[WN] stagiaires

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crocodile

stagiaires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 15:07

ik vraag me af wie er op zijn of haar stal een stagiare heeft lopen en waar deze vandaan komt. wat jij vind dat ze moeten kunnen en of je er iets aan hebt.

groetjes.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:52

Wij hebben ze wel van MBO dierverzorging en/of MBO paardenhouderij.
Die van dierverzorging hebben soms nog nooit een paard van dichtbij gezien dus die kunnen als ze komen nog praktisch niets. Moeten dan echt onderaan beginnen.
Die van paardenhouderij draaien echt volledig mee en kunnen vrij zelfstandig werken.

Wat ze moeten kunnen vind ik vooral oprechte interesse in het vakgebied hebben, en het werk ook lichamelijk aankunnen. Vaardigheden leren ze tijdens de stage wel.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:25

ik heb elk jaar wel een stagiaire op mijn bedrijf met wisseld succes.
omdat ik een puur westernstal heb ga ik mijn eisen aan een stagiaire wel steeds meer aanpassen.
zo moet iemand die bij mij komt wel westernpaarden kunnen rijden en ook enigzins zelfstandig kunnen werken en dan ook werken.
stallen uitmesten kan ik zelf wel, maar als zo'n staigiaire mee helpt in de stallen moet hij of zij niet 2x zo lang over een stal doen als ik zelf en een paard poetsen en opzadelen hoeft bij mij ook geen 60 min. te duren, mijn stelling is: ik heb binnen 15 min een paard gepoetst en opgezadeld dus moet jij dat ook kunnen in minimaal. 20 min.
dit jaar had ik iemand die mijn tempo goed bij kon houden, maar vorig jaar had ik iemand die om 9 uur aan de stallen begon en om 2 uur in de middag er pas klaar mee was ( 8 stallen )
dus niet iedereen kan zomaar stage bij mij komen lopen

EmmaK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:11

wow 20 minuten ben wat hang je er dan wel niet allemaal aan? haha

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:18

je wil niet weten hoevel vlechtjes er in de staart en manen moeten , en poetsen is een ritueel bij sommige .

EmmaK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:03

oh ja haha dan ben je inderdaad langer bezig maar neem aan dat je dat niet elke keer doet als je gaat rijden

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:33

nee ik niet maar volgens mijn voormalige trainer was het een must om met je paard ingevlecht, minimaal zijn staart, de arena binnen te komen en dan moest het paard ook nog stof vrij zijn als je hem op de kont sloeg.
die kon rustig 3 kwartier bezig zijn met een paard poetsen en dat namen de stagiaire's op een gegeven moment van hem over.
kun je nagaan wat die man bij mij verdiende als hij mijn paarden voor een klant of voor mezelf moest klaar maken.
nu is het bij mij borstel er over, zadel er op en rijden met die hap en na het rijden benen even afspoelen heeft hij erg gezweten even een warme douche erover, dus in totaal ben je dan 15 min bezig

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:39

Borstels... wat zijn dat...?? hihi nee belachelijk.. hoe wil je je paard stofvrij krijgen.. Mag je er wel een stofzuiger bij pakken.. en 1 keer een flinke stop en je paard is weer net zo stoffig..

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:43

Als ik mijn paard stof vrij wil hebben moet ik haar denk ik wassen

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:44

Misschien ook leuk om eens als stagiare er op te reageren.
Zelf heb ik voor mijn opleiding paardenhouderij en management stage gelopen bij Burgmeijer Quarterhorses.

De dingen die ik moest doen waren iedere dag weer aan de lopende band, poetsen, zadelen, afzadelen, afspuiten en naverzorgen.
De hengstenstallen moesten wij mesten, dat waren er maar 7, de rest werd gedaan. En ik moest een goed gevoel voor niet draaierig worden hebben, moest veel longeren en paarden in en uit de stapmolen halen. Rijden heb ik ook enkele keren gedaan, meestal hield ik het bij longeren.

Verder was ik er in het schoonmaakseizoen. Heb veel stallen schoongemaakt, trailers uitgespoten. Veel tuig gepoetst voor de wedstrijden.

Ik heb het er erg naar mijn zin gehad. En heb er ook veel geleerd.
Het waren wel hele lange dagen, en zware werkdagen. Maar de sfeer onderling was gewoon heel leuk!

cynthiar

Re: stagiaires

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:30

Poetsen jullie je paard dan nooit eens uitgebreid?
Poetsen is niet alleen schoonmaken maar is ook goed voor de doorbloeding. EEN PAARD GOED GEPOETST IS HALF GEVOED luidt het gezegde.
En is nog goed voor de band die je met je paard opbouwt.
Het hoeft niet elke dag, maar toch op zijn minst 1 keer per week.
Zo ontdek je ook eventuele wondjes, gallen, teken enz.

EmmaK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:35

nou tuurlijk wel maargoed ik ga niet elke keer voordat ik ga rijden mijn paard 15 minuten poesten hoor! of ze moeten wel enorm vies zijn dat als je het zadel er op legt alles onder de stront zit ofzo.. en bij het rijden doorbloed alles ook wel weer hoor, en dat over die gallen daar let ik elke dag op daar moet je niet een dag vooruit moeten trekken om dat allemaal te ontdekken dat doe je lijkt mij elke keer voordat je gaat rijden, ik poets alleen uitgebreid als ik me verveel, mijn paard in de verharing is, voor een wedstrijd en natuurlijk ook wle eens voor de lekker maar niet dat ik het echt 1 keer in de week doe

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:41

cynthiar schreef:
Poetsen is niet alleen schoonmaken maar is ook goed voor de doorbloeding. EEN PAARD GOED GEPOETST IS HALF GEVOED luidt het gezegde.

Dat leer je wel af als er twintig op stal staan
(heb geen verstand van westernpaarden, maar ik neem aan dat dit soort dingen niet anders werken dan bij springpaarden)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:40

cynthiar schreef:

Zo vaak... maar niet persee als ik ga rijden... Daarbij staan mijn paarden heel erg veel buiten dus hebben ze alle bescherming nodig die ze kunnen krijgen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:50

Daarom moet ik er niet meer aan denken op een grote stal te werken. Ik poets graag en lang. Ze hoeven niet geheel stofvrij te zijn (gaat moeilijk met paarden die 15 uur uur dag in een zandbak staan) maar wel netjes en schoon. Ook ben ik het helemaal met Cynthiar, het is zeer goed voor de doorbloeding en een goede massage voor de spieren.

Maar das geloof ik wel off topic..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:01

Jeutje ik wilde dat ik TIJD had om elke dag alles goed te poetsen (dan zou ik die tijd waarschijnlijk aan iets anders besteden ). Bovendien staan ze zo veel mogelijk buiten, dus enige bescherming is prettig en het stof van die zandpaddocks heb je er zomaar niet uit. Twee keer per week een goede poetsbeurt per paard is ongeveer wat die van mij krijgen.
Verder voor het rijden vaak even een (Sorbo )borstel erover, zadelen en rijden maar.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:51

Gelukkig heb ik de tijd! Want ik zou niet anders willen, ik vind het poetsen juist 1 van de leukste bezigheden met paarden. Overigens staan die van mij dekenloos buiten heel de winter en hebben ze tot nu toe nooit "last" gehad van mijn gepoets.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:53

Sonja schreef:
Jeutje ik wilde dat ik TIJD had om elke dag alles goed te poetsen (dan zou ik die tijd waarschijnlijk aan iets anders besteden ).

Kijk en daar kan je nu weer een stagaire voor (mis)gebruiken (om weer even ontopic te komen)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:11

Tja maar bij ons zijn het de stagiaires van de manege/pensionstal he, ik mag ze helaas niet indelen. Hoewel, het is erg handig als je een paard hebt dat afgestapt/gespoten etc moet worden. Kun je het mooi meerdere keren per dag laten doen, terwijl je zelf op kantoor zit. Ideaal!

ahintofte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:07

Ik heb tot nu toe altijd heel veel aan mijn stagaires gehad!
De meeste zijn van de paardenhouderij opleiding en ik heb ook 2 meiden gehad van de Deurne Western Opleiding.
ik probeer de stage voor iedereen wel een beetje leuk te maken en dus niet alleen mesten en zeker niet iemand die in z,n eentje aan het mesten is!!
Ik heb zelf ook stage gelopen voor mijn opleiding paardenhouderij en daar heb ik vooral onderhoudswerk gedaan.....heel leuk dus!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:45

Een vraagje aan Sonja: zit jij liever op kantoor dan, dan dat je met je paarden bezig bent?? (of heb ik je antwoord verkeerd begrepen).
Ik vind het juist heerlijk om na het rijden of als hij los is geweest lekker te poetsen en te keutelen (mijn paard staat dan ook op stal, dus het is ook een manier om hem uit stal te hebben, hij staat zomers 3 maanden op de wei en dan wordt ie bijna niet gepoetst).

Mijn eerdere reactie was ook meer bedoeld voor stage bieders/begeleiders die poetsen maar zonde van de tijd vinden, maar dit is het absoluut niet!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:52

cynthiar schreef:
Een vraagje aan Sonja: zit jij liever op kantoor dan, dan dat je met je paarden bezig bent?? (of heb ik je antwoord verkeerd begrepen).

Denk dat je het verkeerd hebt begrepen en dat iedereen liever met z'n paarden bezig is als op kantoor te zitten. Maar helaas zullen de meesten van ons gewoon moeten werken om hun paard(en) te kunnen onderhouden. En dan is het fijn als er mensen zijn, die tijdens jij je verplichte werkzaamheden nakomt, de nodige dingen voor je paard kunnen doen.