[WN] hoe western te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderd09

hoe western te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 19:12

Ik zit op het moment in Kansas in de VS, ik doe hier een uitwisselings jaar en gelukkig zit ik in een hele leuke familie met paarden. ik ben gister gearriveerd en ik heb vandaag voor het eerst gereden, en dat ging best goed. alleen ben ik engels gewend en dat paard duidelijk niet. ik had 'm ook western betuigd en mijn gastmoeder zei dat hij voorheen altijd op een boederij had gestaan en kuddes had gedreven dus ik neem aan dat hij western is beleerd.
nu rijdt ik alleen geen western, wat op zich geen probleem is want zij rijden hier toch alleen maar buitenritjes, maar toch wil ik graag een beetje basisdingen van het western komen te weten. dat lijkt me ook iets prettiger voor de pony. Nu kan mijn gastmoeder me ook weinig helpen want zij heeft er ook niet zo veel verstand van, dus dacht ik laat ik eens ff op het westernforum vragen.
hoe maak je bijvoorbeeld duidelijk dat je wil draven of gallopperen, is dat gewoon hetzelfde of anders want hij reageerde niet echt op mijn hulpen. nu kan dit ook komen omdat hij normaal alleen maar stapritjes maakt mat oudere vrouwen.
het lijkt me fijn wat van jullie ervaring te horen.

iski

Re: hoe western te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:37

MRmichiel schreef:
Ik zit op het moment in Kansas in de VS, ik doe hier een uitwisselings jaar en gelukkig zit ik in een hele leuke familie met paarden. ik ben gister gearriveerd en ik heb vandaag voor het eerst gereden, en dat ging best goed. alleen ben ik engels gewend en dat paard duidelijk niet. ik had 'm ook western betuigd en mijn gastmoeder zei dat hij voorheen altijd op een boederij had gestaan en kuddes had gedreven dus ik neem aan dat hij western is beleerd.
nu rijdt ik alleen geen western, wat op zich geen probleem is want zij rijden hier toch alleen maar buitenritjes, maar toch wil ik graag een beetje basisdingen van het western komen te weten. dat lijkt me ook iets prettiger voor de pony. Nu kan mijn gastmoeder me ook weinig helpen want zij heeft er ook niet zo veel verstand van, dus dacht ik laat ik eens ff op het westernforum vragen.
hoe maak je bijvoorbeeld duidelijk dat je wil draven of gallopperen, is dat gewoon hetzelfde of anders want hij reageerde niet echt op mijn hulpen. nu kan dit ook komen omdat hij normaal alleen maar stapritjes maakt mat oudere vrouwen.
het lijkt me fijn wat van jullie ervaring te horen.

"t wurd tied dat ie snel weer terug goat noar de Achterhoek".....goa doar moar fijn zelf stapritjes moaken met oaldere vrouwlui...

FF serieus: Jouw schrijfstijl is net echt flatterend voor vrouwen en ik ben daar een beetje allergisch voor. En mogelijk heb je meer aan on-hand information bij jou in de buurt dan via Bokt-op-afstand. Ik raad je dus aan even om je heen te kijken en wat informatie te zoeken bij ervaren ruiters om de hoek. Rijdt je idd een paard dat enkel uitgeleend wordt aan oudere dames..tja dan zou ik toch eens op m'n strepen gaan staan en om een ander paard vragen.... Haha!

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 21:02

mijn excuses voor het opwekken van een allergische reactie bij jou. maar mijn taalgebruik komt miss doordat ik het rechtreeks uit het engels had vertaald uit het engels, en zo was het mij verteld. het gaat mij er niet om dat ik echt western wil leren, maar ik wil de communicatie tussen mij en het paard iets vergemakkelijken, en aangezien het paard western is.
Citaat:
Rijdt je idd een paard dat enkel uitgeleend wordt aan oudere dames..tja dan zou ik toch eens op m'n strepen gaan staan en om een ander paard vragen....
dit stukje snap ik niet helemaal.....
een ander paard vragen vind ik een behoorlijk raar. ik betaal er toch niet voor ik ben allang blij dat ik mag rijden, bovendien heb ik ook geen problemen mee, maar ik wil graag iets meer doen dat alleen maar stapvoets en daarbij worden alle 4 rijpaarden hier op die manier gereden.
hier in de buurt is een ranch waar ik wsl binnenkort ga rijden, hier is ook iemand die mij daar in kan begeleiden, maar ik dacht laat ik eerst eens ff op bokt vragen Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:29

De hulpen zijn hetzelfde, je paard had er gewoon geen zin in.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 01:34

Niet op Iski letten hoor, die heeft overal commentaar op. Ik vind het heel goed dat je wilt proberen om je paard tegemoet te komen door je een beetje te verdiepen in zijn achtergrond.

Het is alleen lastig te zeggen wat je paard gewend is. Er is niet duidelijk één westernstijl. Het kan zijn dat je paard gewend is: spoor in mijn buik betekent draven, nog harder spoor in mijn buik betekent galop. Veel westernpaarden in de VS worden altijd met sporen gereden, dus het zou goed kunnen dat je die nodig hebt om hem enigszins aan het sjouwen te krijgen.

Het normaal aandrijven kan wat anders zijn dan dat je met engels rijden gewend bent. Zoals ik vroeger op de manege geleerd heb mijn pony aan te drijven, zou mijn westernpaard nu absoluut niet op reageren. Nou ja, hij reageert wel, maar niet met voorwaarts gaan. Ik heb het dan over het aanspannen van je kuitspieren en daarmee tegen je paard 'bumpen'. Bij westernpaarden is dat vaak het teken om zich meer te verzamelen en vaak duiken ze dan ook met hun kop naar beneden. (Dat hoeft nog niks met verzameling te maken te hebben, maar dat is een ander verhaal.) Ze gaan er niet harder van lopen en schakelen al helemaal niet op naar een snellere gang. Daarvoor moet je je hak in de buik van het paard draaien en wat druk geven, eventueel met spoor dus.

Het kan ook goed zijn dat het paard gewend is op stem gereden te worden. "Jog" of "Trot" zou dan het commando voor draf kunnen zijn, en "Lope" of "Canter" voor galop. "Walk" is het commando voor stap en "Whoa" voor stilstaan, maar als je paard dat gewend is, had je dat vast al gemerkt. Haha!
Als commando voor de draf worden ook wel 'klikjes' gebruikt en voor de galop 'kusjes'.

Zoals je misschien weet zijn de gangen van westernpaarden wat anders. De jog is een heel langzame draf waarbij jij misschien het gevoel hebt dat je helemaal niet draaft, maar het paard doet het dan eigenlijk heel goed, want hij blijft mooi kalm en is waarschijnlijk verzameld. De galop kan ook heel langzaam zijn, maar ook juist heel snel. Aangezien je paard met koeien heeft gewerkt kan hij waarschijnlijk heel snel galoperen. Hij kan waarschijnlijk ook wel op hoog tempo draven.

Je zult het toch zelf uit moeten proberen, maar hopelijk heb je hier wat aan. Veel succes en vooral veel plezier!

Alvast voor de critici: Ik beschrijf hier niet hoe het zou moeten of hoe ik het zou willen; ik beschrijf wat het meest waarschijnlijk is.

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:52

tja, ik ben het met LindyH eens, ga gewoon wat proberen, bij ieder paard zijn de knopjes er anders opgezet.
bv bij sundance is galop aanspringen binnenbeen aanleggen, buitenbeen wegtikken, rijdt nu een paardje waarbij rechts aanspingen linker binnenbeen aanleggen is en links aanspringen rechter buitenbeen, moest eerst uitvinden waar de knopjes zaten, nu gaat het super goed.
Dus ga gewoon wat proberen en kijk waar hij op reageert.
Succes en veel plezier met het rijden(wij willen natuurlijk ook fotofjes hé, dat snap jij natuurlijk ook Haha!

Groetjes van Sandra

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:01

Ja, voor het aanspringen wil het nog wel eens helpen om je binnenteugel op te tillen, maar ik dacht, laat ik maar niet beginnen aan het teugelverhaal...Lachen

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 02:55

ah, dank je voor de tips ik zal morgen eens kijken hoe ik het ga doen. wsl kom ik eerst toch andere paarden te rijden die op conditie moeten komen voor het hunting-seizoen.
btw ik zie nu pas in wat jullie in western zien, die zadels zitten geweldig Knipoog

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:00

MRmichiel schreef:
mijn excuses voor het opwekken van een allergische reactie bij jou. maar mijn taalgebruik komt miss doordat ik het rechtreeks uit het engels had vertaald uit het engels, en zo was het mij verteld. het gaat mij er niet om dat ik echt western wil leren, maar ik wil de communicatie tussen mij en het paard iets vergemakkelijken, en aangezien het paard western is.
Citaat:
Rijdt je idd een paard dat enkel uitgeleend wordt aan oudere dames..tja dan zou ik toch eens op m'n strepen gaan staan en om een ander paard vragen....
dit stukje snap ik niet helemaal.....
een ander paard vragen vind ik een behoorlijk raar. ik betaal er toch niet voor ik ben allang blij dat ik mag rijden, bovendien heb ik ook geen problemen mee, maar ik wil graag iets meer doen dat alleen maar stapvoets en daarbij worden alle 4 rijpaarden hier op die manier gereden.
hier in de buurt is een ranch waar ik wsl binnenkort ga rijden, hier is ook iemand die mij daar in kan begeleiden, maar ik dacht laat ik eerst eens ff op bokt vragen Lachen

Maakt niet uit joh, jij kunt toch ook niet weten waar ik allergisch voor ben.. Haha! En Lindy heeft gelijk hoor, van mij moet je niets aannemen.

Oh ja, als ervaren USA ganger en ruiter op verschillende en uiteenlopende locaties is het ook mijn ervaring dat het lenen/huren van paarden, of je er nu voor betaald of niet, vaak lastig is i.v.m. verzekering, aansprakelijkheid etc. In Amerika zijn ze daar iets zeikeriger in dan b.v. hier omdat de consequenties nu eenmaal groter zijn. Veelal zijn dit soort paarden 'stappaarden' omdat ze voornamelijk in stap gereden worden, liefst ook achter elkaar in een 'string' met vastgestelde (rang)volgorde. Allemaal om ongelukken en schadeclaims te voorkomen.

Vragen om een ander paard kan gerust. Leg uit en laat zien/merken dat je iets meer ervaring hebt dan de gemiddelde vakantieganger en zoek zelf vast een paard uit dat meer uitdaging biedt en bij jouw niveau/wensen past. Wanneer je voldoende overtuiging aan de dag legt, ook tegenover dat paard dus, laat men je vaak wel een ander paard berijden.

Ik hoop en wens je toe dat je inderdaad eens mee kunt draaien op die ranch die je benoemt. Wie weet kom je wel helemaal bekeert terug naar Nederland.....ik weet het haast wel zeker... Haha!
Have fun....but take care... Clown

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:58

iski schreef:
FF serieus: Jouw schrijfstijl is net echt flatterend voor vrouwen...

Iski ventje wat ben je dwars de laatste tijd? Zít je iets dwars?
Ik ben een 'wat oudere vrouw' en vond het stukje heel normaal, voelde me niet gekrenkt of wat dan ook en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een andere vrouw dat wel zou zijn. Als het oudere vrouwen zijn die op die paarden rijden mag dat toch gezegd worden... en als die alleen stapritjes maken mag dat ook gezegd worden. TS oordeelt er verder niet over, legt alleen een situatie uit en daar is in mijn vrouwelijke ogen niets mis mee.

Lighten up Iski...

@ Michiel... Western is vooral simpel. Vooral de 'gebruikspaarden' zoals ranchpaarden en trailpaarden (trail als in buitenrit) worden so simpel mogelijk gereden. Teugels los, niks verzamelen, gewoon stap draf galop en ho. Tijdens 't koeienwerk heb je geen tijd om je paard netjes te verzamelen, je moet een koe vangen, en een buiten rit is gewoon genieten of jagen maar zéker niet werken. Zo rijden de meesten hun 'huis/tuin en keuken paard' zeg maar. Ik heb het dus niet over wedstrijdgereden paarden.
Probeer je hulpen dus zo simpel mogelijk te houden, zo min mogelijk met je teugels te doen als alleen sturen en gebruik idd ook stemhulpen, vaak reageren ze daar ook goed op (klikken, kusje, whoa, zoals Lindy al schreef).
Veel plezier en zoek idd gewoon hulp van de ranch bij je in de buurt. Zeker weten dat jij bij thuiskomst overstapt op westernrijden!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:05

Francis schreef:
[
Iski ventje wat ben je dwars de laatste tijd? Zít je iets dwars?
[/quote]

Het is of dat...of iedereen begint me plotseling serieus te nemen.... Haha!
maar da's dan weer niet mijn probleem.. Clown
Overigens...ik meen dat mijn bovenstaande bijdrage heel opbouwend en vriendelijk was...toch???? Ik zal maar eens een collega aanspreken, horen wat die er van vindt.... Sigaar

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:13

't Ging er niet om of je bijdrage opbouwend en vriendelijk was, maar 't feit dat je überhaupt met commentaar komt op iets waar geen commentaar op te geven valt in mijn ogen.
Opbouwende kritiek is prima, maar dan moet het wel terecht zijn en daadwerkelijk iets zijn om kritiek op te geven en dat was hier niet het geval.
Iski misschien aan vakantie toe? Ach gut