[WN] Voorbereiding op de finale

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke

Voorbereiding op de finale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:28

Ik heb toen ik in Vegas was mijn ogen uit gekeken hoe de paarden van Craig Schmersal worden voorbereid op de wedstrijd.
Er worden geen halve maatregelen genomen. Alles moet er op en top uit zien.

De concentratie van zowel paard als ruiter is hoog. Craig is de dag van showen heel anders dan op andere dagen. Normaal loopt hij te keten, maar op de show dag is hij in zichzelf gekeerd en super geconcentreerd. Het gaat daar dan ook echt om geld en dat merk je aan alles.

Het is heel mooi om het van zo dicht bij mee te mogen maken.

Ik heb het proberen vast te leggen op video.
Als je het leuk vind om te zien moet je maar eens gaan kijken.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 04&pl=true

Hoe bereiden jullie je voor op een wedstrijd?
Ben je zenuwachtig? Weet je al ver van te voren wat je aan doet? Ben je vrolijk, of juist niet? Heb je dingen die geluk brengen?
Ik zou het leuk vinden om te horen...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:26

Zenuwachtig.... wie ik??? Nneeeeehhheee ho-o-o-or hoe komm je eerrr bij.. hahaha..
Ik zorg er graag voor dat alles goed voorbereid is. Zadel schoon, paard schoon (zeker met Jae natuurlijk) en al het tuig aanwezig wat ik nodig denk te hebben. Dan mijn eigen kleding, hoed en laarzen enz enz..
Natuurlijk is mijn niveau qua wedstrijden niet te vergelijken met die van Craig, de belangen zijn veel kleiner, maar de voorbereidingen zijn er niet minder om.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:44

Cool filmpje Marieke!!

Voor een show doe ik eigenlijk niet veel aparts. Uiteraard zorg ik dat m'n paard er tiptop uit ziet, dag voor de show is grote was en groom dag, m'n tack is gepoetst en m'n kleren e.d. zijn ook tiptop en alles ligt klaar voor vertrek naar de show. Op de show ben ik wel geconcentreerd bezig (doe alles zelf, ga alleen, zonder groom naar shows) en zorg dat ik ruim op tijd klaar ben enzo om stress zo veel mogelijk te voorkomen.
Ik ben meestal niet echt zenuwachtig, meer gezond gespannen, en kan ook rustig de ochtend van de show nog een normaal gesprek met iemand voeren. Hoe dichter mijn start in de buurt kom, hoe meer ik alleen met mezelf en m'n paard bezig ben.
Ik heb geen 'geluksrituelen of -artikelen'.

_Vanes_

Re: Voorbereiding op de finale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:31

Leuk filmpje , goed in mekaar gezet.Ik neem aan dat je zelf bent , die commentaar geeft erbij!?

Voorbereiden?
Alles vantevoren klaarmaken/klaarzetten, zoveel mogelijk als kan.
Paard/zadel en tuig goed schoon, kleding schoon en klaarleggen.Zoveel mogelijk de auto/trailer inruimen.
Het betreffende paard is al weken vantevoren in een opbouwend schema naar het pattern toegetraint.Eventueel, als er tijd is, eens vantevoren op "vreemd" terrein gaan rijden.

zenuwen?
Oh Ja!!! Zeker weten!
Een week vantevoren heel erg, en ben ik niet te genieten voor mijn gezin. Dit is 1 van de redenen om dit jaar het showen op een lager pitje te zetten.Het moment dat ik de ring in moet, ben ik vrij apatisch en heb een beetje zo van dat het niet uitmaakt, wat er ook gebeurt.
Een bepaalde dosis zenuwen is gezond en nodig om te kunnen presteren.Zelfs de grootste ruiters hebben nog zenuwen, dus niks om je voor te schamen!

Een speciaal moment, vind ik het zadelen voor de show.(als ik het zelf doe)
Echt zo samenhorig gevoel van "kom meid, nu gaan we het even laten zien!.Dat is leuk. Misschien een goede reden om ,als mijn kinderen wat ouder zijn, er weer voor te zorgen dat ik een leuk showpaard heb!

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:08

He top Marieke!!!! Complimenten voor het filmpje want dat is niet makkelijk om zoiets te maken....petje af!

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:46

Leuk filmpje! En wat een geweldig paard!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 20:13

jessiejanes schreef:
zenuwen?
Oh Ja!!! Zeker weten!
Een week vantevoren heel erg, en ben ik niet te genieten voor mijn gezin. Dit is 1 van de redenen om dit jaar het showen op een lager pitje te zetten.Het moment dat ik de ring in moet, ben ik vrij apatisch en heb een beetje zo van dat het niet uitmaakt, wat er ook gebeurt.
Een bepaalde dosis zenuwen is gezond en nodig om te kunnen presteren.Zelfs de grootste ruiters hebben nog zenuwen, dus niks om je voor te schamen!

Wat doe je dan als je niet te genieten bent?

Over zenuwen gesproken.
Ik ken ze wel die zo stijf staan van de zenuwen dat het daardoor helemaal niet goed meer gaat.
Ik zelf heb de mazzel dat ik totaal geen last van wedstrijd zenuwen heb en dat ik echt kan genieten wanneer ik aan het rijden ben.

In Vegas (op dezelfde show als het filmpje dus) sprak ik met een non pro ruiter, 1 van amerikas rijkste mannen, die op een super paard zat begeleid werd door Duan Lattimer (ook geen kattenpis) en die wel zo ongelofelijk zenuwachtig was dat ik dacht dat hij ging over geven.

Ik vroeg wat hij dacht dat het ergste was wat hem kon overkomen in de ring. Dat ik een blunder maak zei hij.
Ik vroeg hem of hij dacht dat hij nog levend weer naar buiten zou komen, hij dacht van wel
Ik vroeg hem of hij het wel leuk vond om te showen, hij zei van niet.
Ik vroeg hem waarom hij het dan deed, omdat hij zich daarna wel weer lekker zou voelen zei hij...
Uiteraard mislukte zijn hele proef...

Pfff wat lijkt me dat erg wanneer je zo zenuwachtig bent.

Wat betreft geluks rituelen of dingen,

Ik had de avond voor de eerste go van Star een briefje uit een fortune koekje,
Er stond zoiets op van ''heb er vertrouwen in en het succes komt naar je toe''
Ik heb het briefje de volgende dag aan Craig gegeven vlak voordat hij ging showen. Hij pakte zijn portemonee en haalde er een ander fortune briefje uit die hij had gekregen tijdens de futurity waar hij derde werd. Hij stopte hem erbij. Natuurlijk wonnen we de eerste go!

Bij de finale wilde ik weer met een fortune koekje aan komen draven dus de avond van te voren heb ik 6 koekjes moeten eten om de juiste tegen te komen.

Hier stond op dat hij zijn concurenten ver achter zich zou laten.
Hij vroeg me hoeveel koekjes ik daarvoor had moeten eten en ik heb gelogen....

Hij heeft de concurenten achter zich gelaten, maar wel met een ander paard (hij won met een 225.5)

Ik weet zeker dat hij deze briefjes ook niet meer uit zijn portemonee haalt...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:03

Gaaf filmpje Marieke, leuk dat je 'm met ons deelt!

mistercooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:25

heel gaaf,zeker met dat muziekje erbij tijdens de proef,heel mooi uitgezocht!!
wedstrijden rijden vindt ik heel erg leuk,alhoewel ik nog wel last heb van een flinke dosis zenuwe,maar dat gaat er verloop van tijd wel uit(ik ben pas net begonnen met wedstrijden).
ik ben zelf wel eens op zo'n grote wedstrijd geweest waar veel geld mee omging,en je voelt de spanning echt over om je heen!
eigelijk vindt ik dat zelf niet echt heel erg fijn,als er heel veel geld in om gaat,mensen rijden dan niet meer echt voor het paard en voor de lol.
meestal (niet bij iedereen natuurlijk)worden die paardjes ook onder zo'n enorme druk gezet dat ze rond hun 7de jaar niet meer kunnen lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:35

Marieke schreef:
Hoe bereiden jullie je voor op een wedstrijd?
Ben je zenuwachtig? Weet je al ver van te voren wat je aan doet? Ben je vrolijk, of juist niet? Heb je dingen die geluk brengen?
Ik zou het leuk vinden om te horen...

Ik moest de vragen nog beantwoorden.

Ik bereid me voor door er zeker van te zijn dat alles klaar is. Zowel qua training als materieel. Paard oppietoppie schoon, tuig gepoetst, veewagen geladen klaar met alles erin, kleren de dag voor de wedstrijd klaarleggen etc.
Ik weet van te voren wat ik aandoe, want ik bepaal van te voren in welke kleuren ik ga rijden. Ik heb een setje in Milena's kleuren (beige/wit/zwart) maar ook een zwart/witte en eentje met blauw en glitters.
Ik ben niet zenuwachtig voor de wedstrijd, slechts voor de reis erheen. Ik ben zelf snel wagenziek en ik heb een paar keer autopech gehad met een veewagen en dat vond ik helemaal niet grappig, langs de A2 paarden overladen enzo...

Een dag op wedstrijd zie ik echt als een dagje lekker uit. Dat is ook het grote voordeel van geen pro zijn; er hangt helemaal niks van af, het is echt alleen maar voor de leuk. Bovendien zie ik er altijd weer een hoop mensen die ik buiten de wedstrijden om niet zie, en dat is altijd weer keigezellig. En ik vind het leuk om van (bepaalde) jurys te horen wat ze goed en wat voor verbetering vatbaar vinden, om zo weer wat gerichter te kunnen oefenen thuis.

Wat heb ik mijn vorige instructeur uitgelachen toen hij zei dat ik echt nog wel wedstrijden ging rijden. "Nee man die tijd heb ik gehad", was dan standaard het antwoord.
Maar ehhhh Frank, je hebt toch gelijk gehad.....

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 08:55

Ik doe maar gewoon niet aan wedstrijden

Ik heb geen speakers op mijn pc, dus kon het verslag erbij niet horen, maar wat ik me afvroeg (wellicht dus wel verteld) is waarom het paardje met neusriem wordt warmgereden en zonder de ring in gaat

Het niveau daar ligt toch wel ietsje hoger dan het niveau in Nederland he Tjemig, wat maken die paarden slidings!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:12

Tijdens mijn eerste wedstrijdseizoen was ik héél lang bezig met voorbereiden. Het maken van de 'staartjes' in de manen duurde een eeuwigheid!
Nu gaat het wel wat vlotter maar probeer ik Mix een dag voor de wedstrijd te wassen en helemaal te groomen. Voor een kleine wedstrijd laat ik tegenwoordig zijn manen wel eens gewoon. Nadat het paard helemaal klaar is zet ik al de spullen klaar die mee op wedstrijd moeten: zadel/hoofdstel/beenbeschermers/borstels/veiligheidsspelden voor het nummer....ik ga ook nog eens met een poetsdoek over die spullen. (in het begin had ik checklijstje, werkte wel handig!)
Alles doe ik op voorhand klaarleggen: ook het hooinet vullen/mijn kleding/inschrijfformulieren/...zodat ik de volgende dag niets meer hoef te zoeken want dat werkt stresserend vind ik.

's ochtens bij het opstaan heb ik al kriebels....en tegen de tijd dat ik naar de judge knik om te beginnen heb ik véél zenuwen. Iets ertegen in nemen lijkt niet te helpen, hoe meer ik ga hoe beter het wordt. Op kleine shows voel ik me wel goed, vanaf het moment dat het wat 'groter' is, heb ik ook meer zenuwen en prestatiedruk waardoor het soms nog moeilijker gaat!

Het fijnste moment vind ik zelf als ik samen met Mix een bepaalde hindernis binnen een proef overwonnen heb, we hoeven daarom niet eerste te zijn maar het gevoel van 'samen, als team' goed gereden te hebben. Ik hou ook wel van de sociale contacten op wedstrijd, een soort van 'gemeenschappelijke passie'.

Zonder wedstrijden zou het rijden voor mij niet 'af' zijn, ik heb die wedstrijden nodig als motivatie mijn paard te rijden. Klinkt stom maar is gewoon zo,het hoeven daarom geen grote shows te zijn.

Trouwens een leuk filmpje!!!!!

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:59

Echt zenuwachtig ben ik niet, licht gespannen wel.

Vanmorgen een doorpas gedaan met de kleine dames voor de leadline en walk & jog. Zo nog weer even oefenen... wassen, knippen, fohnen en spullen pakken.
Schone baal in zijn stal en alles in de vlecht.
Op de wedstrijd zelf probeer ik toch wel te genieten maar merk wel dat je totaal isoleert. Heb altijd heel veel mensen NIET gezien omdat ik toch in mezelf keer.
Dan hoor ik achteraf dat die en die er ook was of samen met mij reed. Dan merk je toch dat je in je eigen wereldje bent.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:20

Hee Marieke, echt heel leuk geworden je filmpje!! Je moet er eens wat mee gaan doen, met dat presenteren....

mistercooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:02

van wie is dat nummer dat wordt edraait tijdens zijn proef???

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:30

Ilse de Lange, nummer Flying Solo van de CD World Of Hurt
Afbeelding

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:43

Heel gaaf Marieke!

Marieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 20:44

mistercooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:32

ja zeker,pas er ook erg goed bij!
als ik zo nar dit filmpje kijk weet ik ook weer waarom ik ben begonnen met wedstrijden,het is ook zo gaaf he!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:02

Marieke schreef:
Precies.... Lekker nr he?

Vind de hele CD lekker (andere trouwens ook) maar da's voor mij idd ook nog een nummer met 'betekenis' dus deed me wel wat ja.
Verder trouwens ook erg gaaf gemonteerd (maar ja, dat kunnen we dan ook wel aan jou over laten hé... )

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:29

Heel leuk filmpje

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:42

Gaaf filmpje!
Echt een geweldig paard.
Wat ik me afvroeg, als hij 10e werd, hoe moet de proef van nummer 1 er dan wel niet uitgezien hebben?
Ik vond dit al perfect gaan!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:55

Karina schreef:
Hee Marieke, echt heel leuk geworden je filmpje!! Je moet er eens wat mee gaan doen, met dat presenteren....

Helemaal mee eens . Stel het ns voor aan de mensjes van Talpa , dr is tenslotte al genoeg voetbal op de buis. Weg ermee en kom maar op met die Reining op tv .