[WN] Is Speed een pinto?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Is Speed een pinto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 08:54

Ik denk, vraag het maar aan de westernpaardjes-kenners op bokt in plaats van bij rassenpraat (als het fout staat, dan verplaats het maar):
ik was laatst met Speed bij een dierenarts die een westernstal heeft. Zij zei direct (en vrij stellig) dat Speedy een pinto is. Hij is stevig gebouwd en heeft een stokmaat van ongeveer 1.58. Ik weet absoluut niks over hem qua afstamming e.d. Wat denken jullie, zou hij een pinto kunnen zijn?

Afbeelding

spatter

Re: Is Speed een pinto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:14

ja hoor, het is zeker weten een pinto!
pinto betekent namelijk niets meer als bont paard, iedere bonte is dus een pinto
een paint is heel wat anders, dat weet je niet zolang er geen papieren bij zitten
een paint horse is een raspaard !

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 09:18

Ow, kun je nagaan hoeveel ik van westernpaarden weet. Ik dacht dat het juist andersom was, dat paint een kleurstelling was en pinto een ras .

pacster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:25

zo leer je nog eens wat..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 10:29

Inderdaad. Maar als je op google gaat zoeken, dan kom je daar zoveel verschillende dingen over tegen. In Amerika zou pinto wel een ras zijn en hier niet? Net als palomino? Ik vind het maar verwarrend . Maar het is in ieder geval wel stoer om te kunnen zeggen dat je een pinto hebt in plaats van een weet-ik-veel .

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:30

De Pinto's hebben in Amerika idd een apart stamboek. Veel Paints zijn ook ingeschreven bij de Pinto's. Lekker verwarrend, he ??

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:37

Ja dat maakt het er niet makkelijker op . Hier in Dld. is er ook een Pinto stamboek.
Maar in zon stamboek kan bijna alles ingeschreven worden zolang het maar bont is. Dus bv ook een Paintmerrie

Het is kort uitgelegd zo, dat bij de Paints bepaalde regels zijn waardoor een paard ingeschreven kan en mag worden. En in geval van de paints is dat: ouders en voorouders zijn geregistreerde paints/quarters of TB (volbloed) Zit er maar iets van een ander ras in (dan die 3) kan het paard niet bij de paints geregistreerd worden.
Bij de pintostamboeken zijn ze daar minder moeilijk mee. Zit er daar in de voorouders iets anders dan die 3, dan nog kan je vaak het paardje daar wel registreren. (noemen ze vaak een kleurstamboek, word dus meer op kleur gelet dan op afstamming).

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:52

Dus eigenlijk wil je weten of het een paint is?
Daarvoor is deze foto te moeilijk om te beoordelen.
Kun je twee foto's maken van beide zijkanten?

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:00

Ja nu je het zegt, als dat ook nog tot de mogelijkheden behoort, lijkt me dat wel interessant om eens te laten beoordelen. Ik zal van beide kanten een duidelijke foto (proberen te) maken, recht van de zijkant genomen.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:06

rina schreef:
Ja dat maakt het er niet makkelijker op . Hier in Dld. is er ook een Pinto stamboek.

Amigo is ook zo'n Duitse Pinto, bonte warmbloed x bonte half- arabische pony. Resultaat is best leuk

Afbeelding

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:10

Kwijl...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:20

Speedster schreef:
In Amerika zou pinto wel een ras zijn en hier niet? Net als palomino? Ik vind het maar verwarrend

In Amerika is Pinto geen ras, net zo min als dat de Palomino een ras is. Dit zijn ook in Amerika, beide 'kleurstamboeken'... alle paarden met die kleur kunnen daar ingeschreven worden. Net zo als bijv. in Nederland het Appaloosa stamboek. Ook daar kan alles met appaloosa kenmerken ingeschreven worden, of het nu een shet of een bij wijze van spreke een tuiger is...
In de US wordt het Pinto stamboek overigens wel gedomineerd door Paints, die op deze manier een extra showcircuit hebben, een tweede worldshow enz. Inmiddels staan daar de zelfde grote namen aan de top als op de APHA shows.

Of je een Paint hebt valt ook op duidelijker foto's niet zeker te zeggen. Soms zijn het onmiskenbaar Paints omdat ze overduidelijk de gespierde bouw hebben, maar er zijn ook genoeg Paints die dat niet hebben (wat meer 'ranch types noem ik dat) en er zijn ook wel kruising Paints die wél de spieren hebben maar toch geen zuivere Paint zijn. Het al dan niet hebben van spiermassa wil dus niets zeggen. 't Enige wat bepaald of je een 'echte' Paint hebt is het hebben van de bijbehorende papieren.
Maar in wezen doet dat er niet zo veel toe... op papieren kun je nl. niet rijden

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 13:28

Heeft dus eigenlijk weinig zin om te gaan bakkeleien wat Speedy zou kunnen zijn. Al zou hij heel erg op het schoolvoorbeeld van een paint lijken, hoeft hij dat inderdaad nog lang niet te zijn. Hoofdzaak is dat hij is wie hij is, en niet wat hij is.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:41

Yup, idd... en ookal zou je aan z'n uiterlijk 100% zeker kunnen zeggen dat 'ie een Paint is, papieren krijg je er achteraf nooit meer bij.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 13:43

Daar gaat het tenslotte ook niet om. Ik zou het alleen leuk hebben gevonden iets meer over hem te weten dan die nul komma nul die ik nu over hem weet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:53

Geniet van hem zoals hij nu is...wat boeit het of het een Paint is of niet? Maar het heeft idd geen zin om te gaan bakkeleien...als je de afstamming niet weet, blijft het giswerk.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:18

Het is in ieder geval een mooi paard

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 07:59

Het is toch leuk om te weten of je kunt achterhalen wat voor ras het eventueel is.
Zet maar een foto neer hoor!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:02

zo en zo een prachtig paard om te zien zeg,jammie.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 18:01

vera schreef:
Het is toch leuk om te weten of je kunt achterhalen wat voor ras het eventueel is.
Zet maar een foto neer hoor!

Ik kan op het moment alleen foto's maken met mijn mobiel. Ik zal vanavond kijken of er iets fatsoenlijks van te fabriceren valt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 18:01

shanetimo schreef:
zo en zo een prachtig paard om te zien zeg,jammie.

Dankje Haha! !