[WN] halteren met weanling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

halteren met weanling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 08:23

hi allemaal.

ik denk dat ik dit topic het beste hier kan plaatsen en niet bij wedstrijden?

ik wil graag met mijn veulen gaan halteren maar hij staat in de opfok.
mijn vraag is: hoe hebben jullie dit gedaan, heb je em naar huis gehaald of gewoon in de wei geoefend en de dag voor de show opgehaald om showklaar te maken of nog iets anders?

en nog een vraag:
hoe hebben jullie je veulen aangeleerd om te showen, heb je een clinic gevolg of eerst een boek bestudeerd Slim en daarna zelf aan de slag gegaan?

en als laatste:
worden er wel haltershows voor weanlings uitgeschreven want ik zie ze nergens staan???

ik hoop op antwoord van jullie...

yerry

Re: halteren met weanling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:32

weanlings worden idd niet zo heel veel gehaltert omdat je het toch moet opnemen tegen de wat oudere paarden die ook in jou klasse staan. Alleen tijdens de fututities maar die zijn pas aan het einde van het seizoen zodat ze allemaal al afgespeend zijn.
i.i.g. heb je veel geduld en doorzettings vermogen nodig om je weanling halter broke te maken en dan moet ie ook nog leren stilstaan... dat is erg moeilijk voor zon klein paardje.
Een clinic volgen is natuurlijk altijd goed, dan leer je wat meer over de ins en outs van het halteren.
In ieder geval veel suk6!!!

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:01

Op dinsdag 19 september is een AQHA show. Hier wordt ook de halterklasse weanling stallions uitgeschreven. Terug te vinden op www.westernsport.nl
Deze show wordt gehouden op de dag voor het federatie NK.

Van 13 tot 15 oktober is het NK Quarter horses, georganiseerd door de NQHA. Programma is nog niet bekend, maar daar zullen ook wel halterklassen worden gehouden. www.nqha.nl

Meedoen, hoor! Tenslotte moet je onze merrie promoten! Haha!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 09:16

ik moet niks.... Nors opkijken Knipoog
eerst oefenen anders wordt het zowiezo al niks... Clown

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 13:30

Weanlings worden vaak genoeg gehalterd. Er is gewoon een weanling klasse, waarbij het op moet nemen tegen andere veulentjes. Alleen als je doorgaat voor de Grand en Reserve Champion, dan moet je het opnemen tegen volwassen paarden. Maar dan nog heb ik het vaak genoeg meegemaakt dat een veulen van 4 maanden oud een volwassen paard verslaat hoor Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 18:53

Tja, als ze in de opfok staan kan het lastiger worden.
Ik zelf heb Dot vanaf 3 maanden geshowed, Fly ging gewoon mee en bleef op stal. Maar ik had ze dan ook gewoon thuis staan, had ze geleerd langere tijd apart te zijn en gewoon thuis veel geoefend. En nee, geen clinic gevolgd, wist al veel door veel te lezen/kijken/luisteren en veel hulp van amerikaanse vriendinnen gehad in het hoe en wat. Verder gewoon doen en ervaring op doen. (en fanatiek worden doordat het leuk gaat.. dan wil je vanzelf steeds beter en er steeds meer voor doen om het nóg beter te laten gaan)

Je zou dus veel daar kunnen oefenen, op zich kan in de wei wel, leert'ie gelijk opletten ondanks alle andere paardjes. Als er mogelijkheid is om hem voor't oefenen ook af en toe even uit de wei te halen zodat'ie ook 'op zichzelf' leert zijn en weg van z'n maatjes, dan zou dat mooi zijn. Z'n maatjes kunnen nu eenmaal niet allemaal mee naar de wedstrijd.

En ja hoor, er worden weanlingklasses uitgeschreven, maar omdat de meeste veulens in Nederland pas vanaf maart/april geboren worden en we (over het algemeen, uitzonderingen daar gelaten) niet zo'n achterlijk vroeg werpseizoen als in de US hebben, schrijven de meeste rassenorganisaties de weanlingklasses pas in de tweede helft van't jaar uit, omdat de meeste mensen toch niet met zo'n piepjong veulen op stap gaan (ook weer uitzonderingen daar gelaten).

Dus gewoon lekker veel oefenen, consequent zijn en kijken welke shows er straks weanlingklasses uitschrijven. Zoals gezegd, de quartershows in de tweede helft van het jaar zullen ze vast wel hebben.
Succes en veel plezier!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 07:39

Mijn paard heb ik destijds ook in de weanling klasse geshowd. Hij hoefde het overigens niet tegen oudere paarden op te nemen want bij de appies mogen weanlings niet meedoen voor de grand champion ( altans, dat was zo in 1996)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 09:39

ok, kijk daar heb ik wat aan.
mijn veulen is al vroeg geboren dus dat is dan misschien een klein voordeel, hij is van 23/02/2006
als het goed is komen ze vanaf sept/okt terug naar stal omdat er dan op de wei weinig meer te beleven is...geen gras meer en dan worden ze hier in een loopstal geplaatsd, dat is voor mij dan ook makkelijker om hem er tussenuit te halen, nu moet ik eerst 3 weien door voordat ik bij de poort ben...

heeft iemand nog een paar showtips voor me?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:09

Als je wilt halteren om je veulen aan een andere omgeving te laten zien, en het je verder niet uitmaakt of hij wint of niet, hoef je niet zo heel erg veel te oefenen. Meelopen en stilstaan is voldoende, het hoeft echt geen standbeeld te zijn. Oefenen kan op het land, voor die 5 minuutjes dat hij zijn aandacht bij jou kan houden hoef je hem echt niet uit de groep te plukken. Is hij al de trailer opgeweest? Ook dat is het oefenen waard.

Bij wedstrijden laat in het jaar zal een jaarling al aardig in zijn wintervacht zitten. In Amerika hebben ze de veulens dan vaak geschoren en onder dekens staan (en dat dan eventueel ook de rest van de winter). Wil je dat?

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:33

Hoi,

Wil alleen even kwijt, dat het echt een hele leuke ervaring is om met je veulentje tehalteren.
Ik heb sinds 15-03-06 Dutch een quarter horse hengstje en met hem heb ik voor het eerst
3 juni gehalterd.
En kan je vertellen dat het echt heel leuk is, ik was wel bloednerveus (terwijl ik als enigste
in de ring stond Bloos ) maar dat mocht de pret niet drukken.

Ik heb ook gewoon in de wei geoefend, en tuurlijk doet hij het thuis netter dan op de show.
Maar wat verwacht je van een veulen Knipoog samen met in mijn geval een beginner. Maar als hij
in de ring toch een paar passen netjes naast je mee draaft en een minuut voor je wil stil
staan dan voel je je echt zo strots als een pauw Haha! .

En dat maakt het al de moeite waard om mee tedoen.

Dus ik zou zeggen doe gewoon mee Pling (als het even kan in Bunschoten dan staan we
gezellig samen in de ring Haha! Haha! )

Ik heb trouwens wel een les gehad van Jeddah en een grooming dag bij Dott mee gemaakt,
daar heb ik veel van geleerd. En ben op shows gaan kijken. (afkijken bij de pro's Knipoog )

Nou mischien tot kijk in Bunschoten. Doei!

Groetjes Monique

Tex_Rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:55

hier nog een beginnende futurity-kandidaat...
hoe leer je een veulentje nou het makkelijkst meedraven aan een halster? Want stappen, stilstaan, en tandjes laten zien vindt ze allemaal okee, alleen het draven wil ze (nog) niet... Dan gaat ze stilstaan, met een blik in haar ogen die het best omschreven kan worden met: "Nee!" Knipoog
heeft er iemand misschien een tip voor ons?