[WN] hoelang groeit een quarter na zijn 2de jaar...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Big_K

hoelang groeit een quarter na zijn 2de jaar...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 12:54

Hallo,

Zoals sommige reeds weten ben ik op zoek naar een quartertje.(misschien zelfs gevonde )
Ik vraag me nu af als je een 2-jarige quarter (hengst!) hebt die reeds licht zadelmak is of ie nog verder groeit?
Hij is ong. 1.40m (vrij klein dus vind ik) zou daar nog veel bijkomen als ik hem nog een jaar lekker op de weide zet en met uiteraard 2X in de week een kwartiertje loungeren bij.
Ik zou sowiso pas beginne met "het echte werk" na 3-jaar....
Hoe denken jullie erover en wie heeft hiermee reeds ervaring?

Groetjes, Q

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:57

Ik denk dat ie niet meer heel veel groeit maar wel wat.
Ik zou hem niet kopen! Het is slecht dat ie al zadelmak is.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:14

hij kan nog heel flink gaan groeien, hangt er maar net van af wat er tot nu toe mee gedaan is en hoe hij gevoerd is , mijn toen 3 jarige merrie is van 1.48m en dekenmaat 175 naar nu 1.52m en dekenmaat 205 gegroeid!

en zadelmak wil nog niet zeggen dat er veel mee is gereden, persoonlijk zou ik wat langer wachten maar dat is een andere discussie.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:19

Misschien dat er nog 5 a 6 cm bij komt, maar dan houdt het wel op denk ik.
Men zegt dat ruinen nog iets langer doorgroeien als hengsten als ze op tijd geruind worden.

Jolande

Re: hoelang groeit een quarter na zijn 2de jaar...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:44

Hoe oud is hij precies? Is hij net 2 jaar of is hij al 2 jaar en bv. 10 maanden? want daar zit veel verschil in. Als hij krap twee is zou ik hem niet nemen, dan zijn ze er met 1 jaar al op gaan zitten. Als hij bijna 3 is en net zadelmak, zou ik er niet zo'n probleem van maken. Zeker niet als je hem zelf nog op de wei wil zetten de komende tijd. Dat zie je vaker dat mensen een paard zadelmak maken en dan nog een tijd op de wei zetten.
Hij zal nog wel wat groeien als hij net twee is. Als hij bijna drie is zal het meer uitbouwen worden dan de hoogte in gaan. Of je moet hem ruinen, dan groeit hij nog even door.

Big_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:46

Ik weet niet precies of hij ver voorbij zijn 2 jaar is of nog net 2 is.
Lijkt me idd niet gezond als ze reeds op 2 zadelmak zijn.
Hij heeft wel nog niet veel gereden zeide ze, enkel stapje,drafje en klein galopje.Of dit nou regelmatig is of een maal de week moet ik ook nog ff allemaal vragen hoor
Ga sowiso geen hengstje kope die kapot gereden is!!Wil er wel nog heel wat jaren geniet van hebben!

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:25

Ik zou hem ff'goed laten keuren ,klinisch en op de foto, dan weet je al veel meer Als je hem daarnaast ook nog lekker een jaar op het land zet, kan er niet zoveel mis denk ik

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:52

@TS: Als je interesse in een paardje hebt kun je toch ook wel achterhalen wat de geboortedatum is ??

Margee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:16

CherokeeChum schreef:
Ik zou hem ff'goed laten keuren ,klinisch en op de foto, dan weet je al veel meer Als je hem daarnaast ook nog lekker een jaar op het land zet, kan er niet zoveel mis denk ik

Nadeel daarvan is dat diegene die paarden met 2 jaar al zadelmak gaan maken, en dan bedoel ik ook er op gaan zitten en rijden, gewoon doorgaan. Sneu voor het paard maar eigenlijk zouden ze onverkoopbaar moeten worden......

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:42

Als je een hengst laat ruinen komt er doorgaans nog wat meer cm bij dan als je hem hengst laat.
Quarters kunnen groeien tot hun 6de, niet alleen in de hoogte maar ook in de breedte, ook als hij al ingereden is. Bij een dergelijk klein paard zou ik hem zeker nog een jaar op het land zetten. En ik zou laten ruinen.
Wat voor afstamming zit erachter? Er zijn hengsten die erom bekend staan kleine maten door te geven.

8secondride

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:21

Cassidy schreef:
Er zijn hengsten die erom bekend staan kleine maten door te geven.

Noem eens wat van die hengsten als je wilt.....

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:18

als je gek bent op dat paard, moet je zelf niet gaan twijfelen als je reining of koeienclassen wilt gaan rijden dan kan dat makkelijk met een kleine qh wil je perse pleasure halter of hunter ja dan zou ik jou aan raden om groter te zoeken.
met zadelmak maken kan best op 2 jarige leeftijd als het dier de bouw heeft van een 3 jarige en geen sprietje is.
vaak maken ze ze zadelmak en zetten ze het jonge spul minimaalhalf jaar weg.

ik heb zelf nu weer een veulentje 6 weken oud, en die neem ik al mee in de trailer naar shows les enz leer hem al aan halster en touw lopen schaar en scheermachinekent die al...
dus bij deze mooi mee genomen toch.
en wat cherokee chum al zegt klinisch en evt rontgenlogisch laten keuren...

veel succes ermee.

sablou

Re: hoelang groeit een quarter na zijn 2de jaar...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 08:23

Afbeelding
De "groeitabel" van Jerry Hyppnosis - QH- 1999 Ruin (18 mndn)
Je ziet na 48 mndn nog een aardige "scheut". Eindmaat 152 cm

Afbeelding
De "groeitabel" van Chianne Best of Both -QH- 2000 Merrie
Je ziet een zeer gelijkmatige curve. Eindmaat 149 cm

Overigens zijn Jerry en Chianne volle broer en zus in gelijke omstandigheden opgegroeid.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:48

8secondride schreef:
Cassidy schreef:
Er zijn hengsten die erom bekend staan kleine maten door te geven.

Noem eens wat van die hengsten als je wilt.....

Je hebt een PB.