Denk dat Vippie wel aardig goed zit met d'r tips, zou ik ook zeggen. Rústige hulpen geven, dus niet ineens dat been er in maar zachtjes druk geven en niet op de kleine volte. Zo te horen is ze nog niet sterk genoeg om makkelijk aan te springen en door het op een kleine cirkel te vragen maak je het haar nog moeilijker.
Omdat het moeilijk gaat bouwt ze spanning op omdat zij dondersgoed aanvoelt wanneer jij aan de galop begint te denken. Je geeft het daarnaast ook nog es duidelijk aan door op die volte te gaan dus ze weet precies wat er komen gaat. Die spanning ontlaad zich dan op het moment dat jij die galop daadwerkelijk vraagt en 'explodeert' ze als het ware...
Ik zou dus voorlopig rustig over de hoefslag blijven draven. Ontspannen, maar zorg wel dat ze goed nagevelijk is en niet volledig 'los' laten. In de overgang moet je haar ook van voren kunnen ondersteunen in't begin. Ga niet vantevoren denken van 'in de volgende hoek ga ik aanspringen, maar blijf haar nagevelijk rijden en zodra ze dan in of voor een hoek netjes nageeft vraag je haar héél rustig (liefst eerst alleen of voornl. met een stemhulp als ze dat kent) in de galop. In die overgang goed ondersteunen en inderdaad rustig blijven zoals je doet. Valt ze terug dan neem je haar terug naar een normale draf en werkt eerst weer in die draf tot ze ontspannen en nagevelijk is. Niet direct weer in die galop willen want dat verwacht ze juist en dan gaat ze weer spanning opbouwen.
Als je op die manier de rust er in blijft rijden en het haar met aanspringen eerst wat makkelijker maakt zal ze uiteindelijk rustiger worden omdat het niet meer zo moeilijk is en ze die spanning niet opbouwt.
Ondertussen kun je haar sterker maken door in stap en draf op circels d'r achterhand naar binnen en naar buiten te vragen zodat ze haar achterhand d'r goed onder moet/leert zetten (vergelijkbare oefeningen zoals beschreven in de vorige twee WHW's van de Bill Fleming clinics).