[WN] morgan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nappie16

morgan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 09:46

hey,
ik weet niet of ik het hier goed weg zet hoor, sorry anders daarvoor!

maar hier men vraag:
ik ben een beetje rond aan het kijken voor een paardje.
ik rijd al 5 jaar western (pleasure) en dat wil ik blijven doen! het maakt me niet veel uit of ik met me paardje wedstrijden kan gaan starten (als me paard en ik het kunnen wil k het wel gaan doen maar blijkt het puur een recreatie paard ook goed)voorlopig is die mogelijkheid er nog niet maar over 2 jaar heb ik me eigen rijbewijs (als ik dat haal;) ) dus zou ik weg kunnen met me paard.
ik heb op het moment een 1 jarige morgan zien staan echt een schat en ik zit er over te denken hem te kopen! denken jullie (even zo snel uit me verhaal blijkend) dat het iets voor me kan zijn? (kwa leeftijd en ras)

alvast bedankt!

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:34

waarom zou de ras wat uitmaken? of bedoel je misschien qua temperament ofzo? het zijn namelijk niet alleen quarters,paints en appaloosa's in de westernsport (ga ervanuit dat je dat ook weet? )
leeftijd zou ook niet zoveel uitmaken denk ik.. daarbij moet je gewoon rekening houden dat het nog een jong diertje is dus veel geduld nodig heeft.
En als je nog nooit een paard hebt ingereden er gewoon iemand bij vraagt die er verstand van heeft(de meeste mensen willen dan als het zover is het liefst als eerste op hun paard zitten en hem inrijden)

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:41

Een morgan is niet een pleasure paard bij uitstek. Ze hebben heel veel knieactie en dat willen ze in de pleasure echt niet zien.
Morgans zijn gangenpaarden waar weer aparte disciplines voor zijn buiten de westernsport. Door hun bouw (achterbenen) kun je ze heel lastig goed leren stoppen omdat ze dan wel heel erg hun best moeten doen om die achterbenen onder hun lichaam te schuiven.
Als je lekker recreatief wil rijden is het een prima paard, maar verwacht je iets van resultaat op wedstrijden zou ik toch een ander ras kiezen.

nappie16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 10:46

@hallow: mij zelf maakt het ras wijnig uit en k weet dat er meerdere rassen zijn in de sport maar veel mensen in mijn omgeving raden mij aan een qh te nemen! vandaar de vraag over het ras!
en ik heb iemand die al jarig in de westernsport zit die mij wil helpen met inrijden!

@crazycactus: oke bedankt voor je reactie ik wil er toch nog even goed over na denken waar ik hem precies voor wil gebruiken als ik inderdaad besluit wedstrijden te rijden kan k misschien inderdaad beter naar iets anders zoeken!

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:02

quarters,paints en appaloosa's zijn meestal duur (vind ik zelf dan)
Een haflinger(bijvoorbeeld) is meestal iets minder duur(ligt natuurlijk ook aan de pedigree van de rassen) en als je voornamelijk recreatief wil rijden en pleasure wedstrijden is een haflinger ook niet slecht.
Ik heb tenminste een advies gekregen dat ik beter een haflinger kan nemen dat een dure quarter onder mijn kont als ik er praktisch niets mee doe(d.w.z alleen recreatief vanwege mijn faalangst).
Maar als je in de toekomst toch denkt van ik wil veel verder in de sport is een quarter,paint of appy toch wel handig.
Maarja ik geloof dat ik nou nutteloze informatie aan het geven ben

nappie16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 11:07

nee je geeft helemaal geen nuteloze info. ik heb zelf altijd een haflinger gereden ook western en dat ging ook lekker (zei is nu verkocht) ik help nu EEn vriend van mij met zijn jarige haf. die word ook western ingerden (over een aantal jaar) dus het is helemaal geen gek idee om daar ook nog is voor te kijken. kijken en info verzamelen kan altyd he een paard is zow gekocht! en inderdaad als ik wijnig of geen wedstrijden start is een qh, paint of appy eigenlijk veel geld!

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:12

ik ga zelf ook voor een haflinger.. had al gevraagd hoeveel ze voor blondy vragen( haflinger op mijn manege) dan weet ik in ieder geval nog hoeveel ik moet sparen.. mijn ouders wachten eerst tot ze genoeg geld hebben voor een paard.. dan spaar ik even door en als mijn ouders zeggen we hebben genoeg geld ga ik blondy kopen kan ik het geld dat ik gespaard heb spenderen aan een zadel(een goeie dit keer )

nappie16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 11:34

wil je er western mee gaan rijden? ja een paard kopen is zo gedaan maar me ouders willen ook vante voren weten hoeveel ze ongeveer per maand kwijt zijn! stalgeld is bij ons geloof k al 100 euro en dan zelf brok kopen! weet je de ongevere kosten als je het paard laat verzekeren en van de hoefsmit enzo?

Adrienne

Re: morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:42

Ik zou persoonlijk voor die Morgan gaan als ik jou was. Morgan's zijn net als Quarters erg allround in te zetten.

Zie bv deze wedstrijd van vorig jaar http://www.horseshowcentral.com/hs_detail/366/0/ Krijg je een idee welke disciplines er met een Morgan gereden worden

nappie16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 12:20

hey indderdaad er blijken uit redelijk wat site's dat hij erg allround is! western pleasure komt toch erg vaak voor ondanks wat crazycactus zei! begin nu heel diep te denken (kraak) en die morgan trekt me tog steeds meer aan!

heeft een van julie toevallig een eigenpaard en zou je de bijkomende koste naast staling ongeveer kunnen vertellen?
me ouders zijn hier nogal benieuwd naar want nie alleen info over het ras is belangrijk voor aankoop maar dit toch ook wel

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:28

Heb me eerlijk gezegd niet zo verdiept in de Morgan, heb alleen maar gekeken naar zijn bouw en gang.. vandaar dat ik zei dat ze niet het meest geschikt zijn voor pleasure. Misschien zijn er wel lijnen die wel minder knieactie hebben enzo...

nappie16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 12:34

ja, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook wijnig van afweet! morgan's schijnen hier in nederland ook niet veel voor te komen heb ik me laten vertellen! ze schijnen wel heel paniekerig te kunnen zijn en als je het eenmaal bij ze verpest krijg je het ook niet zomaar goed! maar ja ik denk dat dat met wel meer paarden is! en ik heb het me ook allemaal maar laten vertellen door iemand die zijn vader naar western omgeschoold heeft ik heb er zelfgeen ervaring mee! ik denk trouwens dat ik binnekort maar even bij zijn vader ga kijken die staat ook bij mij in de buurt! kan nooit kwaad tog om die is onder het (western) zadel te zien;)

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:07

De Morgan Behoort tot de belangerijkste Amerikaanse paardenrassen. Hij heeft invloed gehad op allerlei andere rassen, vooral op de Tennessee Walker, Standardbred en Saddlebred. De Morgan heeft een zeer opmerkelijk begin en kan worden teruggebracht op een enkele, onwaarschijnlijk goede hengst. Die hengst was Figure en hij werd later Justin Morgan genoemd, naar een van zijn eigenaars. Er zijn weinig gegevens bekend over de oorsprong van dit verbazingwekkende paard, maar er doen verschillende theorieen de ronde. Aangenomen wordt dat hij afstamt van de vroegere Volboed- hengst True Briton, mede onder invloed van Arabier. Anderen suggereren echter dat hij de zoon was van een Friese hengst of, zoals de vooraanstaande deskundige Anthony Dent opwerpt, van een Welsh Cob-hengst, die op zijn beurt weer Arabische en Volbloed-voorouders had.
Wat ook zijn afkomst was, Justin Morgan gaf zijn eigen kenmerken aan al zijn nakomelingen door en liet echt zonder steun van andere hengsten een nieuw ras ontstaan. Hij werd geboren in 1793 in Springfield, Massachusetts, en werd als tweejarige ceadeau gedaan aan de al genoemde Justin Morgan.
Figure,zoals het paard eerst genoemd werd, was een kleine bruine hengst met stokmaat van slechts 1,42 m.
Justin was nogal sceptisch over het kleine paard dat al snel zijn opmerkelijke talenten vertoonde bij alles wat van hem werd gevraagd. In feite bleef hij zijn hele carriere lang ongeslagen op rij- en drafwedstrijden en bij het slepen van gewichten. Hijw erd enorm populair als dekhengst en moest zijn leven lang nog hard werken. Toen zijn eigenaar stierf,werd hij tot Justin Morgan herdoopt en ging door met het drukken van zijn typische stempel op zijn nakomelingen, die het nieuwe ras zouden vormen.
Dit enorm sterke paard, met veel uithoudingsvermogen, moed en intelligentie wordt overal in de Verenigde Staten voor recreatierijden gebruikt(ook erg veelzijdig). De Morgan heeft een aantrekkelijk hoofd, dat op een gebogen en gespierde hals is geplaatst. De schouders zijn zeer krachtig,de borst is breed en de rug breed en kort. Het kruis is vaak lang en rond, met een goed aangezette staart. De benen zijn lang en sterk,hebben korte pijpen en goedgevormde gewrichten. De Morgan heeft een typerende houding, met voorhand naar voren geplaatst en de achterhand recht naar achteren gestrekt.
Elke effen kleur is toegestaan.De stokmaat is ongeveer 1,47 tot 1,57.

Hij word veel gebruikt in de dressuur en is meegaand en zeer sociaal.
Warmbloed

Heb het even voor je overgetypt uit een boek.
Hopelijk heb je er wat aan

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:10

nappie16 schreef:
wil je er western mee gaan rijden? ja een paard kopen is zo gedaan maar me ouders willen ook vante voren weten hoeveel ze ongeveer per maand kwijt zijn! stalgeld is bij ons geloof k al 100 euro en dan zelf brok kopen! weet je de ongevere kosten als je het paard laat verzekeren en van de hoefsmit enzo?

ik rij al en jaartje op haar(western) en ze kan het hardstikke goed.. heeft absoluut een eigen wil en is snel afgeleid maar ze is ook nog tamelijk jong (jaartje of 6 geloof ik)

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:23

hallow schreef:
nappie16 schreef:

ik rij al en jaartje op haar(western) en ze kan het hardstikke goed.. heeft absoluut een eigen wil en is snel afgeleid maar ze is ook nog tamelijk jong (jaartje of 6 geloof ik)

als ik jou was zou ik dan gewoon naar een andere stal zoeken.
Bij ons hier was het 160 euro met hoefsmid,voer,stalling en weide.
bij de manege is het 225,- euro en maar heb je gratis deelname aan groepslessen en prachtige uitrijmogelijkeheden met zwemvijver e.d..

nappie16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 14:57

ja ik zou hem ook bij stal sequence (sequence is de vader van die morgan daar is de stal naar vernoemd geloof k)kunnen plaatsen ik weet niet wat dat kost en anders bij peter simons (weet niet of je die kent hij is ook vrij bekent in de western sport! )(http://www.simonsquarterhorses.nl/)dat is ook bij mij in de buurt bedankt voor je info

nappie16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 14:57

ik kan hem trouwens nog2 jaar ergens anders laten staan voor k geloof 110 euro zit alles in mar dan kan ik hem maar 1 keer per week zien omdat het zo verweg is

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:20

had je wat aan de info? ik zou liever willen dat ik mijn paard dan wat vaker zie en meer betaal dan minder betaal en minder zie.

nappie16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 16:24

ja dat is waar maar aan de andere kant dan staat hij bij iemand die zelf ook hoog heeft gelopen in westernsport met haar paarden en die er heel veel van weet dus die is dan al aan het trainen met hem! dus ja das ff een keuze maken he

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:41

wil je hem zelf niet trainen dan? ik bedoel dan in haar bijzijn.. ?

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:14

@Crazycactus; Via de site van de nrha\drha is er een link naar arabieren en morgan reining....

nappie16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 06:59

@hallow: ja wel in haar bij zijn maar ze kan hem altijd pakken met peotsen, afspuiten, in de roundpen enzo. en daarna hopen zelf in te rijden met hulp van haar!

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:59

oh zo oke

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:24

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:35

nappie16 schreef:
ik heb op het moment een 1 jarige morgan zien staan echt een schat en ik zit er over te denken hem te kopen!

Ik weet niet wat je budget is. Maar als je geinteresseerd bent in een 1-jarige, waarom ga je dan niet voor een 1-jarige Paint of Quarter? Die zijn vast wel te vinden binnen een betaalbare prijsklasse.