[WN] westernles op fnrs manege.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

westernles op fnrs manege.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 10:59

Zijn er fnrs maneges met het veiligheidspredikaat waar westernles gegeven door een instructeur die geen diploma heeft om les te geven (maar wel kundig is)?
Ik wil namelijk weten of dat mag ivm het veiligheidspredikaat.

Anoniem

Re: westernles op fnrs manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:12

Ja hoor dat is heel makkelijk te omzeilen voor een manege door te zeggen dat de lessen onder leiding van iemand met instructeursdiploma staan. Die persoon begeleidt dan zogenaamd de persoon die in de bak les staat te geven. En dan mag dat gewoon, geen probleem.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:48

Sonja schreef:
Ja hoor dat is heel makkelijk te omzeilen voor een manege door te zeggen dat de lessen onder leiding van iemand met instructeursdiploma staan. Die persoon begeleidt dan zogenaamd de persoon die in de bak les staat te geven. En dan mag dat gewoon, geen probleem.

ik heb een tijdje geleden ook dat hele veiligheidscertificaat door zitten spitten, maar kwam ergens tegen dat er aan de zadels veiligheids haken of beugels moeten zitten,
helaas zijn die nog niet op grote schaal verkrijgbaar voor westernzadels
dus hoe je dat op moet lossen als fnrs manege?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:20

O dan mogen ze mij dus eigenlijk niet toelaten in de les dus Haha! Dat is weer een leuke case voor ze...

Geen idee hoe ze dat doen, bij ons wordt alleen niet-westernles gegeven.
Peter Vet misschien? Zijn manege is ook FNRS toch?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 21:32

Geld dat van die veiligheidsbeugels dan ook voor mensen met een westernzadel en/of met eigen paard en dus hun eigen zadel rijden? Of geld dat alleen voor manege paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:21

Dat vind ik wel leuk om even aan mijn stalhouder voor te leggen van 't weekeinde. Want ik betwijfel of het verschil uitmaakt of je met een manegepaard of met een eigen paard in de les rijdt...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 14:56

Wij moesten namelijk 2 jaar terug een verklaring ondertekenen wat met aansprakelijk had je maken. Als priveruiter hoef je buiten de lessen geen cap op maar dat is dan wel je eigen verantwoordelijkheid. Je moest ook je verzorgers laten tekenen. Vandaar dat ik me afvraag of er verschil is tussen prive of manege ruiter, en misschien ook een verschil tussen engelse en westernruiter.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 19:22

Weet iemand al wat meer erover?????????

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:08

PeterV hier op Bokt heeft een FNRS manege, volgens mij?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 04:39

Neem even contact op met John en Lidia van HC Rottemeren, zij hebben ene FNRS manege met veiligheidscertificaat en geven dresuur en westernles.
www.hcrottemeren.nl

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:29

Vippie: bedankt voor de tip.
De manege waar ik rij heeft al een mail gestuurd naar de FNRS, maar ze hadden nog steeds geen antwoord gehad, dus zodoende dacht ik misschien weten jullie het.

Ik heb trouwens de brochure nagekeken op internet op de site van het veiligheidscertificaat en daar staat dat reining ruiters 1 cm over moeten hebben in hun stijgbeugels aan beide kanten van hun voet, ze hoeven dus geen veiligheidshaak aan hun zadel te hebben. Het rare is dat er alleen over reiningruiters gesproken wordt. Dus wat geld er voor trail, pleasure en andere westernruiters???????????
Of denkt die organisatie dat westernrijden alleen reining is????????

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:27

Leuk dat ik uitleg mag gegeven, kan ik eindelijk weer is ouderwets lang tikken, Clown Haha!

Kijk het hele veiligheidscertificaat er is voor om zo veilig als mogelijk in dit geval de sport of hobby uit te voeren.
In alle soorten ander soort bedrijven heb je namelijk hetzelfde.
B.V. Glaszettersbedrijf, stel dat het mogelijk geweest zou zijn dat je met stalen handschoenen dit werk zou kunnen uitvoeren, weet ik zeker dat dit in het veiligheidscertificaat van die branche opgenomen zou zijn. Helaas is het niet mogelijk glas te zetten met stalen handenschoenen, dus wordt er naar een andere ook veilige handschoen verwezen, die daarvoor het veiligst is, en waar ook nog mee gewerkt kan worden.

Innovatie is het grootste sleutelwoord in de ontwikkeling van veilig werken en of een sport uitvoeren. Waar de KNHS, FNRS, dressuur, springen enz.enz. al langer met dit soort van certificaten te maken hebben, heeft gewoonweg te maken met het feit, dat de door ontwikkeling van deze sport of hobby, er al vele malen langer is, dan het western rijden.
Ook daar is begonnen met een veiligheid klipje dit, en een beschermend kapje daar, en omdat het reining rijden nu verwant is aan de bovengenoemde organisaties, beginnen hier de eisen voor het veilig uitvoeren van de sport, ook met voorschriften (in de stijgbeugel dient de laars rondom 1cm vrij te zijn) dus ook op het niveau waar het bovengenoemd mee is begonnen.

Ik weet zeker dat de innovatie het er naar maakt, dat er straks ook soorten van veiligheidsbeugels en weet ik veel wat er allemaal verzonnen kan worden om deze reining sport in dit geval veiliger te maken, zal doorontwikkelen, waar de andere nu nog niet genoemde disciplines binnen het western rijden ook bloot aan komen te staan.

Het leven is wat dat aan gaat net een circus, ontwikkelaars blijven creatief, wijzen BV een verzekeringmaatschappij erop, wist u dat het paard rijden veiliger wordt als ruiters dit BV dragen, die denken vervolgens weer, hé minder uitbetalen bij ongevallen, dus gaan uitsluiten wanneer het eventuele uitgevonden ding niet gebuikt wordt. De veiligheidscertificaat bewakers pikken dit ook op, en ja hoor, ook mijn manege krijgt dan het uitdrukkelijke advies, er verstandig aan te doen, het uitgevonden ding, te verplichten, dan wel niet uitdrukkelijk te adviseren aan de gebruikers van de manege dit middel te gebruiken.

Dus een onwillige ruiter die de voorschriften niet naleeft, maar wel na een ongeval de claim bij de manegehouder neerlegt, valt uiteindelijk meer te verwijten dat deze zich niet heeft gehouden aan……..dus de schuld aan het ongeval wordt dan weer verlegt naar de gebruiker.

Dus als ik een instructeur western les laat geven die niet gediplomeerd is, weet ik als ondernemer waar ik aan bloot sta dan wel niet risico meeloopt.
Maar ook hier geld, dat gediplomeerde western instructeur iets is van de laatste paar jaren.
Dus mijn verzekering stelt, zolang ik nou maar les laat geven door een ruiter die van wanten weet, dus waarvan aangenomen kan worden dat deze echt wel weet waar die mee bezig is, dus aantonen van ervaring, presstaties of andere leerwegen die met de sport te maken hebben, ruim de tijd heb om met dit gegeven als het ware dit bedrijf voort te zetten, met de middelen die wij nu in huis hebben.

Dit strookt weer in tegen de verplichtingen die ik heb, tegen over wat het veiligheidscertificaat voor schrijft. Maar gezien het geven feit dat de western gediplomeerde instructeurs nog niet voor het oprapen liggen, en dat dit de economische waarde die het lesgeven vertegenwoordig binnen ons bedrijf omlaag zou kunnen trekken, strookt het één en ander nog niet echt lekker met elkaar.

Dus je kan wel iets voorschrijven, maar dan moet ervoor de ondernemer ook wel een ruime keuze kunnen zijn in het aanbod wat het doel dan zou moeten billijken, en zolang dat dit er nog niet is, is de gedoog vorm zoals mijn verzekering die mijn voorhoud, een feit.

De instructeuropleidingen komen nu lekker van de grond, maar daarvoor zal nog een lange weg te gaan zijn, gezien het feit dat de innovatie die hierin zal plaats vinden, ook de status zal bepalen van het behaalde papiertje.

Vroeger kreeg je BV je rijbewijs als je wist hoe je een auto moest straten, nu moet je haast een bovengemiddeld IQ hebben, wil je dit rijbewijs überhaupt kunnen halen.
Ik zelf heb BV in de logistiek vroeger mijn brood verdiend, en daar werd toen het CCVB papiertje uitgevonden. Dit papiertje was nodig om een gediplomeerd chauffeur te worden. Alle chauffeurs moesten, indien deze na 1957, geloof ik, geboren waren, dit halen wilde zij hun beroep kunnen blijven uitvoeren. Ben blij dat ik dit papiertje heb, die ivm de veewagen van ons die boven de 7500 kg is, maar moet er niet aan denken dat ik deze nu zou moeten halen, want het is een zeer, zeer pittige opleiding geworden.

Dus het is nu gewoon omgaan met de gegeven feiten, maar ook ik weet dat wij er straks aan moeten geloven dat er door een gediplomeerde western instructeur, les gegeven moet worden, mist ik natuurlijk wil dat het veiligheidscertificaat ook de waarborging is en blijft waar wij met ons bedrijf voor staan, (veilig paard rijden dus)

Tot die tijd moet je er gewoon, een beetje ondernemend mee omgaan, daar de innovatie bepaald wanneer de tijd er echt rijp voor is.
Sommige manege houders sluiten maar uit, omdat er een één of halve zool is, die wat op een papiertje voorschrijft. Cap is verplicht, maar voor degene die ZZ rijden mag ook een hoed.
Heb eens ergens gelezen dat er op een wedstrijd een ZZ ruiter de bak geweigerd werd omdat deze een hoed droeg en geen cap, dus mocht niet starten, maar later wel weer, met als gevolg dat de ruiter geheel uit de concentratie was.
Dus uit de hoek waar nu uit geroepen wordt, dat iets niet mag,….les krijgen van een ruiter met ervaring op het gebied van western rijden, die geen instructeurs diploma heeft, heeft eigelijk gelijk, maar eigelijk ook weer niet.
Dus mijn risico inventarisatieplan zit waarschijnlijk anders in elkaar dan een andere ondernemer in het manegeland. Bepaal uiteindelijk zelf waar ik mijn bedrijf qwa risico aan wil bloot stellen, en weerleg dus bepaalde punten binnen het veiligheidsvoorschrift dat ik ben aan gegaan, die niet stroken, omdat gewoonweg binnen de westernsport de middelen nog niet genoeg voor handen zijn, dus hun voorschrift mijn ondernemersdrift als het ware belemmerd.

Het handje vol gediplomeerde western instructeur dat Nederland nu rijk is, staat niet in verhouding met het geven vraag en aanbod. Prijs kwaliteit verhouding is dus nog ver zoek.
De vraag naar lessen is groot, het aanbod van wie dit dan zou mogen geven volgens het veiligheidscertificaat is klein, dus zal de vis duur betaald moeten worden.
Zakelijk zal het dan wel heel moeilijk gaan worden om een western gerichte manege te runnen, met een veiligheidscertificaat, daar het aanbod van gediplomeerde instructeurs uiteindelijk de prijs bepaald. Toch?

Het is wel weer een heel verhaal geworden, sorry daarvoor, ik kan niet anders.

Peter

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:20

Peter , Bedankt voor je antwoord. Ik ben benieuwd wat onze manege ermee gaat doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:31

cynthiar snap je nu ook wat hij geschreven heeft?

ik heb het nu een paar keer gelezen, maar ik kan alleen de grote lijn er ongeveer uithalen Haha!
peter je hebt je weer lekker uitgeleefd Knipoog

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:29

spatter schreef:

ik heb het nu een paar keer gelezen, maar ik kan alleen de grote lijn er ongeveer uithalen

In dat geval: Zou jij het even voor me willen samenvatten? Tong uitsteken

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:00

Okay, een andere uitleg dan, iets dichter bij de paarden.

Het paardenpaspoort.

De weg die dit certificaat heeft afgelegen, voor je uiteindelijk geen paard meer mag vervoeren zonder dit document, heeft volgens mijn wel een jaar of 5/6 in beslag genomen.
De groei van deze veestapel in het Nederlandse heeft geleerde er toe aan gezet, om iets te bedenken, dit gegeven feit in de hand te houden.
Onder het mom als een paard uiteindelijk bij de slager terechtkomt, willen wij weten wat de geschiedenis is omtrent het eventuele medicijn gebruik.
Meteen wordt er even van het feit gebruik gemaakt, dat het ook duidelijk is dat de eigenaar, de gebruiker van het paard bekend is.
Hoppa chip erin voor de registratie, om het sjoemelen helemaal te voorkomen met het dier, waar het eerste weerstand uit voort kwam bij bepaalde gebruikers, dus DNA test mag nu ook.
Uiteindelijk is de deadline steeds ietsjes vooruit geschoven, maar uiteindelijk mag je geen paard meer vervoeren in 2007 zonder dit document bij een paard te hebben.
De meeste paarden eigenaren denken nu, zo dit hebben wij achter de rug, kost wat geld allemaal om zo’n document in orde te krijgen, maar nu ik het heb, Allah.

De volgende stap is, als je niet in het bezit bent van dit document dat je straks helemaal nergens meer terecht kan, als je paard geholpen moet worden door een dierarts BV.
Deze worden strafbaar wanneer zij paarden behandelen zonder paspoort, met een beetje mazzel krijgen deze ook nog de meldingsplicht het paard zonder paspoort aan te geven, met als uiteindelijk doel van dit alles, dat deze vorm van registratie van de paarden die ons allemaal lief zijn, een soort van luxe belasting te kunnen gaan heffen, wat het doel moet gaan billijken dat de steeds groter groeiende paarden veestapel een halt wordt toe geroepen in ons land.

De boeren die door de jaren heen uitgekocht of weet ik veel niet wat zijn, om te stoppen met varkens, kippen enz.enz, hebben zich daarna massaal gestort op het houden van paarden, waar zeg maar nu een soort van overschot in wordt waar genomen.

Nu is het uitvoeren van een hobby natuurlijk moeilijk te verbieden, sterker nog dit wordt juist gepromoot daar het uitvoeren van een hobby en of sport gezond geacht wordt voor lijf en gelederen. Dit heeft het ernaar gemaakt om deze vorm van hobby en sport (paardrijden) tot luxe te bestempelen, en ja voor luxe moet je betalen, met als gevolg dat minder mensen hun paard kunnen gaan onderhouden, dus dat deze groeiende veestapel van zelf een halt toe geroepen wordt, dus stabiliseert, dan wel niet slinken gaat.

Dus je zou haast kunnen zeggen, dat onze sport of hobby van alle kanten aangevallen wordt, door dat je met steeds meer regels, certificaten, documenten te maken gaat krijgen dat dit uiteindelijk een sport of hobby wordt die beheersbaar blijft, en nog maar voor een kleinere groep mensen weggelegd is, om dit nog leuk te kunnen uitvoeren.

Persoonlijk denk ik dat het niet zo gaat lopen, paarden mensen hebben er namelijk alles voor over om hun trouwe viervoeter te houden, dus zal dit dier uiteindelijk ook een soort van melkkoe gaan worden, waarvoor je nu net als het bezitten van een auto veel geld kwijt bent.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:50

cynthiar schreef:
Wij moesten namelijk 2 jaar terug een verklaring ondertekenen wat met aansprakelijk had je maken. Als priveruiter hoef je buiten de lessen geen cap op maar dat is dan wel je eigen verantwoordelijkheid. Je moest ook je verzorgers laten tekenen. Vandaar dat ik me afvraag of er verschil is tussen prive of manege ruiter, en misschien ook een verschil tussen engelse en westernruiter.

Een verklaring ondertekenen, okay, maar dit is dan geen vrijbrief voor een manege houder dat als er wat gebeurd met jou, deze niet meer aansprakelijk zal zijn als jij geen cap op zal hebben bij een ongeval, al rijd jij op je eigen privé paard. Ligt maar helemaal aan de situatie waar het ongeval uit voort komt, mensen die hun auto gordel niet om hebben tijdens een ongeval, krijgen ook nog steeds de eventuele schade betaald die er wordt opgelopen.

Natuurlijk is het anders als je rijd op een paard van de manege houder, of daar les op krijgt.
Bij het les geven wordt er een dienstbaarheid uitgevoerd, dus als mijn dochter jou les zal geven is het eerste wat je te horen krijg, dat je een cap op moet, waarna zij daarna het gehele harcament controleert of dit wel goed is aan gebracht.

Hier zit dus geheel geen verschil in tussen het dressuur of western rijden, die gene die de dienstbaarheid uitvoert, dient die conform de regels te doen, die in dit geval het veiligheidscertificaat voorstaat.

Klein voorbeeld. Als je auto gaat leren rijden, zal de instructeur aftrappen dus de auto stil zetten wanneer jij je gordel niet om zal hebben.
Laat duidelijk zijn, deze instructeur zal nooit kunnen aftrappen, de auto stilzetten dus, wanneer jij alleen in deze auto zal gaan rijden, terwijl je weet dat de gordel toch verplicht is.

Iedereen bij ons op de manege weet dat een cap verplicht is, dus maken wij dit ook kenbaar door middel van huisregels die bij iedereen bekend zijn, en ook moeten zijn, deze hangen namelijk ruimschoots op de manege te lezen.

Stel dat jij geen cap zal dragen op je eigenpaard, maar jij zal BV struikelen omdat er onder het zand een balk ligt die jij niet heb waargenomen, staat dit uiteindelijk helemaal los van het feit, dat als jij daardoor letsel zou oplopen, in wat voor een vorm dan ook, wie er aansprakelijk zal zijn. Er zal natuurlijk wel gesoebat gaan worden hoe erg het letsel geweest zal zijn als jijwel je cap gedragen had ten tijde van het ongeval, maar dat neemt niet weg dat de manege houder aansprakelijk zal zijn voor dit ongeval, daar deze in gebreken gebleven is, voor een veilige rijbak.

Dus met andere woorden, de verklaring die jij 2 jaar geleden heb moeten ondertekenen kan jij je kont mee afvegen, elke rechter zal de knopen uit zijn gulp lachen als de manege houder dit als bewijs zal aangegeven, dat je akkoord gegaan bent met deze verantwoordelijkheid.
Ligt er maar net aan waar het ongeval door ontstaat, en wat de manege houder eraan gedaan heeft om dit te kunnen voorkomen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 12:42

Spatter: Ja ik begrijp het verhaal wel zo'n beetje. Ik denk als ik het goed begrepen heb tenminste, dat je als manege zijnde wel wat kunt sjoemelen met de regels omdat er te weinig gediplomeerde instructeurs in Nederland zijn (op western gebied).En dat je dan wat risico moet nemen. Omdat de regelgeving nog niet helemaal klopt op het gebied van de westernsport.

Of heb ik het verkeerd begrepen Peter?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:07

cynthiar schreef:
Spatter: Ja ik begrijp het verhaal wel zo'n beetje. Ik denk als ik het goed begrepen heb tenminste, dat je als manege zijnde wel wat kunt sjoemelen met de regels omdat er te weinig gediplomeerde instructeurs in Nederland zijn (op western gebied).En dat je dan wat risico moet nemen. Omdat de regelgeving nog niet helemaal klopt op het gebied van de westernsport.

Of heb ik het verkeerd begrepen Peter?

Ja je begrijpt het goed, alleen ik zie het niet als sjoemelen. Het is net zoals een rechter zal oordelen in geval van een ongeval zonder cap. En in dit geval is dat, of het reëel is dat in dit geval er een instructeur met diploma geëist kan worden terwijl die nog niet genoeg voor handen zijn.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 19:33

Nou mijn manege heeft bericht gehad van de FNRS en er mag dus geen les gegeven worden door een ongediplomeerd persoon. De manege houdt zich daar dus nu ook aan en dus kan ik geen westernles krijgen op de manege waar ik sta.