[WN] Staartengezwaai

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SillytheKid

Staartengezwaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:56

Pff ik kan me hier echt druk om maken. Altijd als ik ga rijden met mn paint merrie en overgangen rijd of galoppeer begint ze driftig met haar staart te zwaaien.
Ik heb het zadel laten checken door mn instructrice en ze zegt dat die goed ligt dus daar ligt het volgens mij niet aan...

Ze loopt verder wel netjes omlaag, is gehoorzaam en dergelijke, ik vind het er alleen niet uitzien en vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft?

Iemand tips?

Groetjes Sylvie

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:22

Blijkbaar is er toch iets wat haar dwars zit. Dat kan vanalles zijn... Ze kan het aanspringen nog moeilijk vinden omdat ze nog niet sterk genoeg is, je kunt te hard inkomen met je hulp waardoor ze vinnig wordt, het zadel zou tóch niet goed kunnen liggen (maar dan zou je ook op andere momenten protest moeten hebben), je kunt zelf iets doen (onbewust aan't bit zitten o.i.d.) wat haar irriteert... kunnen zoveel oorzaken zijn, dat is moeilijk te beoordelen zonder het te zien.

Yank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:47

Francis schreef:
Blijkbaar is er toch iets wat haar dwars zit. Dat kan vanalles zijn... Ze kan het aanspringen nog moeilijk vinden omdat ze nog niet sterk genoeg is, je kunt te hard inkomen met je hulp waardoor ze vinnig wordt, het zadel zou tóch niet goed kunnen liggen (maar dan zou je ook op andere momenten protest moeten hebben), je kunt zelf iets doen (onbewust aan't bit zitten o.i.d.) wat haar irriteert... kunnen zoveel oorzaken zijn, dat is moeilijk te beoordelen zonder het te zien.

Gisela

Re: Staartengezwaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:50

en sommige paarden hebben er meer aanleg voor dan anderen, en sommigen doen het uit een vorm van protest.

In deze gevallen kun je niet veel doen.

Alhoewel ze daar ook nog wel vervelende 'hulpmiddelen' voor hebben om dat een stuk minder te maken. Maar daar wil je helemaal niet aan beginnen.

Groetjes, Gisela

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:00

Mijn paard doet dit ook al vanaf de dag dat ik hem heb. Als ik alleen al mijn kuit aanleg, dan begint hij al te zwiepen. Volgens mij is het bij hem meer een gewoonte geworden.

Ik heb 1 tip voor je:

Doe geen vlecht in zijn staart als je gaat rijden! Doet zeer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:01

Mijn merrie doet het standaard bij alles wat spannender is dan slapen. Als ze eten krijgt, als ze een ander paard ziet, maar dus ook tijdens het werk.
Ik heb me d'r bij neergelegd en accepteer zonder gemor dat men het als protest ziet. Zou ik ook zien als ik jury was. Ze doet het nou eenmaal. Niks aan te doen. Nouja, niks paardvriendelijks en legaals dan.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:04

Mijn paard stijgt ook vaak bijna op tijdens het rijden
Ik heb me er in zoverre bij neergelegd dat ik eerst gekeken heb of er iets niet goed zat. Nu ik een aangemeten zadel heb en iedereen zegt dat hij goed is (fysio) laat ik haar maar zwaaien.
Alleen sommige tegenliggers durfen er niet bijlangs, maarja ze trapt niet }>

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:44

Mijn paard zwiept ook veel met haar staart als ik rij, daar maak ik mij echt niet druk om dat ze dat doet

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:14

Oki had dat ook en wat bij haar heeft geholpen is een bontje om de singel. Kennelijk zat dat niet lekker in de galop.

SillytheKid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:58

Bedankt voor alle reacties. Volgens mij ben ik best rustig met mijn hulpen, maar ik zal er nog eens kritisch naar kijken.

vera schreef:
Oki had dat ook en wat bij haar heeft geholpen is een bontje om de singel. Kennelijk zat dat niet lekker in de galop.

Dat heb ik al gedaan Dus daar ligt het waarschijnlijk ook niet aan...

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:10

Heb het zelfde probleem met Heirfill, die heeft een tailfix gehad in Italie, en daar een tick van overgehouden....oortjes strak naar voren ,volkomen ontspannen en toch slaan met die staart.Met poetsen, met rijden, en longeren,slaan met die staart.
Ik stoor me er niet meer aan,sommige jury's wel, weten zij veel,
who cares,degenen die er wel zicht op hebben zien wel, of er wel of geen sprake is van willingly guided.Alles past goed , hij word 3 maal per jaar gecheqed door de osteopaat, en heb les.
Het is wel minder geworden, maar het zal om genoemde reden waarschijnlijk niet veel beter meer worden.Ikvind m'nog steeds geweldig.
Foto's in profiel, de buckskin
Groet!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:14

Doet ze het echt alleen met rijden of ook aan de longe? Doet ze het alleen tijdens het "trainen" of ook tijdens een buitenrit?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:38

@cherokeechum: wat is een tailfix?

SillytheKid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 21:17

Mac schreef:
Doet ze het echt alleen met rijden of ook aan de longe? Doet ze het alleen tijdens het "trainen" of ook tijdens een buitenrit?

Hm ik heb haar eigenlijk nooit aan de longe, tijdens het los door de bak laten rennen doet ze het wel een beetje, alleen wat minder driftig lijkt het...
Ik heb buiten niet gegaloppeerd (ze is nogal fris buiten). Ik zal het binnenkort eens uitproberen, is wel een goeie om even naar te kijken, dankjewel

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 06:36

Je zou een foto van haar met zadel kunnen plaatsen of een filmpje laten zien. Misschien dat iemand hier de oorzaak dan kan zien?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:32

@Jos :Sommige paarden worden ingespoten in de staart om de staart stil te houden met de show. Dan toont het dier dus geen verzet..... meestal doen ze dit met name bij de pleasure en hunter klassen en zo.

Volgens mij was het bij Tad een combi van de staart blocken en strak inbandageren op transport wat het verlies van zijn staart veroorzaakte...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:44

Dat is echt te belachelijk voor woorden iets inspuiten in de staart omdat ze anders met de staart zwiepen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:48

Voor zover ik weet was het bij Tad 'gewoon' een kwestie van onkundig (en dus te strak) bandageren voor transport, daar heeft/had blocken niks mee te maken.

Overigens is het inspuiten dus een tijdelijke block, het gebeurt (helaas) ook dat er permantent geblockt wordt d.m.v. een zenuwsnede.
Als het goed is wordt er in de US tegenwoordig strenger op gecontroleerd (gate-check), maar 't gebeurt helaas nog steeds...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:53

ElCamino schreef:
@Jos :Sommige paarden worden ingespoten in de staart om de staart stil te houden met de show. Dan toont het dier dus geen verzet..... meestal doen ze dit met name bij de pleasure en hunter klassen en zo.

Ik ben echt te naief voor deze sport...
Ik dacht dat een tailfix een soort van extensions voor paardenstaarten was, zodat ze juist een mooiere staart kregen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:55

Francis schreef:
Overigens is het inspuiten dus een tijdelijke block, het gebeurt (helaas) ook dat er permantent geblockt wordt d.m.v. een zenuwsnede.
Als het goed is wordt er in de US tegenwoordig strenger op gecontroleerd (gate-check), maar 't gebeurt helaas nog steeds...

Is dat niet heel eenvoudig te checken door de staart op te tillen dan? Ik neem aan dat een staart die "geblockt" is dus niet 'knijpt'?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:12

ja, da's heel eenvoudig te checken, daarom vind ik het ook zo krom dat men er zo lang mee weg heeft kunnen komen.. kwestie van een extra doorman...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:16

Of desnoods bij de bitcontrole?

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 08:00

Naar mijn idee werd het juist veel gedaan bij reiners. Ik heb weleens verhalen gehoord over een vent die heel Nederland doorging en bij bepaalde stallen langs ging om staarten te 'fixen'. Ik ga uiteraard geen namen noemen. Overigens heb ik het zelf nog nooit gezien en ook nooit het vermoeden gehad dat het nog steeds gebeurd.

Overigens heb ik zowel hier, als in Amerika nog nooit gezien dat er op 'tailfix' werd gecontroleerd.

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 08:21

Mijn paard zwiept ook heel erg met haar staart.
Dan is ze weer 5 min. helemaal rustig, en dan krijgt ze opeens weer een zwaaiaanval
Toen ik haar kocht zat er een niet goed passen zadel bij, maar we hebben toen een zadelpasservice laten kopen en een goed passend zadel gekocht.
Daarna is het inderdaad veel minder geworden.
maar ze doet het nog wel een beetje.

SillytheKid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 21:01

Quartertje schreef:
Je zou een foto van haar met zadel kunnen plaatsen of een filmpje laten zien. Misschien dat iemand hier de oorzaak dan kan zien?

Hm ik wil wel even een filmpje laten maken... Weet alleen niet hoe ik hem erop moet krijgen hehe