[WN] bouwplan roundpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

bouwplan roundpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:29

De pensionstal waar ik sta, wil waarschijnlijk een roundpen gaan bouwen. Yes!!! Opzich is het uiteraard niet erg moeilijk, maar om de staleigenaar een idee te geven hoe en wat, is het wel handig een bouwtekening o.i.d. als voorbeeld te hebben.

Heeft iemand hier een bouwtekening van een roundpen of weet iemand een website waar het te vinden is?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:00

Papaya

Re: bouwplan roundpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:11

Of hieraan??:

Ik las ooit een artikeltje van Sablou op Bokt wat ik wel interessant vond en ik heb het opgeslagen destijds. Helaas kan ik de link niet meer vinden. Ik neem aan dat hij het goed vind dat het kopieer en hier plaats. Het luidde als volgt:

Citaat:
sablou Bericht Onderwerp: Re: round pen Geplaatst: 25-10-05 13:09

MEN NEME:

12 - 20 palen van doorsnee +/- 8 cm en lengte 2.60 cm (het aantal hangt af van de doorsnee van de round penn; ik zou voor 18 meter gaan), dus even tellen - iedere 2 meter 1 paal.
12 - 20 meter winddoek. Dit is - groen - doek, dat kwekers van struiken en heester gebruiken om hun planten tegen de wind en zon te beschermen. Verkrijgbaar bij iedere goede boerenbond.
Dit doek is 2 meter breed en heeft iedere 2 meter een gestikte zoom, die je over een paal kun schuiven (de tuinders zetten er zo "wandjes" mee).

Men werkt:

Sla een paaltje in het miden van je round penn en gebruik een 9 meter lange (longeer) lijn om de cirkel uit te zetten (18 meter).
Zet op de plaats waar je de ingang wil hebben de eerste paal. Boor daartoe met een grondboor (tuincentrum € 10) een gat van 60 cm diep. Zet de paal er in en schuif de eerste zoom van het winddoek er over.
Meet vervolgens op de cirkel de plaats van de 2e paal. Etc. Etc. Etc.
Bij de voorlaatste paal zul je niet goed uitkomen (tenzij je meer geluk dan wiskunde hebt). Dat is niet erg, want dat stuk (dat dan overlapt met het bestaande deel) gebruik je als deur. Aan de 1e paal maak je met twee open lussen van ijzerdraad een sluiting (zoals boeren hun koeien poort maken in het prikkeldraad); dat is dan je deur.

Voila: Een round penn. Door de wanden kun je heenkijken, paarden iets minder goed. Ze gaan er niet doorheen, niet overheen (= 2 meter hoog) en ze kunnen er niet onderdoor.

Ik heb zelf deze round penn en dat werkt perfect.

Succes. Louis

Sablou Bericht Onderwerp: Re: round penGeplaatst: 25-10-05 17:26

Met winddoek kan het niet schuin (onderkant heeft dan een kleinere diameter dan bovenkant).

Recht is ook beter (zeker met doek), want het paardenhoofd is dan eerder bij het doek, dan de paardenbenen (in het algemeen).
Verder zal een paard in de ronding zowiezo met zijn lichaam naar binnen lopen, dus heeft schuin naar buiten alleen zin bij de stap of langzaam grondwerk.

We hadden vroeger ook een grote "zware" round penn (spoorbielzen als palen en rubber matten als - iets schuine- wand. Maar helaas vond B&W dat dat "zwarte gebouw" niet in de omgeving paste. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de "light" versie veel handiger vind EN geen vergunning nodig (is makkelijk verplaatsbaar en is bovendien een afzetting en dat mag in ieder landschap).

MVG Louis

friesian

Re: bouwplan roundpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:09

Dit topic volg ik even, omdat wij ook nog een roundpen op onze pensionstal moeten maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:19

Dank je! Maar ehh...wij hebben uitgerekend...een rounpen met een diameter van 16m heeft 50.24m als omtrek, elke 2m een paal = 25 palen en 50m doek nodig...

Ben wel benieuwd wat dit gaat kosten... Ik kwam met 25 palen, 200m stroomlint en dan 100 lintklemmetjes op een dikke 300 euro uit, opzich niet duur voor een goede roundpen, maar helaas...
De staleigenaar vindt het teveel geld en denkt bovendien dat een roundpen alleen geschikt is voor mij met mn paints...ik kan kletsen wat ik wil, t gaat er niet bij m in dat t ook heel makkelijk is als longeerbak en voor elk willekeurig paard om lekker te freestylen of wat dan ook...
Moet dus nog wel even lobbien...