[WN] Bitloos en wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bitloos en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:29

Bitloos rijden is de laatste tijd in populariteit aan het toenemen. We zien daarbij echter steeds vaker dat wedstrijdruiters die best bitloos zouden willen rijden, dit niet doen, omdat de reglementen dit niet toestaan. Het nut van deze regel ontgaat velen onder ons.

We hebben een topic geopend op [WD-V] om nu eindelijk 'es iets in gang te zetten en te bewerkstelligen.
Met toestemming van de mods mogen we op [NA] en hier op [WN-AM] een link plaatsen naar dit topic.

Hier de url van het topic "Bitloos en wedstrijden: is er animo om...": viewtopic.php?f=29&t=612882

Anoniem

Re: Bitloos en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:55

Volgens mij heb je dan iets niet helemaal begrepen als je de westernruiters erbij wilt betrekken. Wij mogen gerust bitloos starten, in de beginnersklasse zowiezo, en de andere klassen ook altijd als je een juniorpaard hebt.
Bitloos is echt niet per definitie vriendelijker ofzo; ik zou het gros van de ruiters liever met bit op mijn paard laten rijden dan met bv een mechanische hackemore, om maar even een niet-per-definitie-vriendelijk-maar-wel-bitloze-optoming te noemen.

Moddies, waar kan ik me aanmelden?
Ik wil graag gaan lobbyen voor zadelloze wedstrijden, en die nare zwarte dressuurlaarzen vind ik ook niks dus laarsloos lijkt me ook wel aardig.

Gestoord

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:40

Nou ik begrijp het wel. Er zijn mensen die liever bitloos rijden, daar geen mechanische hackamore mee bedoelen, ook een keer een wedstrijdje zouden willen rijden bijvoorbeeld.

Bij western mag het bij de beginners, en bij jr paarden, maar vanaf het moment dat paard 6 is en ruiter amateur moet je op één hand met shank.

Dat is dan altijd nog een stuk ruimer dan bij de dressuur waar het niet mag. Maar het lijkt mij ook wel leuk om een keer een bitloos wedstrijdje te rijden. Dus ik zie het probleem niet.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:12

Ik begrijp het ook volkomen. Ik zou ook graag zien dat je bitloos mag starten, ongeacht de leeftijd van het paard bij de Western.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:02

Bitloos wordt vaak als paard-vriendelijker gezien. Ik kan mij echter geen geval herinneren waarbij *dezelfde ruiter* voor *hetzelfde paard* "vriendelijker" was met een optoming zónder bit, dan met een optoming mét bit...

Echte paard-vriendelijkheid zit 'm in de handen van de ruiter, en daarbij maakt het amper uit of er een harde rol op de neus drukt (bosal), knopen van een knopenhalster op bepaalde punten van het hoofd drukken, het klem-mechaniek van de hackamore, of een trens dan wel stang ín de mond druk geeft.

Alle ruiters die ik ken die met zachte hand rijden, vertrouw ik mijn paarden toe op zowel bit- als bitloze optomingen.

Alle ruiters die ik ken die met harde hand rijden, vertrouw ik mijn paarden noch toe op bit- noch op bitloze optomingen.

Overigens *hoef* je niet met druk op de teugel te rijden... Kwestie van goed oefenen en daarna pas starten...

Groeten,

Chris.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:08

De reden dat ik bitloos buiten en endurance rij en waarom ik dat ook Wetsern zou willen is omdat het paard zoveel beter kan ademhalen. Met bit trek ik ook niet en rij ik ook met een vriendelijke hand, zonder bit dus imo nog vriendelijker omdat het paard lekker kan ademen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:52

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:11

Ik vraag me wel af of hij MET bit is begonnen en langzamerhand overgegaan is naar bitloos......

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:43

@jeddah: Beter ademen zonder bit? Dat is nieuw voor me: leg uit! Want mij is geleerd dat een paard uitsluitend door de neus kan ademen en niet door de mond. Ik heb ook nog nooit een (door de mond-) hijgend paard gezien (maar een mens is nooit te oud om te leren, niet waar?).

[timeout]even opzoeken[/timeout]

"Paardenziekten in woord en beeld", E.C. Straiton, 1974, pag 101, "Een paard ademt in en uit via de neusgaten, nooit via de mond."

@margee: lees de rest van z'n site, daar staat dat hij vanaf het begin zonder rijdt.

Groeten,

Chris.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:03

Het heeft uitgebreidt in een artikel in de Bit gestaan.
Het klinkt ook erg logish en het klopt duidelijk gezien mijn paard op Endurance veel beter scoort bitloos dan met bit.

Inderdaad ademt een paard alleen door de neus. Maar tijdens het eten gaat het "klepje" naar de longen (vergeef me dat ik het in Jip en Janneke taal vertel) iets dicht, net als bij de mens, om te verkomen dat er eten in de luchtwegen komt natuurlijk.
Wanneer je een paard een bit indoet (of elk ander voorwerp) "denkt" het lichaam dat er eten is en gaat het "klepje" automatisch een stukje dicht. Het lichaam weet natuurlijk niet dat het een bit is die aan leer om het hoofd vast zit en dat dat niet in de longen komt. Daardoor krijgt het paard, dat door de neus ademt maar natuurlijk komt dat uit in de keel richting luchtwegen, minder lucht.

Ik weet niet of je kauwgom kauwt? Maar je kan het ook met iets anders proberen, in je mond, en dan gaan rennen. En zonder iets in je mond rennen. Uiteraard alleen door je neus ademen en je voelt het verschil al.

Bij lichte inspanning zal dat verschil niet enorm storend zijn, maar bij zware zeker wel.

Ik merk met Jeddah absoluut een verschil, vooral in mul zand, bergjes op en in galop. Ze heeft nu zoveel meer adem en puft lang niet zoveel. Daardoor blijft zelfs haar hartslag wat lager dan met bit. (ik rij regelmatig met een hartslagmeter)

Het heeft dus niks te maken met of het door de mond of neus gaat, maar met het automatische gedrag van het lichaam om de luchtwegen te willen beschermen wanneer er "iets" in de mond zit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:14

Margee schreef:
Ik vraag me wel af of hij MET bit is begonnen en langzamerhand overgegaan is naar bitloos......

Hij heeft zijn paarden vanaf het begin zonder bit/ halster of wat dan ook aan het hoofd getraind, echt een kunstenaar.

Overigens zou ik het bitloos starten ook toejuichen.
Mijn paard heeft, door fouten die tijdens zijn basistraining zijn gemaakt, een groot probleem met bitten, vooral een trens is voor hem een probleem Verdrietig . Op een shank loop hij beter en veel rustiger, maar hij is daar eigenlijk nog niet klaar daarvoor en al zeker niet om op 1 hand gereden te worden.
Zelfs met een trens los in de mond, bijv. bij longeren, kan hij helemaal uit zijn dak gaan, wat zich uit in hoofdschudden en hoofd helemaal scheef houden.
Hij heeft geen last van zijn tanden of wat dan ook, dus het is een raar probleem! Ik denk zelf dat hij tijdens zijn basistraining onprettige ervaringen heeft gehad met die trens, te veel vastgezet met bijv. longeren m.b.v. een pessoa en te hard hand van trainer ( kwam ik te laat achter).
Ik ben hem nu weer op een myler trens aan het rijden, kom nauwelijks aan de teugels. Meestal gaat dat dan een paar dagen goed en dan slaat de paniek weer toe.
Als iemand tips heeft, wil er graag verder over uitweiden, wij zijn wat bitten betreft op een Dead End aangekomen.
Bitloos zou voor hem misschien een oplossing zijn, maar hij is al 9 en dan moet ik de rest van zijn leven beginners wedstrijden blijven rijden met de huidige regels.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:02

Ik heb er wat over gevonden, idd. van ene dr. Cook. Volgens hem zijn er twee aspecten. In het heel kort:

Fysiologische argumenten: die gaan pas op als het paard, zoals Cook dat beweert, kauwt op het bit, tong- en kaakbewegingen maakt, (extra) speeksel produceert, en slikt. Dit roept bij mij eerder associaties op met dressuur (bit aannemen, afknabbelen en zo) dan met western. Het is juist in de westernsport van belang dat het paard het bit stil in de mond houdt. Dus net zoals je een kauwgompje bij het hardlopen gewoon stil in je mond houdt, zo houdt ook een paard het bit stil in de mond.

Buiging: als je een paard "in de krul" rijdt, dan vernauw je de luchtwegen. Hierbij maakt het volgens mij echter geen bal uit of dat "in de krul" rijden gebeurt door een bit, bosal of (touw)halster.

Op zich denk ik dat een paard dat langdurig in mul duinzand moet lopen, of tijdens een endurance best volgens het eerste aspect baat kan hebben bij een bitloze optoming. Maar bij een Pleasure??? Is het lastig om tijdens het joggen met een stukje kauwgom in je mond te lopen? Of bij een Reining (voornamelijk anaerobe spierinspanning)??? Of bij één van de andere wedstrijdonderdelen? Ik denk dat in ons (western) geval het voordeel van bitloos maar heel beperkt is.

Het nadeel van bitloos is dat ruiters behoorlijk veel meer hinder bij het paard kunnen veroorzaken dan direct zichtbaar is. Bij het rijden op een bit kan het paard door de mond te openen (we praten over western, dus geen neusriemen en zo) ontsnappen aan de druk, en daarmee in een vroeg stadium laten zien dat de grens bereikt is. Bij bitloos heeft het paard die mogelijkheid niet en zal dus pas als de grens ruim overschreden is, reageren met heftig verzet. Je ziet in de western-praktijk zelfs ruiters die van trens op bosal overstappen "omdat het paard daar in de training niet zo tegen protesteert". Symptoombestrijding volgens mij... (let op: het is een heel goede reden om op bosal te gaan rijden als het paard door bv wisseling van tanden en kiezen geen bit kan verdragen, maar dat uit zich ook zonder dat er getraind wordt).

Kortom (voor western): bitloos is prima mits er een nette ruiter mee rijdt, maar dan is een bit ook geen probleem.

Groeten,

Chris.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:13

ElCid schreef:
... maar hij is al 9 en dan moet ik de rest van zijn leven beginners wedstrijden blijven rijden met de huidige regels.

Kijk, je probleem lost zich vanzelf op:
ElCid schreef:
Op een shank loop hij beter en veel rustiger, maar hij is daar eigenlijk nog niet klaar daarvoor en al zeker niet om op 1 hand gereden te worden.

Laat nou dat moment dat híj klaar is voor de stang samenvallen met het moment dat jíj klaar bent om op 1 hand te rijden, en met het moment dat je over mag/moet naar amateurs (of straks L2).

En, tja, als je daar niet voor klaar bent, dan ben je niet klaar voor de amateurs (of de L2), en mag je bitloos blijven rijden in de beginners (of de L3). En als dat "de rest van zijn leven" duurt, dan zijn de eisen van het amateurs-niveau blijkbaar te hoog voor jullie.

Groeten,

Chris.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:13

Ik zou het gewoon fijn vinden als ik de keuze had, als ruiter zijnde. Ik ga met je mee dat het in de pleasure niet érg vervelend zal zijn voor je paard, maar als ik nou graag mijn paard een plezier wil doen en haar zonder bit wil rijden? Dan vind ik het jammer dat ik dat maar tot 6 jaar mag doen.

Je gaat er vanuit dat iedereen zijn paarden in de krul rijdt en dat is beslist niet zo. Er is een erg groot verschil tussen in de krul rijden en een paard die nageefelijk is met een lichte aanleuning.

Als ik in de Reining de paarden hoor ademen dan ja, denk ik wel dat ze gebaat zullen zijn om zonder bit te lopen.

Ik zie wel wat je bedoelt betreft de paarden die moeilijk verzet kunnen tonen zonder een bit maar ik zie dat beslist niet als een reden om dat maar te zeggen dat we niet bitloos zouden mogen rijden. Het is nu toch ook geen reden om Bosal te verbieden bij let wel, júist de beginners en jonge paarden??

Ik zie het er nog wel van komen dat we straks aparte wedstrijden gaan krijgen, bijvooirbeeld Trail/Horsemanship wedstrijden waarbij optoming niet uitmaakt mits paard vriendelijk. Uiteraard zullen daar tzt wel regels voor bedacht en geschreven worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:20

Chris volgens mij wil niemand hier (of in dat hoofdtopic) regels van western anders hebben of zo. Dit is een oproep van mensen die bewust bitloos rijden en die ook even op WN staat. En vooral willen laten zien dat het ook mogelijk is zonder bit te rijden. Daarbij is de aandacht meer gevestigd op dressuur dan op western. En nogmaals persoonlijk lijkt het mij wel lollig een keer bitloos te starten.

Dan heb je nog kennelijk (lees ik in het andere topic) een heel groep mensen wiens paard geen bit in kan omdat die paarden bijvoorbeeld allergisch zijn voor metalen. Die willen ook wel eens een wedstrijdje rijden. En die proberen het op deze wijze. Door mensen op te roepen.

Daar is toch niets mis mee? In ieder geval lijkt het mij niet nodig om die groep maar in een hoekje "beetje raar" te drukken, zoals Sonja een beetje suggereert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:05

Ter verduidelijking even het volgende.
Het gaat NIET om een verbod op bitten.
Het is/wordt ook beslist geen strijd tegen het bit en/of bitgebruikers.
Het is ook niet de bedoeling om de KNHS zwart te maken oid.
Daar gaat het allemaal niet om.

Waar het ons om gaat, is dat de bitverplichting uit de reglementen wordt gehaald, zodat het voor ieder een vrije keus is om met of zonder bit te rijden.

Voor degenen die dit willen ondersteunen, is er een online handtekeningenlijst:
http://www.axci.nl/?ln=ned&id=54

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:21

De bitverplichting mag wat mij betreft worden afgeschaft, maar ik ben het idd wel met bovenstaande reacties eens dat een constructie om het hoofd is net zo min "natuurlijk" of "vriendelijk" is als een bit in de mond van het paard. Zowel met als zonder bit zal het uiteindelijk neerkomen op de training van het paard of het paardvriendelijk inwerkt of niet. De ademhaling is een ander verhaal, maar daar heb ik tot nu toe nog niet mee te maken gehad. Iig heeft de western heeft al een "uitwijkmogelijkheid" ingebouwd voor jonge paarden die bv aan het wisselen zijn en daardoor geen bit in de mond kunnen hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:44

En western is daarmee al behoorlijk paardvriendelijk.
haha waarvan acte Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:10

Daarin tegen mogen beginners in de western met de allergrootste sporen rijden als ze willen... Clown
Sorry, ik kon het niet laten. Knipoog (Jullie weten toch wel dat ik niet anti western ben ofzo, maar ben wel een beetje anti spoor, zeker bij beginners)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:22

Anya schreef:
In ieder geval lijkt het mij niet nodig om die groep maar in een hoekje "beetje raar" te drukken, zoals Sonja een beetje suggereert.

Ik vind het zelfs niet een beetje raar, ik vind het heel raar. Niemand verbiedt iemand om bitloos te rijden. Thuis kun je doen wat je wilt. Die 5 minuten echter dat je de ring in gaat, moet het paard in de meeste gevallen even een bit in. Net zoals 'ie dan even een zadel op moet (er zijn ook heeeeeel veel liefhebbers van zonder zadel rijden Knipoog ), zoals jij even een cap op moet (doen er ook heeeeeel veel thuis niet) en je even laarzen aan moet ipv je favo stalschoenen.
Als die 5 minuten al paardonvriendelijk zijn, moet je je echt even afvragen wat je in godsnaam met die teugels uitvreet...

Voor paarden met metaalallergie zijn er trouwens heel prettige kunststofbitten te koop waar je gewoon ontheffing voor kunt krijgen met een simpele veeartsverklaring Pling

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:24

Dat kan, die ontheffing. Heb ik me niet in verdiept. Weet wel dat het niet zomaar mag volgens i.i.g. KNHS reglement.

Volgens mij gaat het niet persé om paardonvriendelijk (niet voor alle reacties in dat topic i.i.g.), maar om leuk. Voor sommigen is het een principezaak, maar dat is het handhaven van verplicht bitten bij bijvoorbeeld de dressuur ook. Terwijl je wel mag springen met een hackamore (niet dat die lief zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:28

VANAF het Z pas, en dat vergeten er een hoop denk ik...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:29

ja das waar... You win Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:36

Ach weet je, ik heb niks tegen bitloos rijden. Moet iedereen lekker zelf weten. Maar ik word zo moe over dat paardvriendelijke gedoe en alle onzin die erbij gehaald wordt. Zie voor het grootste deel wat ik bedoelde de antwoorden van Chris, en qua onzin de opmerking over ademhalen.
Wie bitloos wil rijden; prima, lekker doen. Maar voor wedstrijden zijn er nou eenmaal regels.

Hoe stellen degenen het zich bv voor die ook in de A en O bitloos willen? Ga je dan ook op 2 handen toestaan? Of verwacht je dan dat die jury in een pleasureclass met 20 ruiters in de ring nog uit zijn hoofd weet welk paard junior is (en dus op 2 handen mag) en welke senior (en dus op 1 hand Verward ) en dat hij het ook a la minute ziet als een seniorpaardruiter op 2 handen genomen heeft en dus geDQt moet worden, etc?
Kom op, ERGENS moet je een grens trekken.
Als je nu bitloos voor alles toe zou gaan staan, wanneer komt dan de volgende zeurmiep die op een ander zadel, of nog liever ZONDER zadel wil komen starten?

Bitloos, prima. Lekker in de B mee rijden, lekker jonge paarden mee rijden, of lekker mee boshobbelen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:48

Maar Sonja, waarom mag jij dat over ademhalen "onzin" vinden, maar andere een bit in de mond niet "onzin" vinden?

Met of zonder 1 hand heeft niets te maken met of zonder een bit. Tegenwoordig mag je ook met een snaffle op 1 hand rijden bij de APHA waarom zou je niet met 1 hand op een bitloos kunnen rijden?

Zoveel hoef je aan de regels niet te veranmderen, die zijn er namelijk al. Alleen zijn die tot 6 jaar en dat vind ik onzin.