FQHA enHolly

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 14:19

Cassidy schreef:
Maar nogmaals: zou je als fokker bewust voor deze combinatie (TBxQuarter) kiezen of hebben gekozen?


Dat is een beetje een vreemde vraag. Wat kent men in Nederland nou aan TB-hengsten? Wat kent men in Nederland uberhaupt aan kwalitatief goede TB's? Hoe zou je daar dan je oordeel over kunnen uitspreken?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 15:24

Ach, die TB's zijn maar van die goedkope paarden. Three Bars had rond 1960 maar een dekgeld van 10.000 Dollar (25.000 gulden was in die tijd toch een koopje Haha! ) en de QH fokkers die het konden betalen, betaalden het grif. De mensen weten zoveel van Volbloeds hier in Nederland, ook al herkennen ze een Volbloed niet als ze erover struikelen, want dan dachten ze dat die er toch heel anders uit zagen. Veel TB hengsten hebben een dekgeld dat hoger is dan de aanschafprijs van een gemiddelde Quarter horse (ook in Europa). Alleen in Nederland zijn we op het gebied van TB's een beetje een achterlijk land, in andere landen ligt dat heel anders (Australie, New Zealand, Japan, Italie, Groot Brittannie, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Noord-Amerika, Zuid Amerika). In Amerika wordt er als altijd enthousiast Quarterhorses gefokt met gebruik van TB en niet alleen maar om Hunters te fokken, maar b.v. ook ranchpaarden. De Amerikanen hebben een sterke tendens naar sprinterlijnen, wat een ander type Volbloed geeft dan de stayerlijnen (lange-afstand).

Prijzen van TB fokmerries:

http://www.starquine.com/results_new_pa ... _type_id=4

De TB hengst Stormcat heeft een dekgeld van 500.000 USD (in guldens zo'n 1,2 miljoen gulden, dekgeld!!):

http://www.thoroughbredtimes.com/stalli ... ORMCAT.pdf

Hier is nog een foto te vinden van Stormcat:

http://www.overbrookfarm.com/stallions.html

Dekgelden van de Darley TB hengsten:

http://www.darleystallions.com/stallions.asp

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38765
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 19:32

Poeh Himyar, jij voelt je aangevallen, dat moet je helemaal niet doen, je reageerde eerst ook al op mij....
Citaat:
Maar laat een voorstander van het ene niet het andere afkraken of afkeuren, want het kan vreedzaam naast elkaar bestaan.
Wie kraakt af? Niemand, we zijn menigen aan het uitdelen, afkeuren wel ja....het is mijn menig! Knipoog

Het gebeurd nu eenmaal veel...een TBer kruizen met een QH hengst, ALS het andersom gebeurd zijn dat vaak mensen die een bepaalde visie hebben hoe zij vinden dat een paard eruit moet zien. Ik ben eerlijk als ik zeg dat als je een TB merrie dekt met een QH hengst, je aan het upgraden bent voor je Portomonee en niet aan het fokken. Als je fokt zoek je een gave TBer uit en geen rasvreemde hengst. Maar nogmaals, ik ben een rassemens en geen kruiser!

Overgens wil ik daarmee NIET zeggen dat een kruizing geen mooi paard kan zijn!!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-02 19:55

Cassidy schreef:
Jolande, wees eens eerlijk. Als jij een Quarter merrie zou hebben, zou je kiezen voor een Quarter hengst of een Engels Volbloed hengst?
...
Maar nogmaals: zou je als fokker bewust voor deze combinatie (TBxQuarter) kiezen of hebben gekozen?


Nou ik heb dus twee quarter merries en je hebt gelijk, ik zou niet kiezen voor een tb hengst als ik een veulen zou fokken. Ik zou voor een echte quarterhorse basishengst kiezen. Raci heb ik inderdaad niet zelf gefokt, maar ik weet wel waarom ze gefokt is zoals ze gefokt is. Ze is nl. renpaard gefokt, haar ouders lopen op de renbaan en ver in het verleden zit zelfs meerdere malen Man ´O War, daar ben ik best trots op. Haar opa van vaders kant (Special Effort) is overigens de enige quarter die ooit de tripple crown gewonnen heeft. Ik denk dat Raci voor zeker 30% TB is. Maar toen we haar kochten wist ik van dit alles niets af. Ik dacht een paardje te kopen met totaal onbekende voorouders. Mijn zus en ik vonden haar leuk, ze had een lief hoofd en ze was braaf tijdens het rijden dus werd ze het! Mooi vonden we haar in het begin niet echt, ze had niet die typische quarter bouw waar we allebei weg van zijn. Maar gelukkig blijkt ze een laatbloeier en wordt ze langzaam aan steviger en ondertussen vind ik ze prachtig! Maar nogmaals, nee ik zou niet voor een TB kiezen, ik vind ze als ik het eerlijk moet zeggen niet zo mooi. Ik hou meer van een compact stevig paard als de quarter.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 23:07

Een Quarterhorse heet een Quarterhorse, ook als deze 90 % Volbloed voert Knipoog . En de overige 10 % kan dan van alles zijn en is veelal onbekend. Een Volbloed heet alleen Volbloed als deze 100 % Volbloed voert en de bloedlijn van een Volbloed is tot het begin van de 18e terug te voeren. Welke van de twee is nu het meest een zuiver ras, onafhankelijk van invloeden van andere rassen? Maar ik vind ze beiden te gek! Man O' War komt ook voor in de bloedlijn van o.a. Impressive (en drie maal Three Bars TB). Volbloed kan ook bulletjes geven en niet alleen maar smalle, iele paardjes, dat is ook een van de vele vooroordelen. Soms word je wel eens fel van steeds weer die vooroordelen terwijl mensen zich niet eerst goed hebben verdiept in e.e.a.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 10:33

Ieder zijn smaak denk ik maar. En dat is maar goed ook. Anders zagen alle paarden er het zelfde uit.

Dat je steeds terug komt op het feit dat er volbloed in de quarters zit is eigenlijk niet echt raar. De Quarter is van origine opgebouwd uit spaanse paarden, mustang en volbloed. Dus volbloed vind je in elke quarter wel.

Maar ik vind nu hoe minder er in zit hoe beter. Dat heeft niets met het volbloed zelf te maken maar puur met het feit dat ik vind dat de quarter ras zuiver moet zijn/worden.

Ik vind dus verder dat rassen als KWPN en NRPS ook geen echte rassen zijn. Het KWPN en NRPS zijn ook allegaartjes van veschillende rassen. In de ene moet warmbloed zitten maakt niet uit van welke origine en in de andere arabisch volbloed. Moet het bv sjieker fokken ze er volbloed in moet het zwaarder komt het gelderse paard tevoorschijn.

Ik hoop dat dit voor de quarter beperkt gaat blijven en dat het een stabiel ras wordt net als het Engels of amerikaans volbloed.

Adrienne

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:07

Himyar schreef:
Een Quarterhorse heet een Quarterhorse, ook als deze 90 % Volbloed voert Knipoog . En de overige 10 % kan dan van alles zijn en is veelal onbekend


Natuurlijk zijn sommige van de eerste 'quarters' terug te voeren tot andere rassen (soms zelfs de Percheron Verward zouden daar de dikke spieren en het coole karakter vandaan komen Haha! ), maar nu worden er absoluut geen vreemde rassen meer in toegelaten, alleen bij de Jockeyclub ingeschreven TB's.
Bij Paints komen nog wel veel onbekende voorouders voor, die voeren duidelijk een ander toelatingsbeleid Cool

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:16

Himyar schreef:
Soms word je wel eens fel van steeds weer die vooroordelen terwijl mensen zich niet eerst goed hebben verdiept in e.e.a.



"wel eens fel?" Iedere keer als het woord Foundation valt, zonder dat er het woord Thoroughbred genoemd word, ga jij in de aanval en begint erover dat het Amerikaanse Quarterras zonder het volbloed er anders zou hebben uitgezien dan het nu doet.

Niemand, maar dan echt niemand, ontkend dat het Engelse Volbloed een aandeel heeft gehad (en ok, jij je zin, nog steeds een aandeel heeft) in het ontstaan van de huidige Quarter. Maar zoals zovelen hier op dit forum ben ik van mening dat er genoeg Volbloed in het ras zit om het stamboek (al dan niet voorlopig) voorlopig te sluiten. Je kunt beginnen te schermen met het feit dat Engelse Volbloeds nog steeds een waardevolle bijdrage kan leveren aan het Quarterras. En dat ontken ik ook niet. Maar ook andere rassen kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan de Quarter. Net zoals andere rassen ook een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van het Engelse Volbloed. Zonder het Arabische Volbloed had ook het Engelse Volbloed er niet zo uitgezien dan het nu doet.

Er zijn in Amerika stromingen die Quarter met Arabier kruisen voor de zogenaamde Quarab. Er zijn stromingen in Amerika die Morgans kruisen met Arabieren en het resultaat een Morab noemen en er een aparte registry voor openen. Vraag het de eigenaren van deze paarden en ze zullen je vertellen dat ze het beste zijn. Maar het zijn en blijven kruisingen. Daar kan geen registry tegenop.

De AQHA heeft onlangs de witregel veranderd in zijn statuten. Dit komt zeer beslist niet omdat de AQHA zich zorgen maakte dat er Quarters, met wit aan de benen dat hoger kwam dan ze toestaan, als breeding stock Paints moesten worden ingeschreven. De reden waarom ze dat hebben gedaan is: er zijn mensen geweest die hebben gepleit dat deze regel wordt veranderd.

Frozen semen en Embryotransfer mag sinds een jaar of twee ook bij de AQHA. Ook daar zijn mensen voor in de weer geweest om dat te laten veranderen.

Het zelfde is op dit moment gaande voor het inschrijven van double diluted paarden (cremello en perlino). Ik kan niet inschatten of we binnen afzienbare tijd deze kleuren wel als geaccepteerd zullen zien binnen de AQHA. Er zijn genoeg mensen voor, en er zijn genoeg mensen tegen. De tijd zal het leren.

Het stamboek van de AQHA is een van de weinigen die nog steeds open staat voor een ander ras, in dit geval het Engels Volbloed. Maar daar zal geen verandering in komen zolang er met het koersen van Quarters nog zoveel geld gemoeid is. En geld regeert nu eenmaal de wereld.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:24

Cassidy schreef:
Het zelfde is op dit moment gaande voor het inschrijven van double diluted paarden (cremello en perlino). Ik kan niet inschatten of we binnen afzienbare tijd deze kleuren wel als geaccepteerd zullen zien binnen de AQHA. Er zijn genoeg mensen voor, en er zijn genoeg mensen tegen. De tijd zal het leren.


Misschien leuk om te weten dat er op dit moment één cremello hengst staat ingeschreven als officiële quarter. Schijnheilig
Dit is jaren geleden zorgvuldig gepland en geheel binnen de bestaande regels uitgevoerd.
The AQHA beaten at their own game Haha! Haha!

Als ik iets meer tijd (werk Verdrietig ) heb zal ik het artikel eens opzoeken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:37

Sugarmiss"]
[quote="Cassidy schreef:
Het zelfde is op dit moment gaande voor het inschrijven van double diluted paarden (cremello en perlino). Ik kan niet inschatten of we binnen afzienbare tijd deze kleuren wel als geaccepteerd zullen zien binnen de AQHA. Er zijn genoeg mensen voor, en er zijn genoeg mensen tegen. De tijd zal het leren.


Misschien leuk om te weten dat er op dit moment één cremello hengst staat ingeschreven als officiële quarter. Schijnheilig
Dit is jaren geleden zorgvuldig gepland en geheel binnen de bestaande regels uitgevoerd.
The AQHA beaten at their own game Haha! Haha!

Als ik iets meer tijd (werk Verdrietig ) heb zal ik het artikel eens opzoeken.
[/quote]

Ik weet dat er een hengst stond ingeschreven, maar ik weet ook dat hij met dezelfde vaart is uitgeschreven dat ze er achterkwamen dat hij perlino was. De naam is me ontschoten. Maar ik ben wel benieuwd naar dat artikel.
Er zijn een heleboel eigenaren die een cremello als palomino hebben geregistreerd en nog steeds registreren. Zolang als het paard niet in officiele shows opduikt is er niets aan de hand. Zolang als er ook op papier geen reden is voor een controle on-site (als een ouderdeel bijvoorbeeld smokey black blijkt te zijn) zullen er in de toekomst zulke paarden worden ingeschrevenb. Is dan de AQHA niet een beetje hypocriet bezig?

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:38

Cassidy"]
[quote="Himyar schreef:
Soms word je wel eens fel van steeds weer die vooroordelen terwijl mensen zich niet eerst goed hebben verdiept in e.e.a.

"wel eens fel?" Iedere keer als het woord Foundation valt, zonder dat er het woord Thoroughbred genoemd word, ga jij in de aanval en begint erover dat het Amerikaanse Quarterras zonder het volbloed er anders zou hebben uitgezien dan het nu doet.
[/quote]

Wat een heerlijk gezever dit Frusty !
Misschien wordt het tijd voor een mini-Bokt meeting, dames ? Lips are sealed

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:40

Cassidy schreef:
Is dan de AQHA niet een beetje hypocriet bezig?


Maar dat wisten we toch al?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:40

Vallerina"]
[quote="Cassidy"][quote="Himyar schreef:
Soms word je wel eens fel van steeds weer die vooroordelen terwijl mensen zich niet eerst goed hebben verdiept in e.e.a.

"wel eens fel?" Iedere keer als het woord Foundation valt, zonder dat er het woord Thoroughbred genoemd word, ga jij in de aanval en begint erover dat het Amerikaanse Quarterras zonder het volbloed er anders zou hebben uitgezien dan het nu doet.
[/quote]

Wat een heerlijk gezever dit Frusty !
Misschien wordt het tijd voor een mini-Bokt meeting, dames ? Lips are sealed
[/quote]

Ik ken Himyar persoonlijk. Ik denk ook dat we er in een bokt-meeting niet uit zullen komen. Vaak genoeg geprobeerd...

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:43

Cassidy schreef:
Ik ken Himyar persoonlijk. Ik denk ook dat we er in een bokt-meeting niet uit zullen komen. Vaak genoeg geprobeerd...


Tijd om er eens over op te houden dan?
Ik geloof dat we jullie beider standpunten nu wel weten.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:46

Cassidy schreef:
Is dan de AQHA niet een beetje hypocriet bezig?



Hoe kom je erbij Haha!

Hebben we het over de zelfde TB-hengst (jawel een TB'er Haha! )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:48

Vallerina"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik ken Himyar persoonlijk. Ik denk ook dat we er in een bokt-meeting niet uit zullen komen. Vaak genoeg geprobeerd...


Tijd om er eens over op te houden dan?
Ik geloof dat we jullie beider standpunten nu wel weten.
[/quote]

Ik denk zomaar dat Himyar altijd het laatste woord moet hebben....mij zul je er niet meer over horen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:10

Sugarmiss"]
[quote="Cassidy schreef:
Is dan de AQHA niet een beetje hypocriet bezig?



Hoe kom je erbij Haha!

Hebben we het over de zelfde TB-hengst (jawel een TB'er Haha! )
[/quote]

Nee het was een Quarter: Invest in Rodeo

Afbeelding

Bij inschrijving in het AQHA waren er foto's meegestuurd en werd het paard als palomino ingeschreven... Verward Bij de eerste haltershow waar dit paard als tweejarige aan meedeed, werd hij met dezelfde vaart weer uitgeschreven.

Of hier een langdurige planning aan vooraf is gegaan weet ik niet, maar het is wel een rel geweest.

Ik ben nu wel benieuwd naar die TB.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:30

Citaat:
due to an oversight in their rule book Thoroughbreds only have to meet the white limits part of the color rule and not rule227i, which we knew about but since none of them were of breeding age before no one said anything to the AQHA because we didn't want them to close the loophole. Well one of the owners of a cremello TB stallion applied to list her stallion with the AQHA for breeding and the AQHA tried to turn her down. I told them to contact a lawyer because legally the AQHA must follow their own rule book. I just heard the other day and saw a copy of the letter sent to them by the AQHA that they are going to have to allow the cremello TBs to be listed for breeding. They did notify them that rule227i is on the agenda for the next convention and that they have also put on the agenda to close the loophole if rule227i is not removed at that time.

However any mares bred to the listed stallions prior to that time will be able to have their offspring registered AQHA.

There are a couple of cremello TB stallions that would be available, if anyone is interested I can put you in touch with the owners, here's your chance to get a palomino or buckskin appendix QH guaranteed! LOL


Vrij vertaald: het was dus bij een fokker bekend dat AQHA elke bij de Jockeyclub geregistreerde TB moet inschrijven als quarter. Zij hebben dus bewust 2 palomino's gekruist en de hieruit gekomen cremello-hengst ingeschreven als TB, naderhand is deze bij de AQHA aangemeld, welke registratie weigerde. De fokker heeft toen een rechtzaak aangespannen (Amerika he Haha! ) en deze gewonnen. Volgend jaar bij de conventie zal deze maas in de regels dus of gedicht worden of misschien wordt dan eindelijk regel J227 afgeschaft (maar dat denk ik niet Verdrietig ).

Toch handig als je de regels kent.... *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:40

Wat een geweldig verhaal! Daar is zeker een tijd overheen gegaan...AQHA is lekker de klos.

Maar met de hengst waar ik het over had: de papieren van de AQHA waren uitgeschreven en zijn weer ingetrokken. In hoeverre is het gegarandeerd dat ook de offspring van die TB geldige papieren blijft houden en de papieren niet achteraf weer ingetrokken kunnen worden?

(Trouwens, met het veranderen van de witregel is het artikelnummer dat cremello's uitsluit veranderd van 227j naar 227i. Just FYI (for your information) )

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 18:28

Cassidy schreef:
Nee het was een Quarter: Invest in Rodeo
Afbeelding

Bij inschrijving in het AQHA waren er foto's meegestuurd en werd het paard als palomino ingeschreven... Verward Bij de eerste haltershow waar dit paard als tweejarige aan meedeed, werd hij met dezelfde vaart weer uitgeschreven.

Of hier een langdurige planning aan vooraf is gegaan weet ik niet, maar het is wel een rel geweest.

Ik ben nu wel benieuwd naar die TB.


wat een mooi beessie!!!!!!! Kwijl Kwijl (sorry een beetje erg off-topic maar ik kon het niet laten Schijnheilig )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 23:41

Het is zeker een gaaf paard. Kun je je voorstellen dat dit paard niet bij de AQHA ingeschreven kan worden omdat de kleur niet goed is? Het paard heeft twee ingeschreven Quarter ouders, maar mag niet ingeschreven worden omdat de kleur niet mag (AQHA is nog steeds van mening dat dit een albino is: blauwe ogen met een roze huid mag niet) Dat intussen wetenschappelijk bewezen is dat albino's niet bestaan is geen argument.

Voor de Palominofokkers en Buckskinfokkers is deze kleur juist hartstikke interessant. Als je met deze hengst verder gaat fokken, heb je 100% kans op kleur (Palomino of Buckskin)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 07:05

Maar wordt je veulen dan wel opgenomen in het stamboek als de vader Cremello is? En wat voor kleur moet de moeder dan hebben?

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 08:34

Carys schreef:
Maar wordt je veulen dan wel opgenomen in het stamboek als de vader Cremello is? En wat voor kleur moet de moeder dan hebben?


Als je het AQHA stamboek bedoeld dan is het antwoord nee.

Als de Cremello is ingeschreven bij de APHA en de andere ouder voldoet (AQHA,TB of APHA), dan mag de nakomeling weer bij de APHA ingeschreven worden.

Cremello (= dubbele bleekfactor) x sorrel of chestnut = palomino
Cremello x bay = buckskin, palomino, smokey black
Cremello x black = buckskin, palomino, smokey black

Kijk op http://www.doubledilute.com voor meer info!