[WN] Met een paard zowel western als dressuurmatig berijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Met een paard zowel western als dressuurmatig berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 20:18

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een western beleerd paardje om voornamelijk recreatief mee te rijden voor lange buitenritten. Op dit moment rijd ik nog voornamelijk dressuur en zou graag zowel western als gewoon dressuur met m'n toekomstig paard willen rijden.
Nu was mijn vraag of je dus een paard kan zo kan beleren of trainen dat hij zowel western als engelse dressuur bereidbaar is. Ik weet je een dressuur bereden paard om kan scholen tot western, maar ik weet niet als het paard dus eenmaal omgeschoold is of je dan nog makelijk terug kan switchen tot dresuur. Of geeft dat te veel verwarring voor het paard. De hulpen zijn tenslotte wel aardig verschillend voor de 2 principes.
Wie heeft hier enige ervaring mee?

Romkabouter

Re: Met een paard zowel western als dressuurmatig berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:40

shetlandfan schreef:
Nu was mijn vraag of je dus een paard kan zo kan beleren of trainen dat hij zowel western als engelse dressuur bereidbaar is.

Dat kan, tot op zeker niveau. Daarna krijg je dat de oefeningen/houdingen/gangen elkaar in het vaarwater kunnen gaan zitten.

Citaat:
De hulpen zijn tenslotte wel aardig verschillend voor de 2 principes.

Ehmm nee hoor
Dat is maar net hoe je dressuurles c.q. westernles hebt gehad

Ik ken voor western of dressuur geen andere hulpen voor eenzelfde oefening.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:32

Kan wel hoor (op recreatief niveau). Ik rijd 4 dagen per week op mijn fjord western, en mijn 2 verzorgsters rijden de andere 3 dagen engels op hem.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 06:54

Kan ook op wedstrijdniveau hoor, reed tot voor kort L2 dressuur en rij nu (helaas nog onderling in afwachting beslissing WRAN) ook westernwedstrijden en dat gaat super.
Dressuur en western (pleasure, horsemanship) liggen dichter bij elkaar dan vele denken (of willen weten).

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:49

Goed, ik beken, ik ben gestopt met western rijden maar, ik ga in westernstijl door met rijden omdat ik genoeg heb van het geruk en gepluk, het gefloss van bitten door paardenmonden, de onlogische manier van hulpgevinging enz.
Veel westerntrainers / ruiters door het voorkomen dat western van een andere planeet komt. Nee hoor, een paard is een paard. Zowel in de engelse sport als in de western sport gelden de zelfde basis voorwaarden om je paard optimaal te kunnen rijden; paard loopt op eigen benen, is recht gericht, reageerd direct op kleine fijne hulpen van de ruiter enz.
Ik blijf mijn paarden ( QH, AV, tinker of wat dan ook ) dressuurmatig trainen en rijden met in mijn achterhoofd die mooi losse teugel.
Dus??????

met vr.gr. johanna vellinga

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:59

ik kan me helemaal vinden in de visie van Johannna.
Zelf rij ik engels dressuur, heb nog nooit zelf western gereden.
Een aantal jaar geleden stond ik op een stal waar wel western gereden werd en het viel mij op hoe relext en ontspannen die paarden gereden werden met de fijnste hulpen.
Ik heb met die amazone hele leuke gesprekken gehad over het "western" rijden op de "engelse" manier.
Ik weet het even niet anders uit te leggen maar ik bedoel denk ik hetzelfde als Johanna hierboven schrijft.
Ik denk dat veel mensen die engels rijden, een hoop kunnen leren van western-ruiters.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:00

dat geruk en gepluk is alleen nodig als je dat zelf wil. ik kan genoeg ruiters die commetaar leveren maar het van zich zelf niet in de gaten hebben wat ze zelf doen als ze op een paard zitten.
rukken en plukken is dus helemaal niet nodig in de western sport, dat is ontstaan bij "trainers" die het western rijden nog niet helemaal door hadden, western rijden is vooral een sport van veel geduld hebben met je paard. heb je dat niet en zit je continu met een chagerijnige kop op je paard ga dan geen western rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:43

johanna29 schreef:
Goed, ik beken, ik ben gestopt met western rijden maar, ik ga in westernstijl door met rijden omdat ik genoeg heb van het geruk en gepluk, het gefloss van bitten door paardenmonden, de onlogische manier van hulpgevinging enz.

*** Hiermee zeg je dat westernrijden gelijk is aan rukken en plukken, flossen etc. Ik vraag me af wat ze jou dan in G**snaam leren daar in Deurne. Zou daar best eens een lesje willen bekijken....

Veel westerntrainers / ruiters door het voorkomen dat western van een andere planeet komt. Nee hoor, een paard is een paard. Zowel in de engelse sport als in de western sport gelden de zelfde basis voorwaarden om je paard optimaal te kunnen rijden; paard loopt op eigen benen, is recht gericht, reageerd direct op kleine fijne hulpen van de ruiter enz.

*** En wat is hier nieuw aan?????????????????

Ik blijf mijn paarden ( QH, AV, tinker of wat dan ook ) dressuurmatig trainen en rijden met in mijn achterhoofd die mooi losse teugel.
Dus??????

*** Ik sluit me aan bij je laatste opmerking: dus?????????

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:14

Noean schreef:
ik kan me helemaal vinden in de visie van Johannna.
Zelf rij ik engels dressuur, heb nog nooit zelf western gereden.
Een aantal jaar geleden stond ik op een stal waar wel western gereden werd en het viel mij op hoe relext en ontspannen die paarden gereden werden met de fijnste hulpen.
Ik heb met die amazone hele leuke gesprekken gehad over het "western" rijden op de "engelse" manier.
Ik weet het even niet anders uit te leggen maar ik bedoel denk ik hetzelfde als Johanna hierboven schrijft.
Ik denk dat veel mensen die engels rijden, een hoop kunnen leren van western-ruiters.

Net als jij ben ik het ook eens met Johanna.
Het eerder genoemde 'geruk/gepluk' slaat niet op de western-maar op de dressuurruiters, even opletten, dames
Ik rijdt eigenlijk ook engels/western, alleen noem het gewoon mijn eigen rijstijl , omdat ik óók niet de tanden van mijn paard wil laten dansen.
Maar dat heb ik wel gewoon geleerd van mijn instructeur, die gewoon heel goed les gaf in engels rijden!
En dat vonden andere mensen soms lijken op western, terwijl het eigenlijk ook een soort springstijl is, waar ze ook veel achterwaarts gebruiken bijv.
Laatst op de jumping heb ik helaas ook weer gezien dat de 'dressuurruiters' bijna allemaal de 'Lee Towers-maneuvre' gebruiken....
Heel zonde vind ik dat, want ik vind het slechte reclame voor het engels rijden, want daar is het ook de bedoeling om je handen stil te houden met een fijne rustige lichte aanleuning!( maar helaas zie ik veel te vaak de verkeerde manier van instructie! )

@Romkabouter, leg mij eens uit!
Ik heb wat westernlessen gehad bij Rosworld, daar was de bedoeling dat je bij wendingen je binnenbeen afliet en je paard met buitenbeen alleen de bocht om zette.
Bij dressuur is het zo dat je je paard óm je binnenbeen heen buigt tijdens een wending.
Dat was eigenlijk één van weinige dingen waar ik telkens de fout inging
Dit vind ik best een belangrijk punt bij het verschil in hulpen!
Of doe ik nu iets verkeerd?( Dat kan bijna niet! )

Verder lijkt het me als je gewoon buiten gaat rijden op een westernzadel geen probleem welke stijl, als je er maar op blijft zitten!

jessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:35

Sonja schreef:
johanna29 schreef:

*** Hiermee zeg je dat westernrijden gelijk is aan rukken en plukken, flossen etc. Ik vraag me af wat ze jou dan in G**snaam leren daar in Deurne. Zou daar best eens een lesje willen bekijken....

Lees ik het nou verkeerd of bedoelt johanna juist dat ze in westernstijl doorgaat omdat het gepluk en geflos van engels rijden (of wat het gros daarvoor houdt) haar tegenstaat?

*edit: mirandafuego was me voor *

@shetlandfan: het kan best hoor, zoveel verschillen de basisprincipes niet van elkaar. Ik doe het met mijn Fjord ook, die is engels beleerd maar western pakte hij moeiteloos op en nu wissel ik het af. (op recreatief niveau dan)

shetlandfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 22:37

Allemaal alvast bedankt voor de reacties, is goed om te weten dat het dus gewoon samen kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:44

Persoonlijk vind ik dus van niet

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:44

MirandaFuego schreef:
Ik heb wat westernlessen gehad bij Rosworld, daar was de bedoeling dat je bij wendingen je binnenbeen afliet en je paard met buitenbeen alleen de bocht om zette.
Bij dressuur is het zo dat je je paard óm je binnenbeen heen buigt tijdens een wending.

Is bij de meeste western ook zo
Maar dat is dus precies wat ik zei over stijlen binnen een stijl.
Buigen om binnenbeen is bij westernrijden ook heel normaal
Wat doe je dan als je paard naar binnen valt op het buitenbeen bv?

Citaat:
Of doe ik nu iets verkeerd?( Dat kan bijna niet! )

Niet verkeerd, anders

Citaat:
Verder lijkt het me als je gewoon buiten gaat rijden op een westernzadel geen probleem welke stijl, als je er maar op blijft zitten!

Waar

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:45

shetlandfan schreef:
Allemaal alvast bedankt voor de reacties, is goed om te weten dat het dus gewoon samen kan.

Tot op bepaald niveau. Zodra je merkt dat het in elkaar vaarwater komt kun je het best kiezen tussen de twee

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:48

Romkabouter schreef:
MirandaFuego schreef:

Is bij de meeste western ook zo
Maar dat is dus precies wat ik zei over stijlen binnen een stijl.
Buigen om binnenbeen is bij westernrijden ook heel normaal
Wat doe je dan als je paard naar binnen valt op het buitenbeen bv?

Dan spring je eraf en zorgt dat je paard niet omvalt?

Nja, ik denk dat als je een eigen paard rijdt er niet zo snel verwarring ontstaat, als je het goed doet weet je paard bijna nét zo snel als jou wat er gaat gebeuren!
En ik denk ook dat je idd vanzelf wel één stijl gaat kiezen, wat je gewoon samen het leukst vindt!

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 00:20

@Son jij wilt zaterdag een demo????? kan geregeld worden hoor . Wel even tijdig gillen dan, want dan moet het engelse zadel mee.

En ja ik ben eigenlijk dezelfde mening toegedaan als Johanna (wat wil je ook is mijn teamgenoot ) Western en engels is best wel naast elkaar te doen. Mijn Daisy word zowel western als engels gereden en heeft geen enkel probleem met omstellen, voor zover je daarvan kan spreken.
De enigste oefening die ik eraan heb gegeven is de keertwending om de achterhand, al kan ik ondertussen ook die alweer rijden zonder problemen te krijgen met spinnen. (let wel die zijn dus eigenlijk tegenstrijdig, bij de keertwending moet het binnenbeen blijven lopen. en bij de spin moet die blijven staan).

En ja er zijn paarden die moeite zullen hebben met het wisselen van rijstijlen (als die er al zijn) Maar ik heb ze nog niet gemerkt. Ook mijn vol western (reining) gereden merrie Annie heeft er nooit problemen van gemaakt. Die heb ik zelfs express een basistraining ala engels gegeven omdat die nooit geleerd had fatsoenlijk op eigen benen te lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:17

Nee hoor Rina, ik hoef niet overtuigd te worden. Ik ben namelijk 100% overtuigd dat als je beiden op een beetje leuk niveau wilt doen, dat niet te combineren is.
Ik denk dat ik dan voor een demo eerst met je moet kortsluiten wat niveau is, want ik denk dat we daar ieder een ander beeld bij hebben

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:28

Ben het helemaal met Sonja eens.
Denk dat tot een bepaald niveau het wel samen te doen is maar daarna niet meer.

De basis is grotendeels natuurlijk hetzelfde maar als je verder komt worden de teugelvoering etc toch een groter verschil dan je denkt.

Ik heb een volledig western getrained paard, hij kent de dressuurtruukjes wel maar zijn appuyement lukt dus bv echt niet met een losse teugel.
Heb voor de lol les van een ZZ-licht meisje gehad omdat ik een goed appuyement wilde leren. Valt dus even tegen, moet het op de dressuurmanier doen...
(gelukkig geen appuyement in de western, whahaa)

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:29

Nu wij een gemengde stal hebben, zijn wij ook aan het combineren geweest met zowel dressuur aangereden paarden western te rijden en anders om.
Wat ons daar voor al bij opgevallen is, dat dressuur aan gereden paarden uiteindelijk minder narrig op deze verandering reageren, dan western aan gereden paarden.
Natuurlijk is het ook even wennen voor het aangereden dressuur paard, om ineens losser tussen de teugels te lopen, maar na een paar lessen zeg maar hierin, gaat dit goed lukken.
Één van onze 12 Quarters die allen western zijn aangereden, heeft er niks van om zeg maar tussen de teugels te lopen, en behaalt ook het ene winst punt na de andere in deze discipline.
Wat ons ook opgevallen is, dat het niet altijd aan het paard hoeft te leggen, en dat vaak de ruiter er meer moeite mee heeft, om het paard meer teugel te geven. Vaak krijg je te horen als je zegt, laat die teugels wat losser, tegen een dressuur ruiter die western wil proberen te rijden, ja maar als ie er van door gaat heb ik niks meer in mijn handen.
Het is opzicht wel grappig allemaal, om het ene tegen over het andere af te zetten.

Peter

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:39

ElCamino schreef:
Ben het helemaal met Sonja eens.
Denk dat tot een bepaald niveau het wel samen te doen is maar daarna niet meer.

De basis is grotendeels natuurlijk hetzelfde maar als je verder komt worden de teugelvoering etc toch een groter verschil dan je denkt.

Ik heb een volledig western getrained paard, hij kent de dressuurtruukjes wel maar zijn appuyement lukt dus bv echt niet met een losse teugel.
Heb voor de lol les van een ZZ-licht meisje gehad omdat ik een goed appuyement wilde leren. Valt dus even tegen, moet het op de dressuurmanier doen...
(gelukkig geen appuyement in de western, whahaa)

Ehhhh sorry maar de mijne kan dat dus wel. Met een losse teugel een fatsoenlijk appuyement lopen.

@Son, ja wat is niveau. Dais is Z dressuur geweest. en eigenlijk in niveau nu nog wat hoger, ik heb alleen geen wedstrijden meer gereden met dr.

@Peter AMEN

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:34

Dat klopt wat Rina zegt want ik heb het zelf gezien dat ze het deed met Daisy