[WN] Westernkleding en spullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newton

Westernkleding en spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 12:54

Ik zou graag willen weten wat je aan kan trekken als je in westernstyle op je paard wilt zitten. Wij hebben binnenkort een rit en voorop moeten 2 amazones komen te rijden in de westernstijl. Het harnachement hebben we helemaal alleen de kleding nog niet. Wie kan mij advies geven hoe het toch mooi oogt zonder dat het te overdreven is.

Wie heeft er misschien spullen die ik mag lenen/ huren voor 1 dag.
Het gaat mij dan om de kleding evt. hoed en sporen. Ook een lasso o.i.d dergelijks wat we aan het zadel kunnen hangen is welkom.
Graag in de provincie overijssel. Liefst omgeving Almelo/ Zwolle.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:39

Geen idee, er lopen niet zo veel cojbojs rond hier op het forum.
Misschien kun je bij Bart Smit terecht? Daar hebben ze ook klappertjespistolen...

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:38

doe gewoon dan doe je al gek genoeg. spijkerbroek, blouse, laarsen, riem met een buckle en een hoed en doe even geen sporen om als je daar niet mee gewent bent om te rijden, dat is alles, met meer maak je alleen je zelf en ons western ruiters maar belachelijk.
jongens en meiden wij zijn geen coiboi's hoor, of je moet er een carnavals optocht van willen maken ja dan kan ik nog wel wat verzinnen wat er ook mee kan op je paard, maar de gemiddelde western ruiter die buiten rijdt heeft ook geen lasso bij zich, ik zou ook niet weten wat we er hier in nederland mee zouden moeten doen? auto's wegslepen?
nee gewoon doen en even bij een western ruiter langs gaan om te vragen en te kijken wat die tijdens wedstrijden en domonstraties aan hebben, dan weet je genoeg

cissy

Re: Westernkleding en spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:43

Citaat:
Wie kan mij advies geven hoe het toch mooi oogt zonder dat het te overdreven is.

@piggeljay, ik denk, gezien deze zin, niet dat ze carnaval bedoelt...

wordt toch lastig om een goede hoed te vinden die je mag lenen.
Chaps zal ook niet meevallen, goede showcaps en hoeden zijn duur en leen je niet zomaar uit.

Maar van wie heb je dan het harnachement geleend? kun je diegene ook niet om de rest vragen?

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:43

Beste Newton,

Ik zou zeggen, zoek eens in een Western tijdschrift. Ik vrees dat je hier niet serieus genomen wordt....of je wordt serieus genómen dat kan ook nog...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:50

in het ootje

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:42

foei kinders, wat voor indruk maken jullie nu op deze dame die een normale vraag stelt? daar krijg je de vooroordelen niet mee weg hoor...
wees blij dat ze het komt vragen ipv als cojboij verkleed te gaan

ik ken nog wel iemand die een mooie set paarse laarzen te leen heeft... , heb ook nog wel een vossestaartje liggen....

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:02

Men trekt een spijkerbroek aan en laarzen en een hoed op en de cojboj is klaar

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:05

En een goeie Cowboy leent zijn hoed niet uit. altans ik niet

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:07

sorry cissy, maar als iemand begint over een lasso om aan het zadel te hangen gaan mijn nek haren overeind staan, alsof wij met een lasso rond rijden, en waar dient een vossen staartje voor? hebben we zojuist een vos gevilt in het bos?
ik blijf erbij houdt het simpel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:18

Eaaaasy Piggeljay wrong target.... zie de Paarse laarsjes....

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:21

piggeljay schreef:
sorry cissy, maar als iemand begint over een lasso om aan het zadel te hangen gaan mijn nek haren overeind staan, alsof wij met een lasso rond rijden, en waar dient een vossen staartje voor? hebben we zojuist een vos gevilt in het bos?
ik blijf erbij houdt het simpel

Een lasso heb ik ook niet en een vosse staartje ook niet.
Dus ik ben een simpele cowgirl met een simpel zadel met een mooi hoofdstel (en) en borsttuig en een lieve Quarter Horse merrie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:27

Wrong target again....
Ben ik nou zo helder of jullie zo duf? Vier uur Cup a Soup!:P

newton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:46

Ik vraag inderdaad om informatie omdat we het niet overdreven willen doen en zeker de westernsport niet belachelijk willen maken. Ik ben zelf een dressuurruiter en weet helemaal niets van de westernsport en wil daarom ook alleen maar informatie vragen.

Het harnachement kunnen we van een recreatieruiter lenen die voor zijn lol dat heeft omdat hij het fijn vind rijden met buitenritten.

Sporen en lasso heb ik erbij staan als voorbeeld om uit te leggen wat ongeveer de bedoeling is. Ik snap ook wel dat je niet ineens met sporen kan gaan rijden als je dat normaal niet doet.
Ik had inderdaad gehoopt op serieuse reacties zodat ik de westernsport niet belachelijk zou maken maar heb het idee dat mijn vraag belachelijk wordt gemaakt

JoesPleasure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:32

Niet dat ik julie belachelijk wil maken, maar ze hebben in het kader van de oranjesferen inmiddels ook voordelige oranjecowboy hoeden o.a. bij Blokker en Marskramer. Misschien dat dat wat voor je is? Heb je in ieder geval alvast de hoeden.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:43

Dat zijn geen orginele cowboy merk hoeden JoesPleasure

newton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:51

nee zoiets lijkt me inderdaad niet gepast.

CounTree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:45

JoesPleasure schreef:
Niet dat ik julie belachelijk wil maken, maar ze hebben in het kader van de oranjesferen inmiddels ook voordelige oranjecowboy hoeden o.a. bij Blokker en Marskramer. Misschien dat dat wat voor je is? Heb je in ieder geval alvast de hoeden.

Ik vind hem op zich nog geeneens zo slecht bedacht....
Tuurlijk is het niet het cowboy merk, maar ja, deze cowboys gaan dan wel met de tijd mee.

Koop daarbij het rood/wit/blauwe overhemd met oranje knoopjes ook verkrijgbaar in de oranje hoek bij de Blokker, doe een donker blauwe spijkerbroek aan (gaarne eentje die lang genoeg is) en voila een cowboy met perfect afgestemde outfit, en nog eentje die helemaal up to date is! En dat voor een paar rot centen!

Niet vergeten het oranje nek touwtje van de hoed af te knippen!!
En vergeet de chaps!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 23:18

Nou een poging tot serieus antwoorden dan.
Western rijden is iets anders dan een paar 'pizza-snijders' aan je puntige cowboylaars hangen en een lasso om de knop. De meeste westernruiters die ik ken hebben geen lasso. Werken met een lasso is al helemaal geen officieel wedstrijdonderdeel in Nederland voor zover ik weet. Ik ben het nog nooit tegen gekomen i.i.g.

Wel onderdelen waar je met vee werkt, maar zeker zonder die lasso.

Wat alle western ruiters met elkaar gemeen hebben is een (meestal) goed passend (duur) zadel. Dus kijk even of het geleende zadel echt lekker op je paard ligt.

En dan hangt het maar af van de discipline waar je in start welke kleding daarbij hoort...

Bijvoorbeeld:

western pleasure:
Afbeelding

Hunter (hiervoor hoef je weinig kleding aan te passen als dressuurruiter).
Afbeelding

trail
Afbeelding

Western horsemanship
Afbeelding

Halter
Afbeelding

Of misschien bedoel je deze onderdelen:

reining heeft inderdaad een andere kledingstijl
Afbeelding

Of working cow horse, wél met koeien, zonder lasso.
Afbeelding

Of cutting, ook met koeien, nog steeds zonder lasso.
Afbeelding

Dit is een kleine greep uit de verschillende western disciplines. Allemaal met andere zadeltypes (want je wil niet reinen in een pleasurezadel of anders om. Allemaal met verschillende kledingstijlen, en allemaal met verschillende voor dat soort werk gefokte paarden. En allemaal zonder lasso.

Daarom wordt er tamelijk lacherig gedaan over je vraag en wordt je geadviseerd om een hoed bij de blokker te kopen.

En omdat ik bij jou in de buurt woon, weet ik vrij zeker dat niemand je bijvoorbeeld een hoed wil uitlenen. Ik in ieder geval zeker niet. Al is het maar omdat zo'n hoed zo maar even meer dan 100 euro kost. En zo'n hoed toch vrij kwetsbaar is. Dus die leen je niet uit.

Je bent natuurlijk als je echt geinteresseerd bent altijd wel welkom om een keertje te komen kijken. Zodat je iets kunt zien van wat western rijden dan wel inhoudt.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:19

Is er ook niemand met een waxhoed bij je in de buurt? Samen met een lange regenjas zie je er dan uit als een stoere cowboy. Van die handschoenen erbij aan en gaan met die banaan. Ook handig als het regent

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:42

hahaha, target practice!
lasso lenen piggeljay?

Sonja, denk dat wij ons kopje cup-a-soup al op hadden...

Maar feit is dat newton en ik elkaar wel begrepen en dat het niet de bedoeling was om carnaval te vieren. Ben blij dat er in ieder geval over wordt nagedacht door een niet-westernruiter, chapeau!

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:46

lasso kopen Cissy ?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:32

nee, dan heb ik er twee die ik niet gebruik.... :0
of ruilen voor een vossestaartje?

art

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:40

Jeetje, overdrijven is ook een vak zeg! Ik ben ook een westernruiter, maar niet half zo aangebrand als jullie na de vraag van de TS.
Ze wil gewoon weten hoe iets er leuk uitziet voor een rit. Nou en? Blijkbaar heeft zij daar geen verstand van en wil ze hier ideeen opdoen, alleen maar goed, vind ik.

Als het alleen gaat om hoe het eruit ziet, dan kan je vast wel ergens (speelgoewinkel misschien?) een goedkope hoed op de kop tikken. Dan spijkerbroek en blouse, en klaar! Doorgaans gaan westernruiters dan misschien wel niet zo gekleed, maar jij straalt dan toch iets 'western' uit en daar ging het om toch? Wel ben ik het ermee eens niet opeens met sporen te gaan rijden, als je die nooit gebruikt, maar da's logisch.

Veel plezier met je rit

newton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 14:55

Een hoed heb ik inmiddels gekregen van iemand een spijkerbroek die lang genoeg is zodat ien niet halverwege je been zit als je aan het rijden bent heb ik ook.
Nu is mijn vraag nog wat voor een blouse ik het beste aan kan doen.
Het is namelijk niet de bedoeling om te overdreven te gaan maar als we rondlopen in de pauze moet wel duidelijk zijn dat we de westernsfeer uitstralen.