[WN] Dna/ chippen/ paspoort import paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Dna/ chippen/ paspoort import paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 11:38

Omdat de zoekfunctie niet werkt stel ik de vraag hier maar:
Vorige week is mijn paard uit Amerika gekomen, hij heeft dus geen Ned. paspoort. Hoe werkt dit met import paarden?
Weet iemand of het chippen nu wel of niet verplicht is, dat lijkt per dag te wisselen. Ik wil niet laten chippen en zal dus via haarmonsters DNA moeten laten checken. Van welke instantie krijg ik dan mijn paspoort?
Vast bedankt Haha!

Skuye

Re: Dna/ chippen/ paspoort import paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:45

volgens mij als je hem of haar vaker gaat vervoeren ( bv voor wedstrijden ) is het in Nederland verplicht te chippen .......... ( correct me if i'm wrong )

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:38

Registreren gaat via de Holstud, zij chippen dan ook, als je niet wil chippen moet je volgens mij dispensatie aanvragen. Wellicht dat Jurgen (Holstud) je dat kan vertellen.

Succes ermee!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 13:24

Intussen via PM al veel reacties gehad, dus ik weet nu waar ik aan toe ben, Bedankt allemaal.
De volgende anti- chip site heb ik intussen ook gevondenn de moeite waard!

http://www.invisio.nl/antichip/

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:28

jeeh, ik wou dat ik deze site eerder had gezien.De risico's van chippen worden niet verteld door je da.Ik wist niet dat het zoveel schade aan kon richten bij een paard.Ik had niet verwacht als het schadelijk zou zijn dat ze dit zouden doen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 13:49

Ja, Nederland op zijn smalst. Op de site staat een protest brief die je kan uitprinten en ondertekenen, als heel veel mensen dat doen gaan ze deze onzin hopelijk weer afschaffen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:55

Je hebt de site met de voorbeeldbrief gevonden, zie ik Knipoog
Als je deze procedure letterlijk volgt, komt het helemaal goed. Kan wel even duren, maar dat had ik er graag voor over.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:01

Balen dat ik dit niet wist, was er tegen, maar moest volgens de regels en de veearts bij verhuizen van stal. daarbij vroeg een nieuwe stal destijds erom. Moest je je paspoort laten zien. Ik wist echt niet van alternatieven en was er tegen, daarom tot op het laatste moment gewacht, maar ze zitten er nu wel in. En het lijkt me onmogelijk ze te verwijderen. Gelukkig nooit klachten of problemen tot nu gehad zeg. Wat een verhalen en foto's. Lekkere voorlichting ook. Maar je gaat er ook vanuit, omdat de honden het ook al hadden, dat het geen kwaad kon. Dacht ook eerder dat de belastig het tegen ons zou gaan gebruiken, maar gezondheids risico's, lekker dan weer.... Vindt het echt vet balen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:54

Troost je superpony, mijn ruin heb ik ook laten chippen omdat ik dacht dat het moest. De NLse da-en hebben dan ook opdracht gekregen om het naar de klant toe zo te brengen. Zij weten vaak niet eens van de alternatieve procedure! Toen ik hoorde dat er wél een alternatief was heb ik besloten mijn andere paarden DNA te laten registreren. En dat ga ik nu met het veulen ook doen. Geen chip in dat kleine lijfje!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:17

Je moet inderdaad bezwaar maken en dan kun je ontheffing krijgen (of niet).
Vervolgens moet je een DNA kit opvragen bij Jurgen / Holstud en dan moet je dierenarts manen op de kit plakken en dat moet je dan insturen.
Wel grappig detail dat je elk paard voor de DA kunt neerzetten en zeggen dat het de juiste is want niemand die het checkt.
Dus systeem is zo lek als een mandje maar men accepteert het.
En dan maar hopen dat als je shows gaat rijden, er geen controle komt anders moet je veel geld betalen.
Tot nu toe heb ik het nog niet meegemaakt maar op een dag zal ik wel eens controle krigjen, denk ik Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:02

vera schreef:
Wel grappig detail dat je elk paard voor de DA kunt neerzetten en zeggen dat het de juiste is want niemand die het checkt.

Haha, ja, dat viel mij vorig jaar ook al op. De DA moet erbij zijn, maar is er niet bij als het in een envelop wordt gestuurd en op de post gaat ... beetje vaag ...

vera schreef:
En dan maar hopen dat als je shows gaat rijden, er geen controle komt anders moet je veel geld betalen.

Hoezo dat? Het is toch officieel geaccepteerd? Ik bedoel: je hebt toch een paspoort en zo? Dat is toch wat telt?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:12

Mac schreef:
vera schreef:

Hoezo dat? Het is toch officieel geaccepteerd? Ik bedoel: je hebt toch een paspoort en zo? Dat is toch wat telt?

Ja is geaccepteerd Mac, maar mocht er op wedstrijden ingevoerd gaan worden dat de chip gecontroleert moet worden (jesses wat een zin Tong uitsteken ) dan moet jij dat doen door middel van die DNA. Dan moet er dus op de wedstrijd weer een haarmonster getrokken worden, die opgestuurd word en gecontroleerd. En dat mag jij dan betalen. Terwijl bij een chip men het apparaat erover haalt en klaar.

Maar goed dan nog, bij mij ook geen chips in de paarden. Ja die 2 die ik net gekocht hebben hadden al. Maar de rest No way.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:24

Er komt bij mijn paard ook geen chip in.
En als ze het toch willen kontroleren mag het van mij maar ik betaal echt niet omdat zij het willen kontropleren

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:38

Dat kun je we lroepen MQT maar als jij een verklaring en vrijstelling hebt gekregen dan heb je daar voor getekend.
Dus je bent verplicht te betalen helaas..... Boos!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:07

Ook hier geen chips bij de merries. De ruinen zijn gechipt op het moment dat ze onder narcose waren voor castratie. Inderdaad moet je zelf opdraven voor de DNA- controle- kosten, maar dat heb ik ervoor over......

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:45

Ik betaal het toch echt niet ook al gaan ze op hun kop staan

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:58

Hihihiii, kan je toch niet maken, die controleurs op hun kop laten staan en dan nóg niet willen betalen, Tong uitsteken !

Tja, ik vind het ronduit discriminatie........we zijn principieel tegen chippen en worden ook nog extra gestraft (hoge rekening, terwijl de gechipten er gratis vanaf komen) wanneer ze controleren, schofterig!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:00

Daar ben je mee accoord gegaan toen je voor de DNA registratie ging. Daarmee verplicht je jezelf dus die kosten te voldoen, doe je dat niet, ben je dus wanbetaler, met alle rompslomp van deurwaarders etc. aan toe. Maar uiteindelijk zul je betalen... des noods door de rechtbank afgedwongen als je't zo ver zou laten komen.. 't zou 't zelfde zijn als iets kopen of bestellen dat dat niet betalen...komen ze toch echt ff bij je langs op een gegeven moment.

Overigens Dot ook DNA... leuk, wás ze nl. al voordat het hele DNA registreren als alternatief bekend en geaccepteerd was, had het gelijk met d'r OLWS-test laten doen, just in case (zag de bui al hangen met dat chippen nl.) Maar omdat dat dus niet volgens de protocol van 't PVV was gedaan, mocht ik het nu voor het paspoort nog een keer helemaal over laten doen. (met bijbehorende kosten natuurlijk). Heb m'n oude sticker, die ik gelukkig niet ingeplakt had) maar bijgevoegd en bij van Haeringen gemeld dat ze al in hun bestand stond, anders was daar door dubbele registratie misschien ook wel weer wat mis gegaan.

Idd is die dierenarts die dat monster moet nemen een ontzéttend wassen neus. De DA die bij mij kwam had volgens eigen zeggen al zoveel monsters afgenomen, maar toen ik de zakjes haar zag begon ik daar aan te twijfelen... nagenoeg géén wortels aan de haren en van die wintervachthaartjes getrokken van náást de manenkam... geen dikke manenharen.
Dus toen hij weg was zelf maar een paar goeie plukken getrokken en die in de zakjes gedaan (nadat ik zijn haren d'r uit gehaald had)... had geen zin om de boel terug te krijgen omdat de haarmonsters niet zouden voldoen. Hij tekende ook idd het formulier voordat ik het ingevuld had.. had er dus zo wat anders van kunnen maken... Geldklopperij, dat is het, niet meer en niet minder. Zolang dat hele verrekte systeem nog niet eens op elkaar aangelsoten is en ik niet in élke PC op slachthuis, politie, dierenars, wedstrijdorganisatie, Amivedi o.i,.d enz enz. een chip kan tracken, heeft 't hele systeem geen zin.

Overigens krijg je de hairkits toegestuurd als je bezwaarschrift wordt goedgekeurd. Dan krijg je van PVV een voorlopige ontheffingsbrief, formulier en zakjes, dat stuur je gevuld en ingevuld op naar v. Haeringen, die melden bij PVV dat je paard getypeerd is en zodra PVV die melding binnen krijgt krijg je van hun de definitieve brief en van v. Haeringen krijg je de sticker. Die twee dingen doe je weer samen met je paspoort of je paspoortaanvraag naar de paspoortuitgevende instantie (voor ons dus Jurgen van Holstud) en die breidt een mooi paspoortje voor je in elkaar, mét DNA-registratie-sticker er in.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:31

FlyingHigh schreef:
Hihihiii, kan je toch niet maken, die controleurs op hun kop laten staan en dan nóg niet willen betalen, Tong uitsteken !

Als er op hun handen bij gaan lopen misschien wel Haha!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:09

@Francis wat ben ik blij dat ik in Duitsland woon Duivel Knipoog
Geen chipverplichting ed. Alleen bij de dressuur en springpaarden vanaf een bepaald niveau.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 07:20

rina schreef:
@Francis wat ben ik blij dat ik in Duitsland woon Duivel Knipoog
Geen chipverplichting ed. Alleen bij de dressuur en springpaarden vanaf een bepaald niveau.

En dus ook niet als je wedstrijden in NL start ... eigenlijk best krom.

Behalve dat je ervoor moet betalen heb ik ook gehoord dat ze kunnen besluiten je niet deel te laten nemen aan een wedstrijd omdat op dat moment de identiteit van het dier niet vastgelegd kan worden. Sta je dan met je papieren (in het geval van Paints mét foto) en je paspoort. Da's meer ID dan ik van mezelf heb! Ik vraag me in dat soort gevallen wel af wat er gebeurt als je paard gechipt is maar de chip niet gevonden kan worden (wat ook gebeurt). Dan zit je in principe met hetzelfde.

Als ze in NL echt fanatiek gaan controleren op chips, dan ga ik toch lekker in Duitsland wedstrijden rijden??? Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 07:20

rina schreef:
Alleen bij de dressuur en springpaarden vanaf een bepaald niveau.

Da's maf, want in NL hebben ze boven een bep. niveau (lees: prijsklasse, lees: verzekeringswaarde) juist een vrijstelling!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:00

Mac schreef:
rina schreef:
Alleen bij de dressuur en springpaarden vanaf een bepaald niveau.

Da's maf, want in NL hebben ze boven een bep. niveau (lees: prijsklasse, lees: verzekeringswaarde) juist een vrijstelling!

Oh, komen we toch met alle westernknollen goed onder die regeling uit................onze knollen zijn toch miljoenen waard ("voor nog geen miljoen zou ik ze willen verkopen" Clown )?!? Hoeven ze ook niet gechipt te worden, Tong uitsteken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:06

Hahahaha goeie Francis. Denk alleen dat ze daar niet intrappen. Maar of paarden ala die van Grunsven ontheffing hebben vanwege waarde weet ik niet. Ik weet dat ze ze de paarden niet gechipt heeft, maar of ze daarvoor dus ontheffing heeft aangevraagd of vrijstelling hebben geen idee.

Idd Mac hier in Dld. is geen chipverplichting. Dressuur/springen vanaf Duitse L niveau moeten chippen. echt heel krom. Bij paspoort aanvraag FN (is duitse fed.) aangeven paard is recreatiepaard mag je wedstrijden rijden tot dat L niveau (is overigens NL M niveau) Voor western dan paard bij EWU als wedstrijdpaard aanmelden en je mag hier wedstrijden rijden. En bij western hebben ze hier geen chip verplichting. En aangezien ik in Duitsland woon val ik onder die regeling, ook al rijd ik wedstrijden in NL.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:19

maar om naar die wedstrijden in DLD te komen moet je over de openbare weg, geldt daar dan niet de paspoort/chip combi???