[WN] Artikel doping in de Western Horse World

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gisela

Artikel doping in de Western Horse World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 10:32

Laat ik nou aannemen dat een boel mensen hier op Bokt de Western Horse World lezen.... het verbaast mij dat er geen reacties zijn op het stuk over doping binnen onze sport.

Of denken we met z´n allen dat dit alleen gebeurd in Amerika en Italie maar nog niet bij ons?

Mijn conclusie, buitengewoon goed dat ook de NRHA daar iets mee gaat doen. Het maakt de sport tenminste weer iets eerlijker. Dan gaat het tenminste weer over de beste ruiter en het beste paard in plaats van wie het beste medicijnkastje thuis heeft.
Bovendien is het goed voor de fokkerij omdat je een eerlijker beeld krijgt van de hengsten die in de sport lopen.

Hopelijk gaat dit echt gebeuren maar voor een aantal mensen in de 'business' zal dit minder leuk zijn dus ik ben benieuwd of dit doorgezet wordt.

Groetjes, Gisela

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:50

Ik lees hem niet... ben geen abbonee. Doping... tja helemaal fout natuurlijk, want uiteindelijk bereik je er meestal het tegenovergestelde mee (on the long run)
Zelf nooit gebruikt, en zal ook wel nooit gebeuren ook. Als het zo zou moeten, dan maar niet...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:58

Misschien is er een korte impressie uit het blad te geven

Ik moet overigens de eerste keer nog meemaken dat er op een westernwedstrijd een dopingtest wordt gedaan.
Laat staan dat de uitslag hiervan bekend wordt.

Te denken dat er hier geen verboden middelen gebruikt worden is natuurlijk naief, maar de belangen lijken in Europa veel groter als in NL.
Aan de andere kant staan simpele dingen op het 'verboden' lijstje waarbij niemand stil staat dat die dus niet meer gebruikt mogen worden binnen een bepaalde tijd omdat je er positief op kunt testen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:02

Er wordt op gewone dressuurwedstijden ook geen dopingtest gedaan. Ik zou persoonlijk een voorstander zijn van dergelijke testen op grotere wedstrijden.

Maar zoals SM al zegt: er zijn middelen waarvan mensen niet eens weten dat het op de dopinglijst staat.

Ventipulmin bijvoorbeeld.
Terwijl dat toch relatief veel voorgeschreven wordt.

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:10

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:11

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:19

Oh, ik heb het wel gehoord van mensen die in europa op hoog niveau mee reden... en ik heb het ook wel es verteld.
Maar als tegenantwoord kreeg ik dan 'neeeeee joh, dat gebeurt hier toch niet joh! Overdrijf niet zo...'.

Nou, dan toch niet... wat maakt mij het uit...

Maar ja, wat doe je als je op een grote show staat, veel kosten gemaakt, veel inschrijfgeld, je kunt winnen, en je paard komt kreupel van de wagen?
Spuit je er wat in en ga je ervoor, en laat je hem thuis herstellen?
Of zeg je alles af met verlies en misschien een boze sponsor?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:21

En waar een sporter zijn eigen lichaam op deze manier ruïneert beslissen 'wij' voor het paard.
Gelukkig zijn er daarom dus regels, maar zonder er op te testen heb je daar dus niets aan.

Gisela

Re: Artikel doping in de Western Horse World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 11:55

De belangen lijken mij voor de nederlanders hetzelfde als voor de rest van Europa.

Voor de kleinere wedstrijden zal het ook niet haalbaar zijn om dopingtests te doen omdat het gewoon een duur grapje is. Maar het zou toch voor de grotere wedstrijden een welkome afwisseling zijn......

Buiten het feit dat dit puur toegespitst was op de reining vond ik het een goed artikel. Helaas is het in de 'pleasure industrie' ook al erg bekend.

Groetjes, Gisela

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:03

Gisela ,
ik heb het artikel ook gelezen , inderdaad hoop je dat er iets aan gedaan gaat worden

bij dat stukje over een rustgevend middel , dat altijd nog beter was dan "opbinden", "aderlaten" en "uren moe rijden" , gingen mij vlechtjes recht overeind staan.
Laatst bijgewerkt door Jos op 10-04-06 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:04

Ik dacht dat doping alleen in de mensen sport voor kwamen zoals wielrenners en hardlopopers

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:10

Je krijgt dan wel een eerlijker beeld misschien maar wat doe je als er grote belangen op het spel staan? Als het om veel geld draait?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:34

EK Aken verleden jaar is er ook op doping getest in alle klasse werden er mensen uit gepikt die hun paard moesten laten testen.

Ik vind wel als het echt doorgevoerd gaat worden dat er meer bewaking bij de paarden moet zijn. Dat laat hier en daar nog wel eens te wensen over!

En als ruiter zul je goed moeten weten wat je je paard aan sublementen etc. mag geven. Want bijvoorbeeld een simpel hoest drankje kan je de kop al kosten.

Veder super dat ze gaan controleren helemaal voor!

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:57

In dit geval gaat het niet om medicijnen omdat het paard ziek is en behandeld moet worden.

In dit geval gaat het om doping om het paard mooi rustig door de bak te laten showen!!!!!

En daarom zal het voor de 'industrie' niet zo leuk zijn.

Zo zal ten eerste op grote wedstrijden opvallen dat de paarden niet meer zo goed presteren.... en als een hengst bijvoorbeeld moeilijk te showen is en een lastig karakter heeft omdat hij geen doping krijgt, zal dat dus ook dekkingen gaan kosten.

Voor de fokkerij zou dit een pluspunt opleveren omdat je dan in ieder geval een beetje beter kunt zien hoe een paard echt is.

Groetjes, Gisela

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:04

Idd. In Aken wordt wel gecontroleerd en ik weet ook zeker dat dat niet onterecht is. En niet alleen op de grote shows... Een kalmeringsmiddel (en dan heb ik het niet over bijv. homeopatische dingetjes als Nervelet of Rescue van Bach) voor de pleasure wordt óók op kleinere wedstrijden gedaan, daar ben ik van overtuigd... Júist op kleinere wedstrijden denk ik zelfs, omdat met weet dat men er daar mee weg kan komen.. er wordt toch niet gecontroleerd.
De financiële belangen zijn hier misschien niet zo groot, maar er zijn toch altijd mensen die er van alles voor over hebben om te winnen...

[quote='Cer']Maar ja, wat doe je als je op een grote show staat, veel kosten gemaakt, veel inschrijfgeld, je kunt winnen, en je paard komt kreupel van de wagen?
Spuit je er wat in en ga je ervoor, en laat je hem thuis herstellen?
Of zeg je alles af met verlies en misschien een boze sponsor?[/quote]

Dan kon de sponsor me toch mooi de boom in.. als zijn belangen voor mijn paard zouden gaan zou ik em niet eens als sponsor willen.. zo iemand wil ik niet eens vertegenwoordigen. Heel waardeloos als zoiets gebeurt, maar voor mij zou m'n paard dan toch echt wel voor gaan.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:09

@Francis: Ja, mijn idee hoor. Ik zeg alleen maar wat ik te horen gekregen heb...

En dan nog, het is jouw paard niet, het is het paard van je sponsor, die heeft +3000 euro geinvesteerd om jou daar rond te laten rijden. Je kan t winnen, t paard is goed genoeg. Hij is alleen een beetje mank. Die hele reis voor niks, en als hij thuis is herstelt hij wel weer, zo erg is het niet.
Spuit je er wat in of niet?

Je hebt een supergaaf paardje, hij zwaait alleen met zn staart, maak niet uit wat je doet. Het ziet er erg lelijk uit... Staart snijden of niet?

Ik zou op die manier niet willen sporten, maar het is een beetje te vergelijken met: Het paard kan goed stoppen, alstie zn best een beetje doet. Dat doet ie niet, dus we pakken er een end hout bij. Hij moet tenslotte wel werken voor zn brood. En die paar keer maakt toch niet uit als hij het daarna wel doet?? Als je wat wilt bereiken moet je er wel wat voor over hebben anders kom je er niet. En als je goed rijdt krijg je meer sponsoren, die heb je nodig want dat is je brood...

...sja...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:14

Doping wordt niet altijd toegediend met het doel het paard beter in de sport te laten lopen.

Een paar jaar terug was Lan heel erg slap na een zware virusinfectie. Toen suggereerde een DA ook om anabolen toe te dienen. Nu hou ik niet van die rotzooi, dus ik heb voor de langzame methode gekozen, maar het komt dus wel degelijk voor. In dit geval met een bona fide bedoeling, maar dat zal niet altijd zo bona fide zijn.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:21

Klopt Anya, maar in de meeste gevallen gaat het toch om kwade bijbedoelingen en ookal zou het een 'legitime' rede hebben, dan nog is je paard dus blijkbaar niet in showconditie en heb je dus eigenlijk niks op een show te zoeken... denk ik dan...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:23

Dat is zeker waar.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:31

Medicijne kunnen in het bloed ook als doping worden gezien dat bedoel ik ermee te zeggen. Een kennis van mij heeft dat zelf ervaren bleek in de hoestdrank iets te zitten wat niet goed gevonden werd in de doping controle. Moet je dus maar net even weten!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:58

Ja dat klopt idd... daarom is't ook zo belangrijk om goed te weten wát je paard krijgt voorgeschreven en of het wel of niet op de dopinglijst staat. Even checken dus voor je't em geeft en binnenkort een wedstrijd hebt. Overigens zou je dierenarts dat zelf ook wel moeten weten.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:51

En daarom is die dopingslijst dus ook zo uitgebreid met alle namen van de stoffen (die op een medicijn horen te staan) én de middeltjes waar verboden ingrediënten in zitten.
'Ich habe es nicht gewust' gaat dus niet op !!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:28

Ja klopt! Maar niet iedereen is zo beide hand om na te denken wat ze het paard geven. En of het eventueel op de doping lijst staat.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:29

Nee, dat vind ik ook zeker niet... vind zowiezo dat je bewust moet omgaan met medicijnen die je je dier geeft/laat geven. Als je zelf iets inneemt wil je ook weten wat er in zit (neem ik aan) en wat de effecten zijn, dat zou voor je dier ook moeten gelden.
Hoe vaak ik al niet mensen in de trimsalon heb gehad waarvan de hond 'pilletjes of een prik tegen de jeuk' krijgt van de dierenarts... Als ik ze dan vertel dat dat prednison is kijken ze me verbaad aan.. want dat dat zooi is weten ze dan nog net wel. Terwijl dit soort honden 9 van de 10 keer gewoon vlooien hebben. Dierenarts adviseert vaak wel om daar wat tegen te doen maar mensen doen dat dan niet of te weinig maar gaan 2 weken later wel weer terug voor een prik omdat de hond weer jeuk heeft (ja, prednison is dan zo'n beetje uitgewerkt).
't Is ook zo makkelijk hé.. 1 spuit of hand vol pillen en de klant is blij want die heeft binnen een dag resultaat (goeie dierenarts joh!), dierenarts blij want die heeft 't weer makkelijk verdiend (en de zekerheid dat ze over 2 weken weer op de stoep staan). En vergis je niet, dit soort practijken komt véél vaker voor dan je denkt! Is iets wat elke hondentrimster in haar praktijd regelmatig tegen komt...
Beetje zelfeducatie zou veel mensen dus zeker niet misstaan.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:34

@Anika: mensen worden heel snel bijdehand als er 1x iemand flink op zijn snuit gegaan is.
Waar het een prof betreft is het niet alleen zijn naam die te grabbel ligt, maar ook de naam van de eigenaar van het paard. En die is ook meestal 'not amused' .