[WN] Western dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Western dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:47

Kon even geen beter titel bedenken
Ik heb altijd dressuur gereden en gesprongen enzo, allemaal engels dus.
Nu rij ik endurance en heb ik me helemaal daar op gericht, maar dat betekend natuurlijk niet alleen maar buitenrijden. Daarom doe ik nog netjes dressuur. Maar tijdens die (engelse) dressuur doe ik dingen die niet bij m'n verdere rijden passen. Dus teugels kort enzo.

Met dressuur wil ik dat ik een soepel paard hou dat makkelijk en los op eigen benen loopt en goed aan de hulpen is in verschillende tempo's en op verschillende terreinen.
Ik dacht dat western hier misschien beter bij zou passen als engels.
Wat denken jullie?

Ik hoef verder geen western te rijden, het gaat me echt puur om bovenstaande dingen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:31

Tja, wat denk ik...
Denk ik uberhaupt...

Ik denk dat als je verder geen western wilt rijden, je net zo goed geholpen bent met dressuurles, waarbij je je teugels wat langer houdt dan de reguliere dressuurruiter. Lijkt me eerlijk gezegd niet zo moeilijk.
Scheelt je ook klauwen vol met lesgeld.

Ik zeg: lekker dressuurles blijven volgen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 20:31

Is western dan zoveel duurder dan engels?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:32

Ja

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 20:35

Dat wist ik niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:51

Dressuur kent een veel groter aanbod aan al dan niet deskundige instructeurs. Bovendien zitten ze op elke hoek van de straat.

Westerninstructeurs zijn er minder. Goede zijn zelfs redelijk zeldzaam te noemen. Dus daar moet je OF zelf een pokke-eind voor rijden, OF een smak kilometergeld voor neerleggen, bovenop een ook al hogere uurprijs.

Vandaar mijn advies om lekker dressuurles te blijven volgen. Laat je niet wijsmaken dat er zo'n enorm verschil is op het basiswerk. Je rijdt voornamelijk PAARD, en daarna pas een discipline.

Groetjes, Sonja

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:14

Waarom denk je dat western er beter voor zou passen eigenlijk?

Gewoon lekker engels blijven rijden

dennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:18

Ik ben het eens en oneens. Om maar een discussie te starten denk ik dat je meer aan western hebt omdat daar meer geleerd wordt om een paard op eigen benen te laten lopen, maar ik ben bevooroordeeld want vindt het ook gewoon veel leuker. Maar het prijsplaatje is zeker waar en je bereikt niet iets met een paar lesjes.
succes

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:50

Bull Dennie... ook een dressuurpaard moet op 'n eigen benen lopen.
Snap idd het probleem niet zo, als jij je paard lang en laag wilt laten lopen moet dat met een dressuurinstructeur ook kunnen. Kan dat bij jouw instructeur niet, dan is dat niet omdat de dicipline niet goed is voor jou, maar omdat de instructeur niet goed is....
Training pas je aan aan je paard, niet je paard aan de training.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 00:27

Ik ben het helemaal met Sonja en Francis en Rom eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:18

dennie schreef:
Ik ben het eens en oneens. Om maar een discussie te starten denk ik dat je meer aan western hebt omdat daar meer geleerd wordt om een paard op eigen benen te laten lopen, maar ik ben bevooroordeeld want vindt het ook gewoon veel leuker. Maar het prijsplaatje is zeker waar en je bereikt niet iets met een paar lesjes.
succes

Daar is volgens mij helemaal geen discussie voor nodig, want een dressuurpaard hoort ook op eigen benen te lopen. Een verschil in instelling en aanleuning wil nog niet zeggen dat een dressuurpaard niet op eigen benen kan lopen. Waarom denk je dat er in de basissport altijd halsstrekken en middendraf wordt gevraagd? De ruiters die hun paard bij elkaar getrokken houden, vallen bij deze onderdelen direct door de mand...

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:38

Ik rijd ook endurance en dressuur. Tijdens de endurancetrainingen in het bos wil ik dat pride aan een losse teugel op eigen benen loopt en netjes de bocht omgaat. Dus corrigeren en loslaten en dat continu herhalen.
Tijdens de dressuurtrainingen doe ik hetzelfde alleen rijd ik dan niet met waslijnen maar is er nog een licht contact. Wij hebben hier totaal geen moeite mee en zowel in western/dressuur/endurance wil je graag een paard dat in evenwicht op eigen benen loopt en fijn aan de hulpen is. Hier kan elke goede instructeur je mee helpen dus dan zouik gewoon kijken wat er in de buurt is (of misschien wel bij je op stal ) en wat je het meest aanspreekt.

robbiespaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:04

ik rij dresuur

en volgens mijn instrectrse gaat dat ook wel goed

en dan doe ik alleen dresuur
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-06 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:08

probeer je je quota te halen voor de huiskamer of zo??

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 07:43

crazycactus schreef:
probeer je je quota te halen voor de huiskamer of zo??

Voordat ie naar de HK mag hij eerst terug naar het basisonderwijs....(hoewel ...volgens mij nog naar de kleuterschool...)
En CC...wil je in het bijzijn van kleine kinderen niet van die moeilijke woorden gebruiken...
(en je mag gewoon Quotum schrijven hoor....er is nl maar 1 HK )