[WN] Vreemde draf..???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Moonwalker_

Vreemde draf..???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 12:29

Nou hier ben ik weer

Ben dus gistren gaan kijken naar At Kings Command.Wel wat gezocht naar de weg maar toch gevonden Komen we eraan..Lekker vies weer maar het was even gestopt met regenen
Eerst even kennismaken met de papa...Command peppy king, lekkere kont en lief en nieuwschierig van karakter.
Lopen we erna door naar de achterste stallen...Man wat is het daar groot!!!Een heleboel koppies steken uit de stal maar ééntje sprong er toch uit At kings command...
Nou moet er wel ff uit op de foto's ziet ie er breder en groter uit..Was ff schrikken toen ie uit de stal kwam Ik schat hem op ong. 1.42m, wel netjes gebouwd en een leuk koppie (zoals op de fotos )
Al vond ie het leuk om meteen men mouw en jas én trui én touw vast te nemen en lekker op te gaan kouwen...nou ja zolang ze niet bijten om te hebben
Hij liet zich lekker opzadelen en vond het allemaal netjes, in de piste zelf schrok ie van niets, geen vlaggen die hem konde deren..vond ik wel supper..denk toch dat ie dan geen angsthaasje is
Hij is 2 jaar een 3 maand en een maandje onder zadel.Kende een leuke lichte basis (stap,drafje,galopje op cirkel en rechte lijn en een hele lichte stop)
Hij liep netjes buiten de draf...ze'n voorbenen liepen netjes maar de achterbenen hadden precies geen controle over elkaar nou weet niet goed hoe het anders uit te leggen...
Hij liep raar..Niet kreupel maar gewoon vreemd, hij had er zelf wel geen last van en liep gezellig ze'n rondjes.
Hoe zou dit komen?Kan het door te vroeg zadelmak of misschien een blessure opgelopen op de weide?Aan zijn achterbenen was niets te zien van wondje ofzo...
Wat zouden jullie doen?Hij staat me heel erg aan en zou sowiso nog een dikke 8maand lekker op de weide lopen bij mij om door te groeien en nog te genieten
Zouden jullie foto's laten nemen voor zekerheid of kan een dierenarts er ook iets van maken?
Ik zou het zonde vinden hem te kopen en dat binnen 2 jaar blijkt dat er iets erg mis is..

8secondride

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:37

Ik vind dat hij te vroeg ingereden is. hij kan daar last van hebben, maar het kan ook nog een evenwicht kwestie zijn, dat hij nog niet lekker loopt onder de man.

Ik zou dit heel moeilijk vinden, in ieder geval goed laten keuren, maar of het verstandig is om zo'n jong ingereden paard te kopen....??
Ik zou het niet doen, wel moeilijk omdat je dus al helemaal in love bent.

Anoniem

Re: Vreemde draf..???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:40

Arm beestje, dacht trouwens dat de manege waar hij staat dat ze daar niet zo jong inreden, kennelijk wel dus. Een paard die zo jong al is ingereden kan niet goed zijn voor een latere carriere vind ik. Als je ze zo jong inrijd krijg je eerder problemen dan met een paard die met 3 is ingereden omdat paarden er met 2 gewoon niet klaar voor zijn. Ze krijgen snelle blessures aan pezen etc omdat het allemaal te vroeg belast is geweest. Ik denk trouwens dat hij gewoon nog moest wennen met die vreemde draf. Ik zou hem iig niet kopen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-06 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Moonwalker_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 12:48

Ja ben idd helemaal in love..Misschien niet zo slim van me maar kan niet anders met zo'n koppie...Verder is ie wel toppie..lief karaktertje en lekker nieuwschierig!
Ja dat inrijden lag me ook niet lekker, heb er al veel van gehoord...zijn moeder was op der 3de al 3X nederlands kampioen ...
Ik zou hem sowiso laten keuren maar het is de eerste nog maar waar ik ben naar gaan kijken dus ik ga zeker niet te hard van stapel lopen...Ik ga eerst nog lekker andere paardjes gaan bezichtigen voor ik een keus maak hoor..maar wou toch graag een mening hierover...

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:52

Misschien iemand mee nemen mocht je nog een keertje gaan kijken? Wel iemand die er veel verstand van heeft. Ook vind ik het een goed idee om hem dan wel nog een jaartje met rust te laten

8secondride

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:58

zeker een jaar met rust laten, maar als hij al beschadigd is heb je er na dat jaar niks meer aan.
Gewoon eerst lekker verder zoeken, misschien ko je wel een veel leukere tegen!

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:02

Ik ken dit paard toevallig ook. De moeder van hem heeft dat loopje doorgegeven aan haar kids, maar ze hebben er voor de rest geen last van. Sher hier op bokt heeft ook een nakomeling van die merrie. Ik vind At Kings Command wel een heel gaaf dier, daar kan je het nog wel veer mee schoppen!

En is wat is die moeder dan kampioen geweest?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:12

Ik denk sowieso dat het weinig zin heeft om die draf hier te bespreken. Dergelijke zaken zijn al moeilijk genoeg om te beoordelen als je het paard zelf hebt gezien, laat staan als mensen het paard niet zelf hebben gezien.
Mensen beginnen veelal van alles te roepen, wat hoogstwaarschijnlijk kant noch wal raakt.

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:19

Als ik jou was zou ik het niet doen.
Omdat bij jonge paarden de fontanellen in de benen en rug etc. nog niet voldoende zijn gesloten beschadig je ze zo verschikkelijk snel bij jong inrijden! Hier gaat het dier zeker later last van krijgen. Heel erg jammer natuurlijk!!!!

XxX Nathalie

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:26

De enige die dit kan beoordelen is een goede dierenarts! Het paard hoeft helemaal niet kapot gereden te zijn. Ik heb wel vaker meegemaakt dat (jonge) paarden niet zo super bewogen wat later stukken verbeterde. En inderdaad bewegen er geen twee paarden op precies dezelfde manier, daar zit nog de nodige variatie in.

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:38

Het is moeilijk oordelen zo vanaf de computer. Maar ALS je 'm koopt, zou ik zeggen; foto's, foto's, foto's. En dan bedoel ik van de binnenkant.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:45

Sorry dat ik het zo cru moet zeggen, maar waarom WIL je in hemelsnaam een paard dat met 2 al beleerd wordt?
We kunnen allemaal wel een grote bek lostrekken over die schofterige trainers die dat doen, maar als de klanten er op af blijven komen en zo dus de vraag in stand houden.....

Bah!

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:48

Sonja schreef:
Sorry dat ik het zo cru moet zeggen, maar waarom WIL je in hemelsnaam een paard dat met 2 al beleerd wordt?
We kunnen allemaal wel een grote bek lostrekken over die schofterige trainers die dat doen, maar als de klanten er op af blijven komen en zo dus de vraag in stand houden.....

Bah!

Dat is dan weer een andere discussie . Denk ook niet dat dat perse haar bedoeling is.

_Moonwalker_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 13:50

Ja sowiso foto's...Zonder komt ie geen van op
Nou ff voor de duidelijkheid: Buiten dat drafje vond ik het verder een supper paardje, niet alleen om te zien maar ook qua karakter,(beetje gek zoals ik maar wel kalm).Ik ga zeker nog even verder zoeken voor ik een beslissing neem hoor en als hij het wordt komen er 100% foto's aan te pas.
Weet iemand trouwens hoeveel dit kost?Heb ik echt geen idee van?

@ boldly: Ik denk dat dit reining was?Slaag me nou niet dood als ik mis ben hoor

@ Sonja: Als er verder niets mis is met hem en als dit alles kan worden bevestigd door een dierenarts en hij nog lekker een jaartje de weide op gaat bij mij denk ik toch niet dat dit zo erg is?
En zoals ik al zei: verder was het een prima paardje...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:54

Ik hoop dat jij dan die ene uitzondering gaat worden Moonwalker.
Ik heb ze (ook op bokt) een beetje te vaak gezien met dergelijke toekomstplannen. Maar dan staat het paardje er, en "ach, eeeeeven zitten" of "een KLEIN ritje", of op een gegeven moment "ach hij is het nu immers gewend...."

Kopen bij een dergelijke handelaar is in mijn ogen stomweg "medeplichtig aan kinderarbeid".

Sorry, klinkt cru, maar voor mij wordt daar een duidelijke grens overschreden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:20

Sonja: je hebt helemaal gelijk!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:29

@ Moonwalker: heb je de verkopers niet gevraagd waarom dit betreffende paardje (t.o.v. hun andere/overige verkooppaarden) vrij laag laag geprijsd is?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:32

Himyar schreef:
@ Moonwalker: heb je de verkopers niet gevraagd waarom dit betreffende paardje (t.o.v. hun andere/overige verkooppaarden) vrij laag laag geprijsd is?

Dat vroeg ik me dus direct al af.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:37

Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was.Hoe leuk hij ook is.Als hij idd al zo jong is ingereden en dan ook nog laag geprijst is er meestal iets niet goed.
Ik zag je het woord Van gebruiken,dus ik neem aan dat je uit belgie komt .Hier kost een keuring met foto's 250 euro maar het is per dierenarts verschillend, je kan het beste even rond bellen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:53

huh? 250 euro foto's? Heb je dan álles.. (zo'n 16 foto's?) Da's héél goedkoop.
Maar goed, om ook maar even te reageren.. ben het met Sonja eens dat wanneer je zo'n paardje koopt, goed of niet goed, je jezelf medeplichtig maakt aan 'het jong inrijden van paarden'. Doet er dan niet toe of'ie er wel of niet schade van ondervonden heeft (hoewel de kans van wel héél wat groter is dan de kans van niet...) door bij dit soort 'trainers' zo'n jong ingereden paard te kopen houd je die practijk in stand. Da's dus iets wat ik persoonlijk niet zou doen. Uit princiepe niet...

Dan... ok, verliefd... Áls je dan toch overweegt dit paard te kopen, HEEL GOED LATEN KEUREN... alle 16 foto's en dan nóg weet je 't niet zeker.. we hebben het nl. niet alleen over lichamelijke (over)belasting maar ook geestelijke (dat aspect wordt nog erg vaak over het hoofd gezien). Nu is'ie (zeggen ze!) pas een maand onder 't zadel, maar gezien z'n leeftijd en wat'ie al lijkt te kunnen is dat toch écht véél meer dan wat een dier van die leeftijd psygisch aankan. Uiteraard kun je een paardje een jaar op stal zetten, maar 't is net als bij een pup... die eerste periode is karakterbepalend... dingen die er eenmaal vast in zitten krijg je er niet zomaar meer uit. (Helaas een perfect voorbeeld daarvan op stal staan... Dot door anderen op jaarlingleeftijd verpest wat betreft het aanraken van haar oren... nu met geen mogelijkheid meer 100% goed te krijgen.. héél iets beter, maar zo makkelijk als ze als baby was wordt ze nooit meer. En dat is waarschijnlijk ontstaan door slechts 1 enkele actie.. kun je nagaan wat een maand of langer druk uitoefenen kan veroorzaken.)

Mijn advies, zoek nog even lekker verder, d'r zijn zo veel leuke paardjes te koop momenteel. En besluit je het toch te doen, weet dan waar je aan begint (achteraf niet kwaken als 't toch mis blijkt) en in ieder geval héél goed keuren.

Succes!

_Moonwalker_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:08

@ himyar: Ik heb idd gevraagd waarom ie zo goedkoop was , aangezien er nog 2-jarige stonden ook hengstjes met stamboom maar ik denk dat palomino toch wat duurder is vanwege zen kleur??De andere lagen zo'n 1000€ hoger in prijs.
Tegen mij zeiden ze omdat ze er teveel hadden, tegen m'n vriend (ja hij was m'n chauffeur ) zeiden ze vanwege ze'n rare draf...

@ sonja: ik wil helemaal niet medeplichtig zijn aan het kapot rijden van een dier hoor!!Maar ik wil me zeker niet schuldig gaan voelen omdat ik naar een 2-jarige ben gaan zien die reeds zadelmak is...Ik wil ook een paardje een goede tehuis geven!!Ik ben ook nog niet helemaal thuis in de western disipline dusja mensen kunnen me op dat gebied nog wat wijmaken om het zo te zeggen..

@ silvana: jaah kom uit belgie ...Vandaar hebben we ook héél goed moeten zoeken en wat verloren gereden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:16

Dat heeft niks met Western te maken, maar met een stukje Ethiek en Paardenverstand....
Verder hou ik er over op hoor, iedereen maakt toch z'n eigen keuzes. Maar ik wilde het toch even genoemd hebben.

Overigens vind ik "budget" leading laten zijn in dergelijke keuzes een van de minder slimme argumenten. Tuurlijk heeft iedereen een bepaald budget, maar onthou dat alle waar naar z'n geld is....

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:32

Sonja schreef:

Overigens vind ik "budget" leading laten zijn in dergelijke keuzes een van de minder slimme argumenten. Tuurlijk heeft iedereen een bepaald budget, maar onthou dat alle waar naar z'n geld is....

Inderdaad, je kan ook geen Mercedes kopen voor de prijs van een Fiat Panda. Als dat wel het geval is, dan heb je er een zonder motor ofzo . Maar misschien zijn er ook wel mensen die een Fiat Panda voor de prijs van een Mercedes proberen te verkopen . En daar past geen Mercedes motor in .

Ik heb bijvoorbeeld zelf een paardje te koop staan dat niet zo hoog geprijsd is. Dit is omdat hij in de zomer op warme, droge, zonnige dagen buiten in de buurt van loofbomen last heeft van stuifmeel. Als hij dus zomers met droog en warm weer buiten wordt gereden met vlakbij loofbomen (weet niet precies welke) dan gaat hij schudden met zijn hoofd. Op zulke momenten heeft hij echter geen last meer als het begint te regenen, dan is het van het ene op het andere moment over. In een binnenbak heeft hij ook geen last, in een omgeving waar niet nabij loofbomen staan zo goed als niet en in de winter ook niet. Voorheen had ik hem echter op een stal staan waar direct om de (buiten)bak een hele lading velerlei loofbomen stonden, geen succes op warme, droge dagen! Nu staat hij ergens in de polder waar geen bomen om de (buiten)bak staan en dat gaat prima. Dit probleem begon drie jaar geleden, in de winter echter nooit last gehad, want dan zijn er geen pollen. Het is een probleem dat steeds vaker voorkomt bij paarden en ook bij mensen. Een reden om niet teveel geld te vragen voor hem, omdat het toch in sommige situaties en sommige momenten een handicap kan vormen. Verder is het een leuk dier.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:47

Ik heb in februari bijna € 800,- euro betaald voor een officiele, door de verzekering geaccepteerde keuring. Wel veel verschil.......
Die kosten zijn er dus ook als het paard niet door de keuring heen komt, ben je gewoon kwijt.
Als je een hengstje zou kopen, zouden er nog kosten bijkomen voor het ruinen en je loopt daarbij ook nog een klein risico van complicaties.
En wat dat drafje betreft....... bij twijfel.... niet doen. Alleen al het feit dat er gezegd werd dat hij goedkoper was door zijn drafje....ieks.....
Er zijn er nog meer te koop en die kunnen ook erg lief zijn (maar ik herken je gevoel wel hoor).
Zitter er niet meer fokkers in Belgie? Blacks ranch bv..... die hebben een fijn leven zo buiten in de kudde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:58

Oeps 800! dat is nog al een verschil.Maar is dat niet erg duur?Die 250 heeft mijn vriendin verleden maand betaald.Hoeveel foto's weet ik niet ze zei helemaal.
Ik ga mijn twenter als ze drie is voor ik er mee ga beginnen ,ook op foto laten zetten Omdat ik vind dat het voor die prijs wel kan weet ik zeker dat ik tijdens het rijden niks tegen kom.Ik heb ze als jaarling laten keuren toen we ze kochten maar dat was een klinische keuring omdat foto's bij een jaarling weinig zin hebben.Ik heb toen voor de klinische keuring 100 euro betaald maar dat was in nederland.
Nu zijn de dierenartsen in nederland trouwens duurder dan in Belgie.Mijn dierenarts zei dat veel nederlanders daarom in belgie en duitsland laten keuren.