[WN] heel erg groot dillema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

heel erg groot dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 22:13

ik heb een mega dillema en ik schrijf eingelijk nooit iets maar ik wil het toch in de groep gooien

Zal bij het begin beginnen
Ik had een leuke pony gekocht van 2 jaar, een bonte, iele, dunne, kleine, merrie. Doel recreatief westernrijden.
merrie groeie en groeie en werd een Tinker en opgenomen met 1e premie in het stamboek.
Rijden ging redelijk maar ze werd steeds nukkiger en hormonen speelde een belangrijke rol hierin en haar zeer eigenwijze karakter met bodemloze trukendoos. Haar persoonlijkheid werd sterker en mede door mij teveel in de watten gelegd eerste paard o o o wat leuk en lief je kent het wel)
Besloten een veulen te fokken, omdat de merrie toch vrij luxe was er een quarterhengst bij gezocht dit omdat ik toch western wilde rijden.
merrie werd steeds erger en wilde gewoon niet werken. Parelli level 1 en 2 gedaan prima maar echt doortrainen ho maar. Diverse Natural horsemanship cursussen westerninstructeurs allemaal gaven ze de hoop op en ik uiteindelijk ook.
Uiteindelijk na 5 jaar besloten met veel tranen haar te verkopen en hoop gevestigd op het veulen.

Hij is inmiddels 3 en om niet de zelfde fouten te maken als met moeders hem bij een profesionele trainster gebracht. Inmiddels werden mijn ambities ook steeds hoger en me helemaal storten in de westernsport.

De basis ging goed, draf stap gallop en nu wordt er echt iets gevraagd.(althans simpele dingen nogmaar) Nou je voelt hem al aankomen het lijkt wel een dejavu hij haalt precies dezelfde streken uit.
Gelukkig dat het nu onder een prof gebeurd waar ik zeer veel vertrouwen in heb en eerlijk maar consequent is. Zij heeft hem redelijk onder controle maar ze waarschuwd me nu al.
Dit wordt een lange zware weg te gaan om tot een redelijk nivo te komen en een leuk wran wedstrijdje te rijden.
Haar advies
of puur recreatief te rijden, dus bos, strand etc
of de lange moeilijke weg te kiezen (waar we in mijn ogen beide geen plezier in hebben op den duur)
of verkopen

de vraag is natuurlijk WAT wil ik. Ik wil wedstijden rijden uiteindelijk, een doel hebben om heen te trainen en niet alleen maar bos en strandritjes

verkopen weer een rouwproces van maanden. Hij is zowat in mijn armen geboren..............................

Ik weet dat niemand die beslissing voor me kan maken, maar erover praten helpt toch

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:19

Zeker in de beigin periode regelmatig les nemen van een GOEDE instructeur, liever 2x per week een half uurtje les en dan consequent zijn, i.p.v. 5 x per week zelf wat doen.

Na een aantal weken ga je dan tussendoor zelf aan slag tussen 2 privélessen door, er vanuitgaande dat je zelf meer zelf vertrouwen en kordater in het rijden en de omgang bent geworden.
Loop je tegen problemen aan dan heb je kort daarop alweer les.

In de beginperiode vooral niet bezuinigen op goede begeleiding. Past het om welke reden dan ook niet om zo vaak te lessen, het kan geen kwaad om zo'n jonkie stil te laten staan, mits de laatste keer dat je bezig bent geweest maar naar jou tevredenheid is.

PS. Jet maakt imo ogen niet uit wat je als doel stelt met rijden, western, engels, wedstrijden, recreatie; iedereen wil een gehoorzaam paard die aan de hulpen is.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:37

Moeilijk.
Wat ik wel kan zeggen, ik ken wel iemand die óók een héél nukkige merrie had en toen ook een veulen eruit had gefokt, dit bleek dus ook geen makkelijke.
Dus karakters kunnen erfelijk zijn...
Ik weet niet of je nog zin hebt in dezelfde toestanden, want het lijkt me dat je naar 5 jaar toch wel zélf ook heel wat geleerd hebt over trucjes en oplossingen.
Dan denk ik toch dat dit soort paard niet bij je karakter past?
Ik kan niet zeggen wat voor jou belangrijker weegt, je paardje houden of toch eens fijn kunnen rijden op de manier die je wil.
Maar dat is voor mij makkelijk gezegd, ik heb met mijn vorige paard 20 jaar gedaan en dat was ook geen makkelijke, maar ik heb me meer aan het paard aangepast denk ik, veel buitengereden.
Al liep hij toen hij wat ouder werd heerlijk dressuur en hebben we heel wat fijne uurtjes beleefd.
Maar ik weet niet of je nu wat anders wil proberen, misschien eerst eens een paar keer een goede cursus op een 'natuurlijke manier' of iets anders, wat je nog niet hebt gedaan met je paard.
Er zijn namelijk heel veel verschillende dingen die je met je paard kunt doen, daar zit vast wel iets leuks bij wat je nog niet geprobeerd hebt, gaat dát écht goed ga je daarna weer eens verder met wat je eigenlijk in eerste instantie wilde.
Het helpt namelijk nog al eens op even ergens anders op gericht te zijn, als het allemaal niet zo nodig 'moet' zul je versteld staan!
En anders op zoek naar een goed baasje, het paard raakt ook frusti als je dingen vraagt die niet in zijn woordenboek voorkomen.

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:03

Moeilijk zeg. Was die 2-jarige je eerste paardje? Je huidige paardje is nog wel erg jong om er nu al wat van te kunnen zeggen (snap ook niet dat je instuctice dat wel kan). Vanaf een jaar of zes kun je m.i.z. pas wat van ze verwachten. Voor die tijd zijn het gewoon pubers en ja die zijn lastig af en toe.

HCRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 21:55

ja die 2 jarige was mijn eerste paardje
en ja ze kunnen lastig zijn als ze nog jong zijn, maar je hebt lastig en niet willen dat is een verschil.

Begeleiding ja dat moet ik zeker en dat krijg ik ook, of eigenlijk heb ik ook, hij staat voorlopig nog daar bij de trainer.

Ik weet het gewoon..............niet!

Jos

Re: heel erg groot dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:16

hoe lang is je paardje nu in training?

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 07:16

hai kokopelli.

wat lastig zeg.
Ik heb in precies de zelfde 2 strijd gezetten.
alleen had ik met face nog wel een ander onderdeel dan de reining kunnen doen, maar dat wou ik niet.
nou ja je weet mijn rede natuurlijk

Ik zou eerst nog even geduld hebben ,als ik het goed heb staat je paardje nog niet zo heel lang in training of heb ik het verkeerd?
het duurt best lang voor je een paardje hebt die wedstrijd klaar is en bij de een wat langer dan de ander, je hebt dus heel veel geduld nodig.
en voor jezelf ook veel lessen.
het niet kunnen of niet willen is erg lastig te beoordelen vanachter de computer
dat weet je zelf denk ik het beste.

bij mijn paard was het gewoon zo dat reining te zwaar was voor hem ,omdat hij niet echt een reining talent was.
maar heb het toch 3 jaar geprobeert

ilseb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 07:56

Als je echt wedstrijden wil doen en je denkt niet dat je dat met dit paard kan bereiken, dan kun je hem beter verkopen. Ik heb zelf ook 3 jaar met een arabiertje geklungeld en hem uiteindelijk verkocht en daar ben ik nog steeds blij om. Onze karakters botsten nogal en hij was gewoon te nerveus voor wedstrijden. Het toch blijven proberen en steeds teleurgesteld worden heeft bij mij voor veel frustratie gezorgd en een deuk in mijn zelfvertrouwen gegeven. Gelukkig heb ik nu mijn droompaardje in mijn bezit en we zijn toe aan de eerste wedstrijdjes. Dus: verkopen en op zoek gaan naar een paardje dat bij je past!

Frosti4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:13

jeetje wat erg zeg! dat hij net hetzelfde als zijn moeder moet zijn. het had ook anders gekunt, maar ja ik wens je veel sterkte met je beslissing!!!! zal ook niet makkelijk zijn om hem weg te doen. succes.

HCRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:16

ik heb vandaag weer gebeld met mijn trainer. Ze had hem weer gereden en ze zei dat hij echt stout is.
Hij probeert er onderuit te komen en dat op zich is natuurlijk op te lossen, maar als je te laat bent.....actie reactie is erg belangrijk
Als hij je vinger heeft pakt hij direct je hele arm en dat is wat Koko ook deed en dat werd van kwaad tot erger, tot ze op een dag zo nijdig werd dat ze zichzelf en mij het hek in roste. Dat was voor mij de druppel.

Ik heb nu afgesproken dat ik hem vanaf nu onder haar begeleiding zelf ga rijden de komende maand zodat ik zelf kan voelen hoe hij is. Mischien doet hij toch anders bij mij (wishful thinking)

Ik weet dat hij zijn grenzen heeft in de reining en daar gaat het ook niet om. Een topper zal het nooit worden, maar een simpel beginners wedstrijdje wil ik er toch uit kunnen halen en als dat al niet gaat.

Aan de andere kant alles eromheen vind ik ook leuk de verzorging lekker in het bos etc en hij heeft verder een super karakter

we kijken het de komende maand in ieder geval aan
Wel blij met jullie reacties, elke reacties zet weer aan tot denken
Ook de Pb berichten!!

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:42

Ik zit op dit moment met hetzelfde dilemma

Mijn driejarige merrie is zadelmak maar wordt op dit moment ook pisnijdig als je meer van haar gaat vragen. Ze heeft nu even vakantie gekregen en gaat begin juli weer naar een trainer.
Wat mij betreft is dat haar laatste kans voor mij. Als bij de trainer blijkt dat ze continue zo moet worden aangepakt en het dus niet slechts een 'dwarse periode' van een jong paard is, wordt ze toch echt verkocht

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:46

Ik vind het dapper dat je het zelf gaat proberen! Kijk het eens aan, het is voor hem natuurlijk ook wennen, en hij is nog zó jong! Met zijn drieeen komen jullie hopelijk een heel end.

Ik wens je heel veel succes, en hou ons op de hoogte!

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:12

Super dat je het proberen gaat met hem!! Succes

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:24

Al eens geprobeerd om met hem naar een andere trainer te gaan? Het kan natuurlijk héél goed zijn dat de trainer óf zijn/haar methode niet klikt met je paardje maar dat'ie het op een ándere manier prima doet... een paard is geen éénheidsworst, maar helaas trainen meeste trainers wel zo.. die hebben één methode en proberen het paard aan hun methode aan te passen. Maar eigenlijk moet het natuurlijk andersom en moet je je trainingsmethode aan je paard aan passen. 't Is maar een ideetje...
Succes!

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 07:13

He Kook, meid. Nou we hebben het er door de telefoon al uitgebreidt over gehad.
Keuze is moeilijk, maar als ik het zo lees heb je je keuze al gemaakt. Je wilt graag wedstrijdjes rijden. Verder wisselen we er telefonisch nog wel eens van gedachten over. Ik ken je te goed om hier nu iets neer te zetten.

Wel wil ik je heel veel sterkte wensen met het nemen van de juiste beslissing voor zowel jou als je paard.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:55

Tjee, wat een moeilijke beslissing!

Ik denk dat je in de maand die nu gaat komen je idd de balans op moet maken. Kijk realistisch naar jou en naar hem en trek daaruit je conclusies. Net zoals in een relatie met mensen heeft het bij paarden soms ook geen zin om tegen wil en dank te proberen bij elkaar te blijven.

Het zal moeilijk zijn omdat je zowel hem als zijn moeder goed kent, maar probeer objectief naar hem te kijken. Zal niet makkelijk zijn . Veel succes de komende tijd!

_Moonwalker_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:46

Hey Kokopelli,

Ik heb het nu ook even moeilijk.Mijn D-pony staat te koop.Ik heb hem ook van zijn 3,5 jaar en hij is er nu ong. 15.Ik wil me ook heel graag een quarter kopen om wedstrijden te rijden en aangezien ik nog steeds studeer moet ik ergens mijn keuze maken .Is idd wel misschien iets ander als bij jou maar het blijft moeilijk dus ik weet wel hoe je je voelt!!!

Ik heb jammer genoeg geen sponser maar hij springt supper graag en is in uitstekende conditie dus kan ik hem liever nog hele toffe jaren een fijn leven geven bij een jong ambitieuz ruitertje die er nog alles uithaalt!

De keus blijft moeilijk, rouwproces gaat ook niet nix zijn maar als ie goed komt maakt dat het een stuk dragelijker!!

Nog veel plezier met jouw paardje en gwn op je tanden bijten meid!!!Dan komt dat wel goed!!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:24

Ik weet niet wie je paard nu trained en op welke manier ze rijdt, maar zij kunnen ook wel eens niet goed klikken. Zij kan misschien prima rijden en les geven maar soms botst het wel eens meer als bij een ander mens of andere aanpak. En het is ook nog eens een soort van puber die het er natuurlijk niet gauw mee eens is als het moeten wordt.
Hoe kan je zelf met hem opschieten als je iets van hem vraagt waar hij geen zin in heeft? Blijf je dan de baas of geef je het wel eens op? Is hij dominant?
Zelf hou ik er ook niet zo van om de strijd, en dan een echte zware, aan te gaan met een paard. Ik heb hier ook een vervelende ervaring in en die merrie is na 3 jaar tobben ook vertrokken, maar daar had ik niet zo'n emotionele binding mee als jij met je paard. Een beetje eigenwijs is natuurlijk wel weer leuk......
En wat trekt jou zo in wedstrijden rijden? Je zegt dat het om de kleinere wedstrijden gaat, misschien gaat dat prima. Dat kan je alleen zeker weten als je het geprobeerd hebt en ook dan weet je het pas na een poosje.
Hoe is hij bij buitenritten, vindt hij dat wel leuk?
Moeilijk he........

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:08

Ben bang dat je hier mee moet leren leven of echt beslissen hem te verkopen.
Het klinkt voor mij als typisch tinker gedrag, sorrie als ik nu mensen tegen hun schenen schop er zijn uitzonderingen natuurlijk.

Ik heb er inmiddels al een paar mee gemaakt en die waren allemaal precies het zelfde. Wat je omschrijft is voor mij dus heel erg herkenbaar. Ook dat vererven van moeder op zoon heb ik zien gebeuren.

Begrijp me niet verkeerd het zijn super paardjes voor de recreatie, om mee buiten te gaan rijden en voor voor de kar. Maar ga er niks extra's van vragen dan geven ze niet thuis en worden vaak inmens dwars.

Misschien zit het in bepaalde bloedlijnen of zo? Ik kan me voorstellen dat niet alle bloedlijnen even geschikt zijn als rij paard. Het zijn nou eenmaal eigenlijk paarden voor voor de kar.

HCRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 21:25

bedankt weer voor de reacities

@ monnik ik spreek je inderdaad door de tel
@ he Mac kan ik hem niet ruilen voor Shane *grin*
@Francis ik heb zelf altijd les gehad van iemand anders met zijn moeder nou daar weet ik nu al zeker van dat, dat niet gaat klikken, zij is nog afdwingender, en waar hij nu staat vraagt het en op verschillende manieren. Bovendien wil ik niet van trainer naar trainer met hem lopen leuren.
@Adrienne ik vrees dat jij gelijk krijgt, ik heb ook teveel tinkers meegemaakt (ja er zaten ook een paar makkelijke tussen) maar over het algemeen, stakers niet willen werken en bok eigenwijs en dwars.

Maar ik heb nog hoop.....to be continued

HCRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 21:27

Moonwalker, jemig dat is ook een dapper besluit van je. Sterkte hoop dat je snel een goed adres voor hem vind.
Mijn ervaring is wel als je dan eenmaal die beslissing hebt genomen kan het ook maar beter snel achter de rug zijn, hoe hard dat ook klinkt, sterkte!!

Mikkee hou ons ook op de hoogte hoe het gaat , succes!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:30

Adrienne schreef:
Ben bang dat je hier mee moet leren leven of echt beslissen hem te verkopen.
Het klinkt voor mij als typisch tinker gedrag, sorrie als ik nu mensen tegen hun schenen schop er zijn uitzonderingen natuurlijk.

Begrijp me niet verkeerd het zijn super paardjes voor de recreatie, om mee buiten te gaan rijden en voor voor de kar. Maar ga er niks extra's van vragen dan geven ze niet thuis en worden vaak inmens dwars.

Het zijn nou eenmaal eigenlijk paarden voor voor de kar.

Jij durft

Maar inderdaad je hebt gelijk en wij zijn blij met onze uitzondering

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:33

Kokopelli schreef:
@ he Mac kan ik hem niet ruilen voor Shane *grin*

Shane komt wel standaard met een rol behang. Om hem achter te plakken .

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 05:12

Blaze schreef:
Jij durft

Maar inderdaad je hebt gelijk en wij zijn blij met onze uitzondering

Idd, maar dan wil ik er toch wel bij vermelden dat we het ook niet allemaal kado hebben gekregen. De koudbloedenkop zit er ook bij Sam absoluut op, makkelijk issie niet en hij laat zich zeker niet dwingen. Wij kunnen nu met hem lezen en schrijven maar ook dat is anders geweest, in elk geval bij (soms lange ) vlagen. Sam is nu 10, ik kocht hem toen hij 5 was en pas het laatste jaar a anderhalf jaar is hij echt volwassen geworden en kan ik me niet meer een recent gevalletje van "kop in de wind, kont tegen de krib en middelvinger (believe me, die HEEFT ie ) in de lucht" herinneren. Behalve dan als er eens iemand op zit waarbij hij het idee heeft dat hij wel een feestje kan vieren
Maar de wil om te werken en te leren is er wel altijd al geweest dat was en is een grote pre.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 06:40

Sandra wat fijn dat ook jij je ervaring met Sam hier neer zet. Kokopeli is namelijk mijn beste vriendin en ik weet hoeveel moeite het haar kost er alleen maar aan te denken Spirit te verkopen.
Uiteindelijk zal ze de juiste beslissing nemen voor zowel zichzelf als haar paard. Maar wel fijn als ze jouw ervaringen met een Tinker waarmee je op latere leeftijd kunt lezen en schrijven nog even mee krijgt! Jullie Sam doet het helemaal niet onverdienstelijk op wran wedstrijden, dus misschien is er nog hoop!