[WN] voor opleiding info gezocht over problemen/blessures western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NickyLaar

voor opleiding info gezocht over problemen/blessures western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 14:41

Hallo western liefhebbers!

Voor mijn opleiding moet ieder een presentatie geven over de kenmerken, bijzonderheden, problemen van diverse rassen en gebruikersdoelen.

Ik heb gekozen voor de western sport en voor de Quarterhorse.

Geen probleem om hierover veel informatie te vinden maar ik mis de specifieke problemen/blessures die bij dit ras en deze sport op kunnen treden.

Wie vindt het leuk om mij hier wat meer over te vertellen?

Alvast heel erg bedankt!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:00

In hoeverre heb je al ervaring met deze rassen, want ondanks dat het is natuurlijk leuk om je te helpen met je presentatie (ook al trek je een can-of-wurms open ) hoef je ook weer niet alles zo makkelijk aangereikt te krijgen

NickyLaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 09:58

Hoi Sugarmiss!
Ik heb al veel info opgezocht op internet in bibliotheek e.d.
Daar is zeer veel algemene informatie te vinden. De presentatie over de gehele tak van western moet ook geen probleem zijn.
Manier van rijden, alle wedstrijdonderdelen, etc.

Ik merk alleen dat het erg moeilijk is om info te vinden over specifieke problemen die veroorzaakt worden door de western sport en die te vinden zijn bij Quarterhorses (of western paarden in het algemeen)
Het blijft allemaal zo algemeen. En ik ben juist op zoek naar die specifieke dingen.
Natuurlijk lees je over beenproblemen die op kunnen treden. Logisch. Maar welke beenproblemen dan precies en bij welke belasting.
En zijn er rasspecifieke problemen met de quarterhorses of hangt dit toch allemaal samen met western?
De algemene dingen + alle positieve punten van western en quarterhorses is genoeg info over te vinden. Maar de probleemgebieden worden maar weinig vermeld.
Dus vandaar dacht ik daar maar eens wat over te vragen aan ervaringsdeskundigen

NickyLaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 10:12

Of misschien zijn er bepaalde boeken en/of artikelen die je me kunt aanraden?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:24

Wat bij Quarters toch vaak voorkomt (en wat niet gerelateerd is aan het gebruik maar meer aan de fok) is HKO. Er zijn geen hengstenkeuringen bij het Quarter ras, iedereen mag zijn hengst (mits met papier) ter dekking aanbieden en iedere fokker krijgt dan een volwaardig papier bij het veulen.

Genetische aandoeningen waar je even op kunt zoeken zijn HYPP, GBED en HERDA, vooral HERDA staat op dit moment erg in de picture.
HYPP heeft al heel veel schade aangericht binnen het Quarter Horse ras, en het is nog niet zo erg lang geleden dat de AQHA daar maatregelen tegen heeft genomen.

HERDA:
http://www.nfqha.com/herda.htm

GBED :
http://www.vgl.ucdavis.edu/service/horse/GBED.html
http://academic-server.cvm.umn.edu/neur ... b/GBED.htm

HYPP:
http://www.vgl.ucdavis.edu/~lvmillon/hypp/hypp.html
http://www.foundationhorses.com/impressive_syndrom.htm
http://www.aqha.com/association/registration/hypp.html

Adrienne

Re: voor opleiding info gezocht over problemen/blessures wes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:12

Citaat:
Wat bij Quarters toch vaak voorkomt (en wat niet gerelateerd is aan het gebruik maar meer aan de fok) is HKO. Er zijn geen hengstenkeuringen bij het Quarter ras, iedereen mag zijn hengst (mits met papier) ter dekking aanbieden en iedere fokker krijgt dan een volwaardig papier bij het veulen.

Dit is dus je reinste kolder! HKO komt bij Quarters niet meer of minder voor dan bij andere rassen.
Het heeft ook niks met de fok te maken! Dat wordt duidelijk als je ziet dat het aantal gevallen binnen het wel tot in de treuren gekeurde KWPN net zo hoog zijn!

Dus als je advies aan iemand geeft wel bij de feiten blijven en niet niet persoonlijke ideeen gaan spuien graag!

Tenfold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:56

Is daar eigenlijk goed onderzoek naar gedaan naar dit soort dingen? Dus of bepaalde aandoeningen vaker of juist minder vaak voorkomen bij quarters? Misschien dat je bij de faculteit voor diergeneeskunde in Utrecht navraag kan doen....

Overigens mag er ook met iedere merrie gefokt worden en dat gebeurt dan ook (maar dat zal bij meer rassen zo zijn). Iedere fokker is volledig vrij in de keuze van hengst en merrie.
Wel opvallend trouwens als dat keuren bij het KWPN hierop geen invloed lijkt te hebben. Ik heb wel eens begrepen dat het OCD behoorlijk is afgenomen binnen het KWPN door de strenge selectie. Ik weet niet of dit ook (wetenschappelijk) is aangetoond.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:02

Volgens mij worden er nu in lelystad testen gedaan met veulens etc mbt de HKO. Ze bekijken een aantal jaar hoe het zit met de erfelijkheid en zo, wat andere aandoeningen betreft weet ik het niet

Tenfold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:05

Klopt (klopte eigenlijk, want dat gebeurt niet meer volgens mij) dat daar onderzoek werd gedaan naar HKO en/of OCD. Maar daar werd alleen gekeken naar KWPN-ers, naar de verschillen die onstaan door opfok/beweging van jonge paarden. Er werd daar niet gekeken naar verschillen tussen rassen, dacht ik.

NickyLaar

Re: voor opleiding info gezocht over problemen/blessures western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 00:17

SORRY ik dacht dat ik al een bedank mailtje gestuurd had, maar dat is er toch bij ingeschoten zag ik...
Bedankt voor het meedenken, de reacties en ook de privé reacties!
Het bleek toch een aardig lastig onderwerp te zijn, maar mede dankzij jullie ben ik er uit gekomen!

THANX! Groetjes Nicky Haha!

Cassidy

Re: voor opleiding info gezocht over problemen/blessures western

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 00:39

Fijn dat we je van dienst konden zijn, en ik hoop hierbij ook dat we hebben kunnen bijdragen aan een positieve uitslag voor je opleiding....