[WN] Goed ontspannen rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isil

Goed ontspannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 15:14

Beste lezers,

Sinds maanden ben ik weer begonnen met een beetje rijden (paard had pijnlijke benen) wat ik mij alleen afvroeg is, hoe kan ik het paard nou mooi ontspannend met zijn hals laag laten rijden?
Hij is 23 jaar dus in plaats van lange ritten met veel draf en galop (waar ik sowieso al niet zo van houdt) wil ik graag wat oefeningen rijden in stap of in draf (of vanuit stilstand), die zijn spieren een beetje los maken zodat hij wat minder stijf word.
En daar hoort zijn hals ook bij. Hij is een flink paard, en omdat hij dus al aardig op leeftijd is vind ik het wel belangrijk dat hij lekker ontspannen en laag kan lopen, maar hoe kun je dat nou het beste van zo'n paard vragen zonder al te veel aan het bit te hoeven zitten.

Maar even nog voor de duidelijkheid dus, omdat hij 23 jaar is (voelt zich overigens nog erg jong) en zijn benen niet altijd even goed meewerken (ongeluk in de jongere jaren gehad) kan ik dus geen oefeningen doen als spin, rollback, sliding stop en dat soort dingen he Knipoog we houden het programma aangepast Tong uitsteken

Tips zijn van harte welkom Lachen

Afbeelding

djinnie

Re: Goed ontspannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:49

Ik zou hem lekker rustig wat laten inbuigen links en rechts en veel figuren rijden. Verder wel zorgen dat hij aan het been is, gewoon in stap en (rustige) draf en dus (simpele) overgangen rijden. Dan zachtjes vragen of hij je hand wil volgen naar beneden en dan mee gaan zodra hij loopt waar je hem hebben wil. Dan kun je de teugels ook wat laten vieren...zodat je geen constante druk op je teugels hebt natuurlijk.

Overigens ben ik pas overgestapt van dressuur naar western en zul je dus waarschijnlijk wel betere tips krijgen dan die van mij (misschien nog wat dressuur invloeden erin Haha! ) maar misschien heb je er wat aan. Succes!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:00

zelfde als boven en goed rechtrichten ,zodat hij recht tussen je teugelsen benen loopt, zn rug gaat ontspannen en vanzelf laag gaat lopen dan van daar uit verder werken

Isil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 16:38

Bedankt voor jullie reacties hoor!

Recht lopen is soms nog wel eens een probleem, ik moet hem vaak corriceren.
Wat ik laatst geleerd had is dat je (bij engels rijden) dus met de buitenteugel moet sturen (en eventueel vastzetten of meegeven) en met de binnenteugel moet vragen... ik heb dat ook wel geprobeerd maar hij gaat lichtelijk in protest (hoogt zijn hoofd op) en aangezien hij nogal een lange nek heb vind ik het erg moeilijk zijn hoofd laag te vragen. Zijn neusbeen is in princiepe wel in goede houding, alleen zijn hals moet mee.

Isil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 17:00

Iemand nog bruikbare tips?! Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:53

Spins en sliddings zijn ook niet het belangrijkste vindt ik.
Ik zou gewoon lekker slange voltes en zo gaan rijden (heb ik ook gedaan met mijn Quarter Horse) en veel buig oeffeningen gaan doen

Isil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 10:17

Klopt, maar spins en alles zou hij ook niet meer aankunnen, ik probeer wel spin in stap, maar in plaats dat hij om zijn achterhand draait, draait meneer om zijn voorhand Schijnheilig
Buigoefeningen doe ik inderdaad ook met hem, maar vroeg me af of jullie nog leuke oefeningetjes wisten...en zijn nek he, dat blijft moeilijk.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:14

Isil schreef:
Sinds maanden ben ik weer begonnen met een beetje rijden (paard had pijnlijke benen) wat ik mij alleen afvroeg is, hoe kan ik het paard nou mooi ontspannend met zijn hals laag laten rijden?

Les nemen van iemand die geen reining doet Knipoog

Isil schreef:
Wat ik laatst geleerd had is dat je (bij engels rijden) dus met de buitenteugel moet sturen (en eventueel vastzetten of meegeven) en met de binnenteugel moet vragen...

Ehmm nee Lachen

Nooit, maar dan ook nooit je hand vastzetten, dan verlies je onmiddelijk gevoel. Je buitenteugel beheerst het tempo, stelling vragen doe je met binnenteugel. En vergeet ten alle tijde nooit je zit een been.