[WN] Beginner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bep

Beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 20:02

Even een serieus vraagje van een absolute beginner.

Ben van plan om heeeeeeeel misschien binnenkort voor de eerste keer te starten (bibber, bibber).

Nou kan ik weinig bij wedstrijden gaan kijken omdat ik dan altijd les heb, dus op zondagochtend.

Kunnen jullie me enkele tips en regels geven waar ik aan moet denken zoals meld je je altijd eerst bij de jury en hoever van te voren krijg je het trailparcours/horsemanshipparcours.

Misschien zie ik er wat minder tegen op om me eens op te geven als bepaalde zaken over de wedstrijden wat duidelijker zijn.

Iedereen alvast bedankt. Afgod

piggeljay

Re: Beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:15

als je de hoofd arena binnen komt en je bent klaar om te starten knikje geven naar de jury en beginnen. zolang jij nog niet geknikt heb naar de jury gaan ze nog niet over tot beoordeling ( of je paard moet zo gek doen dat hun echt het gevoel krijgen dat je je paard niet onder controle hebt)
het trail en horsemanship parcours krijg je meestal bij het betalen van je inschrijfgeld mee of anders moet je er naar vragen op het secretariaat. anders hangt het wel in de inrijhal.
soms mag je het trail parcours eerst even lopend bekijken en anders goed de beschrijving lezen en kijken wat degene voor jou doet en verders de ene parcours bouwer is de andere niet. er zijn er bij die het gewoon simpel houden, dan heb je er bij waar een tom tom uitkomst zou bieden en dan heb je er ook nog die 's nachts nachtmerrie's hebben en die dan overdags in de bak ze uitgaan leggen.
daar is het leuk om 1 keer mee te doen maar dan is de lol van het trailrijden er wel af.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:21

piggeljay schreef:
de ene parcours bouwer is de andere niet. er zijn er bij die het gewoon simpel houden, dan heb je er bij waar een tom tom uitkomst zou bieden en dan heb je er ook nog die 's nachts nachtmerrie's hebben en die dan overdags in de bak ze uitgaan leggen.
daar is het leuk om 1 keer mee te doen maar dan is de lol van het trailrijden er wel af.

*LOL* *LOL* *LOL* Haha!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:23

Qua kleding (je bent een vrouw denk ik?); Spijkerbroek, westernlaarzen, Blousje/slinky en een hoed uiteraard.

Als je op de locatie van wedstrijd aan komt melden bij het secretariaat, daar krijg je eventueel je Trail/Horsemanship parcours, zoniet dan hangen die meestal op verschillende plekken door de manege heen, meestal in de inrijbak.

En tsjah..Je instructeur zou je vast ook heel veel kunnen vertellen.

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 07:15

Iedereen reuze bedankt. Hier kan ik iets mee.

@ Klaasjuhhh
Mijn instructeur heeft al zeer geruime tijd geen wedstrijden meer gereden en is dus ook niet meer helemaal op de hoogte.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:16

piggeljay schreef:
... zolang jij nog niet geknikt heb naar de jury gaan ze nog niet over tot beoordeling...

NEE !!! Alles wat er gebeurt tussen het moment dat je de bak binnenkomt en de bak verlaat (bij individuele onderdelen) of het moment dat de jury z'n handtekening onder het uitslagenbriefje zet (bij groepsonderdelen), telt mee!!!

Dus:

- een extra cirkeltje voordat je aan je eerste trail hindernis begint omdat je paard niet stil wil staan
- een stop-and-backup correctie voordat je bij het midden bent in reining
- even met twee handen (bij scharenbit natuurlijk) de teugel goed doen in de line-up van horsemanship
- even je paard op de hals kloppen als je na het pattern terug gaat naar de line-up in de horsemanship
- een cirkeltje stappen omdat je paard niet stil wil staan in de line-up van de horsemanship
- lekker gaan leunen op je zadel in de line-up van de pleasure terwijl het uitslagenbriefje nog niet ondertekend is

kúnnen allemaal DQ's opleveren!!

Maar ook "mindere" fouten kunnen in de beoordeling meegenomen worden: niet rustig willen stilstaan, constant gefriemel met de teugels, een stukje joggen op stoppen als walk gevraagd is bij het binnenkomen in pleasure.

Wat betreft deze laatste: dat de omroep soms zegt "class is closed, jou're being judged" nádat alle deelnemers binnen zijn, is wat misleidend. "You're being judged" vanaf het moment dat je binnenkomt!

Groeten,

Chris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:32

Heeeeeel kleine voorzichtige aanvulling op Chris: wbt stoppen als walk gevraagd is bij het binnenkomen in walk bij de pleasure: Soms is een klasse zo vol dat ze de eerste ruiters stil laten staan voor ze weer bij de opening van de bak komen. In dat geval is het stilstaan natuurlijk wel geoorloofd. Altijd even goed opletten wat de judge, zijn assistent of de doorman aangeeft. De ene keer moet je op de binnenhoefslag doorstappen om op die manier de binnenkomers de ruimte te geven om binnen te komen op de hoefslag. En een volgende keer moet iedereen even stilstaan tot iedereen een plekje heeft, en volgt daarna weer het commando Walk.
Echter, OOK als je stil moet staan om anderen binnen te laten: blijf van je paard af, geen 2 handen aan de teugel, niet zadel aanraken, en blijf gefocust!

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:50

Een klein randje van zo'n anti-slip matje in je hoed werkt perfect om ervoor te zorgen dat 'ie op je hoofd blijft in alle gangen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:03

Klein beetje haarlak op die leren rand werkt ook prima. Na de wedstrijd even met een vochtig doekje afnemen om het schoon te houden.

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:40

SONJA SCHREEF:
Klein beetje haarlak op die leren rand werkt ook prima. Na de wedstrijd even met een vochtig doekje afnemen om het schoon te houden.

gewoon een bus haarlak leegspuiten op je hoofd, hoed erop zetten, even aandrukken en thadah, blijft zitten als een huis Haha!
(enige probleem is wel om hem er weer af te krijgen, je krijgt zo'n catweazle kapsel Bloos Ja )

nog een klein tipje, ga niet naar de jury, maar vraag dingen aan zijn assistent, deze vraagt het de jury en dan besluit de jury of hij/zij jou antwoord geeft of via zijn assistent.
en bij de trail, vraag aan de doorman of je het pattern mag verkennen, dan krijgt de groep meestal wel toestemming van de jury.

succes.
groetjes van sandra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:59

Yosan schreef:
gewoon een bus haarlak leegspuiten op je hoofd, hoed erop zetten, even aandrukken en thadah, blijft zitten als een huis Haha!
(enige probleem is wel om hem er weer af te krijgen, je krijgt zo'n catweazle kapsel Bloos Ja )

Whaaaaaaa dat had ik laatst geprobeerd, maar dat deed zeer joh toen ik eind vd dag m'n hoed afzette.... Extreme duivel Niet grappig! Duivel

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:43

Sonja schreef:
Yosan schreef:

Whaaaaaaa dat had ik laatst geprobeerd, maar dat deed zeer joh toen ik eind vd dag m'n hoed afzette.... Extreme duivel Niet grappig! Duivel

En daar heb je dus met zo'n antislip matje geen last van Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:29

Nee dan heb je een charmant patroontje over je voorhoofd Haha! Tong uitsteken

meC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:11

ohw, hallow Haha!

als jullie tog tips aan het geven zijn, kan iemand mij dan ook even helpen?
ik vraag me namelijk al lang af,
of je bij de reining na het inrijden in de ring, als je dus eruit bent geweest en je komt daarna weer terug omdat je je pattern moet rijden, mag je dan nog even een rondje door de ring rijden?
heb het tot nu toe niet gedaan omdat ik bang was dat het niet mocht, maar zou dat eigenlijk wel graag willen Bloos

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:28

Gewoon doen,misschien krijg je zelfs pluspunten Cool

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:13

@Bep: De patternen hangen vaak uit in de inrijhal maar ik vind het wel handig om ze over te schrijven en daarom neem ik zelf pen en papier mee ( let op details op het pattern als je het zelf overschrijft, niet zoals ik, pion vergeten... Bloos ) of vraag een kopie aan het secretariaat, dat is vaak nog beter. Dan kan je op je gemak het pattern leren, ik vind dat zelf fijner dan met een aantal mensen rond dat ene papier dat ophangt...maar dat is natuurlijk persoonlijk.
En als je dan tijdens het inrijden even twijfelt heb je je papier bij de hand om snel na te kijken. (twijfel zeker niet om 'verduidelijking' te vragen over een pattern bij de ringsteward!)

Neem lekker je tijd bij het rijden van de patternen, vooral de trail. ik wilde de eerste wedstrijden 'er snel vanaf zijn' maar dat werkt niet echt want ik 'vergat 'daardoor een aantal obstakels.

En probeer van die eerste wedstrijd te genieten! Niet te druk maken, dat loopt wel los. Alvast veel succes! En laat ons weten hoe het gegaan is hé! Knipoog

Oh ja: veiligheidsspelden voor je nummers op het zadel vast te maken zijn meestal ook nodig!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:19

Frayba schreef:
piggeljay schreef:
- een cirkeltje stappen omdat je paard niet stil wil staan in de line-up van de horsemanship

Kris, hoe kan je zo'n probleem het best aanpakken als ruiter in de line-up om een eventuele DQ of minpunten te voorkomen?
Mijn paard wil soms ook niet niet blijven stilstaan. Thuis (alleen) is dat geen probleem.
Ik maak dan vaak 'zijgangen' om hem 'bezig' te houden (indien er ruimte is) maar dit mag dan veronderstel ik ook niet?

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:26

De vraag is aan Chris, maar mag ik er op reageren?

Ik stond laatst op een wedstrijd in Duitsland naast een vreselijke draaikont, en daar heb ik me ontzettend aan zitten storen. Mijn paard staat braaf stil in de line-up, maar ik werd meerdere keren echt aan de kant gebumpt door degene naast me, en haar paard dreigde zelfs te slaan. Daar werd de mijne (terecht) bang van.
Persoonlijk vind ik dat als je paard niet braaf in een line-up staat en het zover komt dat je andere ruiters hindert, je niets in een line-up te zoeken hebt. Je verpest het dan voor de anderen.
TUURLIJK kan het een keer gebeuren, je weet immers niet altijd hoe je (al dan niet jonge) paard zal reageren.
Echter als je dit probleem van te voren al kunt voorspellen, dan kun je er dus op trainen.

Anya had dit probleem bv met haar Lan ook; die ging onwijs staan te stampvoeten. Dus hebben we tijdens een gezamenlijke training een line-up gemaakt (wedstrijdsituatie nabootsen) en ja hoor daar begon het gesodemieter. Oftewel: aan het werk! weg uit de groep, op de kleine circel en flink aan het werk. Braaf? Mag je 't nog een keer proberen. Weer stampvoeten? Aan de slag! Binnen een aantal keren viel 't kwartje hoor, braaf in de lineup staan was toch prettiger dan direct lik-op-stuk-beleid en aan de slag. Probleem is daarna op wedstrijden niet meer voorgekomen.

Kun je hier wat mee?

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:12

Sonja schreef:
De vraag is aan Chris, maar mag ik er op reageren?

tuurlijk! alle tips zijn welkom! Knipoog

Ik vind het zelf ook héél vervelend als ik een ander paard onrustig maak doordat die van mij niet wil stilstaan. Want je wil natuurlijk die andere ruiters niet op je dak...wat ik ook al heb gedaan is in het uiterste hoekje gaan staan om niemand te storen als ik merk dat hij begint. (maar dan sta ik natuurlijk ook niet meer in de line-up )

Het probleem is dat Mix het niet altijd doet, de ene wedstrijd blijft hij lekker staan, de volgende wedstrijd begint hij opeens de klieren. Het hangt van keer tot keer af. Soms gaat het 4x goed en de 5e keer niet...waaraan het dan precies ligt...Hij is snel afgeleid of zijn het mijn eigen zenuwen die opeens parten spelen. Een 'jong' paard is het niet meer, hij is inmiddels 11 maar is op wedstrijd wel nog altijd vaak moeilijker dan thuis. Ik start voornamelijk kleinere shows om hem aan alles te doen wennen.

Als ik 1 van de laatste ben die moet starten heb ik wel eens het idee dat hij naar 'de overkant' wil en ongeduldig wordt.

Thuis is het moeilijk om hieraan te werken omdat ik meestal alleen train en er in de buurt geen groepslessen zijn...maar ik neem je tips (zie Lan ) zeker van harte en als ik de kans krijg om met meerdere mensen in een bak samen te rijden gebruik ik ze.

Bedankt!!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:25

Chelliej schreef:
ohw, hallow Haha!
als jullie tog tips aan het geven zijn, kan iemand mij dan ook even helpen?
ik vraag me namelijk al lang af,
of je bij de reining na het inrijden in de ring, als je dus eruit bent geweest en je komt daarna weer terug omdat je je pattern moet rijden, mag je dan nog even een rondje door de ring rijden?
heb het tot nu toe niet gedaan omdat ik bang was dat het niet mocht, maar zou dat eigenlijk wel graag willen Bloos

Het is maar goed dat je dat niet gedaan hebt. Zoals hier al geschreven wordt begint vanaf het moment dat je de ring in komt je beoordeling. Je stapt naar het start punt van je proef en begint. Eerst een rondje bak staat niet in je proef beschreven dus dan ben je gelijk "out of pattern" en heb je een 0 score!

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 11:13

Wil even laten weten dat ik alle tips erg waardeer.

Ben wel al naar wedstrijden geweest, maar toch weet je als absolute beginner niet waar je op moet letten, zowel op het paard als naast het paard.

Heb vroeger wel dressuurwedstrijden gereden, hoe dat gaat dat weet ik wel, maar in de western wereld ben ik nog niet helemaal thuis. Het weerhoud je er eigenlijk van te starten.

Een heleboel zaken zijn me nu in ieder geval al een stuk duidelijker geworden.

Iedereen bedankt! OK dan!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:52

Een laatste tip.. worstel jezelf even nog door het regelboekje, daar komen soms meer vragen van dan antwoorden, maar het kan wel helpen.
een paar druppeltes BACH resuce remedy helepn soms ook hhihi!

meC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:02

@ Adrienne ;
thanx, ik dacht wel al dat het niet mocht maar jah, vrage en het dan zeker weten is altijd wat fijner hea Lachen

als iemand nog tips heeft over hetzelfde wat Bep vraagt, maar dan over de reining zou ik dat best willen weten

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:54

Bit controle niet vergeten! Daar loop ik de hele proef mee in mijn hoofd. En het kan ook geen kwaad de patterns in het regelboekje te bestuderen. De kans is best groot dat je een sdat pattern krijgt. Dan weet je hem al!

meC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:12

Haha jah, dat was ik bij mijn eerste keer bijna vergeten, ik had mn pattern gereden, en toen wilde ik de ring uitgaan dus ik stap zo weg, zie ik iedereen naar de jury wijzen....ik dacht ...Verward wat is er , en toen bedacht ik me oliebol,, mn bitcontrole Tong uitsteken hahaha