Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

sjuutje schreef:Hoe rijd je nu een westernpaard in, heb je wel of niet direct wat langere teugels?

Citaat:Ik zou het leuk vinden als ie neck reining zou leren maar kan ik hem dat per direct leren of is dat teveel van het goede ineens?
Citaat:Hij loopt van zichzelf redelijk laag met zijn hoofd/hals tenzij ik de teugels opneem, dan kruipt ie in de krul ondanks dat er dan nog geen spanning opstaat zeg maar.
Citaat:Overigens gebruiken we een billy allen bitje aan momenteel nog een engels hoofdstel (heb nog geen goede en mooie gevonden in westernstyle) en vzh zadel (barefoot arizona is onderweg om te testen).

cissy schreef:een billy allen bitje? met shanks? bij een jong paard dat nog sturen moet leren??
of begrijp ik nou iets verkeerd.....
. 
reininglover schreef:als je bv. naar links wil, je rechterteugel tegen de hals leggen en je linkerhand overdreven ver naar binnen zetten zodat hij hem duidelijk kan zien.
Daarbij verplaats je je gewicht naar binnen en geef je met je buitenbeen druk. In het begin zal dit moeilijk gaan maar de mijne heeft het zo in 2 à 3 maanden geleerd hoewel er nu af en toe nog een foutje gebeurt ( denk aan te laat afwenden, niet scherp genoeg ed).
Voorlopig zou ik nog niet teveel slangebochten maken maar op de AC lijn en veel binnenhoefslagjes rijden en natuurlijk veel cirkels maken.
Blijf vooral niet teveel op de hoefslag, je hebt een jong paard dus die zal nog veel steun zoeken bij de muur. JIj moet proberen die 'steun' te vervangen met je hulpen!!!!
Veel succes!!!!!!!

Adrienne schreef:Het lijkt me het slimst om maar eens bij het begin te beginnen. Een paard zal (over het algemeen) in het begin gewoon zijn neus achterna lopen. Dus om te sturen zet je voorzichtig zijn neus in de goede richting en laat je weer direct los al hij die kant op gaat.
Ga vooral niet veel zitten frotten met je handen want zo te lezen is je paardje al niet al te voorwaards en dat zal alleen verslechteren als je er veel met je handen aan zit.
Ook aan de adviezen over gewicht verplaatsen en zo heb je op dit moment naar mijn idee nog erg weinig. Je paard heeft het waarschijnlijk al druk genoeg met zelf zijn evenwicht houden omdat jij er op zit. Dus het beste wat jij kunt doen is gewoon zo veel mogelijk recht boven hem te blijven zodat hij snel zijn balans vindt met ruiter als je dat niet doet hinder je hem op dit moment alleen maar.
Pas als hij die gevonden heeft heeft het zin met gewicht te gaan werken. Tot die tijd gooi je hem alleen maar uit balans door te gaan bewegen boven hem.
Mijn advies is dus gewoon niet veel aan zijn hoofd zitten behalve als je stuurt (dan dus alleen zijn hoofd in de goede richting zetten en weer weg met die handen als hij reageerd) en verder alleen maar zorgen dat hij voorwaards is en blijft. Pas als hij goed reageerd op je sturen en hij in balans kan blijven lopen met jou op zijn rug kun je en stapje verder gaan en meer gaan vragen. Tot die tijd is het echt een kwestie van mee rijden en zo min mogelijk hinderen.
(natuurlijk wel ingrijpen als hij aan de kletter gaat)
En dat neck-reining dat zou ik voorlopig nog maar even vergeten, gewoon bij het begin beginnen en niet 10 stappen overslaan! Eerst zorgen dat hij in balans rond gestuurd kan worden want als hij dat goed doet heb je een hele sprong gemaakt en de basis gelegt voor verdere scholing.

Citaat:Adrienne ik heb altijd al geweten dat je een uitstekende dressuurruiter zou zijn!
en houden ze eindelijk op met de opmerking "eigenlijk moeten wij dat ook" en gaan ze het ook echt doen! Adrienne schreef:Voor mij heeft dit eerlijk gezegt niks met dressuur of western te maken maar meer met commen sence.
But I'd call it common sense