[WN] Vraagje voor Jeugd ruiters.. (of ex-jeugdruiters)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ginger15

Vraagje voor Jeugd ruiters.. (of ex-jeugdruiters)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 10:08

Heey!

Ik heb een vraagje aan de jeugdruiters (of geen-jeugd ruiters die het nog van vroeger weten Tong uitsteken )

Hoe combineren jullie: Werken, wedstrijden rijden en school?

Ik ben nu 17 en ik ga mijn examenjaar 6vwo in dus doordeweeks is het lastig voor mij om te gaan werken. Ik rijd namelijk ook iedere dag mijn paardje. Nu worden alle wedstrijden in het weekend gehouden (zaterdag of zondag of weekendwedstrijden) Nu zijn de meeste bijbaantjes op zaterdag, waardoor ik dus vaak niet naar wedstrijden kan. ( Ze stellen het niet op prijs als ik weken achter elkaar afmeld Bloos ) Een extra zakcentje is wel handig en ik ben ook aan het sparen voor mijn rijbewijs dus ik zal toch moeten blijven werken. Hoe hebben jullie dit opgelost? Werken jullie niet, of combineren jullie het? Want ik vind het erg jammer als ik weer eens niet mee kan doen met een wedstrijd, omdat ik geen vrij van mijn werk kan krijgen..

Groetjes Danielle

judith

Re: Vraagje voor Jeugd ruiters.. (of ex-jeugdruiters)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:30

Ik heb altijd in de avonduren door de week gewerkt op call-centers. Vaak 2 avonden in de week van 4 uur op een avond en verdiende daarmee toch leuk zo'n €200 per maand mee toen. Daarmee was ik dus elk weekend lekker vrij! Je moet op een gegeven moment keuzes maken en je zou er ook voor kunnen kiezen om op de dagen dat je moet werken wat korter te rijden, of te longeren ipv rijden, als je het ook druk hebt met school. Is voor je paard echt niet erg en jij hebt de tijd om te werken! Succes met een baantje zoeken Lachen

Eastwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:18

Daan wat een dilemma! Misschien kan je inderdaad voor twee avonden in de week uitkijken naar een baantje.

Toen ik nog op school zat, werkte ik bij mijn vader in het ziekenhuis in het personeelsrestaurant.
Dat deed ik dan om het weekend, was altijd erg leuk en gezellig.
Begon om 07.30 tot 15.00 uur.
Dus kon na het werk nog rijden en om de week op wedstrijd of naar les.

Reed toen nog wel fanatiek dressuur en springen met Clint!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:56

Ik denk dat het één en ander ook te maken heeft, met welke richting je uiteindelijk gekozen hebt, in het leer aanbod, althans voor de keuze waar je toen voor stond.
De opleiding die jij volgt, neemt inderdaad veel tijd in beslag, het is een dagelijkse opleiding waarbij je vrije uren ook nog eens ten kosten gaan van het huiswerk.
Dan nog een bijbaantje erbij, en wedstrijd gericht paard rijden, ja, moeilijk.

Mijn dochter heeft gebruik gemaakt van de zogeheten BBL opleidingen, dat staat voor beroeps begeleidend leren, waarbij je vier dagen in de week werkt, en één dag in de week naar school gaan. Deze keuze lag natuurlijk voor de hand, gezien de situatie van toen, dus zij heeft de opleiding paarden houderij gedaan. De combinatie van leren, werken in de paarde branche, daarmee wordt het rijden op een paard als het ware iets vanzelfsprekend, waardoor het wedstrijd gericht rijden, een vervolg daaruit is.

Het is gewoonweg een feit, dat als je een keus moet maken, voor een opleiding, dat deze wel eens geheel niet kan stroken met de hobby die je hebt, en de tijd door draaid. Daar de duur van de gekozen opleiding, geheel niet strookt met de ambitie die uit de hobby ontstaat, daarmee zit half jeugdig Nederland in de maag.

Ik denk ook, als jij vier/vijf jaar geleden wist, waar je nu tegen aan loopt, waarschijnlijk niet voor de opleiding gekozen zou hebben die je nu doet, maar uiteindelijk hebben wij het ook niet zo verzonnen, dat het in dit geval voor mijn dochter het zo is uitgekomen.

Maak je school lekker af, verdien hier en daar je centje bij, en ik voorspel jou met het knolletje wat jij onder je kont hebt, dat het op wedstrijd gebied allemaal gaat goed komen, en dat je misschien nog een straatje mee kan gaan pakken in de jeugd klasse.

Zoals het altijd is, als je alles van tevoren weet, zou je met je pet kunnen visvangen, en is duidelijk, dat je niet alles van tevoren zo kan inkoppen, dat het ook naar het zinnetje blijft gaan.

Peter

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:56

Misschien meer prioriteit bij je school leggen?
Erg belangerijk, waardoor je met de juiste vervolgopleiding, later weer hele leuke wedstrijden met hele leuke paarden kan rijden.
Ik denk dat je teveel wilt! (misschien wat minder/geen wedstrijden komend jaar?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:23

een BBL opleiding is vaak op MBO niveau, een VWO niveau komt na de basisschool. Ik adviseer je dus echt NIET om te stoppen met je opleiding. Je kan later nog genoeg rijden. Ik ben zo stom geweest om een opleiding onder mijn iveau te gaan doen, en daarna paardenhouderij. Ik heb een ontzettend leuke jeugd gehad, daar niet van.. Maar ik heb nu spijt.. heel veel spijt... Wij hebben thuis geen paardenbedrijf, dus ergens aan de bak komen in de paarden met een leuk loon is erg lastig. Met een VWO opleiding kun je naar de Uni gaan en bijvoorbeeld diergeneeskunde gaan studeren. Lijkt mij verstandiger om dat te gaan doen, dan dat je BBL paardenhouderij gaat doen. Na je opleiding zul je vast een leuke baan vinden, en ook al is dat over een jaar 6/7 pas. Wat maakt het uit? Je hebt nog een heel leven om paarden te rijden! Rij nu wat minder en zorg dat je je diploma haald en een leuke vervolgopleiding gaat doen waardoor je een geschikte baan vind. Als je goed genoeg verdient kun je dan altijd overwegen om part time te gaan werken en de rest van je tijd in je paarden te stoppen. Ik spreek uit ervaring helaas, ik ben nu bijna 23 jaar, en ga idd nu met een opleiding Verpleegkunde beginnen. Ik zal dus pas tegen mijn 30e afgestudeerd zijn..

Voor nu kun je ook een krantenwijk nemen, 's morgen voordat je naar school gaat. Heb ik ook gedaan en verdiende best lekker. Maar echt meid, ik klink nu als een oude doos, maar laat je school niet verwateren! Succes ermee!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:28

Volgens mij is ze totaal niet van plan om haar school te laten verwateren Knipoog
Ze wil graag advies over een combi van school, werken en paardrijden.
Zoals gezegd wil ze graag sparen( geweldig dat er nog jongeren zijn die zelf ergens voor werken...of klink ik nu heel oud?) maar de meeste baantjes zijn in het weekend omdat ze door de week school en haar paardje heeft.Die keuze heeft ze dus al gemaakt Knipoog
Ik denk dat je een voorzichtige planning moet maken van de wedstrijden die je wilt rijden, zal een 1e jaar toch niet al te veel zijn. Ook zijn niet alle wedstrijden op zaterdag dus dat maakt de selesctie al makkelijker.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:32

mijn paard staat bij mij thuis dus als ik uit ben dan kan ik gellijk alles doen, en wedstrijden doe ik nog niet maar ga ik wel doen alleen in het weekend en huis werk ga ik na school doen als ik net uit ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:33

ik reageer ook meer op peterV, over de BBL opleidingen.

De combi is gewoon heel moeilijk en mijn ervaring is (toen ik zo oud was als haar) dat ik school maar wat graag liet verwateren..

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:39

Anzjuhlaa schreef:

De combi is gewoon heel moeilijk en mijn ervaring is (toen ik zo oud was als haar) dat ik school maar wat graag liet verwateren..

Wie niet,hahaha

pep_chinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:24

he daan toen ik jou leefdtijd had werkte ik al fultime maar als ik het anders had kunnen doen had ik het waarschijnlijk zo gedaan:gewoon doordeweeks mijn school en mijn paardje en een baantje zoeken op zaterdag en selectief de wedstrijden uitzoeken (doe ik nog steeds hoor) en als een wedstrijd een keer op zaterdag is dan gewoon vragen aan je baas nee heb je en ja kan je krijgen.
daarbij heb ik ook overal zelf voor moeten sparen omdat bij ons thuis het er gewoon niet was.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:49

Hoi Ginger15,

Ik zit in precies dezelfde situatie als jij. Ik ben ook 17 en ga ook naar mijn eindexamenjaar vwo. Ik probeer zo veel mogelijk en zo fanatiek mogelijk met de paarden bezig te zijn. Werken kan ik dan ook niet wanneer school weer bezig is, dus werk ik zo veel mogelijk in de vakanties. Verder verdien ik wat geld tijdens schoolperiode met oppassen. Zo kan ik toch geld verdienen en huiswerk maken. Verder zorg ik dat ik 'smiddags of zelfs al op school een groot gedeelte van mijn huiswerk af heb, zodat ik in de avonduren kan rijden.

Groetjes Leanne

SuperrrPaint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:35

Ik Ben gelijk nadat ik me diploma gehaald heb gaan werken en leren, 24 uur werken(was het minumum) moet zelf me paard betalen, dus moest hier wel voor kiezen, Ik doe ook een opleiding, dat is dan 1 dag in de week naar school, moet zeggen bevalt me goed!!

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 19:22

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties!!!

Het is niet zo dat ik mijn school wil laten verwateren voor mijn hobby. Ik weet ook wel dat het heel belangrijk is voor later en ik ben ook van plan om te gaan slagen volgend jaar. Ik zou als ik het niet red natuurlijk eerst mijn werk opgeven. Mijn paard rijden en school combineren gaat goed, maar sinds ik werk zit ik met dat probleem. Ik werk bij de Deka op de broodafdeling en ze zijn daar niet zo makkelijk in vrij geven. Ik zal dus werk moeten gaan zoeken waar ze iets soepeler zijn. Of inderdaad voor 2 avondjes in de week.

Leanne ook bedankt voor je reactie ik vind het wel fijn (natuurlijk niet leuk, maar je snapt het wel Tong uitsteken ) om te lezen dat jij ook in deze situatie zit en hoe jij het oplost. Het is inderdaad een goede om in de vakantie te gaan werken. Ik zit er nu aan te denken om mijn werk na de grote vakantie op te zeggen en dan in de grote vakantie nog wat meer te werken, zodat ik iets meer geld heb. Anders wacht dat rijbewijs nog maar even, school is inderdaad belangrijker.

Misschien had ik inderdaad een niveau lager gedaan als ik had geweten wat ik nu weet Peter. Ik merk nu ook dat ik liever met mijn paardjes bezig ben, (soms wat liever dan huiswerk maken Bloos ) terwijl ik eigenlijk moet leren, maar als ik dan denk aan wat voor diploma ik op zak heb als ik even doorzet kan ik er nog wel even tegen aan. Knipoog

Ik was alleen benieuwd naar hoe andere van mijn leeftijd dit oplosten, zodat ik ook misschien voor een andere oplossing kon zorgen.

Groetjes Danielle

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:53

De meeste wedstrijden zijn gelukkig op zondag, dus dat scheelt Lachen Ik heb ook altijd school, werk en paard gecombineerd, maar toen reed ik nog niet veel wedstrijden. En de wedstrijden die ik reed, reed ik in de zomervakantie.

Je moet nog één jaartje, dus je moet keuzes maken, of wedstrijden of je rijbewijs. Of inderdaad in de vakanties extra gaan werken (fulltime bijvoorbeeld) en dat geld opzij zetten voor je rijbewijs, dan heb je het allebei Lachen

Ik werkte na schooltijd en 's avonds naar mijn paard. Ik had het geluk niet zoveel aan mijn huiswerk te hoeven doen (nja, laten we het erop houden dat ik het gewoon niet deed, haha), waardoor ik meer tijd voor mijn paard had.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:27

kijk met dat probleem zit ik nu ook een beetje, ik kan wel op meerdere plaatsen aan het werk, over school gesprolen... ik ga nu een nivo lager en doe ook paardenhouderij maar ik kan het 4 jarige nivo niet doen en ik denk nu zo volgend jaar heb ik dan waarschijnlijk een MBO diploma dus heb ik dat in ieder geval misschien wil ik dan naar deurne gaan maar ik weet ook nog niet hoe dat zal gaan misschien heb ik dan weer hele andere plannen, maar bij mij was het zo dat de paarden voor het huiswerk gaan en dat is eigenlijk niet goed maar jij doet wel een hogere opleiding dan dat ik doe ik had nog even goed je best op school gedaan dan heb je je diploma toch? kun je daarna meer wedstrijden rijden en een baantje zoeken
ik heb eigenlijk ook nooit geen huiswerk gemaakt Bloos maarja nu ben ik een tikkeltje achtergeraakt zeg maar Haha! heb heb niet echt een reken knobbel en daardoor kan ik ook geen wiskunde, natuurkunde en scheikunde, zolang je goed kan leren en er voor gaat ook voor later zou ik nog goed je best doen

ik zou ook nog wel bj de jeugd willen maar ben nu 18... helaas

Xxx Emma

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:55

Je moet pas naar de amateur als je 19 bent op 1 januari als ik me niet vergis. Dus het jaar waarin je 19 wordt, mag je nog jeugd starten...toch?

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:44

nou ik werk en ga na school en doe aan wedstrijden Tong uitsteken
nu weerk ik in de vakanties doordeweeks.
en daarvoor op zondag dus veel probleem met wedstrijden was dat niet.
nu ik een andere baan heb is het wel zo.
ik ga niet elk weekend na wedstrijden.
maar ik zou na de vakantie dan gewoon savonds werken.
en dan weekends maar wanneer ik wedstrijden heb gewoon 2 / 3 weken vantevoren melden en dan ben ik vrij,
verder ga ik nu savonds of sochtend vroeg na het paard.
de wedstrijden die ik nu heb zijn veelal op zondag. maar ook wel op zaterdag dus dan vrag ik vrij.
straks moet ik het weer met school combineren dus dat word gewoon savonds laat de paarden.
en zoals al gezegd word. mischien minder wedstrijden en meer voor je rijbewijs Knipoog

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:21

Zijn er nog jeugdruiters die wel het NK gaan starten dit jaar?

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:43

ik doe wel mee aan het nk alleen ik ben nu 18 jaar en ik weet niet of het handig is om nu nog jeugd te gaan starten??

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:54

emmelske schreef:
ik doe wel mee aan het nk alleen ik ben nu 18 jaar en ik weet niet of het handig is om nu nog jeugd te gaan starten??

Hoezo niet handig? Besef dat jij nog je hele leven amateur of open kan gaan starten, dus een jaartje jeugd starten mee pakken, kunnen ze je dan ook niet mee afnemen.
En besef, dat je dus twee keer kan straten op het NK, in bepaalde disciplines dus het lijkt mijn reuze handig, toch?

Peter

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 07:38

Hey Emma, je mag nog een jaar jeugd rijden hoor. Ik zou het zeker meenemen, mag je tegen mij rijden Knipoog Bloos