[WN] Engelse buitenrit, doe mij maar western.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tones

Engelse buitenrit, doe mij maar western.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 13:43

Gisteren heb ik met 3 andere dames een buitenrit gemaakt in de bossen nabij Arnhem.
Het was prachtig weer, dus al een goed begin.
Bij inschrijving ( 2 weken terug) kreeg ik al een heel papier met "veiligheids eisen" prima aktie, als manege zijnde kun je niet voorzichtig genoeg zijn, en dus al een hoop risico`s uitsluiten.
Een rijbroek met rijlaarzen, of jodpurs waren verplicht.
Eerst m`n rijlaarzen maar weer eens uit het vet gehaald. Ja echt, het zat er in en op Bloos
Rijbroek had ik ook al jaren niet meer aan gehad ( hij ging nog dicht maar zat behoorlijk strak om m`n middel Knipoog
Cap met veiligheids keurmerk was ook verplicht. Ook prima, had net een nieuwe gekocht.

Eerst paard poetsen en opzadelen,( allemachtig wat is dat dier groot) en met ( dank je)
krukje op stijgen.

Wat zit zo`n engels zadel wiebelig zeg! En ik wist meteen waarom ik ook alweer zo`n hekel had aan die rijlaarzen. Heb zadel zat nogal "hard" maar alsnog viel er genoeg te genieten, een braaf paard, dus gelegenheid genoeg om de natuur te bestuderen, tijdens een draf of een galopje kon ik nog alle kanten uit kijken, zo braaf was het paard, dus dat was allemaal prima.

Na een uur of anderhalf kreeg ik toch wel behoorlijke kont pijn, en kon bijna niet meer recht blijven zitten. Toch maar doorbijten en stug doorgaan. Normaal rij ik met m`n spijkerbroek en nooit ergens last van.

Bij de terugkeer aan de manege paarden weer afgezadeld en verzorgd, naar buiten gedaan en m`n rijlaarzen begonnen al te knerpen ( zo`n windachtig geluid bij elke stap die je zet Haha! )
Na het toilet bezoek hingen de vellen dus in m`n onderbroek.
Zijn wij western ruiters dan zo "verwend" met onze comfortabele zadels?

Het was een heerlijke rit, met een lief rustig paard, maar de volgende keer wil ik m`n eigen zadel mee. ( zal ik ook m`n eigen paard mee moeten nemen, die past er het best onder)

Anoniem

Re: Engelse buitenrit, doe mij maar western.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:45

ik ken het...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:06

tones schreef:

Nee, als je met de niet passende rijbroek op je westernzadel had gezeten had je het ook gehad Knipoog

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 14:10

Romkabouter schreef:
tones schreef:

Nee, als je met de niet passende rijbroek op je westernzadel had gezeten had je het ook gehad Knipoog

Ha ha!, dat zal het geweest zijn! Als m`nn achterste weer hersteld is, zal ik het nog eens uitproberen Knipoog

Vroegah, had ik nog wel eens zo`n bontje-voor onder-het kontje ding, maar dat staat ook meteen weer zo oude wijverig he! Clown
Laatst bijgewerkt door tones op 07-08-06 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:55

Hahah, zal ook weer net wat voor jou zijn Tong uitsteken Ik kon met bepaalde broeken ook echt neit op mn westernzadel zitten.... heb je ook nog fotos..?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 15:08

Altijd als ik m`n camera nodig heb is de accu leeg Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:23

Ach zo zien wij wel eens Engelse ruiters nieuwsgierig naar onze zadels kijken, en die mogen ze ook gerust eens uitproberen op een rit. Maar daar hoor ik ook regelmatig dezelfde klachten. Te breed tussen de benen, knieen doorgereden omdat de wrong gemist wordt bij het lichtrijden, en heeeeel vaak spierpijn door de andere houding waar je in zit...

't Is maar wat je gewend bent. Of moet ik VERwend zeggen? Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:56

En zo kan ik dan weer niet lang op engelse én western zadels zitten Tong uitsteken Ik ben mn barefootje nu gewent. Een tijdje geleden heb ik ook op een engels zadel gereden, en met mn gewone spijkerbroek, ik was na n uur blij dat ik weer thuis was zeg. Precies wat jij zegt, het was alsof mn kont in brand stond haha!
En n tijdje geleden kon ik t western zadel van mn instructrise lenen, boh dat was bijna net zo hard! Ik kreeg gelijk weer pijn aan mn zitbeenknobbels!
Ik heb trouwens wel eens op eentje gezeten, die was wel heerlijk zacht, maar dat was er dan ook een van meer dan 2000 euro Tong uitsteken
Ik ben ook erg verwend Bloos haha

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:10

Ik kruip ook niet weer in een engels zadel

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:26

Hier nog zo'n verwende kont....heerlijk zacht zo'n BF. Van het weekend buitenrit van ongeveer 2 uur op een echt westernzadel.......auw,auw,auw....mijn zitknobbels doen pijn Haha!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:28

Nu heb ik een zalig western zadel, en een barefoot heb ik nog nooit geprobeerd.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:09

En daarom heb ik..... een engels zadel met luchtgevulde kussens Haha! Een ondiepe zit en weinig wrong dus je zit lekker los. Maar zet mij op een standaard engels zadel en ik vind het ook knetterhard Knipoog En ik heb een bob loomis reiningzadel waar ik ook heerlijk op zit, terwijl ik op mijn vorige westernzadel altijd het uur moest overleven Haha!
Maar ach, zo te lezen heb je een fijne rit gehad en daar gaat het om toch Lachen

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:34

ik heb een keihard westernzadel maar heb er met lange ritten eigenlijk nooit last van. Schapenvachtjes daarentegen krijg ik plekken op mijn kont van Bloos Ik heb ook een engels endurance zadel wat superzacht is en ook daar geen last van hoewel ze allebei super verschillend zijn. Zal de combinatie rottig engels zadel met niet passende rijbroek wel zijn geweest vrees ik Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:44

Hmmm Ik heb een heerlijk Hulshebos dressuurzadel. Ik rij mezelf nooit meer door.
Maar ik ga ook wel eens paarden huren in de achterhoek .....nou dan heb je ook wel eens een wat minderzadel. Au!

Een Westernzadel heb ik nog nooit mee gereden. Ziet er heel comfortabel uit. Het lijkt me heel leuk om het een keer te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:20

Nou wat let je! Tong uitsteken Doen! Bokkers genoeg waar je een keertje welkom bent! Mocht je in de buurt van Twente komen, dan mag je gerust langskomen!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:42

Ik heb ook wel eens van een westernzadel een zere kont gekregen! Dat was niet eens een hardseat, maar gewoon een zadel `niet voor mijn kont`. De laatste keer dta ik op een engels zadel zat vodn ik ook dat wiebelige niet fijn! dunne beugelriempjes brrr.. En ik mistte mijn knop! en dan die korte teugels die je niet los kunt laten( om knop draaien)

doe mij ook maar western hoor

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 14:53

Ja dat met die teugels vond ik ook! Niet dat ik ze om de knop draai, maar ik hield ook niks over.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:57

Ik kan prima 100 km rijden bij 13 km/u in een engels zadel (dressuurmodel nog wel, verbouwd tot endurancemodel) zonder zadelpijn of blaren op mijn kont te krijgen. En wiebelig zit het al helemaal niet. Maar goed, ik heb inmiddels dan ook eelt op mijn kont van al die kilometers die ik tot nu toe heb gemaakt. Tong uitsteken

Er zijn trouwens redelijk wat mensen die endurance rijden met een westernzadel, ook op de langere afstanden (80+). Is maar net wat je het fijnst vindt zitten, er zijn zelfs mensen die klasse 4 (120-160 km) rijden met een keihard springzadel. Bikkels. Bloos!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:59

het ligt er net aan wat voor zadel je op zit.

Ik kan op een crates western km'n maken, maar ook op mijn daaleman dressuur (heerlijk zacht)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:21

Mij maakt de ahrdheid van de zitiing niet zoveel uit, maar de bouw van een zadel, sommige westernzadel lijkt wel alsof je een balk onder je kruis hebt, vierkante hoeken die in je liezen snijden. en ik ehb een s op een stockzadle gezeten die e zo in een houding dwong dat ik er ruglpijn van kreeg. De eigenaresse had nergens last van, die maakte ook kilometers in het zadel..

potje..dekeltje denk ik. hahaha

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:57

heb laatst weer op een engels zadel gereden maar had nergens last van.. enige probleem was dat die beugel steeds kwijt was..

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:03

vreselijk die engelse dingen..... dan maar zonder zadel.. haha
Ik kan er echt niet mee overweg.