[WN] Halter met reiner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seppe

Halter met reiner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 15:07

Hoe toilleteer ik de lange manen van m'n reiner voor de halter? Enneh... afknippen of uitdunnen is geen optie!! Haha!

Wie kan me helpen? Eventueel met foto. Ook andere haltertips zijn welkom.

XoNo

Re: Halter met reiner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:13

Hengstenvlecht is dan de beste optie Lachen

Alhoewel ik (in my opinion helaas) ook vaak gezien heb dat paarden met lange manen ook hoog geplaatst worden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:38

XoNo schreef:
Hengstenvlecht is dan de beste optie Lachen

Alhoewel ik (in my opinion helaas) ook vaak gezien heb dat paarden met lange manen ook hoog geplaatst worden.

Lijkt me ook maar heel normaal. Het gaat tenslotte om de bouw van het paard en niet of hij lange of korte manen heeft toch????? Als ze maar netjes schoon en verzorgt er uit zien.
Eigenlijk is dat in korten van die manen alleen maar om een optische effect te krijgen. Eigenlijk een beetje zo als ze bij een Bobtail zijn bips haren omhoog touperen om de illusie van overbouwd zijn te wekken/ accentueren Knipoog Knipoog Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:40

Seppe, kijk even in het andere topic dat hier over gaat, daar heb ik een link geplaatst naar een uitleg op het Haflingerforum, hoe je heel strak een hengstenvlecht kunt maken die niet uitzakt.
Dat zou ik persoonlijk prefereren boven los laten hangen. zodat je toch je paard optimaal in beeld kunt brengen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:45

Lange manen hoeven niet per se een onverzorgd beeld te geven, maar de hals komt gewoon minder mooi uit. Bij een halterpaard met lange manen vraag ik me eerder af wat er onder verborgen moet worden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:53

Sonja schreef:
Lange manen hoeven niet per se een onverzorgd beeld te geven, maar de hals komt gewoon minder mooi uit. Bij een halterpaard met lange manen vraag ik me eerder af wat er onder verborgen moet worden.

Dat kan nooit veel zijn want die hals heeft tenslotte twee kanten en maar aan 1 kant hangen manen, als je het niet vertrouwd kun je altijd nog naar de andere kant lopen voor de vorm van de hals of de manen even optillen lijkt mij Haha!

Dat kort maken van die manen is juist ontstaan om een illusie op te wekken. Bv het langer lijken van enz enz. Korte manen is eigenlijk dus veel meer bedoelt om dingen te verdoezelen of te accentueren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:15

Haha! Ik ben geen jury dus ik hoef uberhaupt niks verder te bekijken, maar dat schiet me dan wel door het hoofd.
Ik vind korte manen het mooist, en een strakke hengstenvlecht een redelijk (lees acceptabel maar daar houdt het mee op) alternatief.
Lang zou ik ze zelf niet laten denk ik...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:19

Korte manen maak je om een perfecte hals uit te laten komen, zéker niet om iets te verdoezelen (hoe zou dat kunnen met manen van 2 tot 5 cm. Wél kun je de plukjes in geval van een dikke hals iets langer laten om op die manier de indruk te wekken dat'ie slanker is.
Maar lánge manen laten een nek per definitie korter lijken. (iets wat je in de Halter dus ook niet wilt). Neem de proef maar op de som en kijk es goed naar bijv. een haflinger die de manen aan 1 kant heeft. De maanloze kant ziet er langer uit (en slanker, maar dat valt onder hele lange manen zowiezo niet op), dan de kant mét manen.

En je kunt wel zeggen 'dan moet je maar aan de andere kant kijken', maar je zegt tegen die honden jury ook niet.. 'dan moet je maar voelen' als je met je getoupeerde bobtailtje in de ring staat (schouders juist weer goed uitgedund, koppie goed vol en rond... ja, heb jaren bobtails geshowed, dus ook daar hoef je me niets over te vertellen. Knipoog Haha! )
Het hele showen is een spel van 'proberen te bedotten' en 'proberen niet bedot te worden'... jij doet er alles aan om je dier zo voordelig mogelijk te tonen en de judge zal er alles aan doen om z'n foutjes te ontdekken.
Maar bij z'n eindoordeel zal ELKE judge z'n blik nog es lang die rij paarden/honden laten gaan en wat het oog dán ziet kan de plaatsing nog aan alle kanten beinvloeden. En dát plaatje gaat het om.. wat ziet die judge en hoe ziet dat er uit in vergelijk met je concurenten. Jij kunt de manen wel lang laten in de veronderstelling dat'ie dan maar de andere kant moet bekijken, maar als hij in dat vergelijk een paard met een mooie 'schone' hals ziet en daarna een paard met manen over de hals ("Hmmm, hoe zag dat er ook al weer aan de andere kant uit"....) dan kiest hij voor wat hij dán op dát moment ziet en mooi vindt...

en dan gaat het er dus maar weer om hoe serieus je aan die Halter mee wilt doen.. als 't je niet uit maakt onderaan te eindigen en voor bakvulling speelt, prima.. maar ga je toch voor een lintje en liefst ook nog een zo hoog mogelijk lintje, dan kun je toch maar beter het spelletje mee spelen en die manen óf kort maken óf invlechten...

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:39

Ja hengstenvlecht! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:40

Sinds Anika lid van de Penny is en zulke mooie knollen op stal heeft is ze niet meer te houden..... Haha! Knipoog

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:48

Sonja schreef:
Sinds Anika lid van de Penny is en zulke mooie knollen op stal heeft is ze niet meer te houden..... Haha! Knipoog

Tong uitsteken

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 18:18

Bedankt voor alle hulp!

De hals moet zowieso zichtbaar zijn, want dit staat volgens mij toch wel wat netter.

@Francis: bedankt voor de link, het is blijkbaar een goed truukje om te werken met dat touwtje in de vlecht.

Maar spijtig genoeg kan ik zelfs geen hengstenvlecht leggen zónder touwtje.
Heb eens gegoogled naar "hengstenvlecht maken", maar kan niet direct iets bruikbaars vinden.

Weet iemand een site waar het stap voor stap uitgelegd staat? Bloos ,
Stap 1 zou het best moeten zijn: neem een kam en ga naast je paard staan, ter hoogte van de hals Cool

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:22

Adrienne schreef:
Lijkt me ook maar heel normaal. Het gaat tenslotte om de bouw van het paard en niet of hij lange of korte manen heeft toch????? Als ze maar netjes schoon en verzorgt er uit zien.
Eigenlijk is dat in korten van die manen alleen maar om een optische effect te krijgen. Eigenlijk een beetje zo als ze bij een Bobtail zijn bips haren omhoog touperen om de illusie van overbouwd zijn te wekken/ accentueren Knipoog Knipoog Haha!

Het is opzich wel normaal, maar het is normaal dat je in de halter met korte manen komt, tenminste, dat vind ik wel. Het is wel zo netjes. En anders een hengstenvlecht.

Je wordt ook raar aangekeken als je in de reining met kort geknipte, banded, manen komt...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:43

Heel de westernwereld zit ook vol met hokjesgeest zie ik Scheve mond

Manen invlechten in de halter is logisch, omdat anders de hals niet goed uitkomt. En nee, de andere kant bekijken en er dan vanuit gaan dat de kant onder de manen hetzelfde is, is niet echt goed jureren Knipoog
Maar in de reining korte manen? So what, krijg je echt geen penalty's voor en ook geen bonussen Knipoog
Daar gaat het om uitvoering en niet om uiterlijk. Dus raar aangekeken? Ja, door mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is Knipoog

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:01

Francis schreef:
Maar bij z'n eindoordeel zal ELKE judge z'n blik nog es lang die rij paarden/honden laten gaan en wat het oog dán ziet kan de plaatsing nog aan alle kanten beinvloeden. En dát plaatje gaat het om.. wat ziet die judge en hoe ziet dat er uit in vergelijk met je concurenten. Jij kunt de manen wel lang laten in de veronderstelling dat'ie dan maar de andere kant moet bekijken, maar als hij in dat vergelijk een paard met een mooie 'schone' hals ziet en daarna een paard met manen over de hals ("Hmmm, hoe zag dat er ook al weer aan de andere kant uit"....) dan kiest hij voor wat hij dán op dát moment ziet en mooi vindt......

Tja dat zou misschien op gaan als altijd de manen bij elk paard aan de zelfde kant hangen. Maar dat is niet zo. In die line up zal een judge dus in 1 oog opslag paarden met korte manen, lange manen en geen manen aan die kant zien. Hij moet zich dus bij elk paard afvragen hoe zag de andere kant er uit!Een paard wat hij ineens ziet met geen manen aan de kant daarvan kan hij op dat moment ook onmogelijk vertellen of daar aan de andere kant lange of korte mannen te zien zijn. En jij denkt dan dat hij/zij als hij een perfecte nek aan de maan loze kant ziet zijn mening gaat veranderen als hij om het hoekje kijkt en er aan de andere kant van die perfecte nek lange manen te zien zijn????

Een goed gebouwd paard is een goed gebouwd paard met of zonder lang haar.

Je schrijft dat je Bobtails hebt geschowt, wij schapendoezen dus ik weet ook hoe een show in zijn werk gaat. Dan weet je ook dat een judge wel degelijk voelt hoe de bouw is onder zo'n enorme vacht. Omdat je daar onmogelijk doorheen kunt kijken en de bouw zo beoordelen. Ik heb nog nooit een show mee gemaakt waarbij de judge alleen naar de hond kijkt en verder niks controleerd!

Francis schreef:
en dan gaat het er dus maar weer om hoe serieus je aan die Halter mee wilt doen.. als 't je niet uit maakt onderaan te eindigen en voor bakvulling speelt, prima.. maar ga je toch voor een lintje en liefst ook nog een zo hoog mogelijk lintje, dan kun je toch maar beter het spelletje mee spelen en die manen óf kort maken óf invlechten...

Maar inderdaad netjes vlechten lijkt me de meest geschikte oplossing.

Verder krijg ik het gevoel dat er twee dingen door elkaar lopen, Halter en showmanship at halter. Ik denk dat het er sterk aan ligt waar je je voor in schrijft. Bij gewoon halter gaat het meer om de bouw van het paard en bij showmanship at halter gaat het meer om het plaatje en hoe je een paard voorbrengt. Ik kan me voorstellen dat uiterlijk heden in het laatste geval belangrijker zijn.
Dat zijn echt twee verschillende dingen!

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:21

hier een aantal voorbeelden:
Onze Chex, ook reiner. Heeft helaas geen volle manen dus hengstevlecht is wat iel, maar wel strak aangelegd..
Afbeelding
Maar wel een reiner:
Afbeelding

Of deze kanjer, Magic Power Special, all rounder, ook reiner, met hengstenvlecht
Afbeelding

Voor mijn merrie gebruik ik ook een hengstenvlecht, ook in de pleasure ed.. Nooit iets van gemerkt met de jurering: je kan er ook mee winnen Clown
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:19

Adrienne schreef:
Tja dat zou misschien op gaan als altijd de manen bij elk paard aan de zelfde kant hangen. Maar dat is niet zo. In die line up zal een judge dus in 1 oog opslag paarden met korte manen, lange manen en geen manen aan die kant zien. Hij moet zich dus bij elk paard afvragen hoe zag de andere kant er uit!Een paard wat hij ineens ziet met geen manen aan de kant daarvan kan hij op dat moment ook onmogelijk vertellen of daar aan de andere kant lange of korte mannen te zien zijn. En jij denkt dan dat hij/zij als hij een perfecte nek aan de maan loze kant ziet zijn mening gaat veranderen als hij om het hoekje kijkt en er aan de andere kant van die perfecte nek lange manen te zien zijn????

Je begrijpt me niet of wilt me niet begrijpen...
De judge beoordeelt de lengte van z'n manen niet, de lengte van z'n manen bepalen of en hoe hij de hals kan beoordelen!
Als je een line up hebt zullen daar idd verschillende nekkies te zien zijn... met manen in zicht of manen uit zicht. Heb je lange manen en hangen ze toevallig uit 't zicht, ok.. heb je mazzel op dat moment. Heb je manen in't zicht, kun je ze dus het best kort of ingevlochten hebben, omdat die laatste blik dan ook de hals te zien krijgt en niet die bos manen.
Ik snap overigens het probleem niet. waarom is het zo erg om de manen van je paard in een hengstenvlecht te doen als je hem daarmee beter kunt showen.. je wilt toch het beste uit je dier halen.. waarom zou je jezelf en je paard te kort doen door die manen los te laten hangen als je het zo simpel kunt oplossen. Het heet niet voor niets een SHOW, jemig, is het zo erg om een kléin beetje professioneel over te komen? Als ik af en toe Halterklasses zie vraag ik me écht af of mensen zich echt helemaal níet voorbereiden voor ze naar een show gaan.. Halster hangt ergens halverwege de neus (ook een showhalster moet passen!), staan in spijkerbroek en bloesje met ongepoetste laarzen hun paard vast te houden alsof ze zichzelf ook afvragen wat ze daar eigenlijk doen, paard heef net een borstel gezien, maar wassen is zelfs nog te veel gevraagd voor sommigen... sorry hoor, maar op die manier zet je jezelf én de sport toch behoorlijk te kijk.
Het hoeft écht geen klauwen met geld te kosten om er netjes uit te zien... Ik heb zelf ook geen rooie cent, jasje komt van de kringloopwinkel, slinky is zelfgemaakt, broek had ik al jaren in de kast en tweede broek (maatje groter) komt ook van de kringloop.
Als je geen Halster kunt kopen kun je er vást wel een lenen en met een extra gaatje is zo'n ding dan altijd pas te maken (hoewel dat 9 van de 10 keer niet nodig is, gaatjes genoeg, men weet alleen niet hoe zo'n halter hoort te zitten.. ook weer kwestie van éven wat foto's van Pro's bekijken of informeren).
Als je gaat Pleasuren of Reinen train je toch ook eerst, zorg je ook dat je weet wat de bedoeling is, waarom dan niet voor de Halter... da's net zo goed een wedstrijdonderdeel waar je je best voor moet doen.

Overigens, idd voelt een judge op een hondenshow, maar ook daar bepaalt'ie 9 van de 10 keer z'n plaatsing aan de hand van de 'line-up'... en ik heb nog nooit een judge mee gemaakt die z'n eigen briefjes nog een keer door ging lezen om te zien wat'ie ook al weer van die en die hond vond... heb heel wat jaartjes mee gedraaid en bobtails zijn bij uitstek honden waar veel te verdoezelen valt en heb heel regelmatig honden waarvan ik WIST dat ze een kromme rug of fout gebit (of 1 zelfs maar 1 bal!) hadden of wat dan ook, zien winnen... kwestie van zorgen dat het uiterlijke plaatje perfect is...

En ja, ik heb het over de Halter... Bij showmanship maakt het nl. juist weer niet uit of je lange of korten manen hebt, als je paard maar netjes gegroomed en geshowed wordt. Mooi verzorgde manen voldoet daar, omdat het paard z'n bouw niet beoordeeld wordt en dus dat ongehinderde zicht op de nek niet nodig is.

@ Natascha, zoals ik dus al meerdere keren gezegd had, kan een hengstenvlecht idd ook heel goed, ik heb nooit gezegd dat je daar niet mee kunt winnen... je kúnt zelfs met los hangende lange manen winnen in de Halter (maar dan zul je wel een hele goeie moeten hebben). En zéker in de Pleasure is het véél minder van belang, dan hebben de meesten ze alleen kort om dat effect van wapperende manen niet te hebben... maar ook daar kan een hengstenvlecht heel goed en ook lange manen zullen geen probleem zijn.

Goed, nu stap ik van m'n zeepkissie en houd ik verder m'n mond (ok, over dit onderwerp, op dit moment Haha! Tong uitsteken )

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:34

Francis schreef:

@ Natascha, zoals ik dus al meerdere keren gezegd had, kan een hengstenvlecht idd ook heel goed, ik heb nooit gezegd dat je daar niet mee kunt winnen... je kúnt zelfs met los hangende lange manen winnen in de Halter (maar dan zul je wel een hele goeie moeten hebben). En zéker in de Pleasure is het véél minder van belang, dan hebben de meesten ze alleen kort om dat effect van wapperende manen niet te hebben... maar ook daar kan een hengstenvlecht heel goed en ook lange manen zullen geen probleem zijn.

Hohoho, mijn reactie was helemaal niet op jou gestoeld hoor Francis. Ik moet eerlijk toegeven dat ik jou lange relaas Knipoog niet geheel gelezen heb Clown . Ik wilde gewoon aan de topicstarter laten zien hoe je een paard (succesvol) kan starten met de lange manen in een hengstenvlecht. Ook een reiner in de halter, Chex is nl al een keer Grand geweest.
(=> de manen hoeven dus niet per se in kleine staartjes)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:55

En toch zou ik bij een reiner voor die paar minuten in de showring de manen niet afknippen, eerder invlechten! En het hangt er van af wat de jury graag wil zien, en wat er nog meer in de ring meeloopt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:01

ok.. ik zal minder lange stukjes schrijven zodat jullie ze ook lezen... Dat zei ik dus Cassidy: invlechten als je niet wilt knippen.