[WN] Raar vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Raar vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 19:42

Hallo!

Op dit moment kan ik niet westernrijden, ben wel van plan om hier lessen in te gaan volgen. Ben namelijk enorm geïntresseerd om op een natuurlijke manier paard te rijden, helaas kan je hier nergens lessen in krijgen.

Reining zie ik als een stap in de richting van het natuurlijk paardrijden, je leert immers rijden d.m.v. het wijken voor druk (als ik het goed begrijp) en het rijden op het verplaatsen van gewicht.

Het valt me ontzettend op dat de meeste westernpaarden niet echt groter zijn dan 1.60 m. Komt dit omdat hun bouw ze geschikt maakt voor de oefeningen die ze moeten doen en omdat je zo een sterker paardje heb?

Ik ben zelf namelijk 1.83... en ben gewend om op grotere paarden te rijden...

Ligt het aan mij of zijn er gewoon geen grote westernpaarden? En zijn de rassen dan zo sterk dat ze iedereen kunnen dragen?

Btw... ik ben wel lang, maar niet dik hoor 75 kg. dus ik vraag dit niet omdat ik een tientonner ben! haha

Vera

Re: Raar vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:54

In principe zijn alle disciplines op basis van wijken voor druk en gewicht dus dat maakt niet zoveel uit.

Maar westernpaarden zijn gemiddeld ergens tussen de 1.48m en de 1.60 m. Dit omdat ze wendbaar moeten zijn en een groter paard heeft nu eenmaal meer ruimte nodig. In de hunterklasse en de pleasure zijn de paarden vaak wel groter maar niet zoals de KWPN.
Er rijden volwassen mannen op westernpaarden dus ik zou me geen zorgen maken over je lengte en gewicht hoor! Kijk maar eens rond dan zie je mannen (en vrouwen) die echt groter en zwaarder zijn en ook de westernsport beoefenen.

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 19:58

Ja idd... maar toch... ik vroeg het me toch af

Het is ook wel zo dat alle discilpines daarop gericht zijn, maar toch zie ik vaak in de engelse manier van rijden dat daar niet zo heel erg veel gebruik van wordt gemaakt... ik bedoel, natuurlijk wel.. maar ze zijn zo gefocust op dat hoofd en het bit, teugels strak... erg jammer.

Ja, het is eigenlijk ook wel logisch dat ze wat kleiner moeten zijn, maar toch... ook als je een groot paard goed op de achterhand hebt, dan moet wenden ook niet veel ruimte in beslag nemen.

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:03

Je kunt natuurlijk wel met een groter paard westernrijden. Bijvoorbeeld Anya hier op bokt rijdt met een KWPN-merrie die behoorlijk aan de maat is. nadeel is wel dat bijvoorbeeld trail lastig kan zijn, omdat de afstanden tussen de balkjes niet worden aangepast aan je paard.

SuperrrPaint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:15

ik heb een paintje van 1.50m en ben zelf 1.90 . Het is even wennen voor het oog, Niet voor mij, maar voor mijn mede stalgenoten(dressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:23

LindsyImmie schreef:
Hallo!

Op dit moment kan ik niet westernrijden, ben wel van plan om hier lessen in te gaan volgen. Ben namelijk enorm geïntresseerd om op een natuurlijke manier paard te rijden, helaas kan je hier nergens lessen in krijgen.

** Jawel hoor. Alleen slaan die instructeurs vaak weer door en denken ze dat paarden een soort van grootgemuteerde cavia's zijn...

Reining zie ik als een stap in de richting van het natuurlijk paardrijden, je leert immers rijden d.m.v. het wijken voor druk (als ik het goed begrijp) en het rijden op het verplaatsen van gewicht.

** Dat is niet specifiek reining-eigen, maar het uitgangsprincipe van alle westerndisciplines.

Het valt me ontzettend op dat de meeste westernpaarden niet echt groter zijn dan 1.60 m. Komt dit omdat hun bouw ze geschikt maakt voor de oefeningen die ze moeten doen en omdat je zo een sterker paardje heb?

** De Quarter is doorgaans geen heel groot ras, en wat je met groter paard al snel hebt, is een opgooiende gang, opgericht front, en veel te lange benen om in het reiningwerk bv spins aan te kunnen. Je rijdt ze aan gort. Met een groter paard kun je echter wel goed pleasure, horsemanship, trail, westernriding etc rijden. Er is MEER dan reining

Ik ben zelf namelijk 1.83... en ben gewend om op grotere paarden te rijden...

** O da's niet zo lang. Jij mag gerust op mijn beesten van 1.40 en 1.45, geen probleem.

Ligt het aan mij of zijn er gewoon geen grote westernpaarden? En zijn de rassen dan zo sterk dat ze iedereen kunnen dragen?

** Quartertje, Paint, Arab, Appie, dat tilt allemaal prima hoor (mits gezond)

Btw... ik ben wel lang, maar niet dik hoor 75 kg. dus ik vraag dit niet omdat ik een tientonner ben! haha

** Probeer maar eens zo'n westernukkepuk. Wedden dat je verslaafd raakt?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:37

Jou lengte en gewicht zijn echt geen probleem.. en qua gezicht valt het ook wel mee.

http://www.roemerqh.com/
Om je even een voorbeeld te geven.. op deze site staan foto's van Dennis Roemer. Hij is echt heel lang, maar als hij op een van zijn hengsten zit valt het echt niet op, pas als hij afstijgt lijkt het net of hij op pony's rijd.

Voor de kenners van Dennis.. hoe lang is hij ong. ??? Ik dacht rond de 1.95 zo'n beetje??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:39

Ja volgens mij is 'ie zeker zo lang als Dick, dus dat zal boven de 1.90 zijn.

pelipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:52

ja dennis is zeker rond de 1.95.
Het valt inderdaad niet op als ie erop zit.Maar Reminic valt nog wel mee qua klein.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:27

Ik ben ongeveer 1.78 en heb een paard van 1.53, ik kan nou niet zeggen dat de verhoudingen enorm zoek zijn.....
Kwestie van wennen denk ik, persoonlijk heb ik nooit grotere paarden gehad.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:09

LindsyImmie schreef:

Net zoals in de dressuur

wezentjeu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:05

ben zelf 1m80 (65kg) en rijd rond met een paardje van 1m50.. ik moet persoonlijk ook geen groter paard hebben (die van mn moeder is 1m63 en vind ik té groot) de vorige eigenaar van mijn paardje was een man van 1m86 ofzo .. dus het gaat best