Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
shetlandfan schreef:Nu was mijn vraag of je dus een paard kan zo kan beleren of trainen dat hij zowel western als engelse dressuur bereidbaar is.
Citaat:De hulpen zijn tenslotte wel aardig verschillend voor de 2 principes.

johanna29 schreef:Goed, ik beken, ik ben gestopt met western rijden maar, ik ga in westernstijl door met rijden omdat ik genoeg heb van het geruk en gepluk, het gefloss van bitten door paardenmonden, de onlogische manier van hulpgevinging enz.
*** Hiermee zeg je dat westernrijden gelijk is aan rukken en plukken, flossen etc. Ik vraag me af wat ze jou dan in G**snaam leren daar in Deurne. Zou daar best eens een lesje willen bekijken....
Veel westerntrainers / ruiters door het voorkomen dat western van een andere planeet komt. Nee hoor, een paard is een paard. Zowel in de engelse sport als in de western sport gelden de zelfde basis voorwaarden om je paard optimaal te kunnen rijden; paard loopt op eigen benen, is recht gericht, reageerd direct op kleine fijne hulpen van de ruiter enz.
*** En wat is hier nieuw aan?????????????????
Ik blijf mijn paarden ( QH, AV, tinker of wat dan ook ) dressuurmatig trainen en rijden met in mijn achterhoofd die mooi losse teugel.
Dus??????
*** Ik sluit me aan bij je laatste opmerking: dus?????????
Noean schreef:ik kan me helemaal vinden in de visie van Johannna.
Zelf rij ik engels dressuur, heb nog nooit zelf western gereden.
Een aantal jaar geleden stond ik op een stal waar wel western gereden werd en het viel mij op hoe relext en ontspannen die paarden gereden werden met de fijnste hulpen.
Ik heb met die amazone hele leuke gesprekken gehad over het "western" rijden op de "engelse" manier.
Ik weet het even niet anders uit te leggen maar ik bedoel denk ik hetzelfde als Johanna hierboven schrijft.
Ik denk dat veel mensen die engels rijden, een hoop kunnen leren van western-ruiters.
, omdat ik óók niet de tanden van mijn paard wil laten dansen.
)
)Sonja schreef:johanna29 schreef:Goed, ik beken, ik ben gestopt met western rijden maar, ik ga in westernstijl door met rijden omdat ik genoeg heb van het geruk en gepluk, het gefloss van bitten door paardenmonden, de onlogische manier van hulpgevinging enz.
*** Hiermee zeg je dat westernrijden gelijk is aan rukken en plukken, flossen etc. Ik vraag me af wat ze jou dan in G**snaam leren daar in Deurne. Zou daar best eens een lesje willen bekijken....
*
MirandaFuego schreef:@Romkabouter, leg mij eens uit!
Ik heb wat westernlessen gehad bij Rosworld, daar was de bedoeling dat je bij wendingen je binnenbeen afliet en je paard met buitenbeen alleen de bocht om zette.
Bij dressuur is het zo dat je je paard óm je binnenbeen heen buigt tijdens een wending.

Citaat:Of doe ik nu iets verkeerd?( Dat kan bijna niet!)

Citaat:Verder lijkt het me als je gewoon buiten gaat rijden op een westernzadel geen probleem welke stijl, als je er maar op blijft zitten!
shetlandfan schreef:Allemaal alvast bedankt voor de reacties, is goed om te weten dat het dus gewoon samen kan.
Romkabouter schreef:MirandaFuego schreef:@Romkabouter, leg mij eens uit!
Ik heb wat westernlessen gehad bij Rosworld, daar was de bedoeling dat je bij wendingen je binnenbeen afliet en je paard met buitenbeen alleen de bocht om zette.
Bij dressuur is het zo dat je je paard óm je binnenbeen heen buigt tijdens een wending.
Is bij de meeste western ook zo
Maar dat is dus precies wat ik zei over stijlen binnen een stijl.
Buigen om binnenbeen is bij westernrijden ook heel normaal
Wat doe je dan als je paard naar binnen valt op het buitenbeen bv?
. Wel even tijdig gillen dan, want dan moet het engelse zadel mee.
) Western en engels is best wel naast elkaar te doen. Mijn Daisy word zowel western als engels gereden en heeft geen enkel probleem met omstellen, voor zover je daarvan kan spreken.
ElCamino schreef:Ben het helemaal met Sonja eens.
Denk dat tot een bepaald niveau het wel samen te doen is maar daarna niet meer.
De basis is grotendeels natuurlijk hetzelfde maar als je verder komt worden de teugelvoering etc toch een groter verschil dan je denkt.
Ik heb een volledig western getrained paard, hij kent de dressuurtruukjes wel maar zijn appuyement lukt dus bv echt niet met een losse teugel.
Heb voor de lol les van een ZZ-licht meisje gehad omdat ik een goed appuyement wilde leren. Valt dus even tegen, moet het op de dressuurmanier doen...
(gelukkig geen appuyement in de western, whahaa)