker voorwaarts galoperen maar dan na een aantal passen maakt ze een "sliding" stop. Terwijl dit niet echt mijn bedoeling is. Zij weet waarschijnlijk niet anders want zo is ze het gewend en ik neem het haar ook niet kwalijk.

Nu wil ik wel eens weten wat de hulpen zijn voor een sliding stop, zodat ik die weet en er rekening mee kan houden en die hulpen kan vermijden.

Alvast bedankt Haha!

Redneck

Re: Even een rijtechnisch vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:17

Diep zitten, onderbenen naar voren steken en whoa zeggen. Dat zijn de hulpen voor de stop. Ik neem niet aan dat je whoa zegt Haha! , dus misschien ga je iets te ontspannen zitten met je onderbenen te ver naar voren?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:29

Kan ook een spierprobleem zijn. Mijn appie maakte de laatste paar weken ook elke keer in de galop een stop. Gisteren is hij iemand langsgeweest van www.happy-athlete.nl en blijkt dat hij in de schouders helemaal vast zit. Hij is flink onder handen genomen en het gaat alweer een stuk beter.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:53

cornelie schreef:
Kan ook een spierprobleem zijn. Mijn appie maakte de laatste paar weken ook elke keer in de galop een stop. Gisteren is hij iemand langsgeweest van www.happy-athlete.nl en blijkt dat hij in de schouders helemaal vast zit. Hij is flink onder handen genomen en het gaat alweer een stuk beter.

Weet jij of deze ook de kant van Limburg opkomen? (Al die plekjes bij de namen zeggen me nog niet zoveel.. Woon net 2 maanden in Limbo Bloos )

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:14

Gewoon net zoals ik doen Haha!
Routenet.nl openen en de plaatsnamen intypen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 02:15

Waarom een Quarter omscholen naar het engels rijden, ik vindt dat echt dood en dood zonde omdat te doen

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 04:16

niet iedereen is er gecharmeerd van, en niet iedereen weet hoe je western moet rijden, en waarom een paard niet meerdere dingen leren? ik zie het positief, zo krijg je wel een paard die van alles wat kan.. Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:43

MSQuincyTE schreef:
Waarom een Quarter omscholen naar het engels rijden, ik vindt dat echt dood en dood zonde omdat te doen

Ik heb een amerikaanse appie, dus niet helemaal quarter Tong uitsteken Maar ik rijd nu ook al een paar jaar engels met hem. Wat vind je er zonde aan ? Ik vind het juist een enorme uitdaging. En mijn paard weet echt niet dat ie officieel een westerngefokt paard is Clown

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:26

MSQuincyTE schreef:

Tsja, ik vind dit wel een beetje kort door de bocht, en ook niet waar de TS om heeft gevraagd. Bloos Ik zie persoonlijk 't liefst een Western gereden Quarter omdat ik dat voor 't oog gewoon veel mooier vind, maar er zijn blijkbaar ook mensen die Quarters leuke paarden vinden maar wel Engels rijden. Knipoog

Hoop voor de TS dat 't gaat lukken met d'r nieuwe paardje. Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:22

Als jullie vinden dat het zonde is een quarter om te scholen kun je de hunterrubrieken ook wel opheffen. Ging het toch om te tonen hoe veelzijdig dat ras is (niet dat ze dan uit hun pleasure-gangen lopen of zo Haha! )

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 13:12

Dank je voor jullie reacties. Ik heb niet echt per se voor een quarter horse gezocht, ik was op zoek naar een rustig paard en zo doende kwam ik bij haar terecht Haha!

Het is ook niet de bedoeling dat ze helemaal geen stops mag maken, maar ik wou gewoon weten hoe de hulpen waren zodat ik ook eens fatsoenlijk in een gewoon galopje kon rijden zonder dat zij denkt dat zze een stop moet maken. Maar daar heb ik nu mijn antwoord op.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:34

Als je paardje de stops heeft geleerd en een loopje met je neemt, kan het zijn dat ze het ook gewoon 'voor de grap' doet. Het is moeilijk te zeggen zo over internet, maar ik ken paarden die als de ruiter 'niets' doet ze zelf iets gaan bedenken. Zeker als ze goed doorgereden zijn en veel hebben geleerd.
Ik vind het dapper en goed dat je dit topci hebt geopent, je schuift de schuld niet meteen bij het paard, maar kijkt eerst even wat verder.
Misschein is het handig om eens een western instructeur langs te laten komen of zelf een westernles te nemen. Dan begrijp je haar achtergrond en 'knopjes' beter en dat kan je helpen met het omscholen. Qua traagheid kan daar ook een punt liggen, de kissingsound is een algemeen westerncommando voor snelheid, maar als je haar dan wilt oppakken voor bv verzameling zou ze dat kunnen intrepeteren als een stop oid..

Hoe dan ook.. succes!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:05

Ik denk dat je paard na 18 maanden vakantie niet zo veel zin heeft hard te werken, kan ik me iets bij voorstellen Haha! Wat ik zou doen is of een spoortje aan of een zweepje erbij en haar goed voorwaards rijden eerst in draf. Geen manouvres oid gewoon recht toe recht aan circels en rechte lijnen. Daarna als dit op een goed tempo gaat het zelfde in galop. Valt ze eruit, tikje geven en weer in galop. Je moet haar eigenlijk net zien op te vangen voor ze stil staat.
Ik weet niet wat haar nivo van training was? Misschien heeft ze leren stoppen op de 'zit'. Dus als je wat zwaarder gaat zitten dat zij denkt dat ze moet stoppen. Zou best kunnen al zou ik het knap vinden als ze daar na anderhalf jaar nog zo fanatiek op reageerd. Dus kijk eens hoe je zelf zit tijdens de galop, ontspan je misschien net iets meer vlak voor ze uit die galop valt waardoor de gewichtdruk anders wordt?
Maar verder zou mijn advies dus zijn, vergeet even de manouvers en het 'aan de teugel lopen' en richt je op voorwaards rijden, lekker tempo en conditie bouwen. Als dat goed zit, gaat de rest weer van zelf beter. Ik zou niet naar dressuur overstappen, maar dat is mijn bescheiden mening Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:27

En de wonderen zijn de wereld nog niet uit, want ik ben het geheel en volledig eens met Jolande Ja

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:19

misschien wil je teveel meehelpen in de galop door met je zit te duwen? het kan zijn dat ze het andere deel van die beweging, dus het weer terugkomen in je zadel om weer opnieuw te gaan duwen, als langzamer gaan interpreteert. Na 18 maanden zal ze wel lui zijn en liever op het zitten dan op het duwen reageren Lachen

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 01:45

Bedankt voor jullie reacties. Vanaf dat ik haar heb ben ik alleen maar bezig om haar voorwaarts te rijden, want ze had nog steeds haar vakantie in d'r hoofd Haha! Ben ook helemaal niet bezig om haar aan de teugel te rijden, ze doet het helemaal vanzelf dus dat ik wel een goed teken.

Ik ben hier ook op zoek naar mensen die westernlessen geven, maar ik kan er niet zo veel vinden..... De meeste willen niet naar mij komen omdat ik nogal achteraf woon en ik heb geen trailer dus we kunnen ook nergens heen.
Misschien dat iemand van jullie even voor een paar weekjes hier naar toe wilt komen om me te helpen Clown

Ik denk zelf dus ook dat als ze eenmaal in een fatsoenlijk galop tempo zit dat ik te veel ontspan op dat moment, dus dat moet ik proberen iets minder te doen.