[WN] Western met engels zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

Western met engels zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:02

Volgende week kan ik mijn nieuwe paardje op halen.
Zij is een quarter merrie van 12 jaar die western bereden is, maar de laatste 2 jaar bijna niets gedaan.
Nu wil ik graag met haar ook western gaan rijden, ben het engels rijden een beetje beu aan het raken. Ik heb dit nog nooit gedaan maar er zijn hier in de buurt wel wat aardig wat instructeurs te vinden.
Maar omdat ik altijd engels gereden heb en heb ik dus ook een engels harnachement.
Om nu al een western zadel aan te schaffen is een beetje te duur. Nu was mijn vraag of het ook kan met een dressuur zadel.
Heeft dit nadelige gevolgen voor de bewegingen van het paard? en de zit van de ruiter?

Groetjes

fjordnina

Re: Western met engels zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:04

Wat ik vreemd vind is dat je er gelijk van uit gaat dat jouw zadel op deze merrie past? Het lijkt me dat er bij een nieuw paard hoogstwaarschijnlijk een nieuw (passend) zadel moet komen, waarom dan niet gelijk western?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:06

Als je engelse zadel past, zou ik voorlopig daar maar mee gaan rijden, geen probleem! Je kunt altijd later nog een westernzadel aanschaffen! Veel plezier met je nieuwe paard!

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:09

fjordnina schreef:
Wat ik vreemd vind is dat je er gelijk van uit gaat dat jouw zadel op deze merrie past? Het lijkt me dat er bij een nieuw paard hoogstwaarschijnlijk een nieuw (passend) zadel moet komen, waarom dan niet gelijk western?

Engelse zadels kun je aanpassen door middel van opvullen. Soms is dat niet genoeg en moet je inderdaad een nieuw zadel kopen.
Bij de zadels van bv Kieffer kun je naast de kussens aan te passen dmv opvullen, de breedte van de boom ook nog veranderen. (dat moet wel bij een erkende zadelmaker gebeuren, en niet iedere kan dat en heeft daar de apparatuur voor.)

Als je dus een niet al te oud zadel van kieffer hebt, kun je het zo aanpassen dat het op bijna elk paard past.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:12

Je zit anders in een westernzadel dan in een engels zadel, meer op je broekzakken.
Als er toch een ander zadel moet komen, dan zou ik idd voor een (goed) westernzadel kiezen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:13

Weet je wat de boombreedte is? Mijn appie heeft maat 33/34 en zeker bij een qh heb je ook meer kans dat het in die richting zit dan een stuk krapper. Het gros van de engelse zadels gaat tot zo'n max maat 32 dus let daar even goed op. Verder gaat westernrijden prima met een engels zadel. Want ook in de westernzadels is er veel verschil in bv zithouding, meer op je kontzak of juist meer in een dressuurhouding ( equitation zadels bv)

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:27

Ik heb een wintec zadel met extra wijde boom en dat ligt perfect op haar, daar heb ik geluk mee gehad

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:28

Had je een bepaalde discipline voor ogen wat je met haar wilde doen?

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:30

niet echt, ik weet eigenlijk nog niet veel van western rijden af, ik zit nu heel het western forum door te spitten Haha!
Ik ben een beginnende westernruiter, wat kun je me aanbevelen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:33

Wat ik je kan aanbevelen is overal even aan te gaan snuffelen voordat je voor een discipline kiest (je hebt bijv. reining, pleasure, trail) . En mocht je het daarna nog niet weten, bij de aanschaf van een westernzadel voor een allroundzadel te kiezen, ipv voor een specifiek zadel zoals bijv. een reiner.

En mocht je engelse zadel passen, die iig niet weg doen. Er zijn disciplines in de westernsport waar je die ook nog kunt gebruiken (zoals de Hunter under saddle bijv.)

http://www.zipschocolatechip.com/rich/superior_hus.JPG

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:39

Oke bedankt, maar het is dus niet zo dat een dressuur zadel bij westernoefeningen in de "weg" zit bij een paard?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:18

Als je echt gaat spinnen of sliding stops gaat maken, zul je zien dat een dressuurzadel je minder houvast geeft dan een westernzadel. Helemaal als je paard al een (reining)basis heeft kon ze weleens sneller zijn dan jij uit kunt zitten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:09

ozzieozzie schreef:
Heeft dit nadelige gevolgen voor de bewegingen van het paard? en de zit van de ruiter?

Hangt er vanaf hoe goed je zelf zit Knipoog

Als je onafhankelijk zit maakt het niet uit, dan maakt zelfs de hele optoming geen flaus aus. Was Cassidy zegt over het mindere houvast hangt ook van je dressuurzadel / westernzadel af. Een beetje dressuurzadel zit je goed in, en dan kun je er zelfs mee spinnen en stoppen i.m.o.
Alhoewel ik dat nog nooit geprobeerd heb Knipoog
Voor de rest zit een dressuurzadel bij western niet in de weg. Want een goed zadel zit een paard nooit in de weg Knipoog

Waarom ben je de dressuur beu eigenlijk?

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 00:55

In het begin zal ik echt nog niet gaan spinnen en stoppen maken, ik moet zelf de beginselen nog leren. Dus tegen de tijd dat ik het allemaal een beetje onder de knie heb dan zal (hopelijk) mijn bankrekening het ook toelaten om een westernzadel te kopen.

Waarom ik de dressuur beu ben kan ik niet zo goed uitleggen, de laatste tijd trekt het western rijden me steeds meer, zal wel aan het land liggen Tong uitsteken
Nee maar in Nederland had ik een collega en die deed aan western rijden en heb wel eens een paar "lesje" gehad op haar paard en dat vond ik hartstikke leuk.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:00

heb ook een jaar western gereden op mn dressuur zadel heb nu sinds een paar weken mn western zadel en moet je zeggen het is wel wennen. niet alleen voor mij, maar ook voor mn paard. de druk verdeling is toch wel anders. dus ja het kan wel met een dressuur zadel, maar t is niet het meest ideale -mijn mening dan he;)-.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:33

waarom zou je gaan schaatsen met ski's ??? je koopt toch ook een paar schaatsen als je skien niet leuk meer vind en wil gaan schaatsen. dus als je western wil gaan rijden koop je het beste western harnachement dat jouw beurs kan of wil betalen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:08

Ik heb ook een tijdje met engels zadel gereden tot ik weer een passend zadel vond.
Alleen toch liever met westernzadel Ja

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:51

Ik heb de afgelopen 8 jaar Engels gereden (heb een KWPN-merrie) en ben nu begonnen met Westernles. Reed dat 10 jaar gelden ook gedurende een jaar, maar vond dat toen best moeilijk. Engels rijden gaat prima, terwijl ik absoluut geen harde hand heb (tegendeel) en niet aan de teugels hang om me vast te houden. Toch merk ik dat ik veel onstabieler zit op een westernzadel dan op mijn Engelse zadel en begrijp daar eigenlijk niks van.

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:34

Ik reed ook wel eens met een Engels zadel op een western paard, Het kan makkelijk.. alleen bij de oefeningen gaat het wat moeilijker Haha!. Vooral omdat je dan denk ik ook met een dressuur hoofdstel rijd..?!

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:43

De beginselen kan je prima uitvoeren op een engels zadel. Maar zodra je harder gaat in bijv. de spin, of een stop gaat maken. Is het toch echt handiger met een westernzadel, dan heb je meer houvast.(Ik spreek uit ervaring Knipoog )