[WN] Western paarden veel relaxter dan dressuur paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Western paarden veel relaxter dan dressuur paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:40

Een westernpaard vind ik altijd veel rustiger en evenwichtiger overkomen dan een dressuurpaard die vaak vrij nerveus zijn.

Heeft dit te maken met de training, het ras, de omgang of zie ik gewoon spoken?

_Patricia

Re: Western paarden veel relaxter dan dressuur paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:45

Ik heb geen idee waar het mee te maken heeft, maar je ziet in elk geval geen spoken Tong uitsteken , mijn moeder rijd western daar doen die paarden neits kwaad en valt er ook (bijna) nooit iemand af. Waar ik rijd ( dressuur) valt er sowieso elke week wel iemand van z'n paard. Dus het zal wel waar zijn wat je zegt Knipoog

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:05

Ik weet vrij weinig (helemaal niets) van dressuur maar volgens mij komt het doordat er in de dressuur ruiters fouten willen voorkomen waardoor er veel spanning ontstaat, en in de western heb ik het zo geleerd dat je je paard eerst de fout laat maken en dan pas echt oppakken (als je snapt wat ik bedoel) waardoor de paarden veel rustiger zijn.... correct me if i'm wrong Knipoog

Mijn mening maar zoals ik hierboven al zei weet ik t niet zeker, maar het valt mij ook op dat dressuur paarden vaak vrij nerveus zijn...

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:12

Ik denk eigenlijk dat het vooral aan het ras ligt. De gemiddelde quarterhorse is lekker koel in z'n koppie, terwijl het gemiddelde dressuurpaard toch wat hoger in het bloed staat waardoor ze wat kunnen heter zijn.
(Dit is trouwens mijn eigen ervaring, dat zegt niet dat het per definitie zo is natuurlijk Knipoog ).

De manier van trainen zal er wel wat mee te maken hebben, maar ik ben van mening dat als jij je paard op een passende manier traint, dat hij dan ook rustiger zal worden Lachen

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:31

tesss schreef:
Ik denk eigenlijk dat het vooral aan het ras ligt. De gemiddelde quarterhorse is lekker koel in z'n koppie, terwijl het gemiddelde dressuurpaard toch wat hoger in het bloed staat waardoor ze wat kunnen heter zijn.
(Dit is trouwens mijn eigen ervaring, dat zegt niet dat het per definitie zo is natuurlijk Knipoog ).

De manier van trainen zal er wel wat mee te maken hebben, maar ik ben van mening dat als jij je paard op een passende manier traint, dat hij dan ook rustiger zal worden Lachen

Ben ik ook wel mee eens over de ras, maar ik zie ook vaak KWPN'ers die in de dressuur erg 'heet' waren en die in de western sport een stuk rustiger zijn. maar dat zal idd per paard verschillen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:10

Per manege kan het heel erg verschillen. De manege waar ik als tiener engels reed had alleen maar lieve brave kwpn'ers e.a. Verschillende andere maneges waar ik gereden heb, zaten er wat gekke tussen. Nu bij een westernmanege, wel geteld 1 paard met echt buien.
Maar bij allen was er een andere verklaring te vinden dan ras eigelijk (hoewel ik daar eerst ook aan dacht). Bijvoorbeeld hoeveel beweging ze hadden gehad of medische problemen!!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:15

Lise81 schreef:
Maar bij allen was er een andere verklaring te vinden dan ras eigelijk (hoewel ik daar eerst ook aan dacht). Bijvoorbeeld hoeveel beweging ze hadden gehad of medische problemen!!

Dat geldt toch voor elk paard? Ik vind niet dat je dan op die basis kan zeggen dat een western gereden paard dus rustiger is.

Ik denk echt dat het per paard verschilt. Er zullen ongetwijfeld paarden tussen lopen die dressuur prettiger vinden, net als andersom.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:30

Ik lees wel leuke reacties. Bij elk ras zijn er uitzonderingen, maar de moderne KWPN'er tegenwoordig voert veel bloed. Dit niet altijd ten gunste van de rijbaarheid voor de gewone ruiter.
De quarter is gefokt als gebruikspaard en staat veel rustiger in het karakter, al zegt dat zeker niet altijd was over zijn 'braafheid'. Over het algemeen zijn ze hierdoor gewoon cooler in het hoofd.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:34

Gillian1987 schreef:
tesss schreef:

Ben ik ook wel mee eens over de ras, maar ik zie ook vaak KWPN'ers die in de dressuur erg 'heet' waren en die in de western sport een stuk rustiger zijn. maar dat zal idd per paard verschillen

Grin dan heb je mijn warmbloedje nog niet gezien. Western of Engels, welke welke omgeving dan ook, het maakt geen verschil. Heet zijn we en blijven we Haha! Knipoog

Maar goed naar mijn idee, en ervaring, maakt ook het koppie een hoop uit. De warmbloedjes zijn vaak veel heter en schrikken veel sneller dan die coole QH (of Paints) Nou zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar toch heb ik het idee dat het heel veel met het ras te maken heeft.

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:42

Ik denk dat het te maken heeft met de training, en hoe het hele plaatje eruit ziet. Een westernpaard train je in lang en laag lopen, en het doel is om uiteindelijk een mooi ontspannen paard onder je te hebben wat met een zoveel mogelijk losse teugel braaf zijn oefeningen doet.
Terwijl je bij de dressuur je paard bij je houd, netjes aan de teugel, mooie krul in de hals, kin naar de borst (al heeft de gemiddelde dressuurruiter denk ik ook het liefst een ontspannen paard onder zich).
En beide dingen zien er ook zo verschillend uit, een paard wat met zijn koppie naar beneden loopt met een mooie lange hals oogt veel ontspannender dan een paard wat aan de teugel in een krul loop met zijn hals, ook al kan het best zo zijn dat beide paarden even gespannen of even ontspannen lopen.
En ik ben het niet eens met de stelling over dat het aan het ras ligt, want zowel binnen de engelse als western sport zie je allerlei verschillende rassen lopen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 17:46

Tuurlijk, maar in de dressuursport zie je veelal kwpn-ers en bij het western de quarter horses.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:47

Ik moest meteen denken aan een arabier die ik ken. Die is western ingereden, wel al veel te vroeg toen ie 2,5 jaar was, veel buitenritten mee gedaan.. Toen zijn huidige eigenaresse hem kocht en hij naar ons pension kwam is ze hem opnieuw engels gaan inrijden. Ik weet niet hoe ie vroeger was, ze zeggen erg rustig.. Maar toen ze hem engels gingen inrijden was hij heel erg dribbelig, heel erg heet, begon wat te stijgeren.. Zo zijn ze een jaar met hem bezig geweest. Maar het werd niet veel beter. Toen zijn ze hem op de freestyle/natural horsemanship manier gaan inrijden.. Losse teugels, weinig hulpen.. En een paar weken later zag je zó veel verschil, echt ongelofelijk! Hij was ineens een stuk rustiger, hij kon ineens rustig stappen terwijl hij dat hele jaar ervoor alleen kon dribbelen..
Dus als ik naar dat paardje kijk, dan denk ik zeker dat het voor t grootste deel aan de rijmethode ligt.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:55

Margrietjuh schreef:
Ik denk dat het te maken heeft met de training, en hoe het hele plaatje eruit ziet. Een westernpaard train je in lang en laag lopen, en het doel is om uiteindelijk een mooi ontspannen paard onder je te hebben wat met een zoveel mogelijk losse teugel braaf zijn oefeningen doet.
Terwijl je bij de dressuur je paard bij je houd, netjes aan de teugel, mooie krul in de hals, kin naar de borst (al heeft de gemiddelde dressuurruiter denk ik ook het liefst een ontspannen paard onder zich).

Als je het als dressuurruiter goed doet, dan heb je naar mijn idee een paard dat van achter naar voor gereden wordt. Daarmee verkrijg je een fijne aanleuning die er ook ontspannen uit hoort te zien. Tenminste... zo ben ik opgevoed Lachen

En beide dingen zien er ook zo verschillend uit, een paard wat met zijn koppie naar beneden loopt met een mooie lange hals oogt veel ontspannender dan een paard wat aan de teugel in een krul loop met zijn hals, ook al kan het best zo zijn dat beide paarden even gespannen of even ontspannen lopen.

Het kan er wel zo uit zien, maar zo hoeft het niet te zijn. Bovendien is dat toch natuurlijke halshouding van de meeste paints/quarters etc.

En ik ben het niet eens met de stelling over dat het aan het ras ligt, want zowel binnen de engelse als western sport zie je allerlei verschillende rassen lopen.

Dat betekent nog steeds niet dat daarmee alle westerngereden paarden rustiger zijn. Zie de post van Rina bijvoorbeeld

Al mijn reacties zijn vetgedrukt

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:57

Nee klopt, maar jij zegt nu alles wat ik ook al zei, maar dan in andere woorden. Het verschilt gewoon per paard en per ruiter, en dan ook weer per combinatie.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:58

Sorry .. dan heb ik je gewoon verkeerd begrepen Bloos

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:00

Haha ok, maakt niet, maar kmoest wel lachen toen ik jou stukjes las, we zijn het iniedergeval wel eens over het hele idee volgens mij Knipoog

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:04

Dat scheelt al Haha!

Ik zit ook niet op te letten... Ik hoor aan het werk te zijn nu en ben tussendoor gasten aan het helpen Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:14

Hmm ik denk dat het erg veel te maken heeft met training. Ik ken stresserige quarters en stresserige hoog in het bloed staande KWPN-ers.

Ik heb zelf twee zeer coole KWPN-ers, die dat niet altijd waren. En mijn vriendin heeft een zeer coole pony die vroeger verre van cool was. Kortom: iets van aanleg, veel opvoeding en training en niet te vergeten niet volkieperen met brok maakt coole paarden. Ongeacht de discipline.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:18

Met dat brok heb ik wel ervaring Clown

Wel is mijn tinker sinds ik western rij veel minder kijkerig.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:14

Charos schreef:
Heeft dit te maken met de training, het ras, de omgang of zie ik gewoon spoken?

Je ziet gewoon spoken Haha!

Ik ken net zoveel hete westernpaarden als coole engels bereden paarden.
Ik ga er daarbij maar vanuit dat je een westernpaard een quarter/paint vindt en geen western bereden paard.

Laat ik het iets nuanceren: Ik denk dat veel engelse ruiters veel te veel krachtvoer geven waardoor er aardig wat zijn die wel cool zijn, maar iets te veel energie hebben Tong uitsteken

Daar komt bij dat er nu eenmaal veel engelse ruiters zijn die alleen maar op de krulletje prikken. Worden ze ook niet kalmer van.

Ik denk dat een quarter/kwpner-op-normaal-voer/nrps/etc gemiddeld niet zo heel veel uitmaakt. Ik denk dat arabieren gemiddeld wel heter zijn en engelse volbloed paarden ook. Ik denk dat koudbloeden gemiddeld wat kalmer zijn (haflingers/tinkers/friezen)

Gemiddeld dus he, want er zijn uitzonderingen zat (ik heb er zelf ook 1 Knipoog )

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 22:40

Romkabouter schreef:
Ik ken net zoveel hete westernpaarden als coole engels bereden paarden.
Ik ga er daarbij maar vanuit dat je een westernpaard een quarter/paint vindt en geen western bereden paard.

Met westernpaarden bedoeld ik dus wel western bereden paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:06

Een dressuurruiter wil gewoon andere dingen van zijn paard, en het totaalbeeld toont ook anders. Een paard dat je in de oprichting gaat rijden maakt zich groter en komt daardoor 'imposanter' over. Ook doet de oprichting natuurlijk wel wat met de luchtwegen van het paard (zeker als het een dier is met niet te veel ruimte achter de kaak), waardoor het ook een wat 'stoerder' geluid gaat maken in de ademhaling in snellere gangen. Dit, in combinatie met de stuwende kracht die de dressuur laat zien, geeft een totaal ander beeld als van het westernplaatje wat wij allemaal kennen en nastreven.

En dan heb je het pas over de eerste indruk, als je een rijbaan bekijkt waar een dressuurcombi en een westerncombi in aan het werk zijn.

Braver? Hmmmm ik weet het niet. Ligt volgens mij meer aan het baasje dan aan ras/rijstijl/tuigage. Ik heb vroeger altijd dressuur gereden, en "mijn" paarden konden allemaal braaf stilstaan zonder dat ze vastgeknupt werden, stonden stil met opstijgen, deden niet hun hoofd torenhoog de lucht in als ik het bit in wilde doen etc. En dat waren toch echt KWPN'ers, en vaak niet de minsten qua bloedlijnen. Daarentegen ken ik ook wel westernruiters die door hun quarter dagelijks gebeten worden en die 'm geen dreun durven te verkopen "want dan wordt 'ie boos en kan ik er echt niks meer mee"...

Ik hou het dus op de eigenaar.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:37

Wat sonja en margrietjuh zeggen, daar kan ik me ook wel in vinden. Ik denk dat het inherent is aan het dressuurplaatje dat een paard "heter" oogt, maar zich daardoor misschien ook wel heter "voelt". Ik moet denken aan opmerkingen van mijn favo trainer. Hij bouwt in elk paard een calm down cue in. De calm down cue is eigenlijk niets meer dan het paard zo conditioneren dat het zijn/haar hoofd op commando naar beneden brengt. Daardoor worden ze automatisch kalm, want een paard KAN niet opgewonden doen met zijn hoofd naar beneden; dat is een tegenstrijdig iets. Hm. Hij kan het duidelijk beter uitleggen dan ik Ziek , maar misschien begrijpen jullie toch wel wat ik bedoel Knipoog. Doordat je in de dressuur met het hoofd hoog rijdt, wakker je dus eigenlijk het vluchtinstinct aan en doordat je in de western met het hoofd laag rijdt, stimuleer je een paard om kalm te zijn en te blijven. Even heel kort door de bocht he, maar ik kan me er wel in vinden.

Als ik eens naar mijn paarden kijk (4 stuks, Paints) dan zie ik veel verschil in koelbloedigheid. Ik denk dat dat veel met de fokrichting te maken heeft. Cutters zijn toch vaak wat alerter en doeneriger en Pleasurepaarden zijn dan weer wat rustiger. Daar selecteer je automatisch op als je met een bepaald doel fokt. Ik kan me zo voorstellen dat KWPN-ers ook met een bepaald doel gefokt zijn en daarom wat heter en dus showeriger.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:45

Wat is de definitie van een western paard en wat van een dressuur paard? (om even de titel wat duidelijker te krijgen)
Ik rijd met mijn amerikaanse appaloosa dressuurwedstrijden, dus tja, wat is het dan, een western paard of een dressuur paard Haha!
Hij is in elk geval een enorme neuroot. Schrikt nergens van maar is wel zeer neurotisch in het rijden of bv de endurance. Maar verder in de dingen die in de omgeving gebeuren is ie bomproof. Dat zie ik goed terug in mijn andere paard, een nl gefokte merrie met arabierenbloed. ( in de afstamming Krimh en Gribaldi). Dan zie ik goed terug wat opvoeding en kuddegenoten kunnen leren aan een paard. Pride is dus bomproof en zij daardoor ook. Pride schrikt niet en reageerd nergens op dus voor haar afstamming is het al een aardig schrikvrij paard. Stukje opvoeding is daarin ook heel belangrijk. Zelf doe ik alsof alles zo hoort en ik raak zelf niet in paniek en ga niet stresserig doen. Had zij als weidegenootje een paard gehad dat wél overal op zou reageren zou zij het ongetwijfeld ook doen. En op die manier krijgen veulens ook wat van de moeders mee. En dan zie je dat bij alle rassen coole kikkers voorkomen maar ook heethoofden. Vaak zie je het ook aan de eigenaar, als dat een heet type is is het paard het vaak ook Haha!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:10

Sonja schreef:
Daarentegen ken ik ook wel westernruiters die door hun quarter dagelijks gebeten worden en die 'm geen dreun durven te verkopen "want dan wordt 'ie boos en kan ik er echt niks meer mee"...

Ik hou het dus op de eigenaar.

hier sluit ik me 100% bij aan.

al een paard in een kudde iets doet wat de leider niet aanstaat krijgt of 1 waarschuwing, of niet eens, maar het eindresultaat is vaak een mep, harder dan wij mensen zonder hulpmiddelen kunnen geven. maar wil de mens een rustig paard, moet dat paard er wel van OVERTUIGD zijn dat jij de lijder bent en dat jij het niet in gevaar zou brengen. is er ook maar een BEETJE twijfel, accepteerd het paard jou niet als leider.

ik denk zelf dat daar bij het western veel meer de nadruk op gelegt wordt.