[WN] Lang leve de afwisseling bij westernrijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Lang leve de afwisseling bij westernrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 08:20

Sinds kort zijn wij weer helemaal terug bij het westernrijden, na een jaar of 8 in het dressuurcircuit te zijn geweest. Het Engels rijden beviel/bevalt me prima, ik heb een schat van een KWPN-merrie, maar nu we daarnaast 4 dagen in de week een superlieve paintmerrie westernrijden valt me echt op hoeveel meer veelzijdig western is! Gisteren in één les lekker stappen, draven en galopperen, balkjes draven, trail oefenen met pionnen en tonnen, slalommen, rollbacks ... en dat allemaal in een uurtje rijden.
Ook de paarden hebben bijna allemaal een prettig temperament, het is allemaal (weer) erg leuk!
Kortom, we're back! Haha! *LOL*

Roxannne

Re: Lang leve de afwisseling bij westernrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:57

hahah ja gaaf he!!! welcome back!!!!!!!!! Clown OK dan!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:00

welkom terug!

Het blijft me verbazen dat dresuuurruitser dat soort dingen niet met hun paarden doen.. ( balkjes pionnen) dat draagt gewoon bij tot algehele soepelheid en gehoorzaamheid. Elke ruiter zou dat gewoon moeten doen.

Ik heb momenteel les van een dressuurruiter en mijn dressuur schoonzus lest bij een westernruiter.. hihi

Weg met grenzen en verschillen!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:06

dapperdier schreef:

yep! Haha!

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:12

ja inderdaad, laatst werd er bij ons op de rijvereniging een hindernis neergezet met een zeiltje eronder....

Nou dat was toch een waanzinnig goed idee vond iedereen.... hadden ze nog noit gezien, wat een top instructrice......... Nagelbijten / Gniffelen Gestoord Gestoord

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:35

Ik hoor mensen gillenals ze met paraplu's in de buurt van de lesbak komen, maar ook bij dresuuurwedstrijden staan mensen met paraplu's. Om maar van bloembakken niet te spreken. Ik vrees dat veel te veel de basis wordt overgeslagen en dat ook mensen die een 'klaar' paard kopen niet eerst de basis proberen, maar meteen gaan kijken of et wel in de krul kan lopen en kan wijken.

Jammer. Ik zeg organiseer een middagje grondwerk en gooi alle vreemde dingen in de bak! Hoezee

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:15

ik ga nooit naar engelse wedstrijden om deze reden en meer... Haha!
vanmiddag hadden mn pony en ik nog lol met n parasol... Sigaar
dan staan de buren mij toch raar aan te kijken joh..... Haha! (ach... doen ze zoiezo al... Clown )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:46

OK dan! simodi! Nou ja, je bent nooit helemaal weggeweest toch? Ik bedoel, je reed je paard dan wel met een engels zadel enzo, maar je hebt haar western manieren bijgebracht.
Ik wil wel een keertje komen kijken!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:33

simodi schreef:
Gisteren in één les lekker stappen, draven en galopperen, balkjes draven, trail oefenen met pionnen en tonnen, slalommen, rollbacks ... en dat allemaal in een uurtje rijden.

Mag ik vragen wat je dan deed in de engelse les? Haha!

dapperdier schreef:

Zeg ik al jaren Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 21:10

Ja hoor, dat mag je vragen Knipoog !
Toch voornamelijk stappen, draven en galopperen. Figuren rijden (voltes, slangevoltes), wijken voor het been, veel overgangen rijden om te werken aan verzameling.
Ook hartstikke prima hoor, maar ik miste toen al wel een beetje de trail uit western die ik "uit het verleden" nog kende. Maar dat hoort gewoon niet bij het dressuurrijden, al kun je dat als dressuurruiter natuurlijk best zelf oefenen, dat spreekt voor zich.

Maar uiteraard niets wat enigzins lijkt op trailoefeningen of horsemanship!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:16

Maar bij western deed je waarschijnlijk geen schouderbinnenwaarts of travers of renvers of contragalop Knipoog

En zo nee, waarom dan niet Haha!

Maar afwisseling is goed hoor Ja
Voor paard EN ruiter

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 21:18

Romkabouter schreef:
Maar bij western deed je waarschijnlijk geen schouderbinnenwaarts of travers of renvers of contragalop Knipoog

En zo nee, waarom dan niet Haha!

Maar afwisseling is goed hoor Ja
Voor paard EN ruiter

Omdat dit pas de eerste (groeps)les was die we meemaakten!!! Haha! Haha!
In mijn topic over wennen aan westernrijden heb je vast al gelezen dat ik nl. nog maar net (weer) ben begonnen met westernrijden en daarvoor 8 jaar Engels heb gereden.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 08:43

Ik denk dat Rom het ook meer over het algemeen bedoelden dan specifiek jij hoor Simodi.

En hij heeft een punt een westernpaard moet ook soepel zijn en licht aan de hulpen en travers en contra .e.d. zijn super oefeningen.

Men rijdt naar een bepaald beeld toe, in de dressuur is dat ( heel banaal en basic genomen vanuit het oogpunt van een pennymeisje) een paard in de krul laten dansen, in de western is dat een lange losse teugel héél langzaam rijden of slidingstops maken.

Helaas is dat wat mensen zien en niet de weg ernaartoe en die weg ernaartoe is verbazingwekkend gelijk. Goed de hulpen zijn hier en daar wat anders, maar het komt op hetzelfde neer.

Ik denk dat er western( bv reining) ruiters zullen zijn/komen die ook geen trail meer rijden en ook een paard hebben dat niet stil blijft staan omdat ze naar die slidingstop toe willen zo snel mogelijk en de basis overslaan. Zekker naarmate western populair wordt en meer wordt gedaan en iedereen zich intruscteur kan noemen.

Maar dat is mijn bescheiden mening en theorie.
Gelukkig zijn er mensen als jij Simodi die gewoon beide kunnen doen.

baileyNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:33

Nou hier nog een die helemaal om is, heb sinds 3 weken een haflinger met veulen en moet bailey heropleren en dus veel gelezen over wat ik nu wilde en een paar proeflessen gemaakt en ben er helemaal uit, het wordt dus western horsemanship. wie weet kan ik over 3 jaar Nova zelf inrijden. Nu nog een westernmanege of westerninstructeur/trice vinden in de buurt dus als iemand iets weet in de buurt van herk de stad in belgie dan laat het maar weten Knipoog