[WN] Rood strikje in staart, bekend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rood strikje in staart, bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:06

Misschien een rare vraag, maar kennen westernruiters de betekenis van een rood strikje in de staart van het paard? (Pas op, paard slaat als je te dichtbij komt)
Mijn jonge beest vindt de aanval nl. de beste verdediging als hij vreemde paarden te dichtbij vindt komen. Thuis is hij voldoende op z'n gemak, ook met vreemde paarden erbij, dus ik kan dit thuis helaas niet oplossen en zal dat dus op locatie moeten gaan doen.
Echter, om anderen hiervoor te waarschuwen en de kans te geven zich tegen een ongewenste dreun te beschermen, zou ik volgende wedstrijd graag een rood strikje in z'n staart willen doen. Gaat dat begrepen worden?

Alvast bedankt,
Sonja

chicolover

Re: Rood strikje in staart, bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:08

nou, als je gewoon een rood strikje in zijn staart doet, horen de mensen daar het gewoon te snappen.
zo niet, dan hebben ze pech. je kan toch ook niet schreeuwend op je paard gaan zitten dat ie kan bokken??

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:09

rood strikje is in alle takken van de sport bekend. dus ook bij het westernrijden.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:10

ja ik weet het wel en heb nooit engels gereden. (knap he Knipoog )

Maar dit wordt wel begrepen hoor! ik heb ze al wel eens gezien op een westernshow in de inrijbak....

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:11

effe offtopic misschien maar zorg dat dat goed! vast zit, een paar weken geleden zag ik iemand op het wedstrijdterrein, die had dat strikje mooi mee ingevlochten, maar dat was los gegaan en gaan wapperen, dat paard ziet dat en begon te bokken!! (hahaha wel ironisch doe je het erin om te waarschuwen dat hij wel eens zou kunnen bokken, en begint die daarvan te bokken!)
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:12

chicolover schreef:
nou, als je gewoon een rood strikje in zijn staart doet, horen de mensen daar het gewoon te snappen.

** Ik ken het zelf vanuit het dressuurwereldje, maar heb het op een westernwedstrijd ook nog nooit gezien. "Horen het maar te snappen" gaat mij persoonlijk iets te ver. Je hoort wel meer te weten, maar als iets je nooit verteld is....

zo niet, dan hebben ze pech. je kan toch ook niet schreeuwend op je paard gaan zitten dat ie kan bokken??

** Nee maar ik hoor als wedstrijdruiter wel mijn paard netjes voor elkaar te hebben voordat ik 'm meeneem op wedstrijd. Het is MIJN probleem dat mijn paard dit doet, niet dat van een ander Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:14

Dani001 schreef:
effe offtopic misschien maar zorg dat dat goed! vast zit, een paar weken geleden zag ik iemand op het wedstrijdterrein, die had dat strikje mooi mee ingevlochten, maar dat was los gegaan en gaan wapperen, dat paard ziet dat en begon te bokken!! (hahaha wel ironisch doe je het erin om te waarschuwen dat hij wel eens zou kunnen bokken, en begint die daarvan te bokken!)
succes!

Dan ben je volgens mij gewoon een beroerde ruiter want je paard hoort uberhaupt niet z'n aandacht bij z'n eigen staart te hebben (hoe ziet 'ie overigens een rood strikje in z'n eigen staart? Waar zat z'n kop dan???)

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:16

tuurlijk probeert iedereen zijn of haar paard zo gehoorzaam mogelijk me te nemen op wedstrijd, maar een wedstrijd kun je niet thuis oefenen, en je paard zal er toch een keer aan moeten wennen.

Eens is de eerste keer, en al is je paard zo braaf thuis wedstrijd is altijd anders, helemaal met een jong dier.

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:17

@Sonja : hahaha t ging idd wel om een beroerde ruiter hoor! Het hoogst aantal punten ze ooit gehaald heeft is 145 en meestal ligt dat rond de 122 (op de 260 trouwens). Nu ja, dat strikje was dus zo lang, en met de wind wapperde dat langs zijn achterhand door, en zag hij dat in zijn ooghoeken zeker, ik weet t ook niet, heb het alleen maar zien gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Dani001 op 25-08-06 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:18

een rood strikje hoort gewoon herkent t worden...maar ik zou idd ook oefenen ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:21

Joh!
Haha!

Even voor de goede orde: ik vraag hier reacties van WESTERNruiters. Niet omdat ik een hekel heb aan dressuurruiters, maar ik kom WESTERNruiters tegen in de ring waar ik WESTERNwedstrijden rij, vandaar dat ik dit topic op, jawel, WESTERN zet Haha! *LOL*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:32

ja dat is bekend. En het is ook toegestaan. Heb ik toevallig ooit eens een gesprek over gehad.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:37

Ja mij is dat strikje ook bekend.maar moet zeggen dat ik daar weinig rekening mee hou.
Het is vaak heel erg druk in een inrijbak en dan ga ik niet ook nog eens letten op rode lintjes. Cool

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:38

Ik heb er eerlijk gezegd in de afgelopen 12 jaar nog nooit van gehoord en heb het ook nog nooit gebruikt gezien. Zal misschien toch meer in de dressuur worden toegepast?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:40

In de Endurance hoor je ook een rood strikje in de staart van je paard te doen als je paard slaat! Wel handig als je weet wat een rood strikje betekent Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:42

Dat maakt mij op zich ook niet zoveel uit Blaze, ik vind het ook niet erg om zo af en toe iemand "te" dichtbij te krijgen want DAAR leren we van. Maar ik wil mensen wel zo goed mogelijk gewaarschuwd hebben. Als ze het dan niet zien of er niet op (kunnen) letten, heb ik in ieder geval m'n best gedaan.
En hoe raar het ook klinkt, van DIE mensen moet ik eigenlijk dus toch m'n leermomenten gaan pakken op wedstrijden... Haha!
Overigens zal ik dusdanig drukke inrijringen op dit moment nog wel mijden. De spanning moet voor zo'n jong ding natuurlijk wel verwerkbaar blijven. Hij moet goede ervaringen opdoen en zo weinig mogelijk slechte.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:45

In Bunschoten vorig jaar reed ook iemand met een rood strikje en de meeste mensen kennen het wel.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:46

Kijk dat is nu een goede instelling Ach gut

Heb ooit een keer een rood lintje meegemaakt en de ruiter werdt helemaal hysterisch ,als je dichter bij dan 3 meter kwam begon ze te krijsen en te schelden.
Tja dat moet je vooral bij mij doen Haha! dan ga ik er helemaal voor Cool

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:54

Zo'n ruiter gecombineerd met het strikje werkt mij mateloos op mijn zenuwen. Door het strikje denken ze een vrijbrief te hebben om maar door de bak te zwalken, bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:02

Blaze schreef:
Tja dat moet je vooral bij mij doen Haha! dan ga ik er helemaal voor Cool

Soms zie ik ineens wat San in je ziet.... Haha! Tong uitsteken

Haha nee dat zou me wat moois zijn, het strikje als excuus om niet op te hoeven letten, te hoeven kunnen rijden voor je op wedstrijd gaat etc... Dat lijkt me niet zo'n goed plan.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:04

Ik zou het wel begrijpen ja. En als anderen het niet begrijpen; jij hebt gedaan wat je kan doen.

Kontkleven is zowieso irritant, misschien doe ik ook maar zo'n rood strikje in de staart van mijn paard. Duivel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:07

Milena interesseert het geen eehhhh reet zullen we maar zeggen om het toepasselijk te houden. En Faiz over een paar wedstrijden ook niet meer denk ik. Moet 'ie nog even aan wennen. Pest is alleen dat dat thuis niet kan; niet spannend genoeg. Thuis kan je d'r gerust bovenop botsen Haha! Ik rij niet voor niks elke week in een groepsles Knipoog hahaha

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:11

Jolande schreef:
Zal misschien toch meer in de dressuur worden toegepast?

Je bent bij de dressuur iig wel verplicht om het eruit te halen voordat je de ring in gaat. Je mag namelijk geen 'versiersels' in de vorm van strikken e.d. in staart en manen hebben. Misschien handig om toch even te checken in de westernreglementen of je ermee de ring in mag of dat het alleen op het voorterrein is toegestaan?

In de endurance is het rode lintje bij vrijwel iedereen bekend (absolute beginners soms uitgezonderd, maar die leren snel genoeg). De merrie die ik rijd, is niet altijd evenveel gediend van de nabijheid van andere paarden. Negen keer gaat het goed, de tiende keer haalt ze uit. Vandaar dat rode lintje, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Voor mij is een rood lintje iig geen vrijbrief om maar raak te rijden, of dat nou in een rijbak is of in het bos. Als ruiter heb je IMO ook en allereerst je eigen verantwoordelijkheid om bij anderen uit de buurt te blijven als je weet dat je paard wel eens kan uithalen. En die verantwoordelijkheid neem je IMO ook door anderen te waarschuwen met een rood lintje, in welke discipline dan ook.

Maar ik begrijp hieruit dus dat het rode lintje ook bekend is in de westernsport, om maar weer even geheel on topic te gaan. Dat was ook de reden waarom ik dit topic las, ik was daar ook wel benieuwd naar. Lachen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:12

Hmm, zou toch wel fijn zijn als het bij de pleasure toegestaan is...

Sonja schreef:
Milena interesseert het geen eehhhh reet zullen we maar zeggen om het toepasselijk te houden. En Faiz over een paar wedstrijden ook niet meer denk ik. Moet 'ie nog even aan wennen. Pest is alleen dat dat thuis niet kan; niet spannend genoeg. Thuis kan je d'r gerust bovenop botsen Haha! Ik rij niet voor niks elke week in een groepsles Knipoog hahaha

Haha!

Mijn paard geeft er ook niets om hoor, maar ik vind het gewoon irritant als iemand de hele tijd vlak achter je blijft plakken omdat hij/zij niet wil inhalen. Ik rij btw pleasure... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:22

Toekie, mocht dat je vaker gebeuren, maak er dan gebruik van dat JIJ weet wat je gaat doen, en de plakker achter je niet. Even in jog een schijnovergang maken naar stap zorgt bij jou voor een bijna onzichtbare vertraging die toch jog blijft, maar heeft altijd een "multiplier-effect" op degene achter je. Die heeft dan dus een break of gates te pakken...
Moeten ze maar niet plakken.